Varför sjunker det här? Den grundläggande anledningen är väl det svaga resultatet som har pågått länge, och ingen trovärdig vändning är i sikte. Med de resultatsiffrorna på bordet är inte ens detta pris billigt. Resultatförmågan har varit mycket svag. Det är särskilt utmanande att nu när de “gamla förlustverksamheterna”, det vill säga fisk- och färskvarusidan, har sålts, borde det finnas en stark resultatskapande kärna kvar. Och nu har den kärnan smält. Den nya VD:ns framträdande kunde ha varit mycket bättre när resultatet presenterades. Det är väl de främsta anledningarna, i min egen analys.
Jag har inte gått igenom Tilari och Casti själv ännu, men efter att ha följt det här ämnet ganska länge kom jag till slutsatsen att det inte finns någon mer meningslös tidsfördriv än att analysera Apetit.
Vad gäller den redovisningsmässiga sidan och stycket ovan, är det ingen överraskning alls. Apetit är en pyrande hög som jag tycker är omöjlig att göra vinst med de medel som finns tillgängliga. Mer konkreta och radikala åtgärder lyser med sin frånvaro.
“Den nya VD:ns framträdande kunde ha varit mycket bättre när resultatet presenterades. Det är väl de huvudsakliga orsakerna, enligt min egen analys.”
Å andra sidan var den förra VD:n en predikant som talare. Hen konstaterade flytande i livewebbsändningen för Q2/2019 att utmaningarna inom spannmålshandeln gradvis var bakom oss och att arbetet under normala förhållanden var av hög kvalitet. Det övertygande framträdandet hade ingen betydelse.
I den nya VD:ns Q4-webbsändning fick jag inte riktigt klarhet i om det handlar om en stel och inte så flytande VD. Eller om utmaningarna inom spannmålshandeln som fortsatte under Q1 och utmaningarna med att starta upp fryslinjen har tagit VD:ns nattsömn och framträdandet därför är trött.
Medelpriset för Apetit i min portfölj är cirka 8,4 euro. Jag ger det en chans under H1, tar utdelningarna emellan och drar slutsatser först i augusti. Då borde den nya VD:ns handavtryck redan synas. Åtminstone en vägledande utveckling borde kunna observeras. Under våren kommer vi också att höra om den nya strategin. Denna är en superunderpresterare och är i vädergudarnas händer. Men det syns också i P/B- och EV/S-multiplarna.
“Å andra sidan var den förra VD:n som en predikant när han presenterade. Han konstaterade smidigt i webcasten för Q2/2019 att utmaningarna inom spannmålshandeln gradvis var bakom oss och att arbetet under normala förhållanden var av hög kvalitet. Det övertygande framträdandet hade ingen betydelse.”
Min egen subjektiva upplevelse av den förra VD:n var att karisma och trovärdighet var mycket svaga. Uppenbarligen uppfattas saker olika. Resultatutvecklingen under Vanhainens tid var katastrofalt dålig, och den nya VD:n får nu städa upp efter honom. Jag hade själv bara önskat att den nya VD:n hade visat ett lite mer resolut grepp om att vända resultatet. Men tiden får verkligen utvisa, handlingar är viktigare än ord. Låt oss hoppas att Esa Mäki lyckas.
Jag håller med föregående talare. Inte ens då visade Apetit några större framsteg, och om de gjorde det var VD:n en av de tråkigaste och mest otrovärdiga någonsin, efter Loudsprings YlijokuNokola.
I turn-around-företag är dessa framsteg otroligt viktiga. Den tidigare VD:ns presentationer var som nödrop, att man inte kunde åstadkomma något bättre vid den punkten i leveranskedjan.
VD:ns spår och strategi. Amen.
Apetit verkar inte röra sig särskilt mycket i kursnivå i denna marknadsturbulens. Beror det på ägarstrukturen, defensiviteten eller att det inte verkar intressera de stora massorna särskilt mycket ![]()
På landsbygden i Satakunta kan bönderna utan bekymmer arbeta långa dagar när förberedelserna för såddperioden snart börjar. På sommaren, när epidemin troligen är över, kan fabriken arbeta långa dagar utan oro för råvaror. Produktionen är endast i vädrets händer. Djupfrysta varor säljer nu lika bra som konserver, om hushållen planerar sin matförsörjning under hemkarantänen.
En möjlig förklaring är att den mycket låga volymen skyddar den här aktien. Det vill säga, rätt prisnivå kommer att hittas igen när aktien har en riktig handelsdag. Obs: jag har inte kontrollerat hur handeln har varit de senaste dagarna.
