Apetit - Grönsaker till folket

Är det någon här som följer Apetit eller har bekantat sig närmare med bolaget? Hur kan det komma sig att de anger en liten skörd som orsak till vinstvarningen? Borde inte skörden växa riktigt bra i det här vädret, när det är lika fint väder som i Spanien…? Kan det stämma eller är det en bortförklaring? Hur ser ni på bolagets framtid, är det bäst att bara sälja av och glömma hela grejen? :frowning: https://www.inderes.fi/tiedotteet/apetit-paivittaa-arviotaan-vuoden-2018-operatiivisesta-liiketuloksesta

3 gillningar

Man måste fråga en bonde om för varm luft är dåligt för vissa arter :grin:

1 gillning

Det handlar inte så mycket om värme som om torka. Varm luft torkar förstås ut ännu mer, men värmen i sig är inte ett problem om det finns tillräckligt många regniga dagar.

2 gillningar

Bara grundläggande information om växtbiologi. En växt behöver socker för att växa. Sockret får växten från fotosyntesen. Växten behöver ljus, vatten och koldioxid för fotosyntesen (alltså inte värme). Om någon av dessa faktorer är svagare, blir även tillväxten svagare.

Kopierat från Wikipedia gällande värme:
“Olika växtarter har anpassat sig till olika temperaturer. Växter anpassade till finska förhållanden har bäst fotosynteseffektivitet vid temperaturer på cirka 20-25 grader. För växter som inte har anpassat sig till ett varmt klimat upphör fotosyntesen helt vid för höga temperaturer.”

2 gillningar

Apetit fortsätter i rätt riktning, men med svängar. Att förbättra förra årets resultat är redan klart, eftersom skörden är bättre än de senaste två åren. Den nämnda vägledningen är alltför mjuk, särskilt nu när den förlustbringande produktionsverksamheten säljs bort och det redan finns en bild av skördesituationen.

Den svaga situationen inom spannmålshandeln var ingen överraskning, men det väcker förvåning varför det dyrt inköpta spannmålslagret från förra året inte skyddades mot prisfall? Att vara efterklok är förstås lätt.

Den nya VD:n har arbete kvar med att fortsätta fokusera. Den avgående VD:n kapade sidogrenar och detta arbete hoppas man ska fortsätta. Spannmålshandeln känns som ett fristående block i denna helhet, men på grund av ägarstrukturen kan det vara ett svårt arbete att sälja den.

1 gillning

Det kom också ett svar på detta, nämligen att det inte finns skyddsinstruktioner för alla omsättbara råvaror och kvaliteter. Så även i fortsättningen finns det en risk att man får stryk när det gäller skördeutbytet. Det finns fortfarande jobb för värdepapperiserare!

Å andra sidan försäkrade vd:n att förra året var ett undantag av typen 1/10 år och att skördeutsikterna för innevarande år bäddar för ett bättre nästa år. Så sammanfattningsvis kommer det att bli fortsatt svängningar från denna sektor, om helheten inte säljs bort. Omsättningen och resultatet kommer att uppleva stora årliga fluktuationer och aktiekursen gillar inte det.

De nya produkterna är bra, men jag tyckte att vd:n var onödigt försiktig när de stora investeringarna inte fick något annat numeriskt stöd än ökad produktion. Även en “ballpark figure” hade varit trevligt.

Aktiekursens kraftiga reaktion var en liten överraskning, jag förväntade mig ett fall till runt 8,5. Apetit har förstås fått stämpeln att alltid svika och det kommer att ta tid att skaka av sig den i framtiden. Men jag lägger ut fiskespöet strax under åtta, om någon otålig skulle sälja till det priset.

1 gillning

Det var den självklarheten; negativt igen.
Jag var på köpsidan innan bokslutet och sålde aktierna. Jag var ganska optimistisk på grund av skörden, men H1 släppte en ganska stor bomb. Trots det är det negativa beskedet hårt. Precis när man trodde att det inte kunde bli värre, dippar oljeväxterna.

Det ser inte bra ut.

1 gillning

Ja, det tog bara en månad innan meddelandet ändrades i klockan. Den nya VD:n fick en fin start på sin mandatperiod med en vinstvarning. Rypsverksamheten (rypsibisnes) är nästa att kollapsa. För bara en månad sedan skulle inköpspriserna för raps/ryps inte ha haft en stor inverkan, men tydligen var den tillräckligt stor för att hamna i förklaringsavdelningen för den negativa varningen.

2 gillningar

Japp, jag köpte en Apetit fryst pizza idag för att hålla affärerna igång!!
Köp ni också, stöd det finska!!

