Aallon Group -kæde

{“content”:“Vi gennemgik Aallon Group med Aatto i en video. Jeg stillede ikke for svære spørgsmål, men jeg kastede et par spørgsmålstegn op i luften.\n\nhttps://www.inderes.fi/fi/videot/aallon-group-houkutteleva-arvostus-kompensoi-riskeja",“target_locale”:"da”}

3 Synes om

Hvordan foregår den værdiansættelse, når Inderes har vurderet den reelle værdi til 21 mio. EUR? Der udbydes nu til 17 mio. EUR, hvor aktiekursen er 6,60 EUR.

De ejer nu 2,6 mio. aktier og sælger ikke.
Nye aktier i offentligt udbud: 140.000 stk., til personalet: 200.000 stk. og til institutionelle investorer: 460.000 stk., i alt 800.000 nye aktier.
I alt 3.400.000 aktier.
Med en værdiansættelse på 17 mio. EUR er prisen pr. aktie 5 EUR/stk.
Med Inderes’ estimerede værdiansættelse på 21 mio. EUR er prisen 6,18 EUR/aktie.
Udbudsprisen er altså 6,60 EUR/aktie.

Er disse beregninger korrekte og relevant information, og bør de så forklares bedre, og hvorfor 6,60 er en fornuftig pris at købe til? Udgangsprisen på 6,60 inkluderer forventninger på 42 cent eller 6,8 %.

4 Synes om

Vores værdiansættelses fair værdi på 21 mio. EUR er et skøn over selskabets værdi, før aktieemissionen gennemføres. I øjeblikket har selskabet 2,6 millioner aktier, hvilket betyder, at selskabets markedsværdi før aktieemissionen er 17,16 mio. EUR med en aktiekurs på 6,6 EUR.

Vi tager først højde for de midler, der rejses fra emissionen, og det stigende antal aktier, hvis og når emissionen gennemføres. Det betyder, at hvis du allerede ønsker at beregne selskabets markedsværdi efter børsintroduktionen, skal de nettoindtægter, der rejses fra emissionen (ca. 4,3-5,3 mio. EUR), tilføjes til vores anslåede aktiekapitalværdi på 21 mio. EUR, afhængigt af om de 150.000 yderligere aktier, der er nævnt i emissionsbetingelserne, også tilbydes i emissionen.

7 Synes om

Inderes’ værdiansættelse til dagsværdi før aktieudstedelsen er således 21 mio. euro / 2,6 mio. aktier, dvs. 8,08 euro pr. aktie.

Efter udbuddet udvandes markedsværdien til 21+4,3, dvs. 25,3 mio. euro / 3,4 mio. aktier, hvilket giver en værdi på 7,44 euro pr. aktie. Årsag: 800.000 aktier giver en merværdi på 4,3 mio. euro, dvs. 5,375 euro pr. aktie.

Spørgsmålet er stadig: burde analyser vise markedsværdien (pr. aktie) efter udbuddet tydeligere, og specifikt med det nye planlagte antal aktier?

Kan nogen fortælle mig, hvorfor “download rapport”-knappen i Ates link ikke virker på min telefon? Jeg har en god internetforbindelse, og det er vel ikke en Premium-publikation, er det? :thinking:

Inderes’ vurdering af dagsværdien er 21 (20-23,7) mio. euro, og Aallos børsnoteringspris er 17,2 mio. euro (markedsværdi). Virksomheden har i øjeblikket 2.600.000 aktier på grund af den nye organisationsstruktur. I emissionen modtager virksomheden kontanter mod aktier, så ejerskabet udvandes ikke (medmindre man mener, at virksomheden er mere værdifuld end 6,60 euro/aktie). :yum: <–Dette gælder for gamle aktionærer, ikke os. I offentlige, institutionelle og medarbejderemissioner udbydes der højst 800.000 nye aktier.

Det virkede i hvert fald for mig :thinking: og @lullaby
Yderligere aktieudbud: Hvis udbuddet af aktier overtegnes, har Selskabets bestyrelse ret til at forhøje antallet af udbudte aktier med op til 150.000 nye aktier i Selskabet.

1 Synes om

Ca. 950.000 aktier, så med det får selskabet nettoprovenu på 5,3 millioner euro og kan shoppe andre virksomheder. På disse markeder er der dog allerede nok købere…

Da jeg gik til siden via Google, fungerede det, men ikke via linket, der blev postet i tråden, selvom jeg prøvede ti gange. Mystisk… Nå, hovedsagen er, at man kan læse det på en eller anden måde.

Aallon havde 210 ansatte ved udgangen af 2018. Omsætningen var (pro forma) 15,4 mio. euro. 15.400.000/210=73.333 euro. Heller ikke for den reviderede kommer det over 80.000 euro…

Hvorfor er omsætningen pr. person i rapporten over 80.000 euro?

