Hej! Jag är nyfiken på era tankar överlag kring fastighetssektorn men framförallt ett svenskt noterad bolag vid namn Balder. Lite kort mina tankar: Fastighetssektorn har de senaste åren genomgått en kraftig omställning. Efter flera år av rekordlåga räntor, stigande fastighetsvärden och hög belåning förändrades förutsättningarna snabbt när centralbankerna började höja räntorna under 2022 och 2023. Men nu här under 2024 och 2025 har marknaden börjat stabiliseras något. Inflationen har fallit tillbaka, och är det ett bra tillfälle för fastighetsaktier?
Balder grundades 2005 och har sedan dess vuxit till en betydande nordisk fastighetskoncern. Bolaget verkar som långsiktig ägare med lokal förankring i bostäder, kommersiella fastigheter och nyproduktion i större orter. Sedan noteringen på Nasdaq Stockholm 2005 har Balder tagit steget från en mindre aktör till att äga nära 2 000 fastigheter och ett fastighetsvärde på över 220 miljarder kronor. Bolagets strategi har varit att kombinera egen förvaltning, lokal närvaro och tillväxt via förvärv och utveckling.
VD för Balder är Erik Selin, som varit med bolaget sedan tidigt och även är en betydande ägare och är en person som många investerare i Sverige har koll på. Det är värt att notera att Selin genom sitt stora ägande och inflytande har ett starkt engagemang, vilket kan vara både en styrka och en aspekt att hålla koll på ur ägarperspektiv.
Lite kort om Balders Q3 rapport:
-
Hyresintäkter: 10 269 Mkr (jämfört med 9 543 Mkr föregående år)
-
Förvaltningsresultatet: 5 176 Mkr (föregående år 4 838 Mkr) vilket motsvarar 4,03 kr per aktie (jämfört med 3,84 kr) för moderbolagets aktieägare.
-
Resultat efter skatt hänförligt till moderbolagets aktieägare: 5 851 Mkr (-117 Mkr året innan) motsvarande 4,92 kr per aktie.
Men man har lite kvar att bevisa efter rapporten. Till exempel var soliditeten under det egna mål man satt up (38,2 % vs mål 40 %) och även Nettoskuld/EBITDA låg något över målet (11,9 ggr vs mål högst 11 ggr) vilket indikerar viss belåningsrisk.
Och det är en känslig bransch där skillnaderna mellan bolagen är stora: aktörer med hög belåning eller exponering mot kontorsfastigheter i storstäder har haft det tuffare, medan bolag med fokus på bostäder och samhällsfastigheter, likt Balder, klarat sig bättre.
Jag har gått in i bolaget här under året då jag tycker det är ett intressant läge för branschen i stort. Finns det någon här på forumet som har tittat på Balder eller något annat konkurrerande bolag? ![]()