Bittium. Vad tankar?

”Om någon verkligen bygger upp en position i miljonklassen i ett bolag där free float inte är enorm, är det sista hen vill att avsiktligt sänka kursen och försvaga sin egen position.”

Bra reflektion i allmänhet. Jag håller dock inte med om den här citerade delen. Även om jag själv bara är en småsparare, kan jag komma på många anledningar till att ”sänka” kursen. En helt uppenbar anledning är att förvärva så stor andel som möjligt ”billigt”. Dessa försök började nämligen redan under förra året, men förfrågningar om blockköp ledde inte till en tillräcklig position, så därför måste man köpa över börsen.

Jag är ganska säker på att om den köparen inte träder fram officiellt före bokslutet publiceras, så kommer vi att få se ett sådant prisfall på bokslutsdagen. Toljamo måste nämligen dra upp tio äkta vita skogsharar ur hatten istället för en kanin för att det ska duga åt folket. Den nuvarande kursnivån är så hög att guidningen kommer att bli en besvikelse för de flesta. Och köparen bakom SEB kommer att utnyttja detta till 100 %.

Detta undviks om informationen om köparen kommer fram innan, men det gör den ju inte, eftersom köpen fortfarande pågår där.