När jag skriver detta tänkte jag att jag borde ha skrivit det i tråden för investeringsmisstag. Jag fick nys om att Norden har fått sin egen marknadsplatsverksamhet efter en helt färsk IPO. Det handlar ju om vår allas kända CDON.
Min egen fördjupning är fortfarande i ett tidigt skede, men här har vi ju ett företag som har genomgått en förnyelse de senaste åren. Från detaljhandelsförsäljning har man gått över till marknadsplatsverksamhet, som är kapitallätt, mycket skalbart och höga marginaler hör till spelets natur. Man kan väl på avstånd kalla detta för en mini-Amazon? I bakgrunden verkar det finnas en ganska smart utvecklad plattform “CDON connect” som marknadsplatsen drivs på. Alltså via digitalisering… personligen brukar nya, attraktiva plattformsverksamheter alltid orsaka en enorm erek… reaktion hos mig
Efter kursuppgången efter IPO:n är kapitaliseringen cirka 1.5 miljarder SEK…
Jag tror att det finns personer på forumet som har något att bidra med i detta fall - även på sifferfronten. På grund av de goda utsikterna har jag med ett par procents vikt tagit in detta i portföljen för bevakning.
Företaget har också egna sidor på inderes-tjänsten: CDON - Inderes
Jag har hittills inte hittat någon analytikerbevakning för företaget.
tillägg Januari 2021. Färskt analyspaket om fallet:
Jag är med. Har lagt till mer vikt Övergången från detaljhandel till en Marketplace-modell är det som är så bra med fallet… vilket inte heller syns ordentligt i siffrorna än Om man gör beräkningarna förstår man hur otroligt billigt företaget är med prognoser för ett par år framåt…
Bra öppning! Ur ett konsumentperspektiv har CDON:s tjänster försämrats år efter år, och övergången till marketplace-verksamhet som nämndes har åtminstone inte fungerat för komponenter. Säljarna har varit ganska dåliga och man köper bokstavligen grisen i säcken (leveranser kan ta flera veckor). Dessutom blir kundtjänstens tillgänglighet och svarstid allt sämre.
Det återstår att se hur marketplace-omvandlingen kommer att genomföras framöver, men siffrorna för 2019 jämfört med 2020 ser åtminstone bra ut. Hur mycket av detta är en “corona-boost” och hur mycket är verklig tillväxt är svårt att säga. Baserat på mina (och andras) erfarenheter vill jag dock inte äga företaget, jag skulle hellre investera pengarna i till exempel Tokmanni eller Verkkokauppa.
För flera år sedan använde jag cdon-webbplatsen mycket, men nu köper jag inte längre fysiska kopior av spel, böcker eller filmer. Men de har ett ganska bra urval av parfymer.
Det finns flera olika säljare, så vissa upplevelser är sämre. För mig har det ett par gånger tagit väldigt lång tid innan produkten kommit fram.
Cdon var en toppenbra grej för cirka 8-12 år sedan, kvalitetsprylar till bra priser, snabb leverans och ofta riktigt bra erbjudanden. Sedan dess har det avtagit i min närhets användning, och jag själv kom inte ens ihåg att sidan existerade. Jag diskuterade med min fru, som sa att hon förra året hade beställt “äkta läder”-mobilskal som inte alls var nära läder. Hon sa att det var sista gången hon skulle använda den här marknadsplatsen när det finns andra sidor
Jag kommer definitivt att följa tråden av intresse och se hur siffrorna utvecklas. Det börjar bli ganska många av dessa “mini-Amazoner” så smått, och det ska bli intressant att se om “stora Amazons” ankomst till Norden kommer att påverka.
Här är den här podden för den här tråden också. Det finns inga nordiska marknadsplatser “precis runt varje hörn”?
“Föraktad av investerare” låter ganska passande i kombination med den här transformationen - men vi får se. Jag tror att detta har potential att överraska marknaden inom 1-2 år.
