100-baggere i 10 år, med lav risiko

En aktieportefølje kan øges hurtigere end indeksfonde, der følger det generelle marked, ved enten a) konstant at handle (“veivaamalla”) aktier, der er steget kraftigt og har opbrugt deres afkastpotentiale, eller b) ved at sidde længe med omhyggeligt udvalgte “multibaggere”.

Den første stil er udfordrende på grund af timing.

Denne tråd er dedikeret til jagten på sidstnævnte. Hvilket også er udfordrende, da det at lede efter sådanne tilfælde er som at lede efter en nål i en høstak. Og det er ikke engang en god sammenligning: fejlskud æder porteføljens afkast. Det er som at lede efter en nål i en høstak fyldt med barberblade, der skærer i fingrene.

Vi har i det mindste én lignende tråd på forummet, nordiske tidoblere, men her afviger oplægget og målene en smule.

Hvem ville ikke gerne finde den næste NVIDIA eller Microsoft i en tidlig fase? Udfordringen er, at virksomheden skal være relativt lille (markedsværdi på højst 30 milliarder dollars: hvis sådan en 100-dobles, vil den svare til nutidens Microsoft). Når man forsøger at finde et ”long shot”, tager man nemt for meget risiko. Derudover er det svært at blive siddende i sådanne supervindere. De seneste årtiers supervinder, energidrikvirksomheden Monster, er faldet over 70 % ved flere lejligheder. For Tesla er korrektioner nedad på over 50 % hverdagskost.

Det er dyrt at tabe penge, derfor skal risiciene være moderate.

Med inflation og generel økonomisk vækst er aktiemarkedet i gennemsnit fordoblet hvert 7.-10. år.

Med et årligt afkast på 10 % vil markedet blive hundrede gange større på omkring 49 år. Derfor har titlen et provokerende kort tidsinterval på 10 år. Selvfølgelig må det i praksis gerne strække sig lidt længere end det.

Regler:

Forretningen skal være forståelig og have et stort vækstpotentiale ved enten at disrupte et eksisterende marked eller skabe et nyt marked. Hvis forretningen ikke er forståelig, er det svært at vurdere dens reelle potentiale og risici.

Virksomhedens ledelse skal være ærlig og fremragende til deres arbejde (handlinger skal svare til ord, god kapitalallokering), og hovedaktionærerne skal også være kompetente.

Virksomheden bør være overskudsgivende eller troværdigt kunne blive det snart.

Aktien skal være billig: P/E (eller pengestrømsmultipler) maks. 20x, gerne tættere på ti (se 11-baggers studiet i Vartissa).

For at fortsætte med virksomhedseksemplerne fra starten. Microsoft blev børsnoteret i 1986 til en pris på 35,50 dollars pr. aktie, og med den udvidede aktiekapital var EPS for regnskabsåret 1987 (der sluttede i juni) 1,30. P/E var altså 27x.

NVIDIA, som på tidspunktet for trådens start har fået en iøjnefaldende værdiansættelse (markedsværdi 1,5 billioner, omsætning 45 milliarder dollars), kunne i de tidlige 2010’ere fås til under P/E 20x.

Faktisk kræver en mangedobling normalt, at man køber billigt.

Selvfølgelig er vi ikke slaver af P/E-multiplen. For eksempel var Amazon i tidligere år en tech-juggernaut i svøb, der genererede gode pengestrømme, mens det regnskabsmæssige resultat var, som det nu var. Og vi er selvfølgelig klar over, hvad multiplerne bunder i: vækst, dens lønsomhed (ROIC/RONIC) samt afkastkravet (som vi sofistikeret slynger ud).

Område: hele verden, men store markeder som USA, Europa (inkl. Finland) og Indien er sandsynligvis de mest potente. Jeg ville undgå områder, der er svære at tilgå eller politisk risikofyldte, såsom Kina eller mange andre vækstlande.

