Air Liquide - Gas og voldgrav

Nu hvor investering i S&P 500 er ved at gå af mode, vil jeg fremhæve et europæisk alternativ med en dyb voldgrav. Industrigasbranchen vokser stabilt og er monopolistisk af natur. Der er et par store spillere i verden, hvoraf Linde og Air Liquide er de klart største. Man kan endda tale om et duopol, hvor denne duo deler markedet og nyder gode marginer. Det er meget svært for andre at ryste deres position.

Air Liquides værdiansættelse er høj, med en P/E-tal der svæver over tredive, men til denne pris får man en kvalitetsmæssig og stabilt voksende forretning. Som en joker kan nævnes BRINT-kortet, som også findes i selskabets pakke.

Wikipedia:

Air Liquide S.A. er en fransk multinational virksomhed, der leverer industrigasser og tjenester til forskellige industrier, herunder medicinske, kemiske og elektroniske producenter. Grundlagt i 1902, er det efter Linde den næststørste leverandør af industrigasser målt på omsætning og har aktiviteter i over 70 lande. Det har hovedkvarter i det 7. arrondissement i Paris. Air Liquide ejede patentet på Aqua-Lung, indtil det udløb. Air Liquides hovedkvarter er i Paris. Det har også store anlæg i Japan, Houston, Newark, Delaware, Frankfurt, Shanghai og Dubai. Virksomhedens forskning og udvikling sigter mod at skabe industrigasser og gasser, der bruges i produkter som sundhedsartikler, elektroniske chips, fødevarer og kemikalier. De store R&D-grupper inden for Air Liquide fokuserer på analyse, bioressourcer, forbrænding, membraner, modellering og produktion af brintgas.

14 Synes om

Link til virksomhedens investorsider. Stabil vækst i alle nøgletal.

2024: Med udgangspunkt i rekordstor marginforbedring og store kommercielle succeser, der driver fremtidig vækst, hæver Air Liquide igen sin marginambition

1 Synes om

Brintøkonomien får fart på, og Air Liquide sidder i førersædet.

4 Synes om

Q4- og årsregnskabet for 2025 udkom i går. Det ser ud til at være gået ret godt i forhold til estimaterne.

Ejer du Kryptoniitti-aktier? Jeg er interesseret i at høre, hvor meget udbytteskat en finsk investor har betalt af udbyttet, når aktiens hjemsted er Paris.

1 Synes om

IB har trukket 25 %. Jeg har ikke registreret mine aktier.

Overraskende lidt diskussion om dette firma!

1 Synes om

Tak for info! Jeg gad vide, om de 25 %, som IB har trukket, er blevet tilbageholdt ved kilden, det vil sige i Frankrig, og om der oveni kommer den skat, som de finske skattemyndigheder tilbageholder, når du angiver udbyttet på din selvangivelse (hvilket IB vel ikke gør automatisk)? I så fald ville den samlede skat lande omkring 50 % (se tabellen herunder kopieret fra Nordnet).

Hvis den samlede skat på det udbytte, du har modtaget, derimod kun er 25 %, ville det jo være fantastisk!

Herunder ses den skattesats for franske udbytter, som Nordnet har oplyst. I 2023 blev der ganske vist underskrevet en ny dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Finland og Frankrig. Implementeringen af denne er angiveligt blevet forsinket og kan tidligst træde i kraft i 2027. Eftersom Nordnet desuden er et selskab registreret i Sverige, ved jeg ikke, hvordan det yderligere påvirker situationen. Det er komplekse sager. Motivationen for at investere i disse Paris-noterede aktier stiger betydeligt, hvis udbytteskatten bliver korrekt håndteret, og det er derfor, jeg undersøger hos jer ejere, hvordan det er gået i praksis.

Det ser ud til, at IB tilbageholder 25 %, og det bliver i baguette-landet. Ifølge dobbeltbeskatningsoverenskomsten burde skatten være 0 %, så Finland beskatter derefter oveni, som om der slet ikke var foretaget kildeskat, altså 25,5 % oveni det, tror jeg. Det fremgik heller ikke helt tydeligt af selve skatteafgørelsen.

1 Synes om