Admicom - Pionjär inom byggbranschens digitalisering

I den där prognosen för 2026 har man räknat in en tillväxt i rörelseresultatet. Man kan lägga in hur mycket positivt som helst i prognoser. Jag skulle också kunna få Kesko att se ut som 26e EV/EBIT 12 om jag ville. Och avsikten är inte att påstå att det är fel på prognoserna, utan att det faktiska resultatet i slutändan kan bli ett annat, vilket det ofta blir. Det enda säkra är det förflutna, och när man tittar på det justerade rörelseresultatet för 2025 rapporterade Admicom så här: ”Justerat rörelseresultat (EBIT) 3) var 7,7 miljoner euro (8,6), eller 20,3 % av omsättningen (24,1 %).” Inderes förväntar sig att rörelseresultatet stiger, till skillnad från föregående år då det sjönk. En tillväxt i det ojusterade rörelseresultatet från 7,6→8,8 skulle vara en tillväxt på cirka 16 % och om detta förverkligas → skulle EV/EBIT med dagens företagsvärde ligga närmare 157,9/8,8=17,9 och om och när Admicom når det prognostiserade resultatet 2026, skulle EV/EBIT vid slutet av året med nuvarande kurs vara de 16,9 som syns i prognosen. Det är åtminstone så jag tolkar det. I siffrorna för 2026 ingår redan resultatprognosen för hela året, där EV sjunker och EBIT stiger. Uppenbarligen gör Inderes lite fler justeringar i siffrorna än vad Admicom själva gör, eftersom det justerade rörelseresultatet för år 25 skiljer sig en hel del mellan Admicoms 7,7 och Inderes 12. Båda har säkert sina goda skäl…

Jämfört med Kesko är det ganska tydligt att Kesko kommer att finnas kvar om 20 år. Jag kan föreställa mig en situation där Admicom inte når en lika lång livslängd. Kesko bör ha högre multiplar på grund av lägre risk än Admicom, men visst kan man också prisa in en större tillväxtpotential i Admicom.

10 gillningar