Jag stötte på en video som ger ett lite djupare tekniskt perspektiv på ARM-arkitekturen. Själv arbetar jag inte alls med processorarkitekturer, så mina tolkningar är på en ganska grundläggande nivå. Rätta mig om jag har fel, men mina egna observationer ur ett investeringsperspektiv är:
- ARMs största(?) fördel jämfört med x86/64-arkitekturer torde vara dess lätthet, dvs. bland annat en väldigt begränsad bakåtkompatibilitet. Rent intuitivt låter detta som en betydande faktor med tanke på att utöka användningsområdena.
- Kopplat till lättheten saknar ARM många funktioner, som i praktiken måste implementeras, om ARM vill konkurrera på samma marknader som t.ex. x86/64 → Skulle det fortfarande vara möjligt att behålla konkurrensfördelarna?
Jag har inte lagt ett öre i ARM, även om jag har varit lite sugen. På något sätt känns det ändå som att om den framtida framgången inte till största del vilar på välbyggda föreställningar, så finns det en stor risk för att den tekniska biten faller platt i samma fack som de andra, eller att man blir kvar i “sina egna vatten”. Å andra sidan, om ARM i praktiken redan nu är något helt annat än de föreställningar som byggdes upp kring de första ARM-baserade kretsarna, hur långt skulle ryktet då kunna bära
? Givetvis skulle jag hellre välja andra konkurrensfördelar än de som baseras på rykte.