De agerar lite märkligt, då vissa av deras nätbutiker har utförsäljning (t.ex. grillikauppa.com) och å andra sidan har jag själv förundrats över orderhanteringen hos lightshop.com. Jag beställde nämligen ett par lampor därifrån, varav den ena inte fanns i lager, och det började komma meddelanden med några dagars mellanrum om ett nytt datum för när den åter skulle finnas i lager tills det slutade komma besked, och nu syns inte beställningen längre ens i kreditkortstransaktionerna. Får se om det någonsin kommer några lampor därifrån.
I en utmanande omvärld agerar vi kraftfullt för att stärka lönsamheten och kassaflödet – Lagren minskade ytterligare med 238 miljoner i det fjärde kvartalet och kassaflödet förbättrades jämfört med föregående år. Lönsamheten utmanas på grund av svag efterfrågan och prispress på marknaden.
”Ytterligare ett tufft kvartal, men vi är övertygade om att vårt hårda arbete nu börjar ge resultat. Vi är glada över att kunna rapportera att vi fortsätter att minska våra lager och har stärkt vår balansräkning ytterligare tack vare slutförd finansiering, två viktiga parametrar för att säkerställa att BHG kommer att gå ur denna utmanande period starkare än någonsin. Vi agerar kraftfullt både strategiskt och strukturellt, med vår reviderade strategi och konsolidering av verksamheter och avveckling av olönsamma verksamheter, liksom operativt med kostnadsbesparingar”, säger Gustaf Öhrn, VD och koncernchef.
Stödnivå 16,04 testas
Den här firman har verkligen märkliga tillvägagångssätt. Särskilt deras tvivelaktiga prispolitik. Jag följer regelbundet priserna på till exempel byggvaror hos bland annat Netrauta, och där verkar nästan allt utan undantag vara på ”rea”. Det rabatterade priset är dock i bästa fall bara detsamma som på andra ställen utan rabatt. Dessutom fortsätter rabatterna automatiskt efter att tidsfristen har gått ut, vilket nästan osar bedrägeri.
T.ex. den här massagepistolen med 72 % rabatt, medan Talotarvike säljer samma produkt 50 cent billigare utan ”rabatter”.
Vågar man månne trycka på köpknappen lite rejälare nu? Början av året ser säkert illa ut, men det finns knappast någon omedelbar risk för konkurs. Före förra året var historiken (track record) utmärkt, och om konsumentefterfrågan (samt tillväxt och intjäningsförmåga) någon gång återvänder, borde kursen ligga på flerdubbla nivåer.
Grillikauppa.com håller på att bomma igen, så man undrar om omställningsförhandlingarna har bitit. Butiken sålde varor med bra marginaler och ofta direkt från eget lager. Tidigare fick BHG alltid slut på varor mitt i säsongen, så man hade kunnat sälja ännu mer. Inför förra året fyllde man på lagren ordentligt och de ligger fortfarande kvar där.
Men själv ser jag dessa saker som positiva för framtiden:
+kostnadsstrukturen är nu effektivare
+det finns varor att sälja till bra inköpspriser
+bra distributionskanaler / plattformar —> steget före konkurrenterna
+förra årets jämförelsetal
+ledningen agerar
Själv köper jag mer när ”resultatchocken” har lagt sig. Även detta bolag är försäljningsdrivet, så om och när försäljningen tar fart så väntar god avkastning![]()
Enligt min uppfattning handlar nedläggningen av Grillikauppa snarare om att BHG Group hade för många överlappande nätbutiker i Finland. Samma produkter kommer i fortsättningen att flyttas till Netrauta (och de flesta av produkterna finns redan där i nuläget).
Grillikauppa.com verkar ha drivits under företaget Edututor Oy, precis som ett par andra nätbutiker. Intressant nog är branschen ”Utbildningsstödjande verksamhet”
Det ser helt okej ut, åtminstone i ljuset av siffrorna.
BHG Group meddelar idag ett uppskattat negativt justerat rörelseresultat (EBIT) i intervallet -70 miljoner SEK till -105 miljoner SEK för det första kvartalet 2023. Uppskattningen baseras på faktiska oreviderade resultat för januari och februari samt vår uppdaterade bästa uppskattning för mars. Osäkerheten är stor eftersom mars historiskt sett har stått för en betydande del av EBIT under det första kvartalet. Likviditetspositionen fortsätter att vara stark.
