Alphabet - Härskare över det digitala landskapet

Artikeln nedan beskriver hur Google har ingått ett avtal med Voltus om ett arrangemang där batterier i hem och företag, samt smarta termostater och annan elförbrukning, styrs för att minska efterfrågan när elnätet är hårt belastat. På så sätt kan man tillföra mer kapacitet till nätet utan att enbart förlita sig på att bygga ny produktion. Samtidigt stödjer lösningen elförsörjningen till Googles datacenter.

https://www.investing.com/news/stock-market-news/google-announces-voltus-deal-for-grid-capacity-93CH-4722607

5 gillningar

Google och SpaceX har slutit ett stort avtal där Google hyr AI-beräkningskapacitet från SpaceX för 920 miljoner dollar i månaden.

Det cirka treåriga samarbetet inleds i höst och omfattar 110 000 Nvidia-chip.

Avtalet offentliggjordes strax före SpaceX planerade börsnotering (IPO) och syftet är att möta den stora efterfrågan på Googles Gemini Enterprise-plattform.

Key Points

• Inför en planerad börsnotering har SpaceX tecknat ett avtal om att hyra ut beräkningskapacitet till Google för 920 miljoner dollar i månaden under 32 månader.
  • SpaceX tillkännagav ett liknande arrangemang med Anthropic i maj.
  • Googles moderbolag Alphabet har gjort en stor vinst på att backa SpaceX, som var värt 12 miljarder dollar vid tidpunkten för investeringen 2015, och som nu siktar på att börsnoteras till en värdering på över 1,75 biljoner dollar.

https://www.cnbc.com/2026/06/05/google-to-pay-spacex-920-million-a-month-for-xai-compute-capacity.html

14 gillningar

Tesla gör framsteg med sina självkörande robotaxlar och kör redan i Texas till största delen utan säkerhetsförare. Waymo ligger dock enligt artikeln nedan fortfarande klart före tack vare sina tusentals bilar och tjänster som är i drift i flera städer.

Å andra sidan skulle Teslas kamerabaserade lösning kunna vara billigare och enklare att skala upp än konkurrenternas, men dess säkerhet och funktionalitet i stor skala återstår fortfarande att bevisa.

Progress in those areas could help strengthen confidence in Tesla’s long-term robotaxi ambitions. The report also noted that Tesla’s valuation remains closely tied to expectations for autonomous driving.

While Waymo currently leads the industry in commercialization, Tesla’s lower-cost platform, manufacturing scale, and integrated ecosystem could become important advantages if the company successfully accelerates deployment over the coming years.

https://www.investing.com/news/stock-market-news/where-do-waymo-and-tesla-currently-stand-in-the-av-race-4729651

5 gillningar

Google utökar Geminis AI-funktioner i Chrome. Webbläsarassistenten kan sammanfatta innehåll, jämföra flikar, redigera bilder samt på något sätt använda exempelvis Gmail, Google Kalender och Maps. Känsliga åtgärder kräver givetvis användarens bekräftelse.

Vidare får Gemini verktyg för småföretag som kopplas till Google Business Profile. AI:n analyserar synlighet, utformar svar på recensioner och hjälper även till att uppdatera information. Nya “Business Notebooks” samlar företagets data och påminner om ogjorda uppgifter.

The rollout brings Chrome’s latest AI capabilities to desktop and iOS users in the newly added markets. Gemini in Chrome functions as a personalized browsing assistant that can summarize content, compare information across multiple tabs and perform other tasks within the browser.

https://www.investing.com/news/stock-market-news/google-expands-gemini-ai-to-chrome-globally-93CH-4736001

Google (NASDAQ:GOOGL) announced new features for its Gemini artificial intelligence application on Wednesday, introducing tools that connect directly to Google Business Profile and provide proactive business management capabilities for small business owners.

The company unveiled the updates at an event in Brazil on June 9, 2026. The new features allow business owners to connect their Google Business Profile to the Gemini app with a single tap, giving the AI assistant access to customer reviews, questions and performance data.

https://www.investing.com/news/stock-market-news/google-unveils-new-gemini-tools-for-small-business-management-93CH-4735998

4 gillningar

Jag lägger upp detta här också: Alphabet har ändrat prissättningen och paketinnehållet på AI-sidan en aning. AI Plus kostar nu 4,99 €/mån, tidigare 7,99 €/mån. Samtidigt försöker Google locka användare till denna prenumeration genom att dubbla lagringsutrymmet i Google Cloud från 200 GB till 400 GB.

Den nuvarande modellen av AI Plus-prenumerationen och priset hann inte ens finnas i många månader innan denna lätta prissänkning på knappt 40 % genomfördes.

