Tencent, digitalt från Kina

Jag har inte hittat någon tråd för detta Kinas största digitala företag än, så jag skapar en nu. Tencent äger bland annat WeChat, Supercell och andra spelföretag, samt en andel i Universal Music Group. Företaget erbjuder tjänster från betalningar till taxibokningar, allt sker på företagets WeChat-plattform, som år 2021 redan hade 1,24 miljarder användare (främst i Kina).

edit 1.
Följande siffror är från år 2020 (EUR)
anställda 51,35 k
P/E 29,81
Price to sales ratio 10,05
price to cash flow 24,87
P/B 6,43
Debt to assets ratio 0,20
Return on equity 27,28%
för att nämna några. Det som gör detta särskilt intressant är att aktiekursen under detta år har sjunkit från en topp på ca 83 till ca 50 euro på grund av den kinesiska regeringens politik.
image
@Alfons_Knautmauer hade ett så bra svar att vi lägger det i början så att det är lätt att hitta.
https://keskustelut.inderes.fi/t/tencent-digia-kiinasta/21981/5?u=moogler

14 gillningar

Tencents framtida drag är intressanta eftersom marknadspositionen i Kina verkar relativt stabil. Priset är inte heller svindlande på grund av de risker som den kinesiska regeringen infört.

1 gillning

Hej @moogler!

Tack för att du öppnade en egen tråd för Tencent. :slightly_smiling_face: Ofta när en ny tråd skapas här för ett nytt företag, så lägger man till lite grundläggande information om företaget, kanske finansiella siffror, diagram och en sammanfattning av vad de gör osv. För vissa är Tencent ett mindre bekant företag, så siffror och olika grundläggande fakta hjälper till att komma igång, och efter det är det bra att börja diskutera detta intressanta företag. :slightly_smiling_face:

13 gillningar

Tack för feedbacken, jag försöker nu korrigera texten för att göra den mer korrekt och tydlig för dem som inte vet så mycket om företaget. Om du har fler förslag på korrigeringar lyssnar jag gärna.

7 gillningar

Man kan också nämna att man kan investera i Tencent via Amsterdam-börsens Prosus NV, vars värde huvudsakligen består av en investering i Tencent. Utöver rabatten för kinesiska regleringar får man då även en rabatt för holdingbolaget.

Videolänken förklarar detta på ett förtjänstfullt sätt:

11 gillningar

Tack för denna intressanta öppning. Jag hade inte ens insett detta själv. Jag måste undersöka det.

1 gillning

Har någon hittat en komplett lista över Tencents innehav (och deras värdering)? Jag såg en video med en ganska bra lista som en kille hade gjort själv, men jag orkar inte manuellt skriva in hela listan i Excel själv.

https://www.reuters.com/technology/tencent-shares-fall-more-than-2-after-china-tightens-rules-young-video-gamers-2021-08-31/

Kina ökar regleringen för unga spelare.

Jag har hört varierande uppskattningar av påverkan på omsättningen.
De borde vara relativt små.
De siffror jag har hört har varit runt 3% ±1%.
Regleringen för unga skulle dock inte förstöra all omsättning riktad mot unga, utan bara en del av den. Så påverkan skulle i verkligheten bli mindre?

Mer reglering och rädsla på marknaden hur som helst. Men inte heller detta kom som en överraskning, utan är en upprepning och en del av samma tillslag.

6 gillningar

Det sägs ha funnits barnspelsövervakning tidigare. Jag tycker det är intressant hur det kommer att övervakas i praktiken.

Jag måste fråga om Prosus NV, det verkar finnas två olika priser på aktierna, cirka 70 euro och cirka 14 euro. Är det en A- och B-aktie eller vad är det?

Jag använder själv Nordea som mäklare, och här ser jag bara Amsterdam-lappen, som nu är lite över 70€. När jag kollade andra noteringar på Investing, hittade jag några

Den där 14€ skulle kunna vara den amerikanska ADR:en?

3 gillningar

Från Nordnet finns även Xetra-listningen med tickern 1TY, som också har en trevlig belåningsgrad på 70 %.

Detta Prosus NV var verkligen ett så bra val att @Alfons_Knautmauer:s första meddelande med videon kunde lyftas upp till startmeddelandet. Det underlättar avsevärt investeringar i Tencent, eftersom man inte behöver röra vid amerikanska OTC-papper, utan även Nordnet-användare kan komma åt dem via en europeisk notering. Och den 9 % holdingbolagsrabatten låter inte heller dåligt.

Cirka 90 % av Prosus NV:s värdering består alltså av Tencent, baserat på marknadsvärdena. Här är ytterligare en skärmdump från videon, där fallet har analyserats i Excel, och en länk till det aktuella avsnittet i videon.
image

6 gillningar

Ja, det verkar stämma, tack så mycket, jag undrar bara om det är någon skillnad på att köpa den aktien för 16 € eller 70 €. Eftersom 16 € är ganska billigt

1 gillning

Den billigare är en ADR, som motsvarar 0,2 aktier. Jag skulle främst köpa från Amsterdam eller, om jag vore en nybörjare, från Xetra, om inte den amerikanska noteringen blir betydligt billigare hos din mäklare.

