Vilken aktie väntar du på ska återgå till "köppriser" eller är du irriterad över att kursen har stuckit iväg?

Jag antar att många av oss har aktier i åtanke som vi skulle vilja äga, men som känns för dyra. Till exempel QT verkar vara en aktie som många alltid har tyckt varit “för dyr”, men som ändå har fortsatt sin uppgång allt högre. Å andra sidan kan företag som Modulight, Inderes eller Spinnova vara mycket intressanta, men värderingen känns alldeles för hög.

För min egen del är det just Modulights, Spinnovas och Inderes historier som intresserar, men priserna känns så otroligt höga att jag inte riktigt vill öka min nuvarande position (Modulight sålde jag dock redan till en kurs på 11 €, eftersom även det kändes otroligt högt).

Med Tecnotree ångrade jag redan i somras att min grundposition hade blivit så liten, men priset började rusa. Av någon anledning lade jag inte till ens under september-oktober-dippen, och nu är vi i samma båt igen, att lägga till i en snabbt stigande kurs känns svårt.

Dessutom, bland icke-aktier, skulle jag vilja lägga till Ethereum och Bitcoin i den mer riskfyllda delen av portföljen, men även här blev jag intresserad av ämnet först i samband med kursuppgången.

Jag identifierar en liten FOMO som en gemensam faktor för alla, tänk om den egentliga raketen börjar först nu. Därför är jag rädd för att trycka på köpknappen längre i detta skede, eftersom det oftast är för sent när FOMO slår till.

11 gillningar

Harm är en dålig investeringsstrategi. Man måste se framåt…jag är bara intresserad av en sak: hur min egen portfölj presterar i förhållande till det valda jämförelseindexet. Att det historiskt framgångsrika x-företaget ingår i portföljen eller inte, om x-företaget är “dyrt” till nuvarande priser etc. är ganska irrelevant för mig.

2 gillningar

Herregud. Nu kom det en fråga. Ska jag lägga upp hela bevakningslistan? =D

För enkelhetens skull endast amerikanska/kanadensiska aktier, då jag får ihop dem snabbare än från andra länder. Alla dessa skulle jag vilja äga till rätt pris.

Apple Inc
Abbott Laboratories
Albemarle Corp
A O Smith Corp
Alimentation Couche-Tard Inc
Broadcom Inc*
American Water Works Company Inc
BlackRock Inc
Canadian National Railway Co
Costco Wholesale Corp
Carlisle Companies Inc
Fortis Inc
Gentex Corp*
Granite Real Estate Investment Trust
Home Depot Inc
Honeywell International Inc
Innovative Industrial Properties Inc
Johnson & Johnson
LeMaitre Vascular Inc
Lam Research Corp
Mastercard Inc
Mondelez International Inc
Magna International Inc
3M Co
Metro Inc
Microsoft Corp
National Bank of Canada
Nextera Energy Inc
Nike Inc
Oracle Corp
Open Text Corp
Qualcomm Inc
Royal Bank of Canada
Starbucks Corp
Tecsys Inc
Tractor Supply Co
Texas Instruments Inc
UnitedHealth Group Inc
Visa Inc
Xcel Energy Inc

// *i portföljen, men inte full position

8 gillningar

Det är lite utanför ämnet, men jag skulle köpa Remedy under coronagropen, priset var väl 10,XX euro.

Nåväl, ordern missade med en förändringsintervall, det vill säga var det tio cent då också. Remedy gjorde Epic-affären, jag underskattade kursens effekt och lät bli att köpa när “det kommer ju att återhämta sig”.

Där satt jag och tittade på en fyrdubbling från sidan, jag korrigerade förstås detta misstag till slut och köpte aktien till portföljen i samband med emissionen.

Åtminstone finns den i portföljen, även om de senaste sex månaderna har präglats av sidledes rörelse.

4 gillningar

Att vara missnöjd är faktiskt bra upp till en viss gräns. Det indikerar att man inte är nöjd med sin prestation och är villig att utvecklas. För mycket välbefinnande som framgången medför är rent av gift för en investerare.

Det är ingen överraskning att ens favoritaktie eller det man vill lägga till är för dyrt idag. Jag ser att det är i tider som dessa som en investerares disciplin och tålamod prövas. Har man modet att sitta på kontanter och vänta på bättre köptillfällen när aktierna stiger och de som hakar på hajpen belönas? Här skulle en plan kunna vara på sin plats; vilken aktie vill du lägga till? Till vilket pris eller multiplar börjar du lägga till? Är säkerhetsmarginalen då i sin ordning?