Jag tror att bakgrunden är en önskan om att få användare som beställer sin första betalda AI-tjänst att välja Gemini och Google. Man knyter användarna till tjänsten och ekosystemet och höjer tröskeln för att byta tjänsteleverantör. En månadsavgift på 5 € låter man lätt löpa vidare enbart på grund av lagringsutrymmet. Nästan alla behöver betald molnlagring och här skapar man också en så kallad “bundle”, där man kombinerar saker som Google anser vara lönsamma för dem. Dessutom möjliggör förmodligen effektiviteten hos de egna TPU-chippen och den nyare Gemini 3.5 Flash-modellen en prissänkning på instegsnivån.

Det verkar som att det kom ändringar i andra prenumerationer samtidigt, och i åtminstone något land inkluderades exempelvis någon form av “YouTube Premium Lite” i AI Pro-prenumerationen, vilket tar bort de flesta annonserna på YouTube. Man försöker alltså febrilt skapa så attraktiva paket som möjligt.

15 gillningar

Namnet på min Google One Premium-plan ändrades till Google AI Plus i tisdags. Och vips så blev även jag en användare av Googles betalda AI, åtminstone i bokföringen. Jag har haft Google One Premium eftersom det ger 2 TB lagringsutrymme för 99 € per år.

Genom sådana här trick får man Googles antal AI-användare och samtidigt “compute per AI-användare” att se riktigt bra ut i bokföringen. Det passar fint att visa upp dessa branschledande siffror i kvartalsrapporterna sen.

I mina ögon ser Google övervärderat ut. Försäljningar av egna aktier och sådana här trick ger samma signal.

Jag köpte in mig runt 170 dollar när Google ansågs vara ett döende sökmaskinsföretag. Nästa steg blir att se om det finns bra skatteförsäljningar (veromyynnit) för att nollställa Google-vinsterna och fundera på om det finns bättre investeringar. Och nej, man bör inte ta rygg på mig. Jag sålde Palantir vid 75 dollar. Det sved lite.

Edit: Tilläggas bör att alla företag nog gör så här. Visst lade Microsoft till namnet Copilot i alla sina produkter? Blev de samtidigt Copilot-användare i bokföringen?

10 gillningar

Ja, det där lade jag inte ens märke till, och det är ju ett helt uppenbart drag i det avseendet. Visst förtydligar det helhetsbilden om det finns färre prenumerationsalternativ. För användaren blir det dock inte tydligare om prenumerationens “funktionslista” är 10 sidor lång. Det vill säga, när man klumpar ihop tillräckligt mycket saker på samma hög, förblir det mesta oanvänt. Det är också så jag känner när jag tittar på den där “pizzalistan” ovan. Det är musikskapande, videoskapande osv. – saker som säkert 90 % av prenumeranterna inte ens provar mer än en eller två gånger. Med egna TPU:er och effektiviseringen av Gemini-modellerna kan man köra det hela billigt och det blir möjligt att pressa priserna. Företaget gör ändå vinst, även om sökmotorn utgör den största delen. I relation till det känns OpenAI:s visioner om att bli “lönsamma år 2030” rätt vilda. Och Alphabet-prissänkningar lär knappast framkalla glädjerop hos konkurrenterna. Om någon nu skulle börja betala 5 €/mån för Gemini, varför skulle man ens byta till ChatGPT för 5 €/mån?

Google är sannerligen svårvärderat. Vi har kommit ner 10 % från toppen, och då var det väldigt högt värderat :smiley: Jag har försökt hålla mig mer till vinnarna, eftersom man gör rätt saker där. Puuilos resultat kom precis och det är samma case där; det är inte billigt, och om det blir en uppgång på +5 % idag så blir det inte billigare, men det är lika bra att hänga med när de rätta sakerna görs och det rullar på bra.

Jag håller också med om försäljningen av egna aktier, även om det verkade innebära en hel del trixande för att utspädningen inte ska bli så stor som den annars kunde vara. Visst, när man köpt tillbaka egna aktier billigare kan det i princip vara vettigt att sälja, men det skapar huvudvärk för investeraren. Jag skulle önska att CAPEX-boomen lugnade ner sig, men jag är rädd för att en minskning av investeringarna skulle skrämma investerarna och få dem att tro att det hela börjar plana ut nu. Ett par sådana här år till och så har 700 miljarder tryckts in i investeringar, och då står man där och funderar på avkastningen på dem.

Hittills har siffrorna gett stöd för investeringarna. När jag i tiden investerade i Alphabet var min tes Google Cloud, dess tillväxt och uppnåendet av lönsamhet. Detta stöddes av observationer i verkligheten om hur lite till exempel stora företag opererade i molnet. Molnet användes kanske inte alls, förutom någon liten personlig sharepoint där man säkerhetskopierade sitt skrivbord eller dylikt. Nu kan all informationshantering vara i molnet och många applikationer körs också där. Förändringen har varit stor och i det avseendet har tesen lyckats, vilket även siffrorna för Google Cloud visar.