“ADR:er är en typ av aktie som skapades specifikt för att förenkla utländska investeringar för amerikanska investerare. En ADR utfärdas av en amerikansk bank eller mäklare. Den representerar en eller flera aktier i ett utländskt företag som innehas av den banken på hemmamarknaden för det utländska företaget.”

1 gillning

Tack så mycket för förtydligandet.

2 gillningar

Skulle inte spelförbudet å andra sidan gynna Tencents egna (Penguin Esports) och dess delvis ägda (DouYu, Huya) e-sport-streamingplattformar? Om ungdomar inte, enligt centralledningens önskemål, går ut och rör på sig under spelförbudsperioderna, utan istället ökar sin streamingkonsumtion?

Hur som helst, när Tencents planerade fusion inom streamingbranschen gick i stöpet, verkar företaget fokusera allt mer på sin egen plattform:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-08-26/tencent-beefs-up-game-streaming-arm-after-china-kills-merger

@Juha_K1, du hade ett starkt engagemang i e-sport-delen, har du analyserat vinnarna och eventuella förlorarna i Tencents lådlek?

3 gillningar

Professor Aswath Damodaran, som är respekterad av många, har precis publicerat en video där han delar med sig av sin syn på Kinas teknikjättar och deras värdering. Detta kan vara av särskilt intresse för dem som har investerat i eller överväger att investera i Tencent och/eller Alibaba. JD.com och Didi ingick också.

12 gillningar

Låt mig lägga till detta här också, det faller inom sektorn för den kinesiska regleringsvågen. Flytta det gärna om jag är på fel plats.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-09-03/beijing-s-city-government-seeks-to-take-didi-under-state-control

Pekings stadsstyrelse planerar enligt rykten att köpa en andel i Didi.
Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tycka om ryktet, eftersom de bara en dag tidigare beordrades att förbättra behandlingen av förare? → Varför skulle du be dem att förbättra behandlingen om du snart kommer att sitta i styrelsen? (https://www.bloomberg.com/news/videos/2021-09-02/china-criticizes-didi-meituan-in-car-hailing-clampdown-video)

Didi förnekar också att något sådant är på gång:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-09-04/didi-denies-report-of-government-arranged-equity-investment

Den inkommande informationen är helt annorlunda och oklar. Har varit det i flera veckor nu.
Det känns som om någon spelar för egen vinning genom att sprida rädsla på marknaden.
Vem vet, kanske är Kinas kommunikation bara så oklar.
Misery loves company, och inget förstör marknader som rädsla.

Om Pekings stad försöker köpa in sig i företaget är den viktigaste frågan priset.
Om priset inte korrelerar alls eller är betydligt under marknadspriset, skulle jag anta att vi kommer att se en flykt från den kinesiska tech-sektorn. Om aktierna skulle betalas till ett så kallat rättvist eller marknadspris skulle situationen vara den motsatta och lugnande.

Man tänker dag efter dag att “nyheten påverkar inte fundamenten i mitt ägda företag”
“Jag äger företaget, inte aktien” (Visst, i ett ADR-fall kan någon säga att jag inte äger något alls. :joy:)
Oavsett hur fundamenten påverkas börjar denna marknadsröra ta på mitt huvud.

Enligt Peter Lynch är den viktigaste kroppsdelen på marknaden inte alltid hjärnan, utan magen. Och vi går med det, eller åtminstone försöker.
Detta fall har verkligen fått mig att fundera över min risktolerans och vilka risker jag är villig att acceptera. Så om något, har jag åtminstone “växt” som investerare.
Fallet har också betonat att det i Kina är HELT MÖJLIGT ATT FÖRLORA HELA KAPITALET
och jag rekommenderar alla som investerar i dessa företag eller kinesiska företag att NOGGRANT UNDERSÖKA FRÅGAN innan de fattar sina investeringsbeslut.

Jag anser fortfarande att min investeringsidé är sund, och att effekten på mina företag kommer att vara rimlig på lång sikt (något lägre tillväxt, ökade kapitalkostnader, högre “skattesats”).
Och att till exempel Tencents verksamhet inte skulle förstöras av den nuvarande regleringen.

Jag har positioner i både Alibaba och Tencent, jag är ung och ibland risktolerant.
Känslan just nu är dock att jag skulle vilja dra ner mössan över öronen i 6 månader, sätta på Popeda och återkomma då för att se var vi står.

7 gillningar

https://twitter.com/U_nick1/status/1447729189529047049?t=5PYitqGWt906blzBhO7VcA\u0026s=19

5 gillningar

Tencents omsättningstillväxt bromsade in till 13 % på grund av nedgången för teknikaktier.

Tydligen har särskilt minskade annonsintäkter bromsat hela pumphastigheten.

9 gillningar