Hvad tænker I om Abacus Diagnosticas aktieemission? Jeg er især interesseret i at høre jeres syn på værdiansættelsen og fremtidsudsigterne?
“Abacus er en spin-off-virksomhed grundlagt i 2004 fra afdelingen for bioteknologi ved Turku Universitet. I øjeblikket sælger og producerer vi ni forskellige CE-godkendte produkter, og derudover en coronavirustest med en undtagelsestilladelse udstedt af Fimea. Vi har i årenes løb rejst i alt ca. 8,5 millioner euro i ekstern finansiering. Vi har leveret over 150 GenomEra-systemer, og vi forventer, at produktionen og salget vil blive mangedoblet i år som følge af den stærke vækst drevet af coronavirussen. Vi har opnået et positivt cash flow, og designarbejdet på det nye, revolutionerende Ge2±diagnostiksystem er allerede langt fremme.”
Hvordan investerer man i dette udbud? Jeg har en konto hos Nordnet, kan jeg deltage via den?
Jeg læste prospektet, og jeg kunne godt tænke mig at prøve dette firma, det virker i det mindste ret okay.
Det er en meget interessant sag. Der er også et aktuelt emne, da efterspørgslen er betydeligt større end den mulige produktion, så det er berettiget at søge yderligere kapital. Det lyder lovende, jeg vil personligt deltage som min første ikke-børsnoterede investering. Det eneste, der bekymrer mig en smule, er, hvordan væksten opretholdes efter coronaen? Og som det ser ud til at være antagelsen i omsætningsfremskrivningerne, vil væksten ikke være dramatisk (endda negativ) i de kommende år. Det kan naturligvis være en meget hurtig exit, især når man kigger igennem mindretalsaktionærernes betingelser, hvor man skal forpligte sig til at støtte en exit. Sundhedsteknologibranchen er meget “sexet” i disse dage, så der kan være en god afkastmulighed her… en ny Revenio, men fra en anden branche?
Meget interessant selskab, god henvisning, i morgen skal jeg kigge nærmere på det! Koronaen har åbenbart kun tilføjet en ekstra test til udvalget, så der er også en fremtid efter det. Hvem ved, måske ser vi dette noteret på børsen engang.
@Jemmari
Ved udbud af unoterede selskaber tildeles aktierne ikke til et værdipapir-/aktiesparekonto, men ejerne registreres kun i handelsregisteret. Der er ingen permanent handelsplads (og dermed ingen prisdannelse), medmindre selskabet engang bliver noteret på Privanet.
Ja, jeg undrede mig allerede over, at jeg ikke kunne finde nogen meddelelse om udbuddet nogen steder.
Så unoterede udbud forløber tilsyneladende anderledes. Tak for info @tonimerkki, jeg undersøger sagen.
Investering i bioteknologi, ligesom i andre sektorer, indebærer risici, men Abacus virkede så interessant og potentielt lovende, at jeg investerede et par skillinger i udbuddet.
På tidspunktet for aktieemissionen var der endnu ingen sikkerhed om en anden bølge. Det begynder at se ud som en ret god investering, da der ikke er tegn på, at corona forsvinder. Valideringen af den nye kombinationstest ser også ud til at være forløbet godt. Med den samme test kan man se, om det er influenza A eller B, RS-virus eller COVID-19.
Tak for info! Desværre var artiklen bag en betalingsmur, så det er ikke muligt at læse den mere detaljeret. Virksomhedens salgsvækst er dog god + det er godt, at vi i Finland har denne form for ekspertise! Forhåbentlig forbliver salgsvæksten bæredygtig, så virksomheden får et godt fodfæste på dette marked også efter corona.
Dagens pressemeddelelse kom via e-mail fra Invesdor, så lad os tage den op her også:
Et par uddrag fra nyheden:
I øjeblikket tager det op til to uger at identificere en mutantvirus ved sekventering.
Ifølge CEO Sundberg er Abacus’ nye mutantvirustest den første hurtige PCR-test, der differentierer coronavirus-mutantvira, så der er helt sikkert efterspørgsel efter testen.
Abacus Diagnostica, Kaivogen og Labrox fusionerer:
“Den fusionerende virksomheds samlede årlige omsætning var ca. 12 mio. euro og driftsresultatet 3,2 mio. euro i 2020. I 2021 forventes omsætningen at udgøre 14 mio. euro, og driftsresultatet forventes at stige i forhold til sidste år. Virksomheden beskæftiger ca. 90 fagfolk.”
Jeg har prøvet at finde ud af, hvor jeg kan se værdien af min investering i det fusionerede Uniogen.
Nogle idéer? I skatteopgørelsen så jeg tilsyneladende hele virksomhedens værdi på 11 millioner.
Tilsyneladende er værdien også her kollapset siden Invesdor-tiden, som det er typisk, og pengene opnået som resultat af corona-tiden er bare forsvundet et eller andet sted hen.