”Vi har fortfarande mars kvar att slutföra, men som vi nämnde i rapporten för det fjärde kvartalet förväntade vi oss ett utmanande 2023, särskilt det första halvåret. Sedan dess har marknaden varit svagare än vi förväntat oss, med svag efterfrågan och höga lagernivåer som sätter press på priser och lönsamhet. Vi förblir fokuserade på våra åtgärder för att minska både kostnader och lager. Vår likviditetsposition förblir stark”, säger Gustaf Öhrn, VD och koncernchef för BHG Group.
Den fullständiga delårsrapporten för det första kvartalet 2023 kommer att offentliggöras den 27 april 2023, som tidigare meddelats. BHG Group går in i en tyst period inför Q1-rapporten den 27 mars 2023.
Denna information är sådan information som BHG Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2023-03-21 07:30 CET.
Jag hann precis fundera igår på om jag skulle ta en position, men som tur var blev det inte av, ner -21,5 %
Vilka tankar väckte förmiddagens nyhet? Bolagets kapitalsituation är fortfarande god trots det förlustbringande första kvartalet, men det ser onekligen utmanande ut. Hur mycket anser ni beror på det generellt svåra marknadsläget för konsumentvaror, eller har bolagets egna snabbrörlighet (agility) försvagats eller varumärkenas attraktionskraft minskat i konsumenternas ögon?
Bra frågor. Det är viktigt att det finns likviditet. Jag tror inte att varumärkenas attraktionskraft har försvagats nämnvärt, utan är snarare rädd för hurdana flaskhalsar som kan uppstå i affärsverksamhetens rörlighet.
Reaktionens styrka kom som en total överraskning. När jag speglar resultatet mot förra årets rapport känns reaktionen på det redan tidigare ”billiga” aktiepriset ganska våldsam ![]()
Håller med! Just lösningen av flaskhalsarna och konkretiseringen av plattformssynergierna lär nog dröja ett tag till. Det är en intressant situation om bolaget väljer att avyttra sin breda portfölj eller rentav göra nya förvärv för att effektivisera försäljningen, vilket var avsikten efter den senaste nyemissionen. Vad anser @Timo_Huhtamaki om situationen?
Hej,
Mielenkiintoinen tilanne tosiaan ja onhan osakkeen hinta tullut niin alas, että konkkahintaahan tämä alkaa indikoimaan. Yhtiö ei ole kertonut, mistä komponenteista Q1-tuloksen EBIT-negatiivisuus johtuu, mutta jos on toimialaa tunteviin tuttaviini uskominen, niin viime vuonna oli monella toimijalla pelko merkittävistä toimitusketjuongelmista, mikä johti isoihin varastoihin ja on tämän jälkeen tuonut markkinaan kovan tarjontapaineen, joka laskee marginaaleja. Eli en ihmettelisi, että nimenomaan alennuksista johtuen myyntikatekertymä olisi poikkeuksellisen alhainen Q1-raportissa.
Käyttötavarakauppa ja nimenomaan investointihyödykkeen tyyppisiin tuotteisiin kohdistuva kulutus on nyt kovassa paineessa. Toisaalta en näe, että verkkokaupan pysyvät kilpailuedut olisivat poistuneet näissä kategoroissa ja erityisesti suoratoimitusmallissa, jota on esimerkiksi DIY-segmentissä noin 70% myynnistä. Tämä on kuitenkin fyysiseen kauppaan nähden edelleen category killer -tyyppinen malli, vaikka ostovoima onkin paineessa.