Mina egna beställningar, bara några stycken 2018-2020, har hanterats som förväntat.
Mina egna erfarenheter från förr är inte heller särskilt positiva. När jag flyttade till Sverige för fyra år sedan märkte jag dock att det var ganska populärt där. En bekant sade till och med direkt vid Amazons ankomst till Sverige: “Jag ska fortfarande köpa från Cdon”. Lite relaterat till samma ämne verkar åtminstone svenskarna i min egen bekantskapskrets också föredra Boozt framför Zalando.
Jag har inte tid att lyssna på podden nu (absolut senare), men vilken konkurrensfördel ger den nordiska aspekten? Om man skapar en “marknadsplats” skulle man tro att plattformens popularitet, synlighet och prissättningskraft är det viktigaste. CDON har visserligen ett starkt grepp om hemmamarknaden, det förnekar jag inte
Jag måste också gå igenom den där podden igen. Efter att ha lyssnat i höstas fick jag intrycket att Amazon tar sin del men inte kommer att dominera hela marknaden ensam.
Just min egen vaga uppfattning är CDONs kännedom under lång tid i Norden. Från antalet recensioner jag lade upp kan man se lite var CDON förmodligen är mest populärt. Mindre i Finland.
Transformationen är det som intresserar mig här. Som en mycket skalbar plattform kan detta förmodligen överraska. Med en liten bevakningsposition får vi se vad 2021 för med sig.
Ur ett konsumentperspektiv har jag varit mycket besviken på CDON:s verksamhet. Jag har i allmänhet förstått att det tar månader för företaget att behandla produktreturer, och jag stötte själv på detta. Det tog totalt cirka 2 månader att returnera en datorkomponent, vilket är en lång tid att ha cirka 300 euro i okända händer. Jag vet inte om det bara är i Finland som processerna är tröga eller om det är så även på andra ställen.
Tillgången på produkter varierar också ofta. De kanske säljer “från lager”, men lagret är på andra sidan jorden och leveranstiderna blir långa. Det verkar som att det handlar om vilken typ av screening som krävs för att få sälja sina varor på plattformen. Jag upplever att affärsmodellen fortfarande söker sig fram och att CDON vill ha så lite ansvar som möjligt. En snabbare reaktionsförmåga från CDON:s sida skulle säkert öka nöjdheten hos både slutkonsumenter och säljare.
Jag länkar också till en diskussion om CDON ur datorhobbyisternas perspektiv: CDON.com | TechBBS
CDON har alltid känts väldigt dåligt och otydligt i sitt gränssnitt, med dålig leveranshastighet och pålitlighet, dåliga rabatter och oftast rabatthäften fulla av utgående produkter och parfymer. Kundtjänsten är långsam och stel.
På grund av dåliga erfarenheter kommer jag inte att köpa en enda aktie. Och liknande erfarenheter verkar andra också ha.
CDON bestämmer ju inte priset på de produkterna, utan det gör säljaren av produkten. CDON erbjuder bara en plattform där försäljningen sker (jfr eBay). Säljaren av objektivet på bilden är ComputerSalg A/S och bakom iPhone-bluffrabatten står Teknikproffset Nordic AB.
Det utesluter naturligtvis inte att negativa upplevelser påverkar hela plattformens rykte. Plattformsleverantören kan knappast påverka överprissättning, men den där rabattbluffen borde förhindras (t.ex. genom att ange en minimirabatt på -5% och kanske ännu mer för annonser på förstasidan). Säljarnas recensioner skulle kanske också kunna lyftas fram bättre på produktsidorna, så att de allra sämsta kundservicemedarbetarna faller bort.
Var kan man se de största aktieägarna om man inte kan svenska?
Jag hittade bara styrelsens innehav:
Marcus Lindqvist 3666 st
Christoffer Häggblom (Rite Ventures) 1 574 782 st
Josephine Salenstedt (partner i Rite Ventures)
Niklas Andersson 0 st
Kristina Lukes 436 st