Bioretec - Åbner det amerikanske marked?

Jeg har lavet nogle beregninger. Stephen Industries ejer i øjeblikket 3.695.462 aktier, svarende til 12,00 % af den nuværende aktiekapital. Min beregning er baseret på, at selskabet gennemfører en fortegningsemission på 15 millioner, og at efterspørgslen er så svag, at man i den sekundære tegning kan få det ønskede antal aktier. Jeg har dog antaget, at emissionen i sidste ende bliver fuldt tegnet. Som tegningskurs brugte jeg 0,23 euro, da det var aktiekursen på det tidspunkt.

En fortegningsemission på 15 millioner til en tegningskurs på 0,23 euro ville betyde 65.217.391 nye aktier. Hvis man antager, at hovedejeren ikke ønsker at give et pligtmæssigt overtagelsestilbud, kan de tegne 25 millioner nye aktier. I så fald ville resultatet være, at de tilførte selskabet 5,75 millioner euro, og ejerandelen ville være 29,89 %. Hvis ejerandelen overstiger 30 %, skal der gives et pligtmæssigt overtagelsestilbud til en fair pris.

Problemet i ovennævnte situation ville være, at man skulle få samlet 9,25 millioner euro fra andre steder.

Desuden ser jeg det som et problem, at man ved tegningen skal vide, om emissionen bliver fuldt tegnet. Hvis man i Stephens situation for eksempel foretager en tegning af den førnævnte størrelse, og emissionen ikke bliver fuldt tegnet, så ryger man over 30 %-grænsen…

Edit: lille tilføjelse.

7 Synes om