Bioretec - Åbner det amerikanske marked?

Lidt historie: BBS sigtede efter at rejse 7,5 millioner euro ved sin børsnotering, men fik kun 3,5 millioner (hvilket komplicerede tingene), så denne medicinske knogle-sektor er ikke det hotteste i almindelige investorers øjne.

Jeg tror dog, at virksomheden vil rejse en helt okay sum i dette markedsmiljø, og en overtegning er stadig mulig. Derefter ud for at erobre verden med den nye “gennembruds”-skrue.

3 Synes om

Bioretec-noteringen annulleret. 17.6.2021 18:15

"Bioretecs bestyrelse besluttede at annullere Børsintroduktionen (IPO), da Børsintroduktionens hovedarrangør, Danske Bank A/S, den finske filial (“Hovedarrangør”), ifølge dem ikke kan gennemføre Børsintroduktionen. Annulleringen af Børsintroduktionen er ikke relateret til årsager vedrørende Bioretec, dets drift eller finansielle situation, men derimod til, at Børsintroduktionen ikke opnåede et tilstrækkeligt antal tegninger. Børsintroduktionen, inklusive den yderligere aktieoption, blev overtegnet, men ikke tilstrækkeligt til, at Bioretecs akties eftermarkedsudvikling kunne vurderes at være i Bioretecs og tegnernes interesse."

https://www.kauppalehti.fi/porssitiedotteet/bioretec-oy-peruuttaa-listautumisantisinsa-ja-listautumisensa/08749ae0-a29e-5009-9baa-2b31224bd27f

11 Synes om

Selvom jeg risikerer at blive markeret, er jeg nødt til at kommentere, at der lugter lidt af noget her. Hvad er det for en ting, at udbudsmålet blev nået, men “ikke overtegnet nok”, så hele sagen aflyses? Den, der leger, må tåle legen… Der kom ingen kursstigning på grund af mange gange overtegning, og “normale” markedsværdier accepteres ikke?

33 Synes om

Ja, jeg undrer mig lidt. Jeg får en fornemmelse af, at de forsøgte at tjene penge på en 20-50% stigning, og nu hvor det ser ud til, at der ikke kommer “nok” overtegning, så aflyser de. Jeg vil i hvert fald huske det til næste gang.

1 Synes om

Det skyldes nok, at mange i et varmt marked tegner sig for væsentligt mere, end de egentlig agter at eje. Forventningerne er nu om dage sådan, at man kun får krummer af tegningsbeløbet. Nu betyder en let (?) overtegning en risiko for en salgsbølge, når for mange modtagne aktier bliver dumpet på markedet. Desuden deltager mange i disse udbud kun for den første børsdags stigning i håb om hurtig profit. Det føles til tider, som om børsnoteringer er blevet ren spekulation i børsdebuten.

3 Synes om

Selskabet har i det mindste fået anerkendelse, hvilket vil lette næste crowdfundingrunde i Springvest, eller i hvert fald er min antagelse, at de vil hente penge derfra igen.

De skaffede fire millioner i februar 2020, hvilket var det beløb, de søgte.

Jeg forstår ikke, hvordan dette er væsentligt relateret til virksomhedens drift. Der indsamles den finansiering, der indsamles (også nu nåede man målet), og derefter er aktierne på markedet. Det burde vel ikke længere være virksomhedens problem, hvad den enkelte gør med disse aktier. Det ser f.eks. ikke godt ud med -20% på den første børsdag, men hvis det er så stort et problem, at det forhindrer en finansieringsrunde, så skal man nok slet ikke gå på børsen i fremtiden heller. Nu ville de, der ønskede at tegne sig, for en gangs skyld have fået det antal, de tegnede sig for, hvilket har været usædvanligt på det seneste.

7 Synes om

Jeg er enig, jeg markerede selv en større mængde for en gangs skyld, da jeg var interesseret. Jeg forventede ikke, at det ville gå sådan her…

Du sagde det selv. I et overophedet marked, hvor alle laver overtegninger og startstigninger som Netum og Merus, betyder en lille overtegning en forkert prissat børsnotering på kort sigt. Et omdømme, der skader arrangøren og noteringen.

Denne annullering forårsagede overhovedet ingen skade på omdømmet. Jeg mener, at der ikke er nogen “forkert” prisfastsættelse. Prisen er, hvad markedet bestemmer. Nu bestemte markedet tilsyneladende, at der slet ikke skulle fastsættes nogen pris. Men fra min side er dette nu behandlet.

1 Synes om

En mærkelig løsning, når der nu har været overtegning…

Kunne det være, at de midt i det hele har fået et tilbud, de ikke kunne sige nej til? Altså et forslag fra en anden.

Nå, man kan ikke gøre noget ved det, men måske kunne de så have informeret i børsnoteringsprospektet, hvilken form for overtegning der ville være tilstrækkelig, hvis overtegningen ikke var nok?

