Där är 25 direkt i första inlägget xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Karo planerar att teckna
"Har ledningen för serieaggregatorn möjlighet och kompetens att fatta förnuftiga beslut för bolaget, dvs. dess aktieägare?
När det gäller Auroora är detta för mig den viktigaste faktorn som påverkar mitt deltagande i IPO:n, och mitt svar till mig själv är: Jag tror. Jag tror att Aurooras ledning kan och vill agera i ägarnas intresse.
En stark ägarbas utgör en bra grund för detta. Verkställande direktör Antti Rauhala och styrelseordförande Pekka Tammela planerar själva att teckna aktier i Aurooras börsintroduktion, även om de redan har ett starkt egenintresse i bolaget. De får förstås sina emissionsaktier med tio procents personalrabatt.
Finska fonder verkar också ha tilltro. Av den 35 miljoner euro stora aktieemissionen har teckningar på 22,2 miljoner euro redan överenskommits med ankarinvesterare. Aktierna kan dock tryckas i viss mån.
Aktieemissionen kan avbrytas tidigast fredagen den 27 mars klockan 16, och det är mycket möjligt att så sker. Bland den stora investeringspubliken verkar det dock inte finnas någon stor entusiasm för att delta i börsintroduktioner, och serieaggregatorn är inte ett lika känt och tydligt koncept som en tillverkare av telefonkiosker eller posten.
En ganska uppenbar risk är också att Auroora förblir en lågomsatt och dåligt känd fortsättning på börslistan. Å andra sidan är det möjligt att man även i Finland vaknar upp till serieaggregatorer på samma sätt som i Sverige.”
Det verkar inte som att man kan delta i en aktieemission via Osuuspankki, eller hur? Jag kan åtminstone inte hitta det någonstans.
Teckningen måste göras via Nordnet, men därifrån kan du välja vilken banks VP-konto (värdepapperskonto) du vill att aktierna ska ligga på.
Traditionell noteringsfråga!
Kommer du att delta i Aurora Companies (Auroora Yhtiöt) börsintroduktion? Undersökningen är anonym.
- Ja
- Nej
- Jag överväger fortfarande
Man kan titta på saken med flera mått, t.ex.:
Rörelseresultat: Boreo har ett absolut sett något högre rörelseresultat (6,7 M€ jämfört med Aurooras 5,7 M€), men Auroora har ett bättre justerat mått (7,7 M€).
Dessutom var Auroora, enligt bokslutet för året, ett företag med en omsättning på 142 miljoner euro. Det betyder att tillväxtskuttet 2025 är starkt kopplat till noteringen och emissionen. Det är normalt att företaget trimmas till toppform inför en emission.
Min huvudsakliga poäng har hela tiden varit att värderingsnivåerna för aktiekapitalet skiljer sig för mycket åt, Auroora är övervärderat i förhållande till Boreo vid emissionstillfället, och Boreo är undervärderat i förhållande till Auroora.
Värderingsskillnaden är ibland helt obegriplig, det vill säga Auroora är enligt mig fullt prissatt på den nuvarande marknaden (vilket beror på emissionslogiken).
Jag önskar naturligtvis båda företagen framgång, och jag kan eventuellt inom 18 månader själv köpa aktier i Auroora. Men jag kommer absolut inte att köpa i emissionen, och inte så länge stabiliseringen av teckningsbanken fortsätter. När Auroora har prissatts på börsen i ett par kvartal, kommer jag att se över saken igen.
Hur som helst önskar jag Auroora all framgång. Det finns flera skäl till detta:
-
Auroora och Boreo kommer i framtiden att vara inhemska seriekombinatörsjämförelser, och påverka bådas multiplar (Åtminstone för institutionella investerare…).
-
Om Aurooras emission lyckas (och jag tror att den kommer att lyckas när storleksordningen mellan institutionella och hushållsinvesterare är korrekt inställd), kommer det som en biprodukt att lyfta fram Boreos akties uppenbara undervärdering på marknaden, vilket också är en bra sak ur en Boreo-investerares perspektiv.
-
Auroora och Boreo är i framtiden också naturliga och potentiella fusionspartners, om företagen avser att nå samma skala som sina svenska jämförelser.
(Jag äger inte Boreo och kommer inte att delta i Auroras notering)
Jag tycker att det också är viktigt att bedöma om branscherna och de förvärvade bolagen är av samma kvalitet hos dessa serieplattformsföretag. Det är meningslöst att jämföra nyckeltal rakt av om innehållet är äpplen och russin.
