Tråden Wuhan Coronavirus følger nøje sygdommens spredning og morbiditetsstatistikker. Tråden Overvågning af børskrak er primært en hektisk opdatering af aktiemarkedets situation og gætteri om bunden. Begge tråde lever stærkt i nuet eller i den kommende uge.
Da vejen fra corona til normalitet vil vare længe, savner jeg ved siden af disse en diskussion om de længerevarende udsigter og scenarier, hvordan det hele vil gå. Det vil også hjælpe med at planlægge købsprogrammet og forudsige vendingen i en halvårs- eller årsudsigt.
Hvilke løsninger ser I på den nuværende situation, hvor lockdowns og næsten alt, der stopper, øger økonomiske risici på en uholdbar måde? De nuværende lukninger kan næppe fortsætte i måneder.
En troværdig køreplan for den nærmeste fremtid kunne for eksempel være, at
der inden for den næste måned findes eksisterende lægemidler, der hjælper syge med at komme sig hurtigere fra corona, og symptomerne forbliver mildere
billige coronatests til hjemmebrug udvikles og udbredes
de hårdeste lockdowns kan ophæves, når antallet af alvorlige tilfælde falder med hjælp fra medicin, og det bliver lettere at leve med sygdommen
symptomatiske personer kan teste sig selv hjemme og gå direkte på sygeorlov/karantæne uden at belaste sundhedscentrets testressourcer
behovet for intensiv- og hospitalsbehandling falder
ældre holdes stadig isoleret, pensionister anbefales kun at have nødvendig menneskelig kontakt
erhvervsaktive foretrækker fjernarbejde
medicin videreudvikles, flokimmunitet opstår muligvis, og måske næste år en vaccine
Dette er et overlevelsesscenarie, som jeg personligt finder ganske troværdigt i øjeblikket. Lukninger er kun en midlertidig løsning, nye metoder er nødvendige. Effektiv udnyttelse af nuværende lægemidler er den næste nøglefaktor. Nyheder om succesfulde medicinske forsøg og de billige tests er allerede begyndt at sive ud (har desværre ikke links gemt), og inden for den næste måned vil det vise sig, om der er et større gennembrud på vej. Jeg tror på dette på længere sigt, men for de nærmeste uger ser det ikke ud til, at der er hjælp at hente fra disse.
Teksten er lang, men konkluderer praktisk talt, at den bedste strategi ville være den såkaldte Hammer and Dance, hvor man balancerer på grænsen af virusspredning i et par år, hvorefter vi har en bredt fungerende vaccine og kan vende tilbage til normalen.
Denne strategi ville forståeligt nok medføre aflysning af alle større arrangementer inden for musik, sport og turisme. Større fly ville sandsynligvis afhænge af virussens (og dens mutationers) spredningsevne, men samlinger med over 1000 personer ville næppe kunne arrangeres. På den anden side kunne mindre barer, restauranter og hoteller overleve under R1-grænseværdien, hvilket i sidste ende kunne betyde en ret lille del af hele serviceindustriens BNP – afhængigt af det pågældende land og dets befolkningstæthed (strengere restriktioner i de tættest befolkede områder, da risiciene er større).
Efter en delvis eller fuldstændig ophævelse af disse allerede eksisterende restriktioner, tror jeg ikke på en eksplosiv “tilbagevenden til normalen”, så længe vi ikke har en 99% sikker kur mod sygdommen.
Hvis vi antager, at f.eks. 50% af befolkningen bliver syge, og restriktionerne lempes, er der stadig mange mennesker i risikogrupperne eller blot forsigtige (fornuftige?) mennesker, der ikke øjeblikkeligt vil strømme til restauranter eller med deres børn til forlystelsesparker.
Det vil sige, at genopretningen af brugen af tjenester til et normalt niveau vil tage måneder, og i løbet af denne “opgangsperiode” vil virksomhederne gradvist få smag for indtægter igen, men det kan tage lang tid for nogle brancher at opnå rentabilitet.