6 Synes om

Helt latterlig adfærd, og jeg mistede al tillid til virksomhedens ledelse, medmindre der nu trækkes en kanin op af hatten, og det ovenfor nævnte scenarie med en alternativ finansieringsmetode har fundet sted.

6 Synes om

Bestyrelsesformanden for selskabet siger det ligeud (det væsentlige bag betalingsmur):

”Danske vurderer, at dette ikke ville være et gunstigt tidspunkt, da der ville være en risiko for, at kursen ville falde,” svarer Tomi Numminen, bestyrelsesformand for Bioretec.

Fortæller overtegningen ikke, at der ville være interesse for selskabet?

”Sådan vurderer vi det, men de (Danske) har deres egen opfattelse, som de selv tager stilling til,” siger Numminen.

Danske mislykkedes med prissætningen, og selskabets bestyrelse godkendte en grådig tegningskurs?

13 Synes om

Så det refererer til det faktum, at banken frygtede en Nightingale-gentagelse.

6 Synes om

Mærkeligt. Det minder om dengang Nordea (en nordisk bankkoncern) blokerede Smilen (en virksomhed) fra at blive børsnoteret for et par år siden. Der er ikke mange vindere i sådanne situationer. De, der deltog i udbuddet for at fiske efter en hurtig gevinst, blev reddet fra tab, men omvendt ville det være sundt at lære markedsdeltagerne, at man ikke skal deltage i hvert udbud i håb om hurtige gevinster.

Det er ret spændende, når udbuddet alligevel er blevet fuldt tegnet. I Smilens udbud var den offentlige del tydeligt undertegnet, og institutionelle udbud også lidt. Dengang var der bedre grunde til at annullere udbuddet, og alligevel skabte det røre.

Smilen fandt jo vej til børsen ved at fusionere med VMP (en virksomhed) og ændre navnet til Eezy (en virksomhed). Vil Bioretec (en virksomhed) også finde en anden vej? Virala (en virksomhed) kunne være en port til børsen, hvis de får deres eget udbud igennem. Egentlig ville jeg dog ønske, at de ikke lykkes med det på de betingelser. Det er i sig selv sundt, at ikke alle udbud går igennem. Det fortæller, at virksomheden og prissætningen stadig betyder noget, selvom man ud fra mange udbud kunne konkludere noget andet.

(Jeg deltog ikke i dette udbud, selvom jeg i mange andre har søgt lidt ekstra afkast til kontanterne i porteføljen.)

8 Synes om

Journalisterne har en opgave med at undersøge årsagerne til aflysningen grundigt. Jeg selv havde forberedt mig med fingrene på tastaturet for at markere yderligere om det sandsynlige kursfald. Derfor tegnede jeg kun moderat på selve børsnoteringen (IPO). Derefter ville jeg have ventet mindst et år for at se, hvordan det ville gå.

5 Synes om

Var der en market maker her, som var nødt til at købe overprisede aktier?

Det er en elendig forretning, men i det mindste blev småinvestorerne reddet fra kursfaldet.

5 Synes om

Danske Bank kunne have fungeret som stabilisator her. Men de var åbenbart alligevel ikke villige til det, hvis det begyndte at falde for alvor. Jeg vil også spekulere i, at man ikke ønsker at give ubehagelige oplevelser på det brandvarme IPO-marked. Især da der sandsynligvis vil være masser af nye aktier til efteråret.

3 Synes om

En stor del af IPO-investorer er altid ude efter et hurtigt afkast og planlægger at sælge deres aktier umiddelbart efter IPO’en. Hvis der er for mange sælgere i forhold til efterspørgslen, kan kursen falde drastisk. Nightingale er et godt eksempel på dette.

For nogle år siden var tommelfingerreglen, at en IPO skulle være 2-3 gange overtegnet for at undgå et kursfald på eftermarkedet. Nu er der endnu flere hurtige profittagere på markedet, så forholdet kan være højere.

En virksomhed børsnoteres kun én gang, så det ville normalt være i virksomhedens interesse at gennemføre IPO’en, selvom efterspørgslen var utilstrækkelig. Banken ønsker dog ikke at skabe utilfredshed hos sine kunder som følge af et kursfald, da de snart skal sælge andre IPO’er til de samme investorer. Derfor afviser banken ofte at gennemføre en IPO, hvis efterspørgslen er for lav.

9 Synes om

Danske Bank har erfaring med udstedelser, hvor der har været brug for stabilisering, såsom Rovio. De har sandsynligvis på forhånd set, at kursen måske ville blive halveret kort efter udstedelsen. Jeg er selv blevet forsigtig med Danske Banks udstedelser, fordi prissætningen der ofte er opportunistisk (f.eks. Toivo, hvor historien åbenbart har båret indtil videre).

3 Synes om