Q4-præsentationen kan ses her:
Jeg har kigget det igennem, og man kan være meget fortrøstningsfuld omkring fremtiden selv derefter. Opsvinget i Q2 2020 var måske endda en smule skadeligt, da det forvirrede mange investorer til at tro, at lignende vækst ville fortsætte hvert kvartal (selvom det blev klart sagt, at det var engangs…). Men nu er der ingredienserne til en rigtig god årlig vækst på 25-30% i lang tid. I den forbindelse, @SuperB eller en anden forumdeltager, har I set nogle analytikernes estimater for den økonomiske udvikling 2021/22/23? Jeg kiggede på Yahoo Finance, og P/E-forholdet er faldet til lidt over 30, hvilket begynder at være attraktivt, forudsat at en sådan vækst realiseres med den nuværende rentabilitet. Jeg er dog ikke altid sikker på YF-tallene, og hvor godt de holder stik ![]()
En hurtig gennemgang af rapporten afslører følgende:
“På grund af den positive udvikling i de finansielle tal, frasalget af Biotec BetaGlucans og prognosen for fremtiden, indregnede Selskabet fremført underskud som et udskudt skatteaktiv på balancen pr. 31.12.2020. Dette havde en positiv indkomstskatteeffekt på 33,0 mio. NOK i fjerde kvartal 2020.”
Når dette fjernes, falder EPS til omkring 1 NOK. I sidste kvartal var EPS uden skattepåvirkning 0,12 NOK, når man kun tager højde for resultatet fra de fortsættende aktiviteter. Det vil tage noget tid at forbedre resultatet, før P/E er selv tæt på 30.
Lad os se, hvordan det går, azt er parat til at støtte ReiThera.
SAN har 100+ kunder, COVID har hæmmet udviklingen.
Der er begyndt at komme ordrer fra Kina, og Indien afventes stadig.
Et stort europæisk medicinalfirma, der foretog en revision i slutningen af sidste år, er begyndt at afgive ordrer, der ikke er COVID-relaterede.
Faktisk COVID-upside i Q2:
✓ 33 % bidrag til det samlede salg
✓ Dækkede alle kommercielle behov under højdepunktet
✓ Opskalerede produktionsbatchstørrelsen for COD UNG (Enzymer fra norsk torsk bruges til COVID-19-tests (tekna.no))
Hvis man ser på resultatudviklingen på lang sigt, er den ret stabil.
Jeg vil lade tallene tale for sig selv i fremtiden; jeg vil ikke kommentere dem.
Dem, der er interesserede i dette firma, bør følge laBull og zimp_a på Twitter. Arcticzymes har også sit eget Facebook-fællesskab, hvor denne tråd også er blevet bemærket.
Gode pointer fra jer begge, @SuperB @AMK-opiskelija. Det er præcis det, jeg har tænkt over – at værdiansættelsesniveauet er relativt stramt, selvom udsigterne er gode. Selvfølgelig er AZT’s udsigter rigtig gode langt ud i fremtiden, og markedsværdien er stadig meget lav, så der er masser af plads til vækst.
Disse mikro-caps er virkelig interessante. Der er ikke kommet nogen officielle eller uofficielle nyheder siden Q4-rapporten, men alligevel er kursen steget næsten +20% siden “resultatdykket”.
Jeg har haft ArcticZymes lidt overvægtet i porteføljen, så jeg solgte lidt i dag for at skaffe kontanter.
Få nyheder, en god stemning på.
