Basware aktietråd

Tack för svaret.

Det är en ganska bra reflektion. Jag håller förstås inte med om rabatten i förhållande till jämförelseobjekten, särskilt när vi talar om ett erbjudande.

Jag ser snarare ett mycket opportunistiskt konsortium, som säkert har gjort mycket noggranna beräkningar för att detta ska vara en mycket bra affär för dem.

Jag hoppas att det misslyckas (eller snarare att de höjer budet), även om det skulle orsaka viss turbulens. Jag accepterar det alltså inte.

1 gillning

Visst, köparna har säkert sett detta som ett attraktivt tillfälle att agera. Värderingen har två perspektiv, ett kort (12 månader) och ett längre (5 år+) perspektiv.

På kort sikt stöder Baswares operativa siffror enligt min mening ännu inte köpeanbudets värdering, eftersom jag ser att det fortfarande tar tid för företaget att stärka tillväxten och lönsamheten. Omsättningsmultiplarna inom sektorn är däremot typiskt starkt kopplade till dessa siffror.

På längre sikt, vilket köparna säkert också har i åtanke, finns förutsättningar för att tillväxten och lönsamheten ska stärkas och därmed höja den motiverade värderingsnivån. Ur detta perspektiv är det möjligt att göra attraktiva framåtblickande scenarier med den nuvarande värderingen, men jag ser inte tillräckliga drivkrafter för att prissätta dessa scenarier på kort sikt.

3 gillningar

Som ett tillägg till det föregående. Jag ser fortfarande ett helt möjligt scenario där erbjudandet inte förverkligas (ägarna anser att erbjudandet är för lågt i förhållande till den långsiktiga potentialen). I det här scenariot skulle det också vara motiverat för en långsiktig ägare att minska sitt ägande till nuvarande värdering och återvända till aktien till ett lägre pris, om vår förväntan om en betydligt lägre värdering utan erbjudande förverkligas. Baswares aktievärdering var bara cirka 20 euro/aktie före erbjudandet, och de allmänna värderingsnivåerna för bolag inom sektorn har bara sjunkit sedan dess.

Man bör naturligtvis komma ihåg att även detta bara är ett av många alternativ och perspektiv, som våra perspektiv alltid är :slight_smile: Idag kl. 16.00 var den sista dagen för den förlängda erbjudandeperioden, vi får se vilken typ av pressmeddelande som kommer om saken.

2 gillningar

Det blir en spännande dag i morgon. I motsats till Inderes uppfattning satt jag kvar på min största position i portföljen utan att lätta (ens) till slutet, och accepterade först nu IP-erbjudandet (motvilligt). Om budet inte går igenom är ett kursfall självklart, och personligen kommer det att bli en ganska betydande “förlust”… Nåja, vi får se hur det går…

1 gillning

De visa hade en stark rekommendation att minska, ja. Jag har också hållit, men jag har redan sålt allt på börsen.

Köpare Bassest 95,6 %
Så affären går i mål

3 gillningar

Så ser det ut med mycket stor sannolikhet – här är en kommentar till:point_down:

3 gillningar

För en vecka sedan kom Sapphirens ansökan om skiljeförfarande per post. Ansökan om förordnande av en god man (punkt IV.4) begärs bli behandlad som brådskande, så att handeln på börsen kan stoppas asap.

Vad händer med en aktie som köpts på börsen idag i inlösenförfarandet? Löser de in den tillsammans med de andra när pappersarbetet är klart?

Skulle själv också vilja ha svar på det här.. kommer resten av aktierna att tvångsinlösas för drygt 40 euro, och är det möjligt att göra sig en hacka när dessa säljs för under 40 euro på börsen?

Om man inte svarar på brevet alls, betalas tydligen dessa 40,1 euro?

Inlösen sker till det pris som skiljenämnden fastställer om detta inte överklagas. Priset kan i princip vara till exempel 45 €, men i det här fallet lär det knappast stiga.

Inlösenpriset torde vara ”lika” 40,10 för alla aktier, och den gode man som det hänvisas till i brevet utsågs den 19.8.

