Jag vill besöka en sommarstuga som kräver över 2 miljoner euro netto för att renoveras.
Det är inget fel med att diversifiera sitt ägande bredare. Detta är säkert ett väl övervägt drag som har väntats sedan börsintroduktionen. Huvudägarens aktieförsäljningar är snarare indikationer och inte nödvändigtvis ett meddelande om interna problem.
Joo, visst vill de stora ägarna ta hem lite vinster nu när det är enkelt att göra efter noteringen. Förståeligt när man tänker på de dåliga makroutsikterna.
Jag tycker inte att detta är en särskilt dålig signal, eftersom det verkligen är en procentuellt liten försäljning.
Jag själv tänker fortsätta att hålla mina egna aktier som köptes vid 15,5 nivåerna. Jag tror att tillväxten kommer att fortsätta vara stark åtminstone under det kommande året.
Absolut, värderingen är på topp, och om en negativ utveckling kommer måste caset omvärderas. När en stor negativ utveckling kommer är det oftast bra att omedelbart börja sälja. Det är sällsynt att stora problem åtgärdas inom ett kvartal.
Det finns inga närmare randvillkor, men efter resultatpresentationer är det alltid bra att bedöma om caset går åt rätt håll.
Åtminstone jag ser potential i detta. Han är tydligen redo att avstå från sina äganden, så en försäljning är möjlig. Admicom skulle också vara en bra möjlighet för en utomstående att komma in på den finska marknaden, så varför inte.
En annan fråga är också företagets framtid. Är kassan tillräcklig för att företaget ska kunna göra nya öppningar antingen på andra marknader eller inom nya branscher? Det senare är möjligt, men att flytta till nya marknader är säkert utmanande. Det vore intressant att höra någon riktig analytikers syn på saken.
Att sprida risker är utmärkt för att begränsa riskerna, men det har också den nackdel du nämnde.
Hur stora aktörer kan Admicom köpa, och, kanske ännu viktigare, finns det sådana förvärvsobjekt som passar Admicoms profil och som företaget faktiskt har råd med? Detta är ingen retorisk fråga, jag känner verkligen inte till marknaden, så om någon kan svara, öppna gärna upp er skattkista med ord!
Jag deltog i Admicoms bolagsstämma i fredags. Ärligt talat visste jag inte mycket om företaget. Jag köpte några Admicom-aktier i början av året bara för att det äntligen fanns en bolagsstämma i Jyväskylä. Jag investerar gärna i lokala företag, och därför gick jag till mötet med inställningen att jag, efter att ha blivit klokare av mötet, skulle fylla på med fler aktier i företaget senare.
Nåväl, själva mötet var en ganska stor besvikelse. Tidigare har jag varit på Sammos bolagsstämma en gång, så jag jämförde fredagens möte ganska starkt med den resan. Mötet genomfördes i en hemsk brådska, och inga extra stopp gjordes. De viktigaste siffrorna från bokslutet, ett par omröstningar och valet av styrelse med mötesarvoden behandlades snabbt. Klubban slog i bordet efter 40 minuter och folk sprang nästan hem. Mötet behandlade inte alls framtidsutsikter, publikfrågor eller utmanade företagets ledning på något sätt. Kaffet gick åtminstone mig och min assistent förbi (om det ens fanns något, det förblev en fråga), så det blev ingen riktig möjlighet att komma i kontakt med herrarna.
Inga förhandsmaterial delades ut vid mötet, så man borde ha gjort sina läxor i förväg. Jag hade ingen aning om till exempel vilka som leder företaget. Det var ganska utmanande att följa mötet, eftersom ingen riktigt presenterade sig och folk pratade med varandra mest med förnamn. Först när jag googlade hemma insåg jag till exempel att “Matti” som satt bland publiken var styrelseordförande.
Sedan lite off topic igen: hur vanliga är egentligen sådana “tråkiga bolagsstämmor”? Admicoms bolagsstämma var förmodligen den första i börshistorien, vilket kanske delvis förklarar de små stelheterna. Om man jämför Admicom med Sampo, så varade kaffet före Sammos möte redan 1,5 timmar och själva mötet exakt 2 timmar. Admicoms siffror var 30 minuter och 40 minuter.