Jeg tror, at statens støtteforanstaltninger bliver nødt til at fortsætte på et eller andet niveau hele året og måske endda ind i næste år. Lån har den bagside, at en virksomhed, der tidligere var profitabel, måske ikke vil være det i lang tid, før lånet er betalt tilbage, især hvis indtægtssiden kun genoprettes langsomt.
Lige nu lever jeg med tanken om, at skolerne sandsynligvis kan starte efteråret under ret normale omstændigheder efter sommerferien, hvilket betyder, at disse ændringer ville gælde for forårssemestret.
Jeg ser fremkomsten af en vaccine/medicin som den største faktor, der påvirker ældres liv, indtil en behandling er fundet. Så længe der ikke findes en effektiv behandling, skal ældre og multisyge holdes “bag hegnet” fra et normalt liv.
Jeg tror på en “normal tilbagevenden” lidt mere optimistisk. I hvert fald på det indenlandske marked.
Hvis man ser på folks handlinger (med spredning under epidemien for øje), blev en hurtig erstatning for at blive hjemme fundet, og folk bevæger sig meget. Det vil sige, at det er svært at holde folk på plads på trods af risiciene. Ligegyldigt, livet går videre-mentaliteten vil fortsætte med at vokse over tid og skabe kreative måder at fortsætte forbruget på.
Dette resulterer efter min mening i en slags flaskehals for folks bevægelighed og tørst efter oplevelser (uanset om det er i form af kultur eller slid på en restaurantterrasse), hvilket betyder, at der efter krisen vil være ny attraktion for den sektor, der er hårdest ramt, nemlig servicesektoren og andre fritidsaktiviteter.
Denne antagelse bygger på, at finnerne stort set beholder deres job efter afskedigelser, og at dette cirkus ikke varer til juni. Hvis krisen varer længere end sommermånederne, tror jeg, at folks moral vil blive knust, og vi vil få et sandt helvede løs i Finland.
En anden sag er så, hvad der sker med EU efter dette, og hvilke konsekvenser det får for de globale forsyningskæder…
Forhåbentlig kan vi få noget godt ud af dette i Finland, så vi ikke bliver fanget i startblokkene for den næste Boom-Bust-cyklus med bukserne nede om anklerne og hænderne “i euroens lænker”.
Der er hurtigt brug for effektive lægemidler, da epidemien er eksploderet eller er ved at eksplodere i mange lande. Massetestning er en anden innovation, der ville hjælpe enormt. Nu er der også blevet rapporteret om dødsfald blandt yngre mennesker og endda en baby (USA), og der er mistanke om, at virussen alligevel kan spredes via luften.
Det bliver interessant at se, hvornår diskussionen i medierne også begynder at bevæge sig mere kraftigt i retning af, hvor længe restriktioner kan opretholdes, før en tsunami af konkurser begynder at rulle ind. Det vil ikke tage lang tid, før beslutningstagerne skal begynde at tage stilling til, hvad exit-strategien fra undtagelsestilstanden er. Er det en hammer-dans-taktik (lempelse-stramning-lempelse afhængigt af antallet af sygdomstilfælde) eller en anden metode.
Ifølge Sane kunne den gruppe, der skal testes, for eksempel være tusind finner. På baggrund af en omfattende stikprøve kunne der drages nogle generaliseringer om hele befolkningen. På baggrund heraf kunne man få et skøn over, hvordan virussen er blevet mødt i forskellige regioner eller aldersgrupper.
Jeg synes, teksten var ret meget en strøm af bevidsthed, men den indeholdt helt rigtige ting
Her er de, efter min mening, væsentligste punkter fra den lange tekst (Sydkoreas vej).
… den eneste akutte vej ud af den første bølge af sygdommen forårsaget af virussen er en så fuldstændig eradikation, fjernelse og fuldstændig forebyggelse af spredning af virussen som muligt – flokimmunitet og flokintelligens udviklet til at bekæmpe virussen. Jeg tror, at denne konklusion i sidste ende vil blive nået overalt, og at dette vil købe tid, så befolkningerne på hele planeten kan vaccineres.
