Her er mine vigtigste konklusioner:
-
Jeg finder initiativet omkring intern softwareudvikling (In-house Software Development) interessant. Forudsat at virksomheden i øjeblikket bruger cirka 5 % af sin omsætning på ekstern software (€1 mio.??), kunne det give en meget hurtig tilbagebetaling (payback) at udvikle egne værktøjer for et par millioner euro (ved at udnytte eksisterende aktiver og domæneekspertise). Vigtigere er det, at det kan give dem den strategiske frihed til at udrulle nye automatiserings-/AI-værktøjer for at optimere den langsigtede drift. Men det er sandt, at ledelsen skal have en meget klarere kommunikation og dele sin langsigtede vision herom.
-
Efter min mening kan revisionsfirmaer blive ”netto-vindere” af AI. De kan reducere driftsomkostningerne betydeligt, samtidig med at de bevarer deres primære voldgrav (moat): kundernes tillid. I løbet af 2025 fremhævede mange artikler tendensen med, at VC’er (venturekapitalfonde) målretter sig mod ”revisions-roll-ups” drevet af AI-automatisering. Venture Firms Target Accounting Roll-Ups with AI Automation Play
-
Disse udfordringer forstærker den igangværende konsolidering i branchen. Aallon nyder godt af dette, i første omgang som opkøber, og måske som et opkøbsmål på mellemlang/lang sigt.
-
Den største modvind er fortsat den svage organiske vækst og det finske makromiljø. Jeg tror dog på, at den nuværende værtsættelse allerede afspejler disse risici.
Held og lykke til alle!