Det här med AI-Gemini är återigen väldigt svårt att förutse, och när man blandar in Anthropic-noteringar, Googles ägarandelar och överhettningen i hela AI-branschen så blir man lite svettig. Lyckligtvis stöder investeringarna det egna ekosystemet i sin helhet och det finns faktiskt också betalande prenumeranter på produkterna, precis som du numera :slight_smile:. Regleringshotet är en stor risk, eftersom AI-frågorna bara gör det här bygget ännu mer komplext.

11 gillningar

Jag tror att den där AI-kroken för 5 €/mån kommer fungera bra.

Många, precis som jag själv, har fyllt Googles kostnadsfria molnlagring och med den minsta betalplanen på 2 €/mån för 100 GB känns det lockande att få det extra utrymmet och AI ovanpå det.

Som aktieägare kan man inte vara annat än nöjd.

8 gillningar

Waymo lanserar ett månatligt medlemskap för 29,99 dollar för flitiga användare i San Francisco, Los Angeles och Phoenix.

Det inbjudningsbaserade Premier-medlemskapet erbjuder snabbare hämtning, kostnadsfria avbokningar och även återbetalningar på resor.

Bolaget söker ytterligare intäkter genom prenumerationer samtidigt som de expanderar sin robotaxitjänst till nya städer.

Key Points

• Waymo is offering a new subscription tier for power users for $29.99 per month, starting in San Francisco, Los Angeles and Phoenix.
  • The invite-only subscription is targeting cities where demand is high.
  • Waymo is stepping up expansion of its robotaxi service, with plans to open in more U.S. cities this year as well as in London.

https://www.cnbc.com/2026/06/11/waymo-launches-premier-subscription-tier-for-29point99-a-month.html

6 gillningar

Google planerar att överklaga ett beslut från en tysk domstol som slår fast att företaget ansvarar för fel i de AI-sammanfattningar (AI Overviews) som visas ovanför sökresultaten. Två publicister hade i dessa sammanfattningar felaktigt kopplats samman med bedrägerier och tvivelaktiga affärsmetoder.

Google’s integration of AI into its online search results has drawn criticism from publishers and content providers, who said this has negatively affected their traffic, readership and revenue. Antitrust regulators are examining the issue.

https://www.investing.com/news/stock-market-news/google-to-appeal-german-ruling-on-ai-overviews-liability-93CH-4740134

4 gillningar

Noam Shazeer, en av de ledande personerna bakom Geminis AI-modeller, går över till OpenAI.

Avhoppet är betydande enligt artikeln nedan, eftersom Shazeer återvände till Google så sent som 2024 via sitt bolag Character.AI, vilket innebär att han inte hann stanna särskilt länge.

Detta vittnar om hur hård konkurrensen om de främsta AI-talangerna är. Samtidigt utvecklar Google nya Gemini-produkter, medan OpenAI förbereder sig för en eventuell börsnotering.

Key Points

• Google’s vice president of engineering and a co-lead of its Gemini AI models announced Wednesday he is leaving the company to join OpenAI.
  • In August 2024, Google brought back Shazeer and fellow researcher Daniel De Freitas to its DeepMind AI unit.

https://www.cnbc.com/2026/06/18/google-gemini-co-lead-noam-shazeer-leaves-for-openai.html

7 gillningar

Waymo återkallar nästan 3 900 robotaxibilar på grund av ett mjukvarufel.

Problemet kan få bilen att till exempel köra in på ett avspärrat vägarbetsområde på motorvägen, vilket låter ganska läskigt. Waymo begränsar körningen och kommer naturligtvis att uppdatera mjukvaran kostnadsfritt.

https://www.investing.com/news/company-news/waymo-recalls-3871-robotaxis-over-construction-zone-software-flaw-93CH-4749105

4 gillningar

Gemini har tagit för sig bra än så länge, men Claude i synnerhet :slight_smile:

ChatGPT har däremot halkat efter.

https://x.com/Sam_Badawi/status/2067208133450100869

7 gillningar

Nu lämnar ett liknande fall också Alphabet. Google DeepMinds John Jumper går till Anthropic efter nästan nio år.

Jumper är känd som utvecklaren av AI-systemet AlphaFold, vilket han tilldelades Nobelpriset i kemi för. Även detta avhopp är ytterligare ett tecken på hur hård konkurrensen om topptalanger är inom AI-branschen, det vill säga att detta inte nödvändigtvis är en nyhet om Alphabet i sig, utan snarare en del av en generell rörlighet.

Demis Hassabis, chief executive of Google DeepMind and Jumper’s Nobel Prize co-recipient, praised his contributions following the announcement.