Der er ingen branchebegrænsninger. XPEL, en 100-dobler, som jeg missede i 2010’erne (og som det lykkedes mig at sælge i panik med tab), laver beskyttelsesfilm til bilmaling. Men generelt er sådanne virksomheder helst kapitallette og nogenlunde skalérbare. Bemærk dog, at f.eks. Tesla ikke er en kapitallet forretning, og den opererer i en branche, der traditionelt anses for at være… udfordrende for skabelse af aktionærværdi.

Lad os derfor holde sindet åbent!

Observationer, idéer, egen research, overvejelser og modargumenter kan skrives i denne tråd. Hvis og når der findes virksomheder, og diskussionen om dem er aktiv, kan de udskilles i deres egne virksomhedstråde.

Som trådstarter håber jeg, at hver kommentar er analytisk og velovervejet. Der er blevet efterspurgt mere sagligt indhold på forummet, og da jeg selv starter tråden, tillader jeg mig at stille endnu højere krav til indholdet.

Udfordringen er nu givet.

Rigtig god jagt på 100-dobleren, træn tålmodigheden og lav nogle gode aktievalg!

310 Synes om

Fremragende åbning!

Det ville være interessant at høre med gode begrundelser, om der på Helsingfors-børsen i øjeblikket findes selskaber, som i teorien har potentiale til en 100-dobling. 10 år er også en utrolig lang tid, da selskaber udvikler sig, og mange af de nuværende selskaber på Helsingfors-børsen (Hesuli) sandsynligvis vil se helt anderledes ud om 10 år. En 100-dobling over en lang tidshorisont bringer et vist lotto-element med sig, og enhver case, der tages op til diskussion, indeholder rigtig mange “hvis’er” og “men’er”. For at en hurtig indtjeningstilvækst skal være mulig, bør forretningsmodellen helst være kapitallet, hvilket betyder, at selskabet ikke behøver at investere store summer i f.eks. fabrikker eller vedligeholdelsesinvesteringer for at kunne vækste forretningen eller opretholde den nuværende produktion. En skalérbar forretningsmodel ville muliggøre investeringer i bl.a. salgsvækst eller opkøb. Markedet skal også være stort nok og helst globalt, for at denne fremtidige 100-dobler skal have realistiske muligheder for at erobre markedet. Finlands hjemmemarked er nok for lille til, at de nuværende selskaber har realistiske chancer for at give 100x. Hjemmemarkedselskaber har dog været rigtig gode investeringsobjekter, selvom de ikke har haft betydelig forretning i udlandet (Case: Admicom og Talenom for et par år siden).

Set i bakspejlet er det selskab, der er tættest på denne bedrift, Qt, hvis aktie i foråret 2016 lå omkring 4,2 €, og fra de nuværende niveauer skal aktien “kun” stige 6,2x i løbet af 2,5 år for at Qt kan komme på denne liste. Efter en 100-dobling ville Qts markedsværdi være 10,7 milliarder euro, hvilket er et stort beløb i finsk sammenhæng, men stadig ret lille ude i verden. Med Inderes’ nuværende estimater ville P/E-tallet for 2026 være 120x, og det er nok sikkert at sige, at det med de nuværende prognoser ikke er muligt, men væksten skulle accelerere for at nå denne vilde bedrift.

Er der andre heste på Helsingfors-børsen, der kunne nå dette? Inden for softwaresektoren er det helt sikkert “nemmest”, da forretningsmodellen ikke binder anlægskapital. De nuværende softwareselskaber i Helsingfors er så trætte i forhold til vækst, at jeg med den nuværende viden ikke tør sætte andre navne på prospektlisten end Qt, bortset fra måske Aiforia, hvis markedsværdi var 80 mio. € for et år siden. Aiforia er en startup-virksomhed, men står konkurrencemæssigt måske i en af de bedste positioner blandt de finske softwareselskaber takket være deres gode referencer på et nyt marked, og de skaber et nyt marked inden for deres felt. Jeg kender ikke Aiforia i dybden, men personligt nager det astronomiske værdiansættelsesniveau i forhold til omsætningen mig (EV/S >20). Selv hvis alt går fremragende, er en del af denne succes allerede indpriset i aktiekursen. Antallet af aktier vil sandsynligvis også stige, da kassebeholdningen ikke holder længe med de nuværende tab.