Ett yttrande om förordnande av skiljedomstol kan faktiskt lämnas till inlösennämnden senast den 21.9. Om inga hinder uppstår, kan man förvänta sig ett meddelande om handelsstopp kort efter det datumet?

Sedan kontrollerar de de senaste ägaruppgifterna och löser in de resterande <4 % av aktierna?

Det är ingen idé att försöka köpa Basware på börsen längre, handeln har avslutats i och med inlösen för 40,10 EUR.
Kursen har varit ganska platt de senaste 5 åren om man jämför start- och slutpunkterna, men det har sannerligen funnits rejäla svackor däremellan, tack vare till exempel det urusla konvertibellånet (2019), corona (2020), ränteuppgången (2022) för att inte glömma bolagets eget bidrag. Orsaken till raset 2018 orkar jag inte gräva fram och jag minns det inte då jag inte ägde aktien vid den tidpunkten.

Jag kollade in den amerikanska jämförelsen Coupa, vars värdering jag som ägare/swingtrader i “Basse” betraktade med ganska avundsjuka blickar: Market Cap var nämligen från en annan planet.

Nu slutade Basware på 580 Market Cap, omsättning 2021 153 MEUR, nettoresultat -15 MEUR.
Coupas Market Cap i går 4 760 MEUR, omsättning 2021 725 MEUR, nettoresultat -380 MEUR.

• årlig run-rate enligt det senaste kvartalet: omsättning ca 800 MEUR, nettoresultat -300 MEUR
  • Coupa har traditionellt uppnått sin tillväxt genom företagsköp en bit utanför den egentliga Basse-verksamheten

Man kan konstatera att Coupa inte har blivit gratis trots den kraftiga kursnedgången.

Om man för skojs skull jämför Basses inlösenpris med Coupas värdering (genom att ställa omsättningen i relation):
153/800 x 4 760 = 910 MEUR, det vill säga att Coupa fortfarande värderas >50 % högre än Basse vid inlösentillfället på detta sätt,

Intressant nog rapporterades det förra veckan spekulationer om att PE Vista ska ha sonderat terrängen för att köpa ut Coupa från börsen. Det förklarar det sista rycket till nivån > 60 USD. Innan dess hade kursen sjunkit till 45 USD.
Om man dessutom rensar bort den uppgång som antas vara en premie från Coupas värdering, så var värderingen bara relativt marginellt dyrare än Basses inlösenpris.

Omvänt: efter den 14.4 då inlösen av Basse offentliggjordes har Coupas kurs halverats från nivån 100 USD till omkring 45–60 USD.
→ Basses inlösen kom verkligen i grevens tid, den skulle mycket väl kunna stå i 20 EUR eller liknande igen utan inlösen.

Kursen skulle helt säkert ligga på 20 euro nu utan inlösen, om inte rejält under? Inderes boostade dessutom med en stark säljrekommendation precis före inlösen. De prickade inte helt rätt den här gången heller. :slight_smile:

2 gillningar

Visst hade Basses kurs sjunkit från nivån före inlösen (13.4.2022; 20,60 EUR).
Om den inte riktigt halverats som i Coupas fall, så kanske till omkring 15 EUR eller dylikt…
:+1: :v:

Hej @Pyyleva! Vi har faktiskt inte haft någon sälj-rekommendation för Basware under min bevakning, och det fanns inte heller någon vid tidpunkten då uppköpserbjudandet offentliggjordes :thinking:

Jag kunde dock inte förutse uppköpserbjudandet och det togs emot med en rekommendation i fel riktning, det stämmer :raising_hand_man: uppköpserbjudanden är nästan utan undantag optioner som det enligt min mening är ganska farligt att bygga en rekommendation på – oftast uppstår erbjudanden i en situation där en extern anbudsgivare är beredd att ta en vy som avviker från marknaden (=erbjuda aktier till en premie jämfört med den dåvarande aktiekursen). Vid den här tidpunkten sammanföll vår rekommendation med resten av marknadens syn fram till erbjudandet (före erbjudandet hade aktiekursen sjunkit med minska-rekommendation från 26,5e > 20,6e).

5 gillningar