BHG Group - serieförvärvare av e-handelsbutiker och marknadsledare i Norden

Hoppas du inte @Timo_Huhtamaki tar illa upp om jag startar en tråd för företaget baserat på ditt kvalitativa inlägg i köpt/sålt-tråden? Jag tog själv en liten startposition och det skulle vara intressant att följa detta på längre sikt.

Skulle @Yu_Gong1 kunna skapa företagssidor?

En presentationsvideo från förra året från ABG:s Investor Day

41 gillningar

Verkar vara ett intressant företag, även om ökningen av antalet aktier inte tilltalar. Det verkar inte bli något program för återköp av egna aktier under de närmaste åren…

Ledsen att det tog tid @Huhtis Hade en hektisk IPO-dag :slight_smile: Här är företagssidan och pressmeddelandena börjar nu komma in i tjänsten :slight_smile: BHG Group - osake - Inderes

6 gillningar

Jag har också följt den efter @Timo_Huhtamaki tidigare köpanmälan. Sådana här nedtryckta fall, med motiverad uppsida, intresserar alltid. 12-månaderskurskurvan har verkligen varit nästan rakt nedåtgående och jag kan inte riktigt förklara för mig själv varför vi inte skulle fortsätta nedåt med samma lutning under de kommande veckorna..? Billig är den väl, om sentimentet någon gång vänder, men jag vågar inte riktigt köpa än - det finns väl någon form av botten i marknadsvärdet någonstans, kanske vid kassan..? :wink:

4 gillningar

Det är mycket motvind på marknaden nu. Jag är fortfarande av den åsikten att det här är ett riktigt saftigt köp för en långsiktig investerare. Några saker som dyker upp i mitt sinne, lite dåligt strukturerade:

Marknaden för e-handel är extremt intressant när man fördjupar sig i dynamiken hos e-handel inom olika kategorier. E-handel talas för ofta om som en enda onlineklump, där man antar att de beter sig likadant på marknaden, och listade e-handlare faller bland annat alla samtidigt på börsen när någon aktör sänker prognoserna. Detta syntes konkret när klädbutiken Boozt sänkte sina utsikter förra veckan, då både BHG och CDON föll samtidigt, trots att produktgrupperna är helt olika. Inom e-handeln finns det verkligen stora skillnader mellan produktgrupperna, om man till exempel tittar på marknadsföringskostnader eller returprocent (till exempel inom mode är både marknadsföringskostnaden, returprocenten och andelen produkter som säljs med rabatter från butiken alla höga i förhållande till e-handel inom andra kategorier av konsumtionsvaror). Kategorimixen har alltså en mycket stor betydelse när man jämför dessa som investeringar. Vissa produktgrupper är också en mycket lokal verksamhet, överraskande nog är till exempel möbelmarknaden och delvis heminredning sådana där lokal kategori-hantering och en lokal leveranskedja är avgörande. Inom många vitvaror är däremot installationstjänster och deras funktionalitet en absolut konkurrensfördel. Även genomsnittlig orderstorlek (AOV, Average Order Value), som för BHG är cirka 300 euro och för Boozt cirka 90 euro, påverkar verksamhetens lönsamhet. Man skulle kunna prata länge om e-handelns olika kategorier och deras dynamik, men poängen är att det är värt att titta djupt in i produktgruppsmixen och leveranskedjan, inte bara på efterfrågedrivare och e-handelns förmåga att sälja produkter. Även e-handelns spontana kännedom har stor betydelse, vilket ger organisk synlighet; likaså omfattningen och kvaliteten på uppbyggda kundbaser, eftersom regleringen kring kundregister ständigt skärps.

När vi tittar på de närmaste framtidsutsikterna för BHG var jämförelseperioden (våren 2021) mycket god, vilket innebär att den relativa tillväxten säkert kommer att vara låg, och marknaden kan bli förskräckt när Q2-rapporten kommer ut. Den här våren har också varit sval, vilket säkert kommer att synas i den mycket lönsamma försäljningen av utemöbler under Q2, och förra året köpte folk också mycket, vilket innebär en 1-2 års köp-baksmälla. Även gör-det-själv-boomen var som störst under corona, så många har redan för ett år sedan köpt järnhandelsvaror så skåpen är fulla. På samma sätt är den diskretionära konsumtionen under press och bostadsaffärerna färre, vilket syns i försäljningen av e-handelsbutiker som Netrauta och Taloon.com. Det finns alltså motvind och det förklarar säkert mycket av att kursen ligger på en så låg nivå.