Hyvä myös muistaa että ihan muutama kuukausi sitten pääomistajat ostivat annista noin 3-kertaisella hinnalla nykykurssiin nähden, joten uskon että siellä on analysoitu asiaa tarkemmin. Ehkä suurimpana riskinä näen tässä kohtaa, että EQT ja Ferd + mahdollinen sijoittajakonsortio tekee tästä alamittaisen ostotarjouksen. Itse lisäsin tänään taas, koska uskon että kova maa löytyy jalojen alle viimeistään fokusoimalla valittuihin ydintoimintoihin, ja silloin firman arvo on kyllä jotain ihan muuta kuin 170 miljoonaa euroa ![]()
Jäädään jännityksellä seuraamaan, josko sijoittajien persukset kestävät merivettä ![]()
Dagens Industri skrämde igår med möjligheten till en ny nyemission i år. Översatt med Translate: ”Dagens industri skriver att mardrömmen för e-handelsbolaget BHG Groups aktieägare, som förra året genomförde två nyemissioner på totalt 1,8 miljarder kronor, börjar först i år.”
Idag sänkte Carnegie riktkursen 30 SEK → 10 SEK
Bolaget har knappt 2 000 MSEK i långfristiga skulder i balansräkningen, men endast 8,9 MSEK i kassa. Fordringar uppgår till 115 MSEK och det finns 145 MSEK i likvida medel i dotterbolagen.
Gällande räntekostnaderna kommenterades följande: “Interest expenses for the quarter amounted to SEK -34.3 million, of which SEK -5.4 million related to lease liabilities in accordance with IFRS 16.” För helåret uppgick räntekostnaderna till 76 MSEK, vilket innebär att det sannolikt har funnits ett kraftigt tryck uppåt i dessa och att det kommer att fortsätta vara så?
Som jag ser det är enbart räntekostnaderna ganska höga i förhållande till kassan och fordringarna. Om H1/23 förblir uselt och om det inte frigörs ett bra kassaflöde från varulagret (vilket förstås är målet), kan det verkligen bli lite knapert med finansieringssituationen.
96a97-2023-04-27-05-16-32.pdf (quartr.com)
Vid en snabb blick, ett förväntat svagt Q1, men reaktionen är intressant

Det utlovas alltså något gott framöver.
Resultatet -69M EBIT var bättre än det guidade intervallet på -70-100M och bättre än befarat, och ett kassaflöde på 210M skingrar avsevärt oron för finansieringsläget, särskilt då de säsongsmässigt bästa kvartalen ligger framför oss. Bolagets agenda och exekvering verkar vettig. Förtroendet för affärsmodellen, konkurrenskraften och de långsiktiga trenderna kvarstår; dessa prövas på nytt under sommarkvartalen. Jag väntade mig till och med en något starkare reaktion uppåt till en nivå på drygt tio.
Jag hittade inga pressmeddelanden eller andra ägarförändringar som förklarar varför BHG Group gjorde ett enormt hopp idag vid 12-tiden. Har de månne gått och köpt någon ny e-handel eller dylikt, eller har det bara rört sig om kraftiga kapitalrörelser?
Insidertransaktioner, en styrelseledamot har köpt aktier för knappt 30 miljoner kronor under början av veckan. Även VD:n har fyllt på lite.
Ja, det har varit ovanligt många insynsköp i det här bolaget under resans gång. Och stora belopp. https://www.insiderscreener.com/en/company/bhg-group-ab
Vilka tankar väcktes hos andra BHG-ägare av dagens besked om att sälja en andel på 20,1 % i F1 för 450 miljoner kronor? Är det någon som känner till det aktuella bolaget och dess ekonomi bättre, eller kan ge några skäl till varför man valde att sälja i det här skedet, då jag antar att värderingen är ganska låg i det nuvarande konjunkturläget? Eller var det snarare ett tvingat behov av att få in likviditet i bolagets kassa för att täcka eventuella framtida sår?
Värdeutvecklingen för F1 under BHG:s ägartid har fått ganska lite uppmärksamhet. BHG köpte en andel på 30 % i bolaget för 30 miljoner kronor 2018, och nu är värdet på en andel om 20 % 450 miljoner kronor (och då ska man beakta e-handelsbolagens ganska låga värderingsnivåer i det rådande marknadsklimatet).
TILLÄGG: BHG behåller alltså en andel på 30 %, vars värde baserat på detta är 675 miljoner kronor. Och detta är alltså bara värdet på F1. Hela BHG:s börsvärde vid dagens kurser är cirka 2 700 miljoner kronor. Jag förvånas inte över att insynspersoner har varit på köpsidan för miljontals euro under en lång tid medan kursen har dalat…