Alexandria - fra et produkthus til en formueforvalter

Alexandria meddelte den 14.4.21, at de planlægger et børsnoteringstilbud og en notering på First North-markedspladsen.

Alexandria stræber efter hurtigere vækst og muligheder for forretningsudvidelse med børsnoteringen. Midlerne fra aktieemissionen vil primært blive brugt til at implementere Selskabets vækststrategi. Derudover vil aktieemissionen styrke Alexandrias kapitalstruktur og solvens samt forbedre Selskabets risikotolerance og muliggøre accelereret vækst gennem investeringer. Børsnoteringen vil også forbedre Alexandrias synlighed og operationelle gennemsigtighed, hvilket vil fremme Selskabets erhvervelse af nye kunder samt rekruttering af nye medarbejdere. Børsnoteringen vil også øge Alexandrias muligheder for at motivere og fastholde Selskabets nuværende og fremtidige medarbejdere samt tilknyttede og forsikringsagenter gennem aktiebaserede incitamentsordninger, samt muliggøre brugen af Selskabets aktier som betalingsmiddel i virksomhedstransaktioner.

Det planlagte børsnoteringstilbud forventes at bestå af en aktieemission på cirka [4,0] millioner euro, hvor Selskabet udsteder nye aktier, samt et aktiesalg på cirka [4,0] millioner euro, hvor visse af Selskabets aktionærer sælger deres aktier. Selskabet sigter således efter at rejse bruttoindtægter på cirka [4,0 millioner] euro gennem aktieemissionen, som det agter at bruge til forretningsudviklingsinvesteringer, styrkelse af kapitalstrukturen og potentielle virksomhedstransaktioner.

For mange private investorer er Alexandria kendt fra avisernes overskrifter, ofte i en negativ forstand. Ifølge nyhederne har virksomhedens drift været drevet af profitmaksimering og ikke ærlig rådgivning til kunderne. Mange kunder har endda følt sig snydt. Disse nyheder er dog flere år gamle, er virksomhedens drift blevet mere gennemsigtig?

Lad os i denne tråd gennemgå Alexandrias børsnotering. Selskabet afholder en pressekonference i dag den 14.4.2021 kl. 11.00 via fjernforbindelse. Pressekonferencen afholdes i samarbejde med Nasdaq Helsinki. Link til arrangementet.

30 Synes om

Jeg kiggede på Alexandrias hjemmeside, da jeg hørte om målene for børsnotering.

For omkring fem år siden lavede jeg en dårlig investering her, og sidste år mistede jeg tålmodigheden, da de købte en investering, der var over 90% værd, tilbage til 60% af prisen og tilbød olieselskaber som et langsigtet væddemål i stedet. Jeg har stadig et par år tilbage som deres kunde, men det er den værste investeringsbeslutning, jeg nogensinde har truffet.

Nu fandt jeg blandt andet følgende gebyrstruktur for fonde, og afkastet vises fra 2011 til i dag, hvilket dog for næsten alle deres fonde ligger under indekset. Dette tab i forhold til indekset er ikke nævnt nogen steder. Desuden er det uklart, om der tales om afkast før eller efter gebyrer…

For fonden for vækstmarkeder findes der blandt andet denne marketingtekst: “Fondens langsigtede årlige afkastforventning er efter omkostninger ca. 7-8 %”, selvom et sådant afkast ikke er opnået historisk på lang sigt. Den samme, konstante svindel ser altså ud til at fortsætte.

Så er der disse strukturerede investeringer, som altså er baseret på, at kunden SELV skal kende kursudviklingen for et indeks eller en aktie om for eksempel fem år. Her er for eksempel GOLD COMPANIES 2x BOOSTER, hvor man kan få DOBBELT afkast: https://www.alexandria.fi/kultabooster

Investeringerne er konstrueret så uforståelige, at det ville være lettere for en almindelig person at starte med aktieplukning og få succes med det. Der er betingelse efter betingelse, og det glattes ud med en kop kaffe, en pæn salgstale og en chokolade.