Men om man sedan tänker på när en långsiktig investerare borde plocka sådana här företag i sin portfölj, så tänker jag att just i sådana här stunder är det en bättre tid än till exempel på toppen av den e-handelsfrämjade efterfrågan under corona. I Norden är BHG:s produktgruppers totala marknad cirka 30 miljarder euro och online-penetrationen är fortfarande låg (cirka 10-13%) i båda huvudsegmenten. Digitaliseringen kommer knappast att stanna, och e-handlarnas tydliga konkurrensfördelar kommer inte att försvinna, även om det finns motvind. Dessa produkter kommer att säljas även i framtiden och branschen är också mycket fragmenterad även i Europa och BHG (till stor del tack vare ankringsägaren EQT) är i en tydlig position som marknadskonsolidator. Någon hänvisade tidigare till ökningen av antalet aktier; bakgrunden till det är att företagsförvärv delvis har finansierats med egna aktier, det vill säga en riktad emission till säljaren, vilket jag anser vara en bra sak för att integrationen ska lyckas = ett gemensamt intresse för att skapa ägarvärde.

Det är också värt att titta på vilka typer av aktörer som har köpts in i BHG:s portfölj. Där finns det verkligt kategoriledande e-handelsbutiker, som till exempel NordicNest, som säljer skandinavisk design till 70 länder. Kvalitativa har även de finska förvärven varit, bland annat Netrauta. Man har även påbörjat en utvidgning till Tyskland förra året, när man köpte AH-Trading. Så det finns verkligen värde därinne och synergier från många förra årets företagsförvärv håller fortfarande på att byggas och integrationen är delvis ofullständig. Enligt min egen erfarenhet realiseras fördelarna med integrationer inom denna bransch ordentligt först under 1-3 år, när systemen har integrerats (och dubbelkostnaderna har eliminerats), produkthanteringen har standardiserats, redovisningen och delar av administrationen har centraliserats, leverantörssynergier har analyserats och korsförsäljning har påbörjats osv. …

Medan värderingarna har fallit har jag själv spekulerat i att utöver expansionen i Europa skulle en större konsolideringsrörelse i Norden också kunna bli aktuell. Bilden nedan kommer från ett investerarmöte där BHG presenterade förvärvet av AH-Trading och i slutet av presentationen fanns denna mycket talande visualisering av BHG:s tillväxtriktningar, med rubriken “everything for the home”. Detta har de inte kommunicerat tidigare och det verkar alltså tydligt att BHG inte bara kommer att stanna vid sina två nuvarande huvudsegment, utan kommer att expandera till nya vertikaler. Värderingarna för e-handelsbutiker har nu fallit betydligt, vilket kan vara en stor möjlighet och ge en trevlig överraskning i form av en företagsomorganisation över natten. I Norden finns bland annat CDON eller Boozt som noterade alternativ, och det finns ju även en större noterad aktör här i Finland med över 500 miljoner euro i omsättning :wink: E-handelsbutiken Hobbyhall skulle också passa väldigt bra, eftersom de verkar inom exakt samma produktgrupper, så det skulle finnas synergistiska köp på marknaden. Investeringsbolaget Ferd AS är för övrigt den 3:e största ägaren i BHG (6%) och den näst största i Boozt (12,5%)… EQT som huvudägare i BHG har säkert gjort en djupgående due diligence av marknaden och dess konsolideringspotential, så jag är ganska säker på att det finns flera recept i kokboken för att värdeskapandet ska lyckas.

Men vi får följa utvecklingen med intresse :slight_smile:!

25 gillningar

En artikel från Salkunrakentaja från april i år, som behandlar e-handel och nämner BHG Group. Nedan beskrivs bolagets del av artikeln och det sista stycket.

"BHG Group är känt för finska snickare från sina webbutiker Netrauta.fi och Taloon.com, men dess portfölj innehåller dussintals andra webbutiker från alla nordiska länder. BHG:s försäljning växte 2021 med 13 procent jämfört med det starka första coronaåret. Med hänsyn till förvärv växte försäljningen med över 40 procent. BHG Group värderas med ett EV/S-multipel på 1,1 och dess marknadsvärde är 3,4 gånger dess bruttomarginal.