{“content”:“Håller med om det med volymen. Min strategi i början av året var att behålla detta i portföljen just för att det inte finns så mycket utländskt ägande, så priset borde inte svaja så mycket. Att bedöma det så kallade verkliga priset är svårt när resultatet svajar så mycket. För närvarande verkar det dock gälla alla andra aktier också på grund av coronavirusepidemin.”,“target_locale”:“sv”}
{“content”:“För Apetit slog coronan på ett sätt till vid en utmärkt tidpunkt. Försäljningsfordringar strömmade in i kassan i början av året och motpartsrisken minskade för dessa. Försäljningen borde vara av en recessionstålig modell, särskilt nu när skolor är stängda och familjers matinköp ökar. Om köttbullslinjen redan är i gång, antar jag att efterfrågan är tillräcklig.\n\nNär färskvaruverksamheten som såldes till svenskarna också fick säljas i sista stund, är Apetit, även om det är lite skruttigt, en av de bättre potatisarna i aktieskrinet under nuvarande förhållanden. Och naturligtvis skyddar det redan låga P/B-värdet företaget. Om ledningen har mod kan goda företagsuppköpsmöjligheter till låga priser öppnas inom kort.”,“target_locale”:“sv”}
Finns det någon information om hur omsättningen fördelas mellan segmenten hushåll och restauranger/industri? Jag minns att jag någonstans läste att när det gäller oljeväxtprodukter sker försäljningen direkt till restauranger och livsmedelsförädlare. Samma gäller troligen för Sucros, det vill säga direktförsäljning till restauranger och förädlare.
Nu arbetar många på distans och livsmedelskonsumtionen i hushållen ökar. Vad jag empiriskt har undersökt i livsmedelsbutiker är att malet kött, toalettpapper och rågbröd har varit slut. Däremot har det alltid funnits produkter i frysdisken.
Om coronasituationen i Europa fortsätter länge kommer det säkert att uppstå möjligheter till företagsköp. På motsvarande sätt kommer det också att finnas möjligheter att utöka exporten till andra länder där självförsörjningsgraden för livsmedelsproduktion och -förädling inte är lika hög.
Såvitt jag förstår kommer omsättningen för färdigmat (fryst mat) huvudsakligen från detaljhandeln (VK). Horeca-sidan är ganska liten. Livsmedelssidan drar enligt min åsikt nytta av coronavirussituationen som helhet, då andelen mat som lagas hemma ökar.
Oljeförsäljningen är enligt min uppfattning inriktad på industri- och Horeca-försäljning. Av dessa kan industriförsäljningen antingen vinna eller förlora, Horeca-sidan förlorar i coronavirussituationen. Detaljhandelssektorns betydelse är troligen liten.
Spannmålshandeln är B2B-försäljning, och jag kan inte alls gissa dess effekter under corona.
Sammantaget skulle jag tro att Apetit är ganska balanserad under coronaepidemin. Jag tror inte att något stort vinstkort kommer att uppstå därifrån, men å andra sidan borde de inte heller förlora på grund av corona.
Mer betydelsefullt ur deras perspektiv är enligt min åsikt att de hittar ett sätt att tjäna pengar på grundverksamheten under normala förhållanden. Och det har de helt missat. Detta är min egen bedömning av situationen.
Nu, om någonsin, skulle det vara dags att höja priserna, att göra s.k. hitprodukter med bättre marginaler.
Annars är det svårt att se någon större nytta för Apetit. Djupfrysta varor skulle hålla länge, men folk förstår inte riktigt det. Å andra sidan har Apetits position i produktionskedjan, såvitt jag vet, inte heller förändrats, så…
Jag gick igenom graferna. Apetits frysta produkter borde verkligen sälja bra nu. Vad säger datan från spannmåls- och oljeväxtsidan? Socker? Eller Sucros.
Sojapriset är fortfarande under press, rapspriset är också fortfarande högt. Den mest stabila vinstmaskinen fortsätter alltså att vara under press, vilket är en relativt dålig nyhet.
Sockerpriset toppade och föll sedan brant igen.
Spannmålspriserna är på en lägre nivå. Visst är detta mer komplicerat och jag har inte så mycket information om hur och varför det påverkar så mycket.
Det skulle vara intressant att äntligen se Apetits råa vinstgenererande förmåga trots skördarna? Viktigast av allt; finns det ens en sådan och är det möjligt? Hur kan och skulle de frysta produkterna kompensera för skördsvängningarna?
