Det føles som om, at selvom emnet er blevet behandlet mange gange her, så forveksler folk stadig forudbetaling og ekstraordinært afdrag. For mit eget vedkommende har det i hvert fald fungeret, som jeg ønskede hver gang, så længe jeg har sikret mig, at bankrådgiveren talte om det samme som mig.
Her er det lige til repetition:
Forudbetaling
Ved forudbetaling går det ekstra afdrag ikke til gældens hovedstol, men beløbet udover det oprindelige månedlige afdrag afkorter blot de fremtidige betalinger. Den oprindelige afviklingsplan forbliver altså uændret.
Ideen med forudbetaling er at betale fremtidige regninger på forhånd – på den måde behøver man for eksempel ikke at afdrage på lånet de næste tre måneder. Herefter genoptages betalingerne som normalt.
Forudbetaling er fornuftigt, hvis man for eksempel ønsker at betale afdragene for den kommende sommerferie på forhånd, så der er flere penge til rådighed i fritiden. Lånets løbetid forbliver dog uændret med denne betalingsmetode.
Ekstraordinært afdrag
Et ekstraordinært afdrag er et engangsbeløb, som reducerer gælden, det vil sige lånets hovedstol. Dette afdrag er fornuftigt, hvis man har et enkeltstående, større beløb til rådighed. Når det samlede lånebeløb mindskes, falder de rentomkostninger, der opkræves af det, også.
De månedlige betalinger forbliver de samme, men den samlede løbetid afkortes. Et ekstraordinært afdrag reducerer altså lånets samlede omkostninger.