1 gillning

Apetit har gjort ett grundläggande misstag redan från början, nämligen i varumärkesarbetet.

Många känner säkert till det, men inte tillräckligt. Eller snarare för att köpa. Alla trender är på deras sida, ändå går företaget dåligt. Jag kan inte förstå en sådan total oförmåga!

Varumärkesarbetet är A och O. Jag vet inte. Jag tappar orden inför en sådan här misslyckande. Det kräver verkligen skicklighet.

Vilket företag skulle köpa varumärket, @Petri_Kajaani? Varumärkets värde? (Förutom spannmål och växter)

3 gillningar

Apetit skulle, när det gäller p/b-värdet, vara ett bra objekt att stycka. Jag skrev tidigare att det inte är bra för aktiens värde när skördevariationer har en stor inverkan på bolagets resultat under flera kvartal.

När det är uppenbart svårt att skydda sig mot svängningar, läggs en säkerhetsmarginal som sänker den redan låga kursen till. Som vi har sett nu kan skiten flyga i fläkten från ett håll där man inte visste att den fanns för bara en månad sedan!

Så fokus behövs. Kvar skulle rapsverksamheten och frysta produkter bli. Om den nya rapsingrediensen går att sälja, kan marginalen höjas med den. När det gäller frysta produkter är frågan om volymen räcker under livsmedelskedjornas press? Kanske, men verksamhetsområdet borde vara genuint nordiskt, kanske ännu större. Det skulle kräva företagsköp och jag får redan en klump i halsen när jag gissar hur det skulle gå.

Skulle någon “Nalle” orka ta sig an denna Partek case nummer två? Under perioden med billiga lån borde receptet “köp, skiva och servera” väl passa både riskkapitalister och den som köper fryst pizza?

3 gillningar

Apetit-varumärket är från förra årtusendet någonstans. Jag tänker bara på frysta ärtor, och så har det varit de senaste tjugo åren så länge jag har tittat på dem.

Dessutom är företagets verksamhet lite av en blandad kompott. Har aldrig väckt ägarbegär hittills

6 gillningar

Så här med ett enkelt exempel:
Om jag köper fryspizza några gånger om året är det Dr. Oetker, Grandiosa, eller egentligen vilken som helst annan än Apetit.
Visst, Apetit har bär, grönsaker och allt möjligt annat också, men varumärket är överlag ganska trött.

2 gillningar

Bra poänger. Men varumärket har fortfarande mer värde. Bra observation om företagets produktsortiment på frysfronten. Det är verkligen väldigt brett, och går även bortom inhemskt, vilket man borde fokusera fullt ut på och på ansvar etc.

Och den pizzan var ett utmärkt exempel. Jag vet inte om det bara är fel på mig, men utan att ta ställning till Papa Rafkin, har jag aldrig föreställt mig att den skulle vara inhemsk, eller ens från Apetit. Visserligen, bra eller dåligt det senare då.

1 gillning

Pappa Rafkins Apetit-koppling är också ny information för mig. Pizzorna skulle verkligen kunna utvecklas för att bli mer attraktiva och man skulle kunna lägga till vegetariska och glutenfria alternativ. Apetit intresserar mig verkligen som företag och jag skulle gärna äta finskt.

Apetits nya releaser Blomkålswings och Broccoliswings verkar vara mycket lyckade. Produkternas förpackningsdesign är modern och stilfullt enkel. Produkterna smakar också gott, även ur en köttätares synvinkel. Prissättningen antyder att marginalerna är goda (400g@3,25€ på Prisma). Wingsen har också skapat en viss buzz, åtminstone på följande kanaler: FB sipsikaljavegaanit (veganer som äter chips och dricker öl), Ylilauta, Jodel. Förhoppningsvis ger dessa ett bra uppsving även för andra produkter och de kan till och med sälja ganska bra på egen hand.

2 gillningar

Apetits nya VD:s framträdande på Sijoitus Invest-evenemanget var inte direkt övertygande. Jag fick på något sätt intrycket att det inte finns någon äkta drivkraft för internationell expansion genom företagsförvärv, även om företaget tidigare har kommunicerat i den riktningen. Från Inderes-intervjun var det enda jag minns att VD:n är från Säkylä. Jag hoppas att det primära intresset är att skapa mervärde för aktieägarna och inte att ta hand om lokala bönders inkomster.