@Petri_Kajaani Jag skulle ödmjukt kalla dig från Feelias grytor om du hinner… ![]()
![]()
![]()
{“content”:“I Finland finns det nu en oro över hur odlingen av grönsaker, bär, etc. kommer att lyckas när arbetskraft inte kan fås främst från Östeuropa och Thailand. Permitterade finländare verkar inte heller vara intresserade av jordbruksarbete.\n\nGlobalt verkar diskussionen om livsmedelsförsörjning och hur export- och importmarknaderna utvecklas också växa. Vissa länder minskar nu exporten, vilket hotar att störa livsmedelsmarknaderna.\n\nDet verkar alltså som att det finns efterfrågan på Apetits produkter, men risken är att skördesäsongen blir dålig på grund av brist på arbetskraft. En annan fråga är om intäkterna kan kompenseras med prissättning om skördesäsongen blir liten. Jag skulle gärna höra företagets synpunkter på situationen.\n\nIgår kom ett pressmeddelande om att avsikten är att expandera verksamheten mer mot Sverige. Bra grej!”,“target_locale”:“sv”}
{“content”:“Det förväntade q1-resultatet ger ingen anledning att varken jubla eller kasta in handduken. Resultatet är något bättre än förväntat, men omsättningen är enligt mig i underkant. HoReCa tar stryk och konsumentverksamheten jämnar ut det. Den svenska exporten lyftes fram i meddelandet, men det angavs inte när den kommer att påverka resultatet?\n\nDet är uppfriskande att det åtminstone finns ett företag som inte drar tillbaka sin prognos på grund av "dålig sikt" eller någon annan corona-relaterad orsak”}
{“content”:“För mig var delårsrapporten (igen) en besvikelse. Man kan inte säga att Apetit i någon större utsträckning drog nytta av förändringen i konsumentefterfrågan i detaljhandeln orsakad av Corona. Rörelseresultatet på 0,9 MEUR var i praktiken detsamma som under jämförelseperioden (0,8 MEUR). Mervärdet för aktieägarna från den nya pannbiffsinvesteringen (kostade cirka 10 miljoner euro), som togs i bruk i augusti, syntes fortfarande inte. Lönsamheten för investeringen är ett frågetecken. Spannmålshandeln är fortfarande mycket volatil och det kommer återigen att avgöra hur Apetits lönsamhet utvecklas i år.\n\nAvkastningen på eget kapital är fortfarande negativ, -2,1 %. Suck…\n\nUtdelningen betalas återigen i en helt annan sfär än vad bolagets prestation bygger på. Om den operativa utvecklingen inte förbättras snart och betydligt, kommer bolagets skuldsättningsgrad gradvis att öka. Nu finns det bara inget mer att sälja från balansräkningen för att få kontanter. Eller ja, kanske man skulle kunna avyttra spannmålshandelssegmentet, för min del.”,“target_locale”:“sv”}
{“content”:“Det fanns ett par saker som jag själv saknade mer information om i affärsöversikten:\n– Hur uppstarten av den nya biff- och köttbullefabriken har genomförts och om fabriken är 100 % i bruk. När man tittar på frysdiskarna i huvudstadsregionen har många produkter (till exempel fiskpinnar) varit slut länge. Det indikerar antingen att a) det finns utmaningar med fabriksuppstarten b) kapaciteten inte räcker till för efterfrågan c) det finns svårigheter med råvaruanskaffning d) företaget har prioriterat tillverkning av produkter med högre marginaler.\n– En uppdatering av strategin utlovades till början av året i höstas, men inget har hörts.\n\nSiffrorna i sig är en besvikelse under en tid då livsmedel bärs ut från butikerna i rekordmängder. För Apetits del är spannmålshandelns inverkan på omsättningen och resultatet så betydande att även om Livsmedelslösningar och Oljeväxtprodukter skulle utvecklas positivt, kan spannmålshandeln förstöra allt. Tidigare var spannmålsaffären lönsam för Apetit, men konkurrensen har tydligen hårdnat. I så fall finns det två alternativ, antingen att köpa konkurrenter eller att sälja sin egen verksamhet till dem. Jag skulle önska det senare.”,“target_locale”:“sv”}
Nu är den äntligen ute – målen är höga, med tanke på den nuvarande resultatnivån och vad som syns i backspegeln:
-
EBITDA 14 miljoner euro år 2022 (år 2019: fortlöpande verksamhet 2,5 miljoner euro)
-
Avkastning på sysselsatt kapital (ROCE %) > 8 % (2019: -4,0 %)
Det skiljer sig inte nämnvärt från de ekonomiska målen i strategin för 2018–2020.
"Apetits strategiska prioriteringar 2018–2020
Minst en fördubbling av rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) (2017: fortsatta verksamheter 6,8 mn euro)
Operativ avkastning på sysselsatt kapital (ROCE %) > 8 % (2017: 2,4 %)
Uppnåendet av de uppsatta strategiska målen baseras på normal skördeutveckling, systematisk effektivisering av verksamheten, innovativa och lägliga produktlanseringar samt utvecklingen av den internationella livsmedelshandeln. Företaget är öppet för branschlösningar som passar strategin."
Nu måste man bara tro att det den här gången är annorlunda än för ett par år sedan. Är det det? Mycket liknande verbala mål som under vd. Vanhanens tid. Jag medger att jag inte blev särskilt entusiastisk. Jag önskar dock Säkylä framgång. Apetit är en betydande arbetsgivare direkt och indirekt i Satakunda.