Jag var lite besviken på mötets innehåll. Admicom hade en bra möjlighet att presentera företaget vid mötet, prata med aktieägarna eller på annat sätt belysa framtiden, men alla dessa möjligheter lämnades oanvända. Mötesordföranden sade också efter många saker “titta på internet för mer information sedan”, vilket ganska väl beskrev hela mötet.
@RJW, Oj, det var en intressant blogg. Man skulle kunna tro att ett nyligen noterat bolag, särskilt ett sådant, skulle hålla en intensiv och investerarvänlig bolagsstämma. En sådan händelse, baserat på din text, väcker inte mycket förtroende eller intresse bland investerare för bolaget, vilket bolaget säkert skulle vilja när det precis har listats på börsen. Jag måste nog komma själv nästa år för att beundra vilken typ av möte bolaget anordnar (Hehe, ett sådant möte som gick åt pipan kan ju orsaka ett sådant “negativt” intresse).
Eller så, som du sa, var det första mötet så det var lite stelt på grund av det. Förhoppningsvis får ledningen lite feedback om möteskvaliteten från de närvarande. Det är absolut inte fel att klaga dit.
Jag undrade samma sak. Admicom gjorde inga försök att locka aktieägarna. När jag nyss kollade Admicoms personallista verkade många ansikten bekanta från mötet. Det kan vara så att mötet huvudsakligen var fullt av Admicoms egna anställda, och att vi “vanliga aktieägare” bara var några stycken. Detta skulle också förklara varför bolagsstämmans deltagare var anmärkningsvärt unga. Eftersom nästan alla är internt folk, varför skulle man presentera sig eller använda något annat än förnamn vid evenemanget?
Det var också lite synd att folk bröt upp från evenemanget med samma entusiasm som högstadieelever som lämnar en matematiklektion. När klubban slog i bordet som ett tecken på helgen, då skyndade man sig iväg. När jag och min assistent undrade över mötets snabba slut och letade efter bolagsstämmans kaffe, hade hela gänget redan hunnit smita. Inte ens företagets ledning verkade särskilt angelägen om att stanna kvar för att till exempel prata med aktieägarna.
Nåväl, vi får lita på att detta var en förstagångsmiss. I princip skulle jag vilja ge feedback, men jag vet inte riktigt hur jag ska närma mig och vem jag ska rikta feedbacken till.
Edit: Ja, och en vän till mig hade ursprungligen tänkt komma från söder till Jyväskylä bara för Admicoms möte. Jag skickade ett meddelande till honom direkt efter mötet och sa att det var tur att han inte åkte fyra timmar med buss åt vardera hållet. För oss blev det också lite av en bortkastad tid, trots att avståndet till mötet bara var cirka 500 meter.
{“content”:“Jag har funderat lite på det här med bolaget och dess värdering, och här är några av mina tankar:\nPris 30e, marknadsvärde 145me, P/E 2019e 30x, EV/S 2019e 8,5, ROE 45%,\nOm bolagets nettoresultat stiger med cirka 30% per år, skulle aktiens P/E vara 20 år 2021.\n\nLåt oss börja med EV/omsättning. Enligt Petris kommentar är EV/S för globala SaaS-bolag i genomsnitt 8,4, Admicom har 8,5. Det är i linje med omsättningsmultipeln. Det säger dock ännu inte om aktien är övervärderad.\n\nVarför har kursen stigit? Ja, det beror på fundamentala faktorer; stark resultatväxt, hög lönsamhet, hög avkastning på eget kapital, starka konkurrensfördelar samt återkommande intäkter.\n\nKursen har prisat in en kraftig resultatväxt även i framtiden. Men bolaget har kunder inom en cyklisk bransch, liten storlek, osäkerhet kring organisk tillväxt (internationalisering, nya produkter?) samt oorganisk tillväxt (företagsförvärv), branschens storlek är liten, och det är mycket svårt att säga hur en avmattning inom byggsektorn eller en konjunkturförsvagning kommer att påverka resultatutvecklingen. Bolaget har en kort historik och liten storlek, och det är svårt att bedöma dess verkliga pris.