Jag har dock nyligen gjort mina första köp i detta företag och avser att följa företaget. Om aktiekursen fortsätter att sjunka kommer jag att göra ytterligare köp. Skälen till detta är följande:

  • Trenden med vegetarisk mat förstärks, kan Apetit ens förstöra utnyttjandet av denna trend
  • Företaget har starkt strävat efter att bli av med förlustbringande och olönsamma verksamheter, förhoppningsvis fortsätter detta. När det gäller spannmålssektorn måste ett beslut fattas, om den ska säljas till två stora aktörer eller om man själv ska expandera aggressivt.
  • När det gäller Sucros ser jag inget annat alternativ än att avyttra.
  • Den nya biff- och köttbullelinjen börjar producera nästa år.
  • Värdet av delarna är mycket högre än marknadsvärdet med beaktande av skulderna.

Apetit har verkligen inte lyckats med varumärkesbyggande och internationalisering. När man ser en fryst pizzabottenkartong eller en ärtpåse i butiken känns det som om det har sett likadant ut de senaste 15 åren. Ett nytt utseende, varumärkesbyggande och marknadsföring skulle göra gott. Åtminstone funderar jag själv på om fryst mat är hälsosamt, ekologiskt och gott. Detta borde Apetit kommunicera på ett sätt som folket förstår.

Apetits strategi kommer att förnyas under nästa år. Jag skulle se det som bra om en stark internationalisering, expansion till vegetariska restauranger och en stark kommunikation baserad på hälsosamheten hos vegetarisk mat, särskilt fryst mat, skulle kunna åstadkomma mirakel i aktiekursen. Som en bonusfråga, skulle det kunna finnas synergier och strategiska överensstämmelser i en sammanslagning av Apetit och Raisio.

Risken i allt detta är dock att den kommunalpolitiska synvinkeln och förmån för kontraktsbönder går före aktieägarnas intressen.

1 gillning

{“content”:“Jag håller inte med Lohis. Jag följde också VD Esa Mäkis presentation på Sijoitus Invest-evenemanget, och jag tyckte att innehållet i presentationen, särskilt framtidsutsikterna och de gjorda investeringarna, verkade lovande ur en matbranschspecialists synvinkel.\n\nJag anser att Apetits beslut att göra sig av med avknoppningar och fokusera just på ansvarsfulla produktkategorier i linje med hållbar utveckling, såsom växtbaserade produkter och insjöfisk, är mycket välkommet och en bra, modig strategi. Dessa produktkategorier kommer bara att växa i framtiden, och proteinprodukten som kommer från sidoströmmarna av rapsolja är ett mycket potentiellt produktutvecklingsprojekt. Marknaden (konsumenterna) längtar efter nya växtproteinprodukter – andra än havre- och bondbönsbaserade, och rapsbasen har ännu inte utnyttjats eller kommersialiserats.\n\nNär det gäller varumärkesarbetet har man verkligen tagit steg mot förbättring här. Till exempel är förpackningen till den vegetariska frysta pizzan snygg och produkten är också utmärkt i smaken. Definitivt bland de bästa vegetariska pizzorna som finns, inhemsk och dessutom vegansk. De tidigare i denna tråd nämnda blomkålswingsen ser också fräscha ut på förpackningen.”}

1 gillning

Några kommentarer till båda ovanstående.

Jag vet inte om skribenten syftade på presentationen eller strategin. Dessa åtgärder har ju vidtagits före den nya VD:n, så jag kan också gå och föreläsa om något som jag inte har påverkat på något sätt. Jag uppfattade och närmade mig själv från VD:ns trovärdighet, eftersom inget i den här verksamheten är och knappast kommer att ändras, oavsett vem som är VD.

Därifrån, som en tanke, till varför Raisio, som har en EBITDA på över tio (i år 12-13%), skulle vara intresserat av Apetit, som gör miljontals förluster?

Mest intressant är vad Apetit kommer att hitta på med sin överfyllda kassa? Finns det något att köpa på marknaden till ett rimligt pris? Eller kommer de att satsa på organisk tillväxt? De borde också köpa sina egna aktier.

Bara en snabb titt på Inderes hemsida visar hur vanligt det är att köpa egna aktier. Efter försäljningen av färskvaruverksamheten består en allt större del av balansräkningen av kontanter. Verksamheten binder rörelsekapital, men inte så mycket.

Med nuvarande marknadsvärdering är en euro i Apetit cirka 50 cent. Apetit skulle därmed skapa enkelt och riskfritt ägarvärde genom att köpa och makulera sina egna aktier. (Jag hittade själv ingen fullmakt för att köpa egna aktier, vilket förklarar bristen på köp. Dessutom föredrar de uppenbarligen direkta kontantutdelningar.)

Krasst uttryckt har ledningen agerat ägarvänligt genom att inte signalera sin egen tro på att bolaget är undervärderat, trots den balansbaserade “rabatten”.

Ed: p/b >> balansräkning

1 gillning