Kan någon gräva fram hur mycket ägarna har tömt kassan i utdelningar före noteringen?
Det är lätt att svara på – inte en enda euro de senaste åren, men tidigare, med en annan verksamhetsmodell, hade det varit konstigt om det inte hade delats ut.
Jag funderade på om jag skulle delta, men när Karo berömmer och Aki också sa att han hade markerat, så måste jag se hur många av dessa som blir kvar i handen. Samma spelplan som i Posten, det vill säga publikens högsta, institutionens lägsta och för den långa portföljen.
PS Man kan åtminstone inte klaga på Aurooras marknadsföring av erbjudandet. Det verkar komma reklam från alla håll. Nordeas kunder hade en egen presentation idag.
{“content”:“I bulletin 24.3.2026:\n\n* Bolagets styrelse har rätt att besluta om avbrytande av Publik- och Institutionserbjudanden vid överteckningssituation tidigast 27.3.2026 kl. 16.00. Dessutom kan Bolagets styrelse efter eget gottfinnande besluta om avbrytande av Personalerbjudandet tidigast 27.3.2026 kl. 16.00. Publik-, Institutions- och Personalerbjudanden kan avbrytas eller inte avbrytas oberoende av varandra. Ett börsmeddelande om avbrytandet publiceras utan dröjsmål.\n\nNär det inte finns någon bulletin ”utan dröjsmål” ute, så verkar det åtminstone inte vara en omedelbar överteckning som förutsågs i den ovan nämnda bulletinen?”,“target_locale”:“sv”}
@Jageksi, jag la din text här också, jag tänkte att den kunde vara intressant i den här tråden också. ![]()
Jussi Halme har gjort en video om Auroora ![]()
Ett nytt bolag strävar efter att noteras på Helsingforsbörsen! Auroora Yhtiöt planerar en börsnotering och söker cirka 35 miljoner euro i bruttovärden. Men är det en äkta tillväxthistoria eller ett holdingbolag byggt på företagsförvärv?
I denna video dissekerar vi Aurooras börsnotering:
Vad är Auroora? Varför är “serieförvärvare” (serial acquirer) en favorismodell bland investerare i Sverige, och hur fungerar den i Finland?
Siffrorna på bordet: Vi analyserar pro forma-siffrorna för 2025 och ser vad ett EBITA på 17,7 miljoner euro säger om bolagets skick.
Värderingsberäkning: Är teckningspriset på 5,20 euro attraktivt? Vi beräknar EV/EBITA-multiplikatorn (ca 10–11x) och jämför den med andra aktörer på börsen.
Risker och möjligheter: Är det bara en “räntepapper” eller en verklig tillväxtmotor? Vad händer om företagsförvärven misslyckas?
Auroora är inte ett traditionellt industriföretag, utan en investering i ledningsgruppens förmåga att allokera kapital. Se analysen och bestäm själv om Auroora förtjänar en plats i din portfölj!
Kom ihåg: Investeringar är alltid förknippade med risker. Denna video är en analys baserad på bolagets noteringsprospekt, inte en investeringsrekommendation.
Esa deltar inte i emissionen
"Sammanfattning av Aurooras börsintroduktion
Auroora-företagens börsintroduktion är definitivt intressant, och som en affärsnörd är även företagets affärsmodell mycket intressant. Planeterna var dock inte helt rätt i Auroras börsintroduktions timing, vilket gör att dess värdering, som är typiskt för börsintroduktioner, är något för hög.
Auroora är dock ett intressant tillskott till börsen, eftersom merparten av emissionen går direkt till institutionella investerare, vilket naturligtvis även kan orsaka en positiv likviditetstopp. Som finländare hoppas jag också att trenden med serie-sammanslagningar även skulle växa i Finland, eftersom Finlands största problem just är bristen på stora kapital och det faktum att bra affärsverksamhet bedrivs här, men ägarskapet stannar sällan i Finland.
Auroora främjar finskt ägarskap, vilket är en extremt bra sak, även om värderingen just nu är något för hög."
”AUROORA YHTIÖT OYJ:S INSTITUTIONELLA ERBJUDANDE ÄR ÖVERTECKNAT OCH TECKNINGSTIDEN ÄR AVBRUTEN
Auroora Yhtiöt Oyj:s (”Auroora” eller ”Bolaget”) börsintroduktion till institutionella investerare i Finland och internationellt i enlighet med tillämpliga lagar (”Institutionellt erbjudande”) har övertecknats flera gånger om. Bolagets styrelse har beslutat att avbryta teckningstiden för det Institutionella erbjudandet i enlighet med villkoren för börsintroduktionen idag den 30 mars 2026 kl. 18.00.