\n\nSå uppsidan är inte särskilt stor i kursen. Problemet är bara att om man säljer nu, så är det inte säkert att man får den billigare igen, för det verkar inte finnas så många säljare ute just nu. Aktiekursen kan ”flyta” ett tag innan den fortsätter att klättra uppåt igen. Så här skulle jag beskriva det.\n\nSammanfattningsvis: aktien verkar vara ganska rätt prissatt, förutsatt att resultatväxten fortsätter på samma sätt de närmaste åren (närmare 30%). Men marknaden ger för närvarande inte särskilt (knappt?!) stor vikt åt de osäkerhetsfaktorer jag listade. Trots allt detta planerar jag åtminstone inte att minska mitt innehav. Jag följer utvecklingen, och om den stiger ytterligare därifrån, kommer jag att ompröva. Jag måste följa bolaget noga – om det sker några förändringar i bolagets status (resultatväxten hostar etc.) så måste jag tänka om och då eventuellt minska innehavet. Det är inte lätt att tänka på sådana här saker.\n\nOch om jag jämför detta med min portfölj, så vore det skäl att minska lite, eftersom caset nu har blivit den största positionen, men inte på något dramatiskt sätt. Så det känns inte skrämmande att sitta på den här positionen, men ja. Sinnet kan ändras. Det blev en text igen.”,“target_locale”:“sv”}
{“content”:“Som på beställning tog @Verneri_Pulkkinen upp ämnet i morse i videon när investerare inte kan sälja aktier ;D när jag i det förra meddelandet funderade på att lätta på Admicom. Men det är bra att du Verneri tänker på mig (eller djävlas på ett så indirekt sätt) \n\nNej, inte bara det. Men en sak med hänvisning till det förra meddelandet förblev förvirrande. Jag kopierade ROE 45% rakt av från företagets delårsrapport, men det går lite förbi mig. Företagets nettoresultat 3252 och i delårsrapporten står det tydligt EGET KAPITAL TOTALT 11 341. ROE 29%?? Jag förstår inte det här nu.”,“target_locale”:“sv”}
Tja, om årets p/e är 30 och tillväxten är 35% så är siffran 0,86. Bolagets tillväxt är för övrigt mycket “kvalitativ”, dvs. värdeskapande för aktieägarna eftersom tillväxten sker inom ramen för konkurrensfördelar, med hög lönsamhet, utan skulder eller stora investeringar (låt oss säga att all tillväxt inte alltid skapar aktieägarvärde), utöver att det blir alltmer oattraktivt för andra konkurrenter att komma in på marknaden ju mer Admicom äter upp konkurrensfältet. Dessutom (och detta är inte allt) tar konkurrenterna inte bara kunder från Admicom, åtminstone inte särskilt lätt. Så jag förstår den nuvarande prislappen för aktien.
PEG-talet är å andra sidan extremt vilseledande, om till exempel efter årets förväntade 35% tillväxt, tillväxten radikalt skulle avta till exempelvis 3% per år. Då skulle situationen vara annorlunda. För övrigt, ju längre fram i tiden man försöker se, desto suddigare blir förutsägelserna på många sätt. Därför tar jag det lite lugnt med det här fallet. Men ja
Kursen fortsätter att stiga i rask takt! Snart har vi byggt upp ordentliga förväntningar för Q1 och siffrorna måste vara starka.
Har kanske de acceptabla värderingsmultiplarna stigit ännu mer för Admicoms del?
{“content”:“I samband med analysarbetet stötte jag på intressanta likheter i historien mellan Admicom och dess genetiska arv, Liinos. År 1999 var Liinos omsättning 11,2 MEUR och marknadsvärde 160 MEUR. Admicoms motsvarande siffror är 11,5 MEUR och 160 MEUR. \n\nÅr 2000 hade Liinos marknadsvärde redan sjunkit till 20 MEUR och Matti Häll skrev i årsredovisningen med vackra ord att aktiens värdering var låg. Liinos strategi, som presenterades i samma årsredovisning, skulle nästan kunna appliceras direkt på Admicom. https://web.lib.aalto.fi/fi/old/yrityspalvelin/pdf/2000/Fliinos.pdf\n\nTrots historiska likheter vågar jag påstå att denna gång är annorlunda. Admicom är byggt på en betydligt stabilare grund baserad på en SaaS-affärsmodell och är mer skalbart än Liinos var i sin tid.”,“target_locale”:“sv”}