Arctic Blue Beverages AB - högkvalitativa ginprodukter från Norden

Halloj igen! Jag tänkte starta en ny tråd för ett intressant företag som ska noteras på First North i Stockholm. Här kan vi intresserade gå igenom företaget när det gäller siffror, mål och presentation :slightly_smiling_face:

Här är också en länk till Nordnets företagsintroduktion för IPO:n och företagets presentationsvideo:
https://www.nordnet.fi/fi/kampanjat/listautumisannit/arctic-blue-beverages

8 gillningar

Mycket snack om produkterna i teasern, men visas omsättning och andra siffror någonstans? :smiley:

Själva prospektet är på svenska, alltså är målgruppen tydligt på andra sidan viken.

4 gillningar

Hälsningar till forumets aktiva skribenter, som nybörjare som investerare/sparare har det varit trevligt att läsa era åsikter här.

Sijoittaja.fi analyserade Arctic Blue Beverages Oy:s siffror i en artikel, här är länken till den:

https://www.sijoittaja.fi/343394/sijoittajan-nakokulma-arctic-blue-beverages-abn-listautumiseen/

6 gillningar

I sig intressant, om tanken är att göra något annat än gin.

Om man däremot gör gin är det lite svårt att se en stark tillväxt, eftersom enbär plockas för hand i den finska naturen. Jag minns att jag läste förra året att det var svårt att få tag på plockare, och jag är inte alls förvånad, det är verkligen ett svårt jobb…

1 gillning

Enbär är fortfarande långsamväxande och mognaden tar tre år, så alla bär på enbusken går inte till produktion, endast de mogna mörkblåa bären.

1 gillning

Tydligen blev den fulltecknad och lätt övertecknad? Jag såg tydligen alla mina tecknade aktier i portföljen (minsta var väl 350 st. har jag för mig?)

Google Translate översatte meddelandet till engelska, eftersom jag inte kan svenska.
"Arctic Blue Beverages nya introduktion på Nasdaq First North Growth Market tecknades till 109 procent och blev därmed övertecknad. Aktien kommer att börja handlas den 12 maj.
Det finska företaget är ett nordiskt dryckesföretag vars mest kända produkter är Arctic Blue Gin, Arctic Blue Gin Navy Strength och den mjölkfria ginbaserade havrebaserade drycken Arctic Blue Oat.

Erbjudandet omfattar 1,87 miljoner enheter till en teckningskurs på 15 SEK per enhet. Varje enhet består av tre aktier, två kostnadsfria teckningsoptioner TO1 och två kostnadsfria teckningsoptioner TO2. Teckningskursen motsvarar därmed 5 SEK per aktie.

Företaget kommer att erhålla 28,0 miljoner SEK före emissionskostnader och kvittning av räntefria aktieägarlån och kommer att ha nästan 600 kvalificerade aktieägare. Efter erbjudandet har Arctic Blue Beverage 17,12 miljoner utestående aktier, vilket motsvarar en värdering av företaget på 85,6 miljoner SEK beräknat på teckningskursen."

I det längre meddelandet finns även siffran 2,8x, men jag förstod inte riktigt vad den syftar på.

1 gillning

Det finska internationellt prisbelönta dryckesföretaget Arctic Blue Beverages har ingått ett distributionsavtal med den svenska distributören Solera Sweden AB. Solera Sweden distribuerar Arctic Blue-produkter över hela Sverige, och försäljningen av Arctic Blue Gin och Arctic Blue Gin Navy Strength har redan påbörjats hos Systembolaget.

Resultatet av IPO:n erhölls igår torsdag, och idag tillkännagavs ett nytt distributionsavtal i Sverige. Kan den måttliga framgången med IPO:n ha påverkat slutförandet av detta avtal?

Det fanns tydligen redan en egen tråd för detta.
Q2

Tillväxten verkar bra, även om ökningen av omsättningen i siffror på ca 80 % skapar förvirring, då textdelen nämner en försäljningstillväxt (Sales) på 174 % :thinking:.
Noteringskostnaderna gjorde resultatet ganska fult, och jag har ännu inte hittat några justerade siffror.

Något stämmer inte riktigt. I rapportens textdel nämns också att omsättningen ökade med 30 % Q1>Q2, men enligt siffrorna sjönk omsättningen Q1>Q2 :thinking:.

H1 omsättning 5861
Q2 omsättning 2554
Q1 omsättning = 3307?

“Marknaderna har öppnat efter pandemin och försäljningsökningen under det andra kvartalet 2022 var 174 % jämfört med samma period föregående år. Den totala försäljningsintäkten under det andra kvartalet 2022 har ökat med 30 % jämfört med det första kvartalet 2022. Den goda utvecklingen kommer främst från travel retail och hemmamarknaden. Försäljningen till Asien-Stillahavsområdet, det vill säga Japan, led fortfarande i viss utsträckning av pandemin, men vi ser vissa positiva signaler som vi tror kommer att ge resultat under det andra halvåret 2022. I Australien gör vi goda framsteg med vår distributör.”

Eller används termen “sales” i textdelen avsiktligt med tanken att bolaget har annan omsättning än bara produktförsäljning? :thinking:

Edit. Efter att ha granskat hela rapporten klarnade det att det i omsättningen för Q2 2021 ingick 430 av “övriga rörelseintäkter” (other operating income) och i Q2 2022 ingenting, vilket förklarar oklarheten.

Rena “Net sales”-siffror (nettoomsättning) alltså
H1 2021: 1883
H2 2022: 4515

Intressant bolag, om än fortfarande i ett ganska tidigt skede, och enligt min mening har bolaget inte särskilt mycket resurser för att öka marknadsföringssatsningarna. Tillväxten har dock varit ganska bra på omsättningsnivå, även om de absoluta talen fortfarande är små.

Omsättningen jan–jun 2022 var 5 861 000 SEK (ca 560 k€) mot 2 935 000 SEK (01–06/2021). EBITDA under jan–jun 2022 var dock -20 659 000 SEK mot -7 193 000 SEK (01–06/2021).

Börsnoteringen skedde i maj 2022 och inbringade 28 000 000 SEK före noteringskostnader och återbetalning av aktieägarlån. Övriga kostnader ökade ganska kraftigt till -11 657 000 SEK, men dessa ökade kostnader är engångskostnader (“one-off”) relaterade till omstrukturering av koncernen (Swedish TopCo) och börsnoteringen. Det verkar alltså som att bolaget inte har fått in något särskilt betydande belopp i kassan från emissionen (vid slutet av juni hade koncernen 6 244 000 SEK i kassan, det vill säga under 600 k€). Visserligen har kundfordringarna ökat och de totala fordringarna uppgick till 10 483 000 SEK.

Bolaget verkar bara sysselsätta 8 personer.

Det är dock värt att hålla under uppsikt ifall tillväxten fortsätter i samma takt och om man får tecken på förbättrad lönsamhet.

1 gillning

Lite affärer.

https://m.marketscreener.com/quote/stock/ARCTIC-BLUE-BEVERAGES-AB-137037522/news/Arctic-Blue-Beverages-announces-the-sale-of-its-subsidiary-Valamo-Beverages-Oy-to-boost-strategic-fo-44029268/

Nu kom det intressant information om att ge sig in på den amerikanska marknaden för long drinks. Även Teemu Selänne har fåtts med som investerare och i arbetet. Det noteras väl att Finnish Long Drink Company har gjort grundarbetet genom att introducera long drink för jänkarna, så man kan lite i smyg dra nytta av det arbete som konkurrenten redan har gjort.

5 gillningar