Aktieplockarens fyndplats

Värderingarna för e-handlare har normaliserats. För en långsiktig investerare kan detta erbjuda en bra köpmöjlighet. E-handeln fortsätter sin strukturella tillväxt och e-handelsföretag har verktygen för att lyckas. Det finns dock många hotbilder kopplade till utvecklingen på kort sikt.

Det är viktigt för investeraren att bedöma e-handelns position i kläm mellan fysiska butiker och tillverkare. Hur väl övergår traditionella aktörer till nätet och hur starkt grepp har varumärkena om konsumenten? Är e-handelns produkter diskretionär konsumtion eller nödvändighetsvaror?

Även om aktiekurserna på många håll har halverats, betyder det inte att e-handelsaktier är billiga med traditionella värderingsmått. E-handelsföretag använder en stor del av kassaflödet från verksamheten till kostnader och tillväxt, och endast ett fåtal genererar ordentlig vinst. Många växer dock betydligt snabbare än fysiska butiker och är billigare värderade än jämförbara fysiska butiker. Investeraren måste bedöma e-handelns väg till lönsam verksamhet.

Hög inflation kan minska konsumenternas köplust. Heminredning kan vara bland de första sparobjekten, men snacks till husdjur kommer att fortsätta köpas. Även om vi lärde oss att handla kläder online under coronan, finns det ett upplevelsebaserat element i att shoppa. Vi kommer att besöka köpcentrum igen. Fysiska butiker dog inte av coronan."

6 gillningar

BHG har omnämnts på Swedbanks analytikers lista över mest populära aktier. (1.7.)

Målkursen sjunker i samband med kursnedgången. (13.6.)

6 gillningar

Jag har inte följt förväntningarna, men tillväxt- och lönsamhetssiffrorna går inte riktigt åt rätt håll baserat enbart på denna information.

BHG Group AB (publ) - Delårsrapport: 1 januari–30 juni 2022

Lönsamhet trots utmanande omvärld
– Långsiktiga investeringar i teknik- och kundplattformen fortsätter – för att dra nytta av oförändrade, långsiktiga tillväxttrender – samtidigt som fokus på lönsamhet prioriteras

HÖJDPUNKTER

1 april–30 juni
· Nettoomsättningen ökade med 10,1 % till 3 908,5 MSEK (3 550,6). Organisk tillväxt var -8,1 % och proforma organisk tillväxt var -7,4 %
· Bruttoresultatet ökade med 3,4 % till 975,6 MSEK (943,2), med en bruttomarginal på 25,0 % (26,6)
· Justerad EBIT uppgick till 162,2 MSEK (278,0), motsvarande en justerad EBIT-marginal på 4,2 % (7,8)
· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -161,8 MSEK (336,1)
· Resultat per aktie uppgick till 1,44 SEK (1,63) före utspädning och 1,43 SEK (1,62) efter utspädning

1 januari–30 juni
· Nettoomsättningen ökade med 14,7 % till 7 019,1 MSEK (6 118,4). Organisk tillväxt var -4,5 % och proforma organisk tillväxt var -3,0 %
· Bruttoresultatet ökade med 10,7 % till 1 817,3 MSEK (1 641,0), med en bruttomarginal på 25,9 % (26,8)
· Justerad EBIT uppgick till 296,4 MSEK (461,8), motsvarande en justerad EBIT-marginal på 4,2 % (7,5)
· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -40,1 MSEK (455,6)
· Resultat per aktie uppgick till 2,34 SEK (2,61) före utspädning och 2,33 SEK (2,58) efter utspädning

Viktiga händelser under och efter perioden
· BHG Group AB tog den 4 maj in 1 000 MSEK via en riktad nyemission av 16 393 443 aktier. Emissionen övertecknades och ett stort antal svenska och internationella institutionella investerare samt vissa aktieägare deltog i emissionen. Syftet med emissionen var att öka BHG:s finansiella beredskap för framtida tillväxtinitiativ, främst organiskt och genom förvärv, samt att bibehålla finansiell flexibilitet.

