AQ Group – el-skabsproducent til porteføljen

Jeg er enig i, at konkurrencen inden for industriel underleverance er hård. AQ har et bredt netværk af leverandører og underleverandører, så AQ udbyder også delkomponenter løbende. Generelt set er prisen afgørende på lang sigt i branchen, men hvis den billigste leverandør ikke kan opretholde kvalitet eller leveringssikkerhed (og situationen ikke forbedres trods reklamationer), skiftes leverandøren ud. Prisændringer på materialer er normalt indregnet i kontrakterne, hvorved omkostningen overføres til kunden. Kontrakterne er typisk lange, leverandørerne scores, og gode relationer (pris, kvalitet, leveringssikkerhed, samarbejdsevne) er i praksis en forudsætning for langvarige kundeforhold.

Nogle af AQ’s konkurrenter producerer også komplette sæt, men min egen mening om AQ’s styrker i forhold til konkurrenterne er omfanget af dens produktion “under ét tag”, dvs. de, der er nævnt i indledningen:

• Electric Cabinets / System Products (systemer, test, dokumentation)
  • Wiring Systems (ledningsnet og elektromekaniske moduler)
  • Sheet Metal (rammer, kabinetter, overfladebehandlinger)
  • Injection Molding (også flerkomponentstøbning)
  • Inductive Components (transformere, reaktorer, drosler til effektelektronik)

Derudover udfører AQ specifikke, certificerede leverancer med strenge kvalitets- og certificeringskrav (f.eks. UL, CE, jernbane- og forsvarsstandarder, sporbarhed). Disse understreger dokumentation og test, og her er en lav pris alene normalt ikke tilstrækkelig.

Jeg betragter også AQ’s omfattende fabriksnetværk rundt om i verden som en fordel.

4 Synes om