Jag kan som tröst säga att det förmodligen aldrig har funnits en aktie i världen som inte har återvänt, så att säga, till stationen för att plocka upp de sena. Så om tålamodet räcker kommer det säkert att komma fler tillfällen. Därför lönar det sig att göra upp en plan redan nu, så att du kan agera beslutsamt och bekymmersfritt när din tid kommer. Hur många gånger har Revenions (Revenio) kurs rasat med ~40% under sin börshistoria?

9 gillningar

Det blir allt svårare. Jag har en plan, men samtidigt vill jag sätta pengarna i arbete och är rädd för höga värderingar. Det är verkligen inte den enklaste tiden för en semi-värdeinvesterare.

5 gillningar

Heh, det var precis samma sak för mig. Köpordern under coronavåren missade precis med typ tio cent, och då tänkte jag att det fick vara. Nu i somras blev jag ägare och nästan till och med med samma genomsnittspris, 42,20 € :grinning:

1 gillning

Å andra sidan, om man tyckte att QT var dyrt till 100 € och väntade på att det skulle återgå till 60 €, kommer tåget förmodligen inte att behöva lämna stationen för affärer i framtiden. Eller om priset från nuvarande kurs återgår så lågt, har företaget förmodligen genomgått en ganska stor negativ förändring, och investeringscaset är inte längre lika intressant.

4 gillningar

Listan är lång, men det är ingen idé att gräma sig för mycket i efterhand. Lyckligtvis har det också funnits många framgångar. Det jag ångrar mest just nu är kanske att jag inte följde med QT, även om jag har följt det i åratal. Det har alltid känts för dyrt, och jag har inte helt litat på att potentialen skulle förverkligas.

Jag har också följt Harvia sedan den var under tio euro, men jag gick inte med förrän kursen var 46 euro.

Jag var med Incap mellan 8 och 15 euro, varefter jag hoppade av tåget. För tidigt alltså.

Jag kan inte nämna en enskild aktie som jag förväntar mig ska återgå till inköpspriset. Vilket som helst av företagen i “långa” portföljen duger, eftersom investeringshorisonten är lång. :flexed_biceps:

2 gillningar

Ja, jag förstår. Jag menar inte en faktisk ankring till något pris. Det kan ju fortfarande anses billigt till 300 euro om 5 år. Jag menar mest att Qt säkert kommer att vara tillgängligt till ett bra pris igen någon gång, även om det förmodligen inte kommer att sjunka till 60 euro längre. Det dumpades ju hänsynslöst under coronakrisen. Någon skulle kunna argumentera att det såldes till ett bra pris hela tiden under flera år. Till exempel har Kone alltid varit kroniskt dyrt, men då och då har man kunnat få det billigare än vanligt.

1 gillning

Undertecknad försökte köpa ETH för 40 dollar år 2016, men kunskapen räckte inte till, särskilt när skattefrågorna inte var så klara. Jag ville också börja utvinna (mining) då, men den vackrare halvan var inte intresserad av idén. Jag ångrar mig inte, men jag har lärt mig att om man vill prova något, så ska man för all del åtminstone ta en liten position, så att man slipper stå där med lång näsa.

Det är därför jag bland annat har en evighetsposition i Facebook låst till världens ände, som jag inte kommer att släppa. Jag har jagat Amazon de senaste åren, men jag har aldrig hittat rätt tillfälle att hoppa på tåget. Jag sålde också Google i somras för att köpa en lägenhet, vilket jag ångrar stort, eftersom dessa är de supersucessbolag som man alltid måste betala smärtsamt för, men som man alltid kan vara stolt över efter köpet. Saken är ännu svårare när man ska tillbaka till ett ännu högre pris. Kanske jag någon dag hittar modet att hoppa på tåget igen.

4 gillningar

Kone och Elisa har för mig varit sådana evigt dyra kvalitetsaktier. Båda har historiskt sett alltid varit värda att köpa.

Jag lyckades tack och lov bli ägare till Elisa i år för 46 euro i några omgångar, varifrån priset har återhämtat sig väl till över femtio euro.

Jag hade ägt Kone sedan omkring 2015-16 för 35 euro, tills jag tyvärr sålde av dem under coronakraschen, om jag minns rätt för 46 euro, alltså med en tydlig vinst förstås, men det var ändå en dålig försäljning. Som tur var gick det kapitalet åtminstone till bättre presterande hästar.

Är det inte en ganska lyckad försäljning om du lyckades byta kapitalet från Kone till sådana objekt där du fick bättre avkastning än du skulle ha fått från Kone? Eller missförstod jag något i din text?

4 gillningar

Ja, det är sant. I det avseendet hade jag, bland annat för diversifieringens skull, i efterhand gärna ägt Kone till det inköpspriset.