Aallon Group -kæde

{“content”:“Den mindste YEL-grænse bestemmes ud fra din arbejdsopgave, og pensionsselskaberne har tabeller for mindstebeløbene. Der er ingen øvre grænse.”,“target_locale”:“da”}

Det afhænger selvfølgelig også af selskabsformen, hvordan sagen behandles.

Under alle omstændigheder, hvis du ejer virksomheden fuldstændigt, er det i praksis ligegyldigt, hvem der betaler, hvis formålet er blot at beregne det optimale lønniveau.

I et aktieselskab (Osakeyhtiö) går det fuldt ud til virksomhedens omkostninger. Ja, der vil være forskelle i, hvor meget der betales, og hvordan det påvirker virksomhedens skattepligtige indkomst osv. Det afhænger meget af, hvor meget overskud virksomheden genererer, og hvordan man håndterer/optimerer løn og udbytte.

Jeg ejer 100 % af min virksomhed. Virksomheden betaler selvfølgelig afgifterne. Jeg kunne helt sikkert optimere meget mere, men det er også godt at betale skat… Bortset fra, at YLE-skattens (public service-afgift) beløb er svimlende. Jeg er i det mindste ikke medlem af kirken.

1 Synes om

{“content”:“I praksis er YEL et dyrt gebyr i forhold til, hvad man får tilbage i pension. Jeg undersøgte dette for mig selv på et tidspunkt og holder det på et minimum. Jeg stoler på, at jeg investerer meget bedre, og når jeg dør, går pengene til mine slægtninge og ikke til pensionsselskabet.”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

Nogle gange, hvis man ikke længere laver overskud på samme måde, er lønudbetaling også en god mulighed. Men hvis der er indtægter, bør der også være udgifter.

Med tanke på, at hvis virksomheden på et tidspunkt ville fokusere på kapitalallokering, ville udbytteindtægterne indgå i resultatet, og løn ville så kunne udbetales med en meget lav skatteprocent, afhængigt af hvor mange penge man skulle trække ud af virksomheden.

Indtil videre kører den normale forretningsdrift dog.

Men sådanne ting kan Aallon Group have, hvis iværksættere bliver lønmodtagere :wink:

1 Synes om

yel påvirker faderskabs- og moderskabsydelser samt sygedagpenge. Derfor kan det være fordelagtigt at betale noget.

En lille virksomhedsejer betaler normalt ikke sig selv den slags, i hvert fald ikke i min omgangskreds.

Tænk, hvis du har betalt en helt ok YEL-afgift og så bliver hjemme for at passe et barn (du betaler ikke løn), og Kela udbetaler dig dagpenge baseret på YEL-indkomsten, og så når du vender tilbage til arbejdet, kan du betale løn for det også… eller snarere, at du på en måde får Kela-kompensationen som en bonus.

Du betaler titusindvis for at få et par tiere om dagen? Det er nok ikke en fornuftig brug af penge.

• vi forvirrer Aaltos tråd, moderatorer kan nok flytte dette et andet sted hen
  • en frivillig pensionsforsikring ville have været en mere fornuftig investering dengang
1 Synes om

Øv – ærgerligt bagefter, at jeg ikke fik taget det. Betalingerne kunne være gået til erhvervsudgifter.

Jeg lavede en IPO-analyse af Aallon Group med Juha. Vi mener, at selskabet kommer på børsen til en meget rimelig pris, når man tager forretningens defensive karakter og lave risikoprofil i betragtning. Læs rapporten, og hvis der opstår spørgsmål, vil vi gøre vores bedste for at svare. :slight_smile: Sijoitustutkimus: Aallon Group - Inderes

11 Synes om

{“content”:“Hvordan er software-delen håndteret i Aalto-gruppen? Er det inhouse? Eller er det så at sige kun i rollen som distributør, altså at softwaren ejes af en anden.”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om

Aallon Groups egen\nsystemudvikling\n• Fokus på systemer, der skaber omkostningseffektivitet og\nkundeværdi.\n• Delvis automatisering af bogholderens arbejde\nfrigør personaleressourcer til at levere tjenester med\nhøjere merværdi.\n• Forbedret driftseffektivitet og vækst i merværditjenester\nmuliggør gradvis skalering af rentabiliteten.\n\nBackend-systemer\nsom færdig software\n• Udnyttelse af de mest passende og bedste\nfærdige softwareløsninger på markedet.\n• Ifølge vores opfattelse undgås store investeringer i\negen regnskabssoftware med færdige softwareløsninger.\n• Ifølge vores vurdering er der ikke behov for at gennemføre\nstørre systemintegrationer i forbindelse med virksomhedskøb.\n• Omkostningerne ved kundeanskaffelse er ifølge vores\nvurdering også lave, da kunden ikke behøver at blive\nintegreret i et eget backend-system.\n• Samtidig opnås dog ifølge vores vurdering ikke nogle af de\nskalaeffekter, som digitaliseringen muliggør på lang sigt.\n\n…Bogføring udføres oven på kommerciel software\nSom backend-systemer til bogføring og lønadministration\nanvender virksomheden de bedst egnede\nkommercielle færdige softwareløsninger (f.eks. Tikon,\nFivaldi, Nova), hvorpå virksomheden kan\nopbygge egne automatiserede løsninger.\nVirksomheden har f.eks. taget en\nAI-robot i brug, hvis opgaver omfatter\nbogføring af bankkontoudtog.\n\n-Inderes’ rapport

2 Synes om

Tak, hvordan skalerer et sådant arrangement kontra sin egen software?

Åbn den rapport, og skriv f.eks. ‘skala’ i søgefeltet, så kommer der 38 resultater…

Jeg kunne ikke finde et svar på, hvordan det adskiller sig fra et revisionsfirma med inhouse-software.

Åbn også Talenoms rapport og sammenlign driftsresultatprocenterne. Det påvirkes dog af andre faktorer, og jeg ville se lidt flere skalafordele for Aallon end Inderes, men man får en idé. Talenom har naturligvis også andre skalafordele end “automatiseret regnskab”, som også kan udføres med andre programmer.

Skalafordelene er ikke engang de eneste ting, som inhouse-softwaren medfører, men der er også andre grunde til at bruge den. For en virksomhed af denne størrelse giver det dog ingen mening at begynde at udvikle egne gadgets, da det ikke er gået helt glat hos Heeroksen.

Jeg ville i hvert fald ikke fokusere på dette punkt, når jeg træffer en investeringsbeslutning, men alle kan naturligvis værdsætte, hvad de nu synes er vigtigt, når de træffer deres investeringsbeslutning.

Ja, det gør det ikke automatisk til en god eller dårlig investering, men det påvirker den acceptable værdiansættelse.

Der er en “lille” forskel på Aaltos og Talenoms vurderinger. :wink:

Jeg ville nok have nogle forbindelser til Vincit, så jeg ville købe alle modding-dele derfra… Jeg ville ikke samle et IT-team på 50 mand, som Talenom gjorde i gamle dage.

1 Synes om