Aktia -koncernen

Jag har egentligen inget intresse i saken, men jag kan inte låta bli att undra hur dåligt motiverad och, ärligt talat, dum den aktiespararnas presentation är. Alla som förstår sig åtminstone lite på matematik/finansteori kan räkna ut att det på teorinivå inte spelar någon roll för slutresultatet mellan alternativen, alltså ±0. Med tanke på praktiken, det vill säga transaktionskostnader och skatter, är det betydligt mer förnuftigt att hantera detta på nuvarande sätt. Jag hoppas att sådana här galna förslag inte sprider sig till andra bolagsstämmor. -professor

9 gillningar

Det var nära, räntan på den Aktia-obligationen är 6,75 %:

7 gillningar

Jag håller helt med. Jag trodde att man hade räknat ut lönekostnaderna + aktiebonusarna och att dessa i förhållande till andra banker skulle vara orimliga, men man har inte ens brytt sig om att undersöka saken så långt.

Man kan inte bara argumentera att man inte delar ut aktiebonusar till exempel bara för att kursen inte har utvecklats som önskat. Det är lite som att säga att du får 50% av lönen jämfört med konkurrenterna om vi går dåligt, kanske inte det bästa sättet att vända skeppet.

1 gillning

Kassu har gjort en ny rapport om Aktia :slight_smile:

Osäkerheten kring den ekonomiska utvecklingen har ökat tydligt på senare tid, och vår bedömning av Aktias volymutveckling är försiktigare än tidigare. Samtidigt stöder dock stigande marknadsräntor räntenettot, så totalt sett steg våra vinstprognoser för de kommande åren något. Efter kursuppgången är Aktias värdering dock redan neutral, så i en dimmig marknadsmiljö framstår avkastningsförväntan inte längre som tillräckligt attraktiv.

2 gillningar