Efter min egen mislykkede investering spurgte jeg endelig i coronadippet: “Hvordan tror I, det vil gå med min investering?” Af svaret fremgik det, at selv områdedirektøren (eller ingen af “investeringsrådgiverne” i hele firmaet) vidste noget om selskaberne i det solgte produkt. Ingen i selskabet følger de produkter, de sælger, og situationen for de selskaber, de indeholder.

Jeg har tænkt mig at sidde på min egen investering indtil januar 2023, og derefter vil jeg ikke kigge den vej igen. Alle mine venner og bekendte har jeg som min investeringsopfattelse givet den besked, at denne biks skal man holde sig langt fra. Den samme besked har jeg også fået fra venner, der har forladt ansættelsespositioner i firmaet.

Men ja, med de honorarniveauer kan man lave overskud, så dette kan være en god ejerandel i porteføljen, hvis FIVA (Finansinspektionen (det finske finanstilsyn)) ikke griber ind over for denne folke-svindel.

81 Synes om

Dette må være en af de mest hadede børsnoteringer på forhånd. Alexandria får virkelig en hård opgave med at rense sit ry. Forudsat at de ønsker at gøre det. En virkelig interessant børsnotering at følge.

39 Synes om

Hvad mener du med, at kunden SELV skal følge udviklingen? Er tilbagebetaling af penge plus fortjeneste ikke automatisk, men kræver en fakturering fra kundens side?

De samme tanker. Når man søger nyheder om virksomheden med navnet, finder man mere “snavs” end “ros”. Det er dog et stykke tid siden, og det bliver spændende at se den nuværende situation

Edit: Den nuværende situation ser ikke særlig rosenrød ud.

En bemærkelsesværdig pointe fra sælgernes perspektiv. Det er virkelig nemt at blive ansat som investeringsrådgiver i denne virksomhed, og man behøver absolut ikke lang erfaring eller ekspertise. Personlig salgsevne er afgørende, og hvis man har lidt viden om finanssektoren, er det en fordel. Salgssnakken og -begivenhederne er organiseret på en måde, så kunden presses til at købe, og modargumenter til alle grunde, kunden forsøger at trække sig fra handlen med, er på forhånd blevet øvet. F.eks. “jeg skal lige snakke med min ægtefælle” → “ville din ægtefælle ikke være stolt af dig, når du har ordnet familiens økonomi” osv.

Kontraktmæssigt er det også, som nævnt ovenfor, virkelig komplicerede aftaler, og når man spørger ind til dem før underskrift, får man svaret “det er de grundlæggende ting, som alle banker og finansielle institutioner har, finanstilsynet forpligter til dette”.

Og så er der denne direkte løgn: "Helppo paikka piensijoittajalle"

“Det kan godt være, at jeg kunne få investeringer billigere et eller andet sted fra en netbaseret tjeneste, men jeg betaler for servicen. Det er ét og samme, hvad tjenesteudbyderens omkostninger er. Jeg søger tilstrækkeligt afkast, og vigtigere er, hvor meget afkast jeg selv får,” konstaterer [kunden]."

Det kan selvfølgelig være, at dette er en reel kommentar fra kunden, men det lyder nu alligevel ubehageligt. Investorer får at vide, at det er ét og samme, hvad tjenesteudbyderens omkostninger er. Samtidig med dette går det selvfølgelig hånd i hånd med, at der på siden findes en bemærkning i afkastberegneren:

“Lommeregneren har ikke taget højde for inflationens virkning, beskatning eller mulige omkostninger, såsom tegnings-/indløsnings-, handels- og administrationsgebyrer.”

Dette er selvfølgelig naturligt, for det er ikke i Alexandrias egen interesse at vise kunden på skærmen, hvor stor en forskel der vil være på investeringen over 20 år, hvis omkostningerne er 0,5% kontra 4,5%.

Som @Addick sagde, kan det fra investorers synspunkt være en ejerandel, fordi de har skabt resultater, men den reelle risiko for, at Alexandrias korthus kollapser, er mulig. Virksomheden har også et så dårligt ry i finanssektoren, at det er svært at forestille sig, at det ville være et førsteprioritetsvalg for medarbejdere. Det er selvfølgelig arbejdsgivernes marked lige nu, men de skarpeste hoveder vil næppe overveje Alexandria.

36 Synes om

Ud fra alt, hvad jeg har hørt, er dette et så uetisk selskab, at denne sag er let at springe over.

58 Synes om

Firmaet har forbedret sin drift og kvalitet. Kundetilfredsheden er på et andet niveau end for 5-10 år siden. De har selvfølgelig stadig et “ry”-rygsæk at bære. Jeg ville ikke dømme dem ud fra gamle avisindlæg.

1 Synes om

Interessant liste! Virksomheder, som er “hadet” af den brede offentlighed, kan vise sig at være overraskende rentable for investorer. Det kræver selvfølgelig, at strategi, ledelse og forretningsmæssige tal er i orden lige nu. På grund af virksomhedens omdømme (måske på grund af fortiden?) kan virksomhedens værdiansættelse nogle gange være meget fordelagtig.

Og jeg har ingen personlige erfaringer med Alexandria, har kun hørt historier :slight_smile: Jeg forholder mig ret kritisk til det, men jeg vil bestemt se på denne (også) IPO med et åbent sind uden fordomme.

15 Synes om

Anttis deltagelse er ikke interessant, men jeg vil følge med i Alexandria, når handlen begynder.

Med de enorme honorarer burde rentabiliteten være i orden, hvis driften ellers er bare nogenlunde effektiv. Vækst er svær at vurdere. Man skulle tro, at kundebasen konstant bliver mere oplyst, og at der år efter år er færre kunder, der ikke forstår omkostningerne, at lokke med.

3 Synes om

Eventuelle gevinster eller tab opnås naturligvis automatisk. Hvad jeg mener er, at med en investeringshorisont på 5 år og udbetalingsdatoen for nogle produkter i slutningen af perioden, skal kunden være lidt af en Nostradamus for at kunne vurdere det potentielle afkast.

Jeg tror næppe, at man på Inderes-forummet finder nogen, der i dag præcist kan forudsige udviklingen af f.eks. guldindekset nøjagtigt fem år frem til en bestemt dag. Det kan jo være, at markedet udvikler sig perfekt i fire år, og så rammer en krise. Dette er kundens ansvar hos Alexandria.

Og i den anden ende er der maksimale begrænsninger for afkastet. Det lyder også lidt kedeligt.

1 Synes om

Det er lidt mærkeligt, hvad denne kunstfond gør her “Gösta Serlachius Art Foundation, Oma Säästöpankki Oyj og visse andre investorer har tilsammen, under visse betingelser og vilkår, forpligtet sig til at tegne aktier for omkring 3,5 millioner euro i den planlagte IPO (børsnotering)”?

Efter min egen erfaring fra tidligere år var salget som at sælge ferieboliger. Telefonmarketing var også meget aggressivt, selvom jeg sagde, at de bare skulle booke en tid, men jeg ville ikke komme, så ringede de stadig igen for at booke en tid. Kun ved at sige, at jeg var flyttet til Monaco, stoppede telefonsalget i knap et år. Til sidst stoppede telefonannonceringen. Heldigvis faldt jeg ikke for at investere noget gennem dem.

7 Synes om

Jeg læser med interesse tallene bag casen og hvordan virksomheden har udviklet sig gennem årene. I 2005 marcherede jeg ind i Danske Bank og Alexandria for at spørge om mine første investeringer i livet. Jeg købte intet fra Alexandria, men de har ringet til mig gentagne gange, og det seneste opkald var vist sidste år. Så det er 15 års vedholdende salg, selvom de altid har fået et nej tak, nej det interesserer mig ikke/boliglån/direkte aktieinvesteringer/passer ikke til min investeringsprofil osv. Der har været negativ medieomtale om virksomheden, ja, mine egne minder sammenlignet med et almindeligt bank salg - temmelig på samme niveau, situationen er mere behagelig med disse, jeg husker ikke at have følt mig presset. Medlemmerne af dette forum er sandsynligvis ikke målgruppen, så diskussionen bliver let forvrænget i den henseende. Hvad med dem, der er målgruppen?

