ARK Invest - investering i disruptiv innovation

Burde der komme en daglig e-mail om køb/salg af fonde derfra?

Jeg valgte indstillingen som på billedet, men har endnu ikke modtaget en eneste e-mail om dette i denne uge, og jeg kan ikke finde et sted på den side, hvor jeg kan tjekke mine valg.

Jeg tror, du kan tilmelde dig daglige ARK-handler her. Disse kommer fra “ARK Trading Desk” til din e-mail dagligt, normalt omkring kl. 2.00 om natten :slightly_smiling_face:

6 Synes om

Jeg har været på listen længe, e-mailen giver en god daglig oversigt (i går var der meget få transaktioner). Jeg har hørt, at ARK er i gang med rumfonde, så de samler måske midler ind til det.
Lucid opsummerer aktieniveauet godt Lucid: Currently Tracking Daily Ark ETF Holdings

3 Synes om

Ok, et ret interessant indblik, selvom det sandsynligvis på grund af tidsmangel ikke var muligt at behandle disse fonde mere dybdegående. Der er selvfølgelig en boblerisiko, når man taler om enorme midler, der kanaliseres ind i fondene, og medløber-investorer. Jeg indrømmer selv, at jeg f.eks. følger ARK i forhold til CRISPR, selvom de høje værdiansættelser har begrænset mine handlinger i denne henseende. Et godt spørgsmål er, om ARK på et tidspunkt vil lukke fonde, trods al deres optimisme.

1 Synes om

Jeg fandt i hvert fald denne tilfældigt, da jeg kiggede på andre ting.

https://www.marketscreener.com/quote/stock/OHB-SE-450143/?type_recherche=rapide&mots=ohb

Kursen har taget et godt forskud de sidste par dage, sandsynligvis på grund af ARK-historien, men de tyve procents stigninger er ingenting endnu i rigtige hype-aktier.

Virksomheden er rentabel. Ruller 2021e PE 21, og eps-prognoserne er pænt stigende.

2021 EV/S kun 1,4x

1 Synes om

Jeg har allerede lagt denne video i en anden tråd, men jeg lægger den også her, fordi ARKX også køber drone- og lufttaxa-selskaber. ARKX nævnes i slutningen af videoen

Her er også hvad ARKX køber

6 Synes om

Den Europæiske Investeringsbanks rapport fra 2019:

Nedenfor er et par virksomheder fra rumfartsindustrien:

Samtidig også det første indlæg til hele forummet :satellite:

6 Synes om

Ok god info, tak! Kan du anbefale en mægler, der opererer i USA?

Jeg ved, at Tastyworks og Firstrade er amerikanske mæglere, der accepterer EU-investorer. Jeg har ikke personlig erfaring. Og så er der den schweiziske(?) Swissquote, som også giver EU-investorer mulighed for at købe US-noterede ETF’er.

2 Synes om

Jeg har hørt, at den gennemsnitlige investor i de bedste fonde tjener betydeligt under gennemsnittet, da de fleste investorer først kommer ind, når det meste af kursstigningen er oplevet. På det tidspunkt har fænomenet med mean reversion en tendens til at slå til.

Arks succes har i så høj grad været afhængig af disse hype/momentum-aktier (Tesla den største?), at det er ret interessant at se, hvad der sker, hvis konjunkturen vender. Tilsyneladende har de også store ejerandele (>5%) i small cap-virksomheder, selvom fondens størrelse er vokset enormt. I en nedgangskonjunktur forsvinder likviditeten ofte, og hvis man lægger det sammen med et pludseligt behov for at reducere ejerandelene i aktier med i forvejen lav likviditet, kan resultatet være ret barskt. :thinking:

8 Synes om

Hvis jeg har forstået det rigtigt, er ARK Invests taktik faktisk at sælge large caps eller på anden måde mindre risikable virksomheder, når kurserne falder, og samtidig investere i de aktier, som de tror mest på. I de seneste dages fald er der blevet købt Tesla, og samtidig er disse “sikrere” aktier blevet solgt. Cathie Wood er en erfaren investor og har sandsynligvis gennemtænkt spillestilen for disse panikker.

2 Synes om

Nu hvor februar er overstået, kan vi sammenligne YTD-afkastet med indekset. De tre største Ark-fonde er inkluderet her. Situationen stabiliserede sig en hel del ved udgangen af måneden. :sweat_smile:

Dette link viser også sidste års afkast.

5 Synes om

ARMs bedstemor har angiveligt øget Tesla. Jeg er dog i tvivl, om forstyrrelsen af forstyrrelsen måske har overrasket og sandsynligvis er en smule anstrengende. En interessant person generelt:

2 Synes om

Jeg syntes, at dagens ARK-handler var ret interessante og afveg en del fra en normal dag.

image

Det første, der springer i øjnene, er, at de sælger store teknologivirksomheder: Facebook, Apple, Amazon, Netflix, Google. Det har jeg ikke set før.
Salg af Nintendo er sikkert også interessant for forumdeltagerne.

En anden overraskelse er, at de sælger Paccar, selvom de hidtil regelmæssigt har købt det. Kursen har været faldende, så det er ikke en gevinsthjemtagelse.