Teckningstiderna för allmänhetserbjudandet och personalerbjudandet i börsintroduktionen avslutades i enlighet med villkoren för börsintroduktionen idag den 30 mars 2026 kl. 16.00.”
[quote="Huhtis, post:40, topic:74282"]\nTeckningstiden för allmänheten och personalen i börsintroduktionen avslutades i enlighet med villkoren för börsintroduktionen idag den 30 mars 2026 kl. 16.00.”\n\n[/quote]\n\nEtt hyggligt emissionresultat, med tanke på att institutionerna hade förhandsåtaganden, och att allmänheten inte var fullt entusiastisk över emissionen, inte heller Aurooras personal var särskilt entusiastisk över emissionen (= allmänheten och personalemissionerna behövde inte avbrytas).\n\nFör stabilisatorn för Auroora-aktien förväntar jag mig dock en skälig arbetsmängd under en månad:\n\n* DNB Carnegie Investment Bank AB:s finska filial agerar som stabiliseringsarrangör för Auroora Yhtiöts (Auroora Bolagens) börsintroduktion.\n\n* Stabiliseringsåtgärder och den relaterade stabiliseringsperioden har definierats på följande sätt:\n\n* * Stabiliseringsperiod: Varar i 30 dagar från det att handeln med aktierna inleds.\n\n * Tidpunkt: Uppskattningsvis under perioden 2 april 2026 – 1 maj 2026.\n\n * Syfte: Stabiliseringsarrangören kan utföra åtgärder som syftar till att stödja aktiens marknadspris efter börsintroduktionen.
Har inte denna stabilisering på senare år i allmänhet fungerat så att stabilisatorn försöker blanka hela positionen om kursen börjar stiga och sedan kvittar sin egen genom att lösa in optionen?
Om kursen å andra sidan sjunker, tittar man på det med förvåning, men stödet för kursen är blygsamt, samtidigt som man inte tjänar lika mycket som om man kunde få en överkurs utan risk.
Jag lade märke till att på lördagens Hesa-försida fanns en annons om erbjudandet. Kan det vara så att man inte ville avbryta erbjudandet trots att det redan var övertecknat på fredagen, eftersom man betalat dyrt för stor synlighet?
Principen är följande. Vanligtvis börjar man dock att bromsa kursfallet. Uppgången har, enligt min mening, knappast hejdats, men den har inte heller synts särskilt mycket i de senaste noteringarna.
I Aurooras fall tror jag inte riktigt på något av detta, utan kursen kommer att förbli ganska neutral. Nu när de gamla ägarna har “lock-ups” (med undantag för Varma).
De som tecknade i den publika emissionen kommer att få minimum + ca 10,21% av det överskjutande beloppet. Alltså 100 aktier + det överskjutande beloppet.
I den publika emissionen mottogs teckningar från cirka 1 700 investerare. Antalet aktieägare i bolaget kommer att överstiga 2 000 aktieägare i och med Börsintroduktionen. Handel med bolagets aktier (“Aktierna”) förväntas börja på Nasdaq Helsinki Oy:s (“Nasdaq Helsinki”) börslista uppskattningsvis den 2 april 2026.
I Börsintroduktionen allokeras 300 000 Erbjudna aktier till privatpersoner och organisationer i Finland (“Publika emissionen”) och 7 017 425 Erbjudna aktier allokeras till institutionella investerare i Finland och internationellt i enlighet med tillämpliga lagar (“Institutionella emissionen”), förutsatt att Övertilldelningsoptionen utnyttjas fullt ut. Utöver detta allokeras 477 921 Erbjudna aktier till bolagets och dess koncernbolags heltids- och deltidsanställda som var i en fast anställning vid teckningsperiodens början den 25 mars 2026 i Finland, samt till medlemmar i bolagets och dess koncernbolags styrelse och ledningsgrupp i Finland (“Personalemissionen”).
I den Publika emissionen godkänns teckningsåtaganden helt upp till 100 Erbjudna aktier per tecknare och för det överskjutande beloppet godkänns cirka 10,21 procent av åtagandena. I Personalemissionen godkänns teckningsåtaganden helt.