In a reply to Jumper’s post, Hassabis said AlphaFold demonstrated how AI could be applied to scientific and medical research and described its impact as transformative.

https://www.investing.com/news/company-news/google-deepminds-john-jumper-to-join-anthropic-4751581

6 gillningar

Google publicerade någon form av öppen vätskekylningslösning för AI-datacenters.

Bernstein bedömer att detta på lång sikt kan göra delar av kylutrustningen till bulkvaror och därmed pressa leverantörernas marginaler. Lösningen lämpar sig särskilt väl för “lättare” AI-uppgraderingar av gamla datacenter, men inte för de tyngsta Blackwell-träningssystemen. Enligt artikeln är hotet mot Vertiv och nVent dock ännu inte omedelbart.

“There is real commoditization risk of the inference CDU ecosystem,” skrev analytikerna och noterade att system i Brazos-klassen är mindre tekniskt krävande än Googles tidigare “Deschutes” vätska-till-vätska-kylningsspecifikation och kanske inte kräver samma ingenjörsexpertis som har hjälpt företag som Vertiv och nVent att ta ut premiumpriser.

Bernstein flaggade också för möjligheten att vissa hyperscalers kan flytta sina utgifter mot att eftermontera (retrofitting) befintliga anläggningar istället för att bygga nya datacenter om förseningar i byggnationen kvarstår.

https://www.investing.com/news/technology-news/google-cooling-initiative-could-reshape-ai-datacentre-retrofit-market-bernstein-4751677

4 gillningar

Nedan följer en artikel om hur Google fortfarande är en överlägsen sökmotor, men artikeln nämner att AI börjar undergräva dess position. Till exempel söker allt fler information direkt via tjänster som ChatGPT, samtidigt som en del användare går över till AI-fria alternativ som DuckDuckGo.

Artikeln lyfter även fram att Google förlorade två välkända AI-forskare till sina konkurrenter. Utmaningen ligger i att försvara sökverksamheten utan att AI äter upp deras egen annonsfinansierade affärsmodell. Oavsett detta framgår det i artikeln att bolaget fortfarande växer kraftigt och satsar stort på AI.

Key Points

• While Google remains in a position of strength in the eyes of Wall Street, the artificial intelligence era is complicating the story and providing some reasons for concern.
  • Google faces increased competition from AI models and services, and is simultaneously dealing with a defection among certain users who want an AI-free search experience.
  • In the past week, the company has lost two big-name AI researchers to its emerging rivals.

https://www.cnbc.com/2026/06/23/googles-online-dominance-is-showing-signs-of-cracking-in-ai-era.html

5 gillningar

DDG verkar innehålla någon sorts AI nuförtiden. Den har gett hjälpsamma svar på en del av mina frågor, men jag kan inte jämföra om de är lika bra som andras eller till exempel Copilots. Se:

Istället för DDG gör jag numera ofta en “icke-AI”-sökning med Qwant: https://www.qwant.com/

6 gillningar

Alphabet ersätter Verizon i Dow Jones-indexet i slutet av denna månad.

Enligt artikeln stärker förändringen indexets viktning mot teknik- och digitala tjänster, eftersom Alphabet täcker reklam, molntjänster, AI, hårdvara och media. Verizons inflytande i DJ hade blivit litet till följd av den sjunkande aktiekursen.

First launched in May 1896, the average is one of the oldest indexes in the U.S. and seeks to track the 30 biggest companies in the country across all sectors. This is the first change to the venerable gauge since Nvidia and Sherwin-Williams replaced Intel and Dow, respectively, in November 2024.

https://www.investing.com/news/stock-market-news/alphabet-to-replace-verizon-in-bluechip-dow-jones-industrial-average-4756802

9 gillningar

Waymo förbereder sig för att expandera sin robottaxitjänst till Europa och har till och med registrerat ett eget bolag i Tyskland.

Någon exakt tidplan för starten har dock ännu inte offentliggjorts. Tyskland är redan en viktig testmarknad för autonoma bilar. Waymo går vanligtvis vidare först med övervakade testkörningar och öppnar tjänsten för allmänheten först senare.

The company filed paperwork last month to establish Waymo Germany GmbH, which received formal registration on June 15. The entity will offer ride-hailing services with autonomous vehicles and provide support services for third parties offering similar commercial services, according to a company registration filing. Frankfurter Allgemeine Zeitung first reported the registration details.

https://www.investing.com/news/stock-market-news/waymo-registered-local-entity-in-germany-93CH-4761242

2 gillningar

Intressant observation i det här inlägget angående kinesiska aktörers tillväxt även inom detta område :slight_smile:

https://x.com/Hedgeye/status/2070870734902046754

4 gillningar