Där säljs företagets saker ut
När kommer de egna produkterna till försäljning? Här såldes ju bara basvaror som fanns att köpa på marknaden.
Hur kan man utnyttja aktieförlusten i beskattningen när det inte har skett någon handel?
Nå, de kommer nog inte att resa sig från det där längre, jag måste inse det själv nu.
Avyttringsförlusten måste man själv anmäla i samband med skattedeklarationen, om den inte redan finns där automatiskt. Ärendet är inte särskilt akut, det blir aktuellt tidigast nästa vår när skatteåret 2025 behandlas. Jag antar att Skatteverket kommer att ge en separat anvisning om det i början av nästa år, så att inte alla frågar samma sak.
Det kan alltså ta år innan ärendets handläggning är klar från skattemyndighetens sida. Skattemyndigheten ger ingen separat anvisning/information om detta BBS-fall.
Dessa hårt marknadsförda produktionslinjer får en att undra lite, var är de när de inte syns i konkursförsäljningen, eller fanns de ens?
Produktionslinjerna är säkert skräddarsydda, så de har nog inget betydande försäljningsvärde.
Hur är det med de här aktierna nu då, de är väl borta och kommer inte tillbaka? Främst med tanke på bokföringen, kan man bara rakt av dra av investeringen som en förlust, eller kommer det någon vägledning från Skatteverket om detta?
Vad är det som får ägarantalet att svaja? Tre nya ägare hade tillkommit i oktober.
Edit: utländskt ägande ökade 1,91%→ 1,92%.
Efter att du har sålt aktierna, eller senast efter konkursförvaltarens slutredovisning, uppstår avyttringsförluster. Att bara lämna listorna räcker inte, vilket noterades i fallet med Talvivaara, då bolaget hängde i flera år som onoterat ‘Ahtium’ och vägrade att gå i konkurs, varför förlusterna inte heller fick dras av.
Jag har investeringar i onoterade företag. Kan jag dra av det investerade beloppet från mina kapitalinkomster om det onoterade företaget går i konkurs? Måste jag då skaffa något intyg om konkursen? Anskaffningspriset framgår av aktieägaravtalet.
Skattejurist Miika Härkönen svarar:
En slutlig värdeminskning av en värdepapper på grund av konkurs kan dras av som en avyttringsförlust. Det måste finnas en tillförlitlig redogörelse för anskaffningspriset.
Avyttringsförlusten uppstår under det skatteår då värdeminskningen är slutlig. Detta sker när konkursförvaltaren meddelar att ingen utdelning kommer att erhållas, eller när konkursboets slutredovisning görs.
Om ett aktiebolags konkurs förfaller på grund av brist på tillgångar, anses aktiernas värde slutligen förlorat när bolaget avregistreras från handelsregistret.
Avyttringsförlusten är avdragsgill från kapitalinkomster under skatteåret och de fem följande åren.
Skattejuristens svar publicerades i Taloustaito 3.5.2022.
Konkursboet verkar sälja kvarlåtenskapen igen, den här gången här: https://realisointihuutokauppa.fi/?filter=suosituimmat&city=Reisjärvi&konkurssipesa=BBS-Bioactive%20Bone%20Substitutes%20Oyj%20konkurssipesä%20(0866451-4)
Kan konkursförvaltningen följas via någon offentlig tjänst, eller framskrider ärendet “ibland och till jul” i den takt som advokatbyrån Fennoa är intresserad av att driva ärendet?
Ja, ärendet kan i viss mån följas även via offentliga tjänster.
Patent- och registerstyrelsen upprätthåller Virre-informationstjänsten, där man kan få det senaste handelsregisterutdraget:
https://virre.prh.fi/novus/home?execution=e2s1
När insolvens har konstaterats, kan man i Rättsregistercentralens insolvensregister hitta bland annat viktiga datum och kontaktuppgifter till konkursförvaltaren:
Utöver dessa är det bra att kontakta konkursförvaltaren direkt via telefon eller e-post och fråga i vilket skede utredningen är, om en utdelning till ägarna kan förväntas och hur länge de uppskattar att processen ungefär kommer att pågå. De kan naturligtvis inte avslöja exakta detaljer om dödsboets utredning, till exempel en försäljningsplan för tillgångarna.
Jag väntar på att de mycket omtalade, egenutvecklade produktionsmaskinerna och linjerna ska komma ut till försäljning. Nu har ju bara bulkmaskiner och utrustning synts.
De kommer inte att säljas, de säljs med fastigheten och hamnar till slut på den lokala återvinningscentralen. Boet säljer saker för att få in pengar till kassan.
Jag tycker det är självklart att en skräddarsydd produktionslinje är värdefull endast för beställaren.
Boet har inte råd att förlora en enda euro. Allt som ger pengar kommer säkert att säljas.
Hela historien baserades ju på en innovativ produkt och en unik produktionslinje byggd för den, vars utrustning var DIY.
Om dessa egenhändigt tillverkade produktionsmaskiner, som bygger på teknologiskt kunnande, inte finns, berättades då en sanningsenlig historia för aktieägarna?
Långvarigt projekt att sälja smått och gott, labbgrejer säljs fortfarande på auktion.
https://realisointihuutokauppa.fi/tuote/laboratorio-tarvikkeita-bbs17/
““““““
BBS-BIOACTIVE BONE SUBSTITUTES OYJ:S KONKURS
INTYG TILL AKTIEÄGARNA
““““““““
En skribent på Kauppalehtis forum har varit i kontakt med en advokatbyrå. Fick som svar ett intyg till ägarna; ingen utdelning. Skribenten har angett 10.11.2025 som överlåtelsedatum i skattedeklarationen. Ovan kopierad rubriken på svaret som advokatbyrån skickade. Jag kopierar inte hela det långa svaret här.
Kommer advokatbyrån att utfärda ett offentligt meddelande om detta intyg? Skickar de meddelandet till skattemyndigheten?
Varför har detta inte meddelats?
Hur förlorar man dem från aktiesparkontot? Raden spökar ändå där fortfarande…
Var kommer skaparna av den innovativa produkten att vara under år 2026, och hur kommer rättigheterna till själva sörjan att se ut i ett sådant fall?