1 Synes om

Tallene findes også i brochuren og er beregnet ud fra det gennemsnitlige antal medarbejdere i regnskabsåret.

2 Synes om

Det er netop det, man bør regne med, hvis man vil have det klogeste tal…

Jeg kunne dog ikke finde det, kunne du give mig siden? For Talenoms kvartaler er det altid ret nemt at finde, men jeg kunne ikke finde jeres, eller selskabets prospekt, med noget smart søgeord.

“For at muliggøre vækst har selskabet styrket koncernledelsen og -organisationen i slutningen af 2018 og begyndelsen af 2019, og de deraf følgende omkostninger afspejles endnu ikke fuldt ud i resultatet for 2018.”

Hvor mange højtlønnede folk er blevet ansat, og hvad forventer I, at deres indvirkning på resultatet for 2019 vil være? Hvor mange revisorer er blevet rekrutteret, og hvor mange af disse dyre folk?

Det er meget svært at skelne det samlede beløb af disse omkostninger fra diagrammet; tendensen ser ud til at være opadgående.

Personaleomkostningerne udgør over 60 procent af udgifterne, så jeg ville være lidt interesseret i at vide mere.

1 Synes om

Det gennemsnitlige antal medarbejdere er ikke blevet specificeret i brochuren, men hvis man udregner det fra tallet for antal årsværk pr. medarbejder, har det gennemsnitlige personale udviklet sig som følger i regnskabsåret (afrundet):

image

Sammenligner man det gennemsnitlige tal med tallet i slutningen af 2018 (210), bemærker man, at der er blevet rekrutteret et relativt stort antal nye medarbejdere i slutningen af året.

Personaleomkostningerne i 2018 var ca. 9,6 mio. EUR. Dette inkluderer 0,3 mio. EUR i engangsudgifter til personale i forbindelse med et projekt, som blev afspejlet med samme beløb som et plus i virksomhedens øvrige indtægter. I vores prognosemodel forventes personaleomkostningerne at stige til ca. 10,2 mio. EUR i år. Det vil sige, at justeret for dette engangsprojekt forventer vi, at de operationelle personaleomkostninger stiger med ca. 0,9 mio. EUR i år. Efter min mening er der allerede en buffer her til vækst i ledelsen og rekruttering af nye revisorer.

2 Synes om

Denne tråd har haft mange deltagere, så lad os tage en weekend-afstemning.

• Jeg vil deltage i Aallon Group IPO
  • Jeg vil ikke deltage i IPO’en
0 äänestäjää

Jeg stemmer for “ved ikke endnu”. Måske er jeg klogere efter borgermødet. Det nye koncernstruktur, som også er fremhævet i Inderes’ analyse, bekymrer mig. Her ville jeg være interesseret i at høre fra ledelsen, hvad visionen er for fremtidig koncernniveausaktivitet? Hvilke ting vil blive udført på koncernniveau, hvad vil blive overladt til regional udførelse osv. Hvordan vil seks forskellige og traditionelle virksomheders driftsmetoder og beslutningstagning blive kombineret? En stor opgave, som man dog må formode er blevet overvejet. Den anden er, at hvis strategien i fremtiden i høj grad er baseret på virksomhedsovertagelser, så er der nok ikke bevis for disse og for kompetencerne inden for integrationer. Jeg tvivler på, at succes i disse kræver andet end penge og noterede aktier som byttemiddel.

På en måde er jeg kritisk, men på den anden side vil jeg gerne synes om det.

Underskrevet: Ubeslutsom

5 Synes om

Jeg ville være interesseret i en vurdering af andre potentielle virksomheder i regnskabsbranchen. Hvad er potentialet i gruppen Aalto, Azets osv.?

Det kan være svært at sammenligne virksomheder ejet af venturekapitalister med dette, da deres tal er, hvad de er.

Jeg ville dog have ønsket en lidt bedre sammenligningsgruppe, da den eneste relevante sammenligning der er Talenom, og de andre kan springes over. Nogle gange har I søgt peer-support fra udlandet, men ikke denne gang?

Vi ville gerne have samlet en god sammenligningsgruppe for Aalto, men det er svært at finde relevante sammenligninger, selv fra udlandet. Juha har skrevet om det samme emne i Talenoms omfattende rapport. I Sverige findes Fortnox, men de profilerer sig mere som et softwarefirma, og værdiansættelsesmuliplikatorerne er derfor i en helt anden boldgade.

I Aaltos tilfælde er værdiansættelsesmuliplikatorerne absolut lave med noteringsprisen, så jeg synes, det er positivt, at man ikke behøver at læne sig op ad sammenligningsselskabernes multiplikatorer i selve værdiansættelsen.

6 Synes om

Det er rigtigt, at man kan vurdere dette uden en kontrolgruppe. Jeg fik bare lyst til at slå mig for panden, da sammenligningerne inkluderer IT-konsulentvirksomhed, reklamebureau og alt muligt andet… :man_facepalming: