Alelaari - Trumpcession shoppinglista 2025

Jag kommer förmodligen att öka mina kontantreserver inom en snar framtid och förbereda mig för att köpa till ännu lägre priser. Om tåget redan har gått har jag ändå köpt ETF-andelar med månatliga besparingar.

Mina egna val:

HIMS - Kanske går det redan mot groupthink, men det ser billigt ut om man förväntar sig att företagets tillväxt fortsätter även under kommande år. Företaget har en ganska defensiv affärsmodell på en växande marknad. Framåtblickande P/FCF 21.7

GOOGL - Här måste man fundera på om jätten rör sig för långsamt i förhållande till den accelererande teknikutvecklingen, eller om skalfördelarna kommer att dominera. Kassaflödet äts för närvarande upp av omfattande datacenterinvesteringar. När man tittar på nettokassaflödet ser företaget mycket attraktivt ut. Framåtblickande P/FCF 23.6

SPGI - Defensiv, förutsägbar, tråkig verksamhet, som dock har en viss skuld efter företagsköpet, men tillväxtkurvan är brantare jämfört med t.ex. Mastercard eller Visa. Framåtblickande P/FCF 23.9

QTCOM - Ett inhemskt kvalitetsbolag på börsen, vars lönsamma och kapitalfria mjukvaruverksamhet erbjuder stark intjäningspotential – men marknadsosäkerheter kan erbjuda en möjlighet att köpa denna kvalitet till ett ännu mer attraktivt pris. Framåtblickande P/FCF 24.2

LB - Wildcard. Kräver lite mer omfattande fördjupning även från mig. LandBridge äger och förvaltar mark och naturresurser i Texas och New Mexico. Framåtblickande P/FCF 9.9

För att minimera riskerna skulle HIMS behöva bli ännu billigare för att jag skulle våga köpa mer av det. ASML Holding finns redan i portföljen med tillräcklig vikt, även om det inte finns med på min lista ovan. Jag tror att jag kommer att lägga till en ny rad i min portfölj – jag kommer förmodligen att köpa aktier i S&P Global. S&P Global kombinerar en attraktiv avkastningsförväntan, förutsägbarhet och en utmärkt affärsmodell. Situationen kan förändras och det ska bli intressant att se vilka skruvbollar marknaden kommer med.

11 gillningar