Måske kan en klogere person fortælle, hvad man kan udlede af dette. Hvis ARK mener, at FAANG-aktierne skal sælges, lyder det ikke godt?

Mine egne guldæg i porteføljen er heldigvis på ARKs købsliste, altså Roku, Square, NIU.

4 Synes om

ARK Invest har købt og solgt disse store teknologivirksomheder på samme måde tidligere. Når du ser på disse meddelelser, skal du være opmærksom på:

• mængden de sælger/køber
  • de ETF’er de køber til/sælger fra
  • hyppigheden

For eksempel købte de Alphabet-aktier flere gange i december, men har reduceret deres beholdning regelmæssigt siden starten af året. I Alphabets tilfælde virker det nu relativt klart, hvad de gør, især da kurserne er på vej ned, og Wood understregede for nylig, at de koncentrerer sig om køb på faldende markeder. De sælger altså “unødvendige” virksomheder fra i disse situationer.

Men både disse december-køb og de salg, der er foretaget siden starten af året, har kun været for ARKG (“Genomic Revolution”) ETF’en, hvor Alphabet spiller en relativt lille rolle. Alphabet har sandsynligvis stadig en ret betydelig vægt i ARKQ. Som et eksempel forlod Pinterest for nylig ARKK ETF’en helt, men er stadig i ARKF. De solgte tilsyneladende en ret klar 1% andel af PayPal fra ARKK, men i forgårs (onsdag) øgede de dog i ARKW osv. Det er tydeligt, at de sælger fra/reducerer beholdningen af disse mindre relevante virksomheder fra individuelle fonde og foretrækker at holde dem i en mere passende ETF med en klar vægt.

Hvad angår Nintendo, er salget virkelig minimalt i størrelse, så det er ikke værd at give meget vægt. Bemærk, at de f.eks. i sidste måned købte aktier flere gange, omend også i meget små mængder dengang. Salget af Paccar er også ret ubetydeligt i størrelse :slightly_smiling_face:. Jeg følger disse primært for at finde nye interessante virksomheder, selvom klarere salgs-/købsstrømme selvfølgelig af og til giver et hint om større bevægelser. På sociale medier bliver disse dog grebet ret hurtigt, da ARK Invest har fået meget eksponering, så man opnår ikke længere en kæmpe fordel med denne “spionage” :no_mouth:

9 Synes om

Penge strømmede fortsat ind i ARK’s fonde mellem den 16. og 22. februar. Jeg valgte denne periode, da Nasdaq 100 nåede sit all-time high (ATH) den 16. februar.

I den følgende uge, fra den 23. februar til den 4. marts, strømmede pengene ud.

Pengestrømmene for fredag den 5. marts er endnu ikke tilgængelige i dag.

Mindre overraskende forsøger Wood den 6. marts at indgyde tillid hos investorerne i en video (https://www.youtube.com/watch?v=Qb8uQSQi8bc) og lover nye opdateringer i slutningen af videoen. Normalt har Wood uploadet videoer en gang om måneden, men nu er tempoet øget. Den forrige video udkom kun en uge tidligere, den 27. februar.

8 Synes om

Kathie Wood bliver cybermobbet ret hårdt på internettet og Twitter, som om hun var den eneste fondsforvalter, hvis portefølje er blevet ramt i marts.

2 Synes om

Det plejer at ske, når nogen klarer sig bedre end andre. Gribbene slår til, når byttet har et svagere øjeblik. ARKK faldt i øvrigt 45 % sidste år fra 19. februar til 18. februar. Nu er der sket et fald på 33 % på 17 dage, når det var værst. Jeg mener, at Cathie ikke er ny inden for dette område.

4 Synes om

“Denne gang er anderledes”. Jeg mener, det er et spørgsmål om tid, før Cathy selv bliver disrupted, og foråret 2020 ≠ foråret 2021. Hype, lave renter, helikopterpenge og corona. Slutter det ikke ligesom alle tidligere hurtige bobler…FAANG-aktierne er uden tvivl stærke i fremtiden, men Cathys portefølje indeholder flere wannabe FAANG-aktier. :slight_smile:

Jeg har fulgt Cathie Wood og Ark Invest siden sidste sommer, men det var først nu, jeg for alvor dykkede ned i det.

Wall Streetin kirkkain tähti uskoo Jeesukseen ja teknologian voimaan | HS.fi (artikel for abonnenter)

En virkelig interessant investeringsstil, men mindst lige så interessant er Woods historie.

Wood er stærkt troende og føler, at hun “allokerer kapital til Guds skaberværker”. Med den investeringsstil kræves der også tro, da mange tidlige teknologier er, hvad de er.

Hvem ved egentlig, hvad CRISPR-teknologien vil kunne i fremtiden, og hvordan konkurrenceforholdene vil være om 10 år? Woods team ved det måske bedre end mange andre, men alligevel er den nuværende værdi af virksomheder i branchen groft sagt et sted mellem nul og hundrede milliarder, altså “i Guds hånd”.

24 Synes om