Bioretec - Åbner det amerikanske marked?

Jeg er måske lidt dårlig til at udtrykke mine tanker her på skrift, så jeg vil prøve at forklare min tankegang omkring dette med et eksempel. Mere erfarne investorer må meget gerne rette mig, hvis jeg tager fejl.

Det er selvfølgelig klart, at man kan bevare sin ejerandel i en emission ved at investere fuldt ud i den. Selv investerer jeg små bidder af min løn, når det er muligt; jeg har ikke årtiers investering bag mig, så jeg har ikke opbygget en formue, hvorfra jeg nemt kunne lægge det nødvendige beløb i emissionen nu. Jeg har dog investeret i Bioretec i flere år nu, og der har allerede været tidligere emissioner, så der er alligevel bundet et vist beløb i dette. Boligen er ikke blevet pantsat, og livet går ikke i stykker på grund af det her, men man vil jo stadig gerne have, at der kommer noget ud af det på et tidspunkt.

Derfor betyder det meget for mig, hvor mange nye aktier der udstedes. Hvis jeg nu som eksempel ejede 10.000 aktier, og Bioretecs værdi en skønne dag var 100 mio. euro, så er der jo stor forskel på mit ejerskab afhængigt af, om det samlede antal aktier er 178 mio. eller 1.780 mio. Ved en hurtig udregning ville værdien af mine aktier så være 562 € - 5.618 €. For mig er det i hvert fald en væsentlig forskel. Og afhængigt af, hvornår den enkelte har investeret sine penge her, skal selskabets værdi op i milliardklassen, før det overhovedet er muligt at få sine penge tilbage fra de gamle investeringer. For slet ikke at tale om overskud.

2 Synes om