5 gillningar

"E-handlaren BHG Group redovisar ett justerat rörelseresultat på 162 miljoner kronor för det andra kvartalet 2022. Analytikerna hade förväntat sig i snitt 138 miljoner kronor, enligt Infront.

Den justerade rörelsemarginalen var 4,2 procent, jämfört med förväntade 3,8 procent.

Rörelseresultatet uppgick till 123 miljoner kronor. Här väntades 113 miljoner.

Nettoomsättningen uppgick till 3 909 miljoner kronor, jämfört med förväntade 3 594 miljoner kronor. Den organiska tillväxten uppgick till -8,1 procent."

Lånat från Avanza. Målkursen ligger på en helt annan nivå än nuvarande kurs och ändå överträffades prognoserna. Det är dock en mycket positiv sak.

8 gillningar

@Avocado ställde en fråga på TA-frågeforumet, vilket ledde till att jag hittade den här tråden. Jag visste ingenting om företaget, men jag har använt Netrauta ett par gånger. Baserat på dessa erfarenheter skapades ingen särskilt övertygande kundupplevelse.

När det gäller leveranser och orderkvantiteter fick jag en ganska rörig bild. Leveranstiderna stämde inte i någotdera fallet och det fanns tydliga brister i kommunikationen. Kundtjänsten verkade vara i Estland och deras förmåga att agera som mellanhand var dålig. På samma sätt ändrades den beställda mängden varor under transporten vid den andra leveransen, det vill säga att det inte fanns den mängd i lagret som det fanns vid beställningstillfället.

Dessa kan alltid vara otur i stor skala, men jag vill inte ens tänka på situationen hur returen av panelbrädor skulle ha fungerat om det hade funnits många “felaktiga bitar” i leveransen. Ju mer man rör sig inom byggmaterial, desto mer kommer jag personligen i framtiden att gå till en fysisk butik för att undersöka kvaliteten på varorna och till exempel välja de brädpaket jag vill ha från lagret.

Framgången för denna typ av nätbutiker beror mycket på hur order-leveranskedjan faktiskt fungerar och hur kostnadseffektivt nätbutiksaktören lyckas göra den. Vilka erfarenheter har andra?

8 gillningar

Jag klev själv in som ägare idag, efter att ha fått idén just från Avokados inlägg. Jag vet inget om Netrauta, men jag köpte för ett tag sedan hem varor från Nordic Nest i testsyfte och både webbutiken och varorna var bra. Jag har alltså inte varit i kontakt med kundtjänst, men de är ju tyvärr ofta outsourcade och fungerar därför lite sådär. Jag återvände dock som kund nyligen och köpte märkesporslin till köket för nästan tusen (de är fortfarande på väg). Tack vare Avokado upptäckte jag att den aktuella webbutiken tillhör gruppen, och jag har även använt Kodin1. Om jag väl har godkänt en tjänst brukar produkten/tjänsten vara bra, då jag är en ganska krävande person.

Edit: Det kan nämnas att när jag då valde mellan olika butiker övervägde jag även till exempel Stockmann, vars webbutik jag till slut tyckte var sämre (tungt att bläddra bland produkterna när en bild fyller halva skärmen). Även Nordic Nests sortiment tilltalade mig mer då och nu övervägde jag inte ens andra alternativ.

7 gillningar

Det var förresten problem med Kodin1 gällande produktretur och reklamation (möbel). Vi tittade på produkterna i butiken och beställde utifrån det. En av dessa möbler uppfyllde inte våra kvalitetskrav. Först skickades en ny och den som skulle returneras packades/hämtades i en separat leverans. När situationen inte förändrades ens efter bytet, blev vi tvungna att acceptera den föreslagna rabatten, som krediterades helt normalt. Men kundtjänsten var även i det här fallet riktigt dålig. Jag vet inte om de har någon sorts centraliserad kundtjänst. De känner inte till produkterna och kan därför inte riktigt lyssna på kunden.

VD stiger åt sidan och rekryteringsprocessen för en ny har inletts

4 gillningar

Låter inte bra. Om det vore en läskedrycksfabrik eller någon annan trivial verksamhet skulle det inte spela någon roll. Men när det handlar om en växande sammanslagning av e-handelsföretag är det oroande. Meddelandet säger att hans/hennes kunskaper är uttömda. Man kan också tolka det som att han/hon har misslyckats med något och att det nu finns ett skelett i garderoben som kommer att komma ut om några veckor.

