Realkreditmarkedet

{“content”:“Min kone og jeg købte et enfamiliehus for et år siden, og vi konkurrerede selvfølgelig om et lån. Det bedste tilbud, som også blev valgt, var OP’s lånetilbud med en løbetid på 25 år. Margen var (med et renteloft på 2,3 % i 14 år) 1,31 %. \n\nHøres det dyrt ud? Vi bor i Kajanaland.”,“target_locale”:“da”}

{“content”:“Lyder dyrt i ørene på en, der bor i hovedstadsregionen, men da det er et parcelhus i Kainuu, er marginen måske ok i forhold til det.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Disse kan umuligt sammenlignes, da hvert lånetilbud er individuelt. Jo lavere renten er, jo mindre risikabel anser banken kunden for at være.

Uden at kende din situation lyder det ret højt. Kainuu er selvfølgelig et højrisikoområde for banken.

{“content”:“Vi har et boliglån i Lapland med næsten de samme specifikationer som jer:\n-bank OP\n-lånet er taget for et år siden\n-låneperiode 25 år, loft over renten 14 år\n-margin 1,25% og loft over renten 1,75%\n\nDengang kunne man få et lån med en løbetid på 25 år til en rente på ca. 1,9%”,“target_locale”:“da”}

{“content”:“Vi har et banklån hos OP, med en margen på 0,45 % og 12 måneders Euribor. Vi bor i hovedstadsregionen, men lånet blev optaget i en provins, hvor vi til vores overraskelse fik det billigste efter at have konkurrenceudsat det hos omkring 10 forskellige bankfilialer (Danske, Aktia, OP, Nordea). Vi har ikke tegnet rentelofter eller andre lignende lånetjenester, så vi kører ret minimalistisk (porteføljen er fra Nordnet). Boliglånet har eksisteret i ca. 7 år. Konkurrenceudbud blev foretaget igen for et par år siden, hvor Danskes tilbud med en margen på 0,25 % så vidt jeg husker var det bedste – dette blev dog ikke taget/skiftet til, fordi OP’s bonusser og virkningen på den nuværende margen på 0,45 % var den samme og endda 0,2 %, hvis jeg ikke husker helt forkert, at jeg har regnet ud (?):thinking:. Jeg ville da gerne skifte til en anden bank engang, bare for at få lidt variation :slightly_smiling_face:”,“target_locale”:“da”}

0,37% margin fra Nordea for en lejlighed i Helsinki centrum. Lånetid 25 år, ingen rentelofter eller andre ekstra ydelser.

1 Synes om

{“content”:“Fra Nordea med en margen på 0,35 % og en tilbagebetalingstid på 35 år for en lejlighed i Helsinki centrum. Der blev tilbudt, hvis jeg husker rigtigt, en rentekorridor på 1,35 % el.lign. for de første 10 år. Det var efter min mening ikke i tråd med margen. Jeg kunne have overvejet det for hele perioden.”,“target_locale”:“da”}

Med 0,95 % margin fra Osuuspankki. Lejlighed fra nord. Som ung studerende kunne jeg ikke få et lånetilbud andre steder. Kela dækker 73 % af lånerenterne, og efter endt uddannelse kan jeg så konkurrenceudsætte lånet, når bankerne anser min tilbagebetalingsevne som bedre.

{“content”:“Jeg har også et lån fra Osuuspankki, og jeg er selv studerende i et par år endnu uden nogen særlig indkomst. Jeg fik dog forhandlet marginalen ned til 0,65%, hvilket jeg synes er en ret god præstation, taget i betragtning at jeg ikke er i arbejdslivet.”,“target_locale”:“da”}

{“content”:"Jeg har tænkt over, hvordan man kan drage fordel af en mulig høj inflation, som måske vil følge af denne massive pengestrøm inden for 3-5 år. Jeg kom til den konklusion, at en mulig måde at spille dette scenarie på er at købe det længst mulige renteloft/-put og reducere afdragene på boliglånet/forlænge lånets løbetid.

