Nå, lad os så prøve at forklare:
Ændringer i tidshorisonten påvirker principielt ikke forholdet mellem afkast og risiko, da sandsynligheden for både realisering af afkast og realisering af risiko stiger som en funktion af tiden. Fra tid til anden byder ineffektive markeder på situationer, hvor dette forhold er skævvredet, hvilket igen giver mulighed for investeringer/anbefalinger med høj afkastforventning ved at købe et attraktivt risiko/afkast-forhold eller sælge et dårligt. Det meste af tiden er prissætningen naturligvis nogenlunde korrekt. Man bør ikke undervurdere markederne.
Et eksempel på en god købsmulighed er markedets depressivitet omkring Bioretecs seneste emission, hvor det var en klar mulighed for at indtage en mere aggressiv holdning. Markedet har budt på gode salgsmuligheder, for eksempel i hypen efter Bioretecs FDA-godkendelse. Et af de mest grelle eksempler er Faron sidste forår, hvor markedet fokuserede på en “once in a lifetime”-mulighed, samtidig med at aktien var på vej mod et sammenbrud inden for få uger. I en sådan situation var den rette tidshorisont for anbefalingen for eksempel de få uger, og den rette vurdering på det rette tidspunkt gav et betydeligt merafkast.
Bioretecs potentiale og risiko er efter min mening nogenlunde i balance i øjeblikket. Potentiale findes naturligvis, hvilket er modelleret i prognoserne. På den anden side er der stadig betydelig risiko forbundet med mange kendte og ukendte faktorer: for eksempel hastigheden af dannelsen af et nyt marked, som i høj grad bestemmer Bioretecs fremtidige vækst (jf. case Aiforia, hvor væksten på et lovende marked er anæmisk år efter år.)
Formålet med min analyse er at give anbefalinger, som man ved at følge kan overgå at holde aktien, altså at skabe merafkast. Faktisk tjener alle valg og beslutninger i forbindelse med analysen, inklusive tidshorisonten, dette mål. Resultaterne indtil videre viser, at valgene har fungeret. For eksempel har en Bioretec-investor, der har fulgt vores anbefalinger, opnået et afkast på +78 % i løbet af de seneste 12 måneder ifølge Bloombergs data. En “hold”-investors afkast har været +11 %. For hele overvågningsporteføljen er det gået endnu bedre: anbefalingernes 12-måneders afkast er +86 % (jf. OMXHPI +1 %). Konklusionen heraf er usædvanlig let: Jeg vil fortsat gøre de ting, der virker, og udnytte de muligheder, markedet tilbyder.