Den sociale isolation, der implementeres overalt, forhindrer spredning af sygdommen, og dermed kan sygeligheden bremses til et acceptabelt niveau. Ud over vaccinen er det relevant at etablere en mere omfattende COVID-testning end tidligere, både i situationshåndtering og i målretning af restriktioner. Dette vil hjælpe med at kontrollere spredningen af virussen. Diagnostik kan udføres fra blodet hos dem, der har haft sygdommen, og fra dem, der har meget virus i kroppen, f.eks. fra spyt og hals. Udstyret, der kræves til massetestning, er utilstrækkeligt, og det vil sandsynligvis være nødvendigt at låne det fra forskningslaboratorier.
Som en sidste, men ikke mindst vigtig foranstaltning, bør vi alle begynde at bruge ansigtsmasker nu. Virussen spredes praktisk talt via de øvre luftveje enten gennem kontakt eller dråber. Begge kan stoppes ved at bruge enhver form for ansigtsmaske. Masken beskytter især andre, ikke os selv.
Her er de dele af den lange tekst, jeg mener er relevante. (E-Korea-vejen)
Tak for sammenfatningen.
Jeg bemærkede ikke omtale af andre lægemidler end vaccinen i artiklen (selvom jeg skimtede nogle afsnit hurtigt), men jeg mener, at de også spiller en rolle her, hvis et effektivt lægemiddel (godkendt og i brug) blev fundet før vaccinen. Vi vil lære at håndtere virussen med et udvalg af midler, der supplerer hinanden.
God yderligere refleksion. Det her er kun begyndelsen, og vi er nødt til at leve gennem det, uanset hvor meget børsen ønsker at række ud mod fremtiden.
I en tysk undersøgelse havde 15 % af de testede udviklet antistoffer og immunitet. Flokimmunitet vil spille en stor rolle, da restriktionerne kan ophæves.
Det er den første lille smule data, jeg er stødt på, hvor sammenhængen mellem alle inficerede og antallet af døde er blevet afklaret. Bekræftelse og test af tilfælde er en “mellemliggende variabel”, der afhænger af mange ting. Fra et lidt større datasæt kan man i de kommende dage beregne en “pandemimåler”. Ud fra dette er resultatet ret dystert.
Hvorfor det? Er det ikke positivt, hvis en større del end antaget allerede har været syge med milde symptomer eller endda helt uden symptomer = ufarligt
Den lille undersøgelse giver 270 immuniserede per døde. I Italien er der i øjeblikket 19.000 døde. Det ville betyde ca. 5 millioner immuniserede.
For at epidemien skal stoppe i Italien ved at opnå flokimmunitet, skal mindst 50% af befolkningen ifølge den nuværende opfattelse være immuniserede, dvs. 30 millioner i Italien. Dette tal ville så svare til ca. 100.000 døde.
Mørkt altså, hvad angår udviklingen af flokimmunitet, den 15% i Tyskland.
Det er karakteristisk for situationen, at man i Tyskland ifølge artiklen havde konkluderet, at restriktioner kunne begynde at blive lempet på grund af flokimmunitet.
I Østrig konkluderede man på baggrund af et resultat af tilsvarende størrelsesorden, at da flokimmunitet ikke er på vej, kan/skal restriktioner begynde at blive lempet.
Stadig disclaimer: indtil videre kun de to små undersøgelser.
Ja, nu vil det foregå sådan, at så snart lagrene er fyldt op med masker osv., vil økonomien blive åbnet, så der bliver maskepligt + aggressiv testning/sporing + præcisionskarantæner osv. Og medicin vil blive brugt til at behandle, så man får medicin i halsen, så snart sygdommen viser sig (test eller symptomer), så man ikke behøver at hænge ud på hospitalet.