Jeg sendte en anmodning om tilbud til min boliglånsbank (OP) om emnet. Mens jeg venter, ville det være rart at høre, om andre har overvejet noget lignende, og under hvilke betingelser I har fået rentelofter.",“target_locale”:“da”}

2 Synes om

Hvordan har I udbudt jeres nuværende boliglån? Har I kontaktet banken, der har bevilget lånet, og bedt om en gennemgang af rentemargenen, eller har I først spurgt konkurrenter om tilbud? Hvilke ændringer i rentemargenen har I opnået?

3 Synes om

Jeg har tænkt. Da jeg søgte om et lån tidligere i år, syntes jeg, at vilkårene for den faste rente var virkelig dårlige, men jeg kæmpede ikke så meget med dem. Jeg fik 0,35 % + 12 måneders euribor eller 1,1 % over 10 år. Den 1,1 % ville i øjeblikket kræve 5 stigninger på 0,25 % for at komme i nærheden af det samme niveau, og hvis det begynder at ske, vil priserne på faste renter selvfølgelig også stige. I den situation føltes det dog ikke attraktivt, men man bør mindst en gang om året overveje situationen igen.

Jeg har dog hørt, at nogle skulle have fået en fast rente på under 1 %. I det tilfælde bør man virkelig overveje det.

Vi tog to lån til vores egen bolig i foråret, fordelt 50-50. En fast rente på 0,68% i 10 år og en 12 måneders euribor med en margin på 0,50%. Ejendommen er et parcelhus i Vantaa.

Jeg synes prisen på det fastforrentede lån var latterligt god. Jeg betragter det primært som en forsikring. Jeg gad ikke tage hele lånet fastforrentet, for hvis man af en eller anden grund skal rode med lånene på et tidspunkt, er det lettere med den variabelt forrentede del. Selvom renterne ikke stiger i løbet af ti år, synes jeg ikke lånet er dyrt.

Nu kommer der nok nogen og fortæller mig, at 0,5% er dyrt. Jeg synes, det er latterligt billigt sammenlignet med marginer for eksempelvis 5 år siden. Desuden skulle jeg i mine egne forhandlinger have vredet en længere låneperiode og et lånebeløb baseret på mæglervurderingen (familiehandel), så det var irrelevant at vride den sidste tiendedel ud. Snart kunne jeg dog sende en besked om det, hvis jeg kunne forhandle marginen lidt yderligere.

3 Synes om

Ja, det 10-årige lån med en fast rente på 0,68 % er efter min mening en fremragende aftale :+1:. Vi har et 10-årigt lån med fast rente på 3 %, vi satte 1/3 af det samlede lånebeløb til fast rente. For otte år siden føltes dette også som en god aftale. I har dog stadig den fordel, at I sandsynligvis kan komme af med lånet med fast rente billigt/gratis, da renterne ikke kan falde meget mere fra dette niveau.

Jeg har for nylig konkurrenceudsat mit boliglån til min lejlighed i Helsinki. OPs tilbud i Helsinki var 0,4%+12 mdr. euribor. Derefter kontaktede jeg min nuværende bank, Danske Bank, telefonisk, og de ringede tilbage og tilbød at sænke min lånemarginal til 0,36%+12 mdr. euribor. Efter en lille Excel-øvelse forblev jeg Danske Banks kunde.

1 Synes om

{“content”:“Jeg har nu fået en vurdering fra OP, endnu ikke et officielt tilbud. De ville give et 25-årigt lån med en fast rente på 1,2%. Det kan muligvis forhandles ned. Det er et ret attraktivt niveau, når man tager hensyn til denne vanvittige pengetrykning.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Er det en investeringsbolig? Hvor mange procent af boligens værdi har du tilbage i lån? Rigtig god margin! Jeg kom ikke helt så lavt ned i Danske Bank.

2 Synes om

Egen ejerbolig med et lån på ca. 200.000 € (ca. 70 % af ejendommens værdi i Helsinki centrum)

Jeg brugte den tjeneste, du nævnte, til at sammenligne boliglån, og fik denne meddelelse:

Det var det.. (Min nuværende boliglånsmargin er 0,5%). Jeg må hellere sammenligne på den traditionelle måde.. suk..

2 Synes om