1 gillning

Otvivelaktigt kom Schatz avgång som en överraskning även för mig. Min egen oro dämpas dock av att BHG är organiserat i två P&L-enheter, som båda har ledare med lång erfarenhet: inom DIY-segmentet Mikael Hagman, som är grundare av Vitvaruexperten och dess mångårige VD samt tidigare styrelseledamot i Verkkokauppa.com, och inom Home Furnishing-segmentet Christian Eriksson, som har varit i huset sedan 2014 och dessförinnan bland annat i ledningen för e-handelsplatsen CDON.com. Så kompetensmässigt ser jag ingen stor risk, eftersom de för tillväxten kritiska tilläggsförvärven och tillhörande utvärderings- och integrationsåtgärder sannolikt genomförs inom någotdera segmentet.

Jag ser en stor M&A-möjlighet i detta ras av värderingar för e-handelsbolag. BHG har flaggat för möjligheten att expandera utanför de nuvarande huvudvertikalerna, så jag håller det inte för omöjligt med ett större drag där man skapar ett tredje ben att stå på. Det finns otaliga onoterade och noterade möjligheter för detta i Norden och Tyskland. VD:ns avgång kan förstås också vara ett drag för att förbereda sig för en sådan förändring. Och i de nuvarande segmenten är det värt att komma ihåg att online-penetrationen i BHG:s produktkategorier kommer att öka på lång sikt, och BHG är fortfarande en plattform av hög klass och en tydlig konsolidator på denna marknad, där e-handeln har lokala fördelar bland annat i försörjningskedjan. Huvudägaren EQT kartlägger och främjar säkert dessa möjligheter aktivt.

8 gillningar

På fredagen och halva måndagen analyserades vd:ns avgång. Sedan började det bli trångt på säljsidan. Ibland går det just så, att informationen kommer, en dag eller två går, och först då reagerar kursen.

Spekulation. Kan det ha varit så att efter vd:ns avgång var många förbryllade (inklusive jag själv). Sedan började en stor svensk investerare, till exempel vid namn Palle Svensson, ringa sina vänner och fråga om det fanns någon anledning till varför vd:n lämnade. Price-action skulle tyda på att det Palle fick reda på inte var bra. Det känns starkt som att någon vet något som andra inte vet.

Mina aktier stoppades idag. Anledning: vd:ns avgång + brott av en teknisk stödnivå som ändå hade hållit i 2 månader.

@DayTraderXL

1 gillning

Måste svara mig själv nu och ge mig själv en virtuell klapp på axeln… Jag har inte följt bolaget på ett tag, men nu i “köpt och sålt”-tråden nämnde någon att hen köpt BHG för 19 kronor, alltså va? Är den redan så långt nere? Måste kolla vad kassan var, om botten verkligen ligger där… :thinking:

8 gillningar

Jag undrar också över den här utvecklingen. Är det konkurs som prissätts här?

TW anger följande siffror i backspegeln:
P/E 5
P/S 0,19 (det är inget kommateckenfel här!)
P/B 0,4
EV/EBITDA 6 (nåja, det här är inte längre orimligt billigt, Harvia har t.ex. 7)

När man tittar på de siffrorna får man lust att gå all-in. Men när man ser kurskurvans blodröda kniv är det nog bäst att vänta ett tag till.

9 gillningar

Själv funderar jag på samma sak, är det konkurs på gång? Marknaden förväntar sig åtminstone att folk helt slutar köpa sällanköpsvaror, alla pengar går till dagligvaror och levnadskostnader, så möbler och annat köps inte (alls?).

4 gillningar

Kursen är obegripligt låg. Och när man sedan dessutom tar i beaktande att BHG, som verkar med en online-affärsmodell, inte har samma inflationsbelastning som konkurrerande fysiska bygg- och hemvarubutiker, och att konsumtionen av sällanköpsvaror sannolikt ändå skiftar mot billigare produktsegment. Jag skulle inte heller se det som ett omöjligt scenario att huvudägaren EQT köper ut bolaget från börsen med en viss premie. BHG bör för övrigt betraktas som summan av delarna, då det är en samling betydande nätbutiker, och ett sådant här företag går knappast i konkurs i något tänkbart scenario.

10 gillningar