Reithera, der udvikler en coronavaccine, får 40 millioner euro i direkte støtte fra EU (ArcticZymes-samarbejde om vaccinen)
ArcticZymes på Oslos hovedindeks
Delårsrapport
Højdepunkter fra Q1 2021
-
ArcticZymes Technologies (AZT) havde en omsætning i Q1 på 40,4 mio. NOK, hvilket er en vækst på 119 % (Q1 2020: 18,5 mio. NOK)
-
Coronavirus-relateret salg estimeres til 16,5 mio. NOK i Q1 2021 (3,8 mio. NOK i Q1 2020)
-
Bruttofortjenesten forbedredes til 39,9 mio. NOK med en margin på 99 % (Q1 2020: 18,5 mio. NOK)
-
AZT leverede et positivt EBITDA på 25,8 mio. NOK (Q1 2020: 9,0 mio. NOK)
-
Pengestrømmen for Q1 var positiv med 23,2 mio. NOK (Q1 2020: 4,4 mio. NOK), hvilket giver en kontantbeholdning på 163,3 mio. NOK (Q1 2020: 35,7 mio. NOK)
-
Har succesfuldt opskaleret SAN HQ (SAN HQ) produktionsprocessen
Den bruttomargin er anstændig ![]()
Arcticzymes leverer SAN-saltnuklease (SAN nuclease) til Reithera til vaccinen.
Paretos kursmål for AZT-aktien er 135 i morges
Q2-rapporten kommer næste torsdag. Er der nogen (@SuperB), der har fulgt nyhederne for nylig, hvad forventes der?
Fra Marketscreener er der et skøn på 30 MNOK i omsætning og 14 MNOK i EBIT. Dette er baseret på en enkelt analytikers prognose, hvilket må betyde Pareto, som er det eneste analysehus, der har angivet et kursmål.
Jeg har fulgt med, måske lidt for meget.
- 100x San-HQ produktionskapacitet ved udgangen af sidste kvartal.
- San 2.0 udgivet, salg starter i slutningen af Q3, hvilket muliggør en bredere kundebase.
- Lab-a-porter ny distributør
- Ny MDx kunde
- Virus X rapport færdig – bag betalingsmur
- Arctic-produkter begynder at dukke op på kinesiske hjemmesider
- Test af Covid-tests er ikke faldet
- Sidste kvartal nævnte 2 store cGMP-auditører
- Institutionel ejerskab er steget.
- Reitheras finansieringsproblemer vanskeliggør og forsinker vaccinegodkendelse. Heldigvis har dem, der har fået to vacciner, fået en greenpass med en undtagelse. Spekulationer om, at Mexico ville være med i næste fase.
- Der har været spekulationer om en anden coronavaccineproducent, men navnet er ikke offentliggjort (Sanofi har optrådt på norske fora, spekulationer).
- Mål om at tilføje porteføljen inden for 2-3 år. Personlig mistanke er, at virksomheden også vil begynde at interessere potentielle købere.
- Globalt enzymmarked forventes at vokse med 9,4 % i 2027 (CAGR), tidligere prognose var 7 %.
- Pareto sænkede sin anbefaling fra 135 nok til 133 nok.
- Har coronasituationen vanskeliggjort salg eller nye kontrakter?
- Cykliske ordrer?
Kilder:
https://lab-a-porter.com/2021/06/novel-enzymes-from-the-arctic/
Generelt set har folk ret moderate forventninger, og corona-indtægter bliver konsekvent nedtonet/minimeret. Kunder og lignende virksomheder har leveret gode kvartalsresultater.
I tilfældet med denne virksomhed skal du stole på din egen forskning og ikke lytte til, hvad andre siger.
Højdepunkter fra 2. kvartal 2021
· ArcticZymes Technologies (AZT) havde en omsætning på 21,4 mio. NOK i 2. kvartal – en reduktion på 36 % (2. kvartal 2020: 33,4 mio. NOK)
· Coronavirus-relateret salg estimeres til 4,5 mio. NOK i 2. kvartal 2021 (11,0 mio. NOK i 2. kvartal 2020)
· Bruttofortjenesten reduceredes til 21,6 mio. NOK som følge af lavere salg (2. kvartal 2020: 33,0 mio. NOK)
· AZT genererede en positiv EBITDA på 6,0 mio. NOK (2. kvartal 2020: 22,5 mio. NOK)
· Pengestrømmen for 2. kvartal var positiv 13,6 mio. NOK (2. kvartal 2020: 20,4 mio. NOK), hvilket gav en likvid beholdning på 177,0 mio. NOK (2. kvartal 2020: 56,1 mio. NOK)
· Lancerede SAN HQ 2.0 i slutningen af kvartalet
· Øget ejerskab i ArcticZymes AS fra 96 % til 100 % ved kapitalindskud in natura