3 Synes om

Det ry og de uetiske metoder vil forhindre min egen deltagelse. Modargumentet for mig selv er netop, at der i hadede virksomheder kan ligge et potentiale for endda overnormalt afkast. Selvfølgelig, hvis forretningen stadig er baseret på svindel, stiger risikoen for skandaler og sanktioner lidt for højt. Så jeg skal undersøge det med et åbent sind og overveje risiciens størrelse.

18 Synes om

Jeg faldt i den fælde at investere i deres forsikring for længe siden og var bundet i fem år. Udbyttet var måske en fjerdedel eller højst en tredjedel af det, de “lovede”, selvom deres fondsforvalter skulle være meget mere kompetent end dem i normale banker, og omkostningerne var derefter. Unge, glatte sælgere. Jeg følte mig virkelig snydt, selvom jeg heldigvis endelig slap af med dem.

18 Synes om

Jeg ved ikke, hvor meget omkostningerne ved en børsnotering normalt er, men jeg forstår, at det er hundredtusindvis. Virksomheden rejser kun 4 mio. euro, så 10-20 % ville gå til omkostninger. Det lyder ikke som en særlig god forretningscase ud fra det perspektiv.

På den anden side sælger de nuværende ejere kun for de samme 4 mio. euro på dette tidspunkt. Det føles ikke som om, at de i denne forbindelse tager såkaldte pensionspenge og et stort exit og efterlader et (synkende) skib. Der er selvfølgelig ingen beviser for en synkning, men i fremtiden, når der er mere synlighed, vil virksomheden og dens arbejdsmetoder sandsynligvis være mere i offentligheden.

2 Synes om

Virksomheden har valgt et ret godt tidspunkt for sin børsnotering (IPO). I investeringsverdenen har de sidste 10 år generelt set en meget god udvikling, så det er acceptabelt at præsentere tallene fra 2010 og frem. Som kapitalforvaltningsbranchen generelt er denne sandsynligvis også meget afhængig af udviklingen på kapitalmarkederne. Jeg er derfor på nuværende tidspunkt yderst forbeholden, da børserne allerede flyver på rekordhøjder. Lad os nu se prisen, når den kommer :smile:

12 Synes om

Jeg har erfaring med disse svindlere fra min nære omgangskreds. Der er faktisk muligheder for afkast og endda meravkastning, men jeg synes, at tobaks- eller våbenindustrien er en ren ESG-allstar sammenlignet med deres fremgangsmåder.

Selv har jeg en grænse for, hvornår jeg ikke vil belønne bedrag af mennesker, der lider af demens eller på anden måde er sårbare, udelukkende af princip. Uanset om det er en “vækstfase” i fortiden eller den nuværende driftsmetode.

44 Synes om

Velkommen til forummet, Alexandrias ven!

Hvis du har mere aktuel information om sagen, fortsætter Alexandria stadig sådan?

Du begynder at spare → du bliver arbejdsløs, og du kan ikke fortsætte med at spare månedligt → du mister hele din tidligere investerede kapital.

Fantastisk!

Man kunne sammenligne det med, at jeg ville miste hele min investeringsportefølje i Nordnet, hvis jeg ikke tilføjede flere penge der i et stykke tid.

///

Desuden æder Alexandrias produkters omkostningsniveauer rentes rente-effekten fuldstændigt.

Som investor ønsker jeg ikke at være involveret i uetisk forretning, så denne gang behøver jeg ikke engang at overveje, om jeg deltager i udbuddet.

84 Synes om

De samme mennesker driver stadig virksomheden som før den “paradigmeskift”, som bestyrelsesformanden reklamerede med.

Efter Fellow Finance-eventyret fik jeg en fornemmelse af, at ledere, der beriger sig selv i gråzonen ved at udnytte deres kunder, ikke har nogen skrupler med at fortælle en lignende, lidt farvet historie til investorerne.

14 Synes om