Jeg har for nylig brugt aftenerne på at læse materiale om Reddit. Den underskudsgivende forumplatform, der for nylig blev børsnoteret, ville normalt ikke nødvendigvis vække min interesse, men en WSJ-artikel, jeg læste tidligere på sommeren, har siddet fast i baghovedet. Flere og flere søger efter information ved at google direkte efter diskussioner på Reddit.
https://www.wsj.com/tech/personal-tech/can-you-replace-google-search-with-reddit-i-tried-it-for-a-week-ea1f36c5
Hvorfor er dette en interessant observation? Reddit tjener, på trods af al AI-licensering og LLM-hype, >90 % af sine penge på diverse annoncer. Det betyder altså, at annoncører placerer deres reklamer i tråde på subreddits. Dermed kæmper Reddit om de samme digitale reklamebudgetter som tech-giganterne Alphabet (Google, Youtube), Meta (FB, IG) og Amazon (Amazon ads). I denne konkurrence er eksempelvis Snapchat og Pinterest desværre blevet mast inde mellem giganternes baller.
Hvis jeg ikke er alene med mine tanker, har Reddit måske en reel chance for at kapre en rimelig bid af reklamebudgetterne, måske endda direkte fra Googles domæne, da det unægteligt bliver stadig mere besværligt at finde information via Google.
Reddit satser faktisk på sin egen søgefunktion, så man ikke altid behøver at google “hvordan fungerer ting X reddit”.
"Nøglen til at søge på Reddit… er ikke at søge på Reddit. Tilføj i stedet ordet til Google-søgninger, siger superbrugere. Reddit arbejder på at forbedre sin søgning på sitet, f.eks. ved at fremhæve uddrag af det, du leder efter, mere tydeligt, siger Serkan Piantino, vicedirektør for produkt, AI/maskinlæring, søgning og sikkerhed hos Reddit. "
På den anden side udvikler ChatGPT og lignende sig med lynets hast, og en del af forespørgslerne vil med tiden sandsynligvis blive rettet mod AI.
Reddit har den fordel, at annoncøren er sikker på at få sin reklame i den rette kontekst. Hvis jeg for eksempel ville sælge vandreudstyr, bliver min annonce målrettet tråde, hvor der i forvejen diskuteres vandregrej. Sådan er det ikke på FB, hvor algoritmerne i stedet målretter reklamer til de “rigtige mennesker” (botter?) ved hjælp af deres bedste spionagedata.
Reddit har også en anden interessant fordel. Selve driften koster næsten ingenting: bruttomarginerne nærmer sig 90 %, hvilket er på niveau med FB. Forum-servere sluger ikke de store mængder penge. Det er noget helt andet med f.eks. det teknologisk meget mere krævende Snapchat, som hele tiden skal være på forkant for at understøtte folks forfængelige selviscenesættelse. Og Zuck kopierer funktionerne kort efter.
Reddit giver underskud, men det skyldes, at alle pengene efter serverudgifter går til produktudvikling, markedsføring, administration og lignende omkostninger.
Spørgsmålet er så, om Reddit i sidste ende er en pengesluger som det gamle Twitter, eller om forretningen skalerer pænt i takt med, at toplinjen vokser. Med den bruttomargin burde Metas lønsomhed være “nem” at opnå, hvilket vil sige driftsmarginaler på 40 %, så snart omsætningen runder flere milliarder. Lige nu er den på omkring en milliard dollars. Det globale marked for digital annoncering ligger på omkring 700 milliarder dollars og vokser stadig.
Tanker?