Det är naturligtvis en bra grej. Jag vet inte hur mycket kapital som följer OMXH25-indexet direkt, men det är definitivt betydande i förhållande till Bittiums marknadsvärde och handelsvolym. Det såg vi ju i kursuppgången idag, varigenom den här kommentaren tyvärr är lite i efterhand.
Såvitt jag förstår är det ett marknadsvärdesvägt index där vikten för en enskild aktie är begränsad till 10 %. Bittium är marknadsvärdemässigt sett tydligt det minsta bolaget i indexet just nu, men det kommer ändå att få en viss viktning.
Den där indexfonden från Nordnet som baseras på OMX Helsinki 25 ESG Responsible-indexet är intressant. Om jag tolkade indexets regler rätt med hjälp av AI, så inkluderas man inte om över 50 % av omsättningen kommer från försvarssektorn (högsta gränsen på grund av taktisk kommunikation). Det framgick inte helt exakt hur det där beräknas, men dual-use, alltså Security, lämnas tydligen utanför. Omsättningen för segmentet Defense & Security är ju tydligt över 50 %, men där finns naturligtvis mycket annat också. Det får jag undersöka närmare senare, eller så klarnar det senast i samband med att indexet ändras.
En bra grej i vilket fall som helst. På lång sikt är det andra saker (det vill säga de där tråkiga fundamentala faktorerna) som avgör Bittiums marknadsvärde, men det skapar definitivt ett visst köptryck på aktien.