Jep, jeg sagde det samme tidligere; at aktien er overvurderet efter fraspaltningen af tegningsretterne.
Aktiekursen faldt i sidste uge før fraspaltningen af tegningsretterne til omkring 15 cent, hvor den i oktober stadig var 1,5 euro. Markedsværdien var kun omkring 5 millioner euro for selskabet.
Da tegningsretterne blev fraspaltet, var den beregnede værdi af tegningsretterne omkring 13,5 cent og aktien omkring 1,5 cent – men af en eller anden grund blev aktien handlet for op til 7 cent. En almindelig årsag er, at folks positioner allerede er så små i værdi, at selvom de ville få en mangedoblet pris, er beløbene så små, at de undlader at sælge. Nogle har måske heller ikke engang bemærket, at emissionen er startet, og måske køber en garant stadig til overpris med kaffepenge, så emissionen måske går bedre igennem.
Min egen tanke var dog at købe tegningsretter. Jeg var sidst ejer her for omkring to år siden, og dette er nu det sidste skub fra firmaet. Tegningsretterne åbnede med en notering på omkring 15 cent, og jeg tænkte at vente lidt og se, hvor det gik hen. I disse situationer, hvor brugerne af tegningsretterne skulle investere betydeligt mere nye penge end værdien af deres gamle ejerskab, ender mange med bare at dumpe tegningsretterne, hvis de ikke har pengene til rådighed, eller hvis de ikke længere ønsker at investere dem her.
Overraskende hurtigt gik tegningsretterne dog fra 15c til 2c, hvorefter de til sidst kom sig lidt. Nå, jeg tog så en “rimelig” mængde af dem, selvfølgelig forberedt på at miste alt.
Hvis tegningsretterne forbliver på to cent, så er selskabets værdi baseret på dette i øjeblikket ret præcist 1c per aktie (selvom aktien selv stadig svinger højt, altså 3,5c), er hele firmaets værdi så kun 15 M.
Men vent et øjeblik, emissionen er garanteret, og den indsamler 15M i kontanter. Og der er ingen gæld.
Så nu får man en evig løfteaktie, hvis kasse indeholder 15M, som dog genererer omkring 5M i omsætning, og som har forskellige salgstilladelser i ret rimelig grad i forhold til kasseværdien? Nå, vi må se, hvad den nye direktør får udrettet nu. Det kan være, at produktet simpelthen ikke er godt nok, og opgaven er umulig, men det er dog muligt for det at klare sig, nogen har jo købt disse skruer selv nu. Desuden kan det være, at den nye direktør er præcis lige så “god” som de tidligere, men der er stadig en lille chance for, at nogen køber dette ud, inden det går på grund.
Klausul: Emissionen på 15M tilfalder desværre ikke direkte selskabet; mellemmændene vil tage 3-5 millioner af det, men pointen er stadig, at hvis tegningsretterne koster 2c, er selskabets forretning værdisat til stort set nul, ligesom de gamle ejeres investering.