For at komme på listen over aktier, der er 100-doblet på ti år, bør man sandsynligvis rette blikket mod small-cap og turnaround-selskaber, der har et produkt, der kan slå stort igennem ved at disrupte eller skabe et nyt marked. 10 år er en meget kort tid til en 100-dobling, så man skal kunne købe aktien latterligt billigt.

Nurminen Logistics

Jeg bringer selv Nurminen Logistics på banen som et prospekt; aktien kostede 0,25 € i sommeren 2020 (antallet af aktier er steget). Selskabet ville altså have 6,5 år “tilbage” til at bringe forretningen i en sådan position, at aktien steg 19,5x, hvilket ville give en markedsværdi på 1,95 milliarder euro. Hvis aktien om 6,5 år blev prissat til en P/E på 20x, skulle årsresultatet være 97,6 mio. €. Nurminens forventede årsresultat for 2023 er 9,2 mio. €, hvilket betyder, at årsresultatet eller rettere resultatet pr. aktie skal vokse 10,6x, svarende til 44 % årligt. I dette tilfælde ville multiplerne give trækhjælp, men vinderaktier hjælpes normalt altid af stigende værdiansættelsesmultipler. Nurminen får usædvanlig hjælp fra multiplerne, da P/E på det forventede resultat for 2024 er 8x og endnu billigere baseret på pengestrømmen.

Nurminen har mange forretningsområder, men internationale jernbanetransporter har størst betydning for investeringscasen. Den nuværende Trans-Kaspiske jernbanerute har det største potentiale, mens containertoget fra Kina gennem Rusland i øjeblikket er sat på pause. Efter min opfattelse er Nurminens kunder på den Trans-Kaspiske rute primært nordiske virksomheder.

Nurminens forretning binder ikke arbejdskapital, og forholdet mellem capex og den operationelle pengestrøm er blandt de laveste på børsen. Selskabet har store årlige afskrivninger (5 mio. €), men capex udgør kun 1 mio. € årligt, mens den operationelle pengestrøm ligger meget tæt på EBITDA (27 mio. € for 2024). Efter min mening muliggør forretningsmodellen denne “megagevinst”. I mine egne optimistiske beregninger vokser selskabet i de kommende år som en gærdej, når denne årligt voksende pengestrøm bruges til udvikling af selskabet, bl.a. gennem opkøb. Opkøbene kan i praksis være hvad som helst inden for det globale logistikmarked, som opkøbet af North Rail, der blev afsluttet i februar 2023.

Lad os spole tre år frem: Pengestrømmen er blevet brugt til bl.a. opkøb, som har udvidet forretningen til internationalt interessante nicher, hvor man kan udvikle nye tjenester og få distributionskanaler til eksisterende tjenester. Volumenerne på den Trans-Kaspiske rute er vokset til en ny størrelsesorden, eller krigen i Ukraine er slut, og lederen i nabolandets “paradis” er skiftet ud, så toget gennem Rusland er tilbage på bordet, hvilket kan udnyttes med den voksede kundebase. Mange virksomheder, der handler med Kina, ville have gavn af jernbaneforbindelsen. Desuden ville en betydelig del af værdien af handlen med Kina for andre lande end Finland blive transporteret via tog arrangeret af Nurminen, som vi allerede så i 2021. Nurminen kan også udnytte lokomotiverne fra datterselskabet North Rail til trafikken på den finske side.

Nurminens administrerende direktør har masser af såkaldt “skin in the game” og virker som en meget pragmatisk person, hvis ord stemmer overens med handlinger, og han viste også god kapitalallokering med købet af North Rail (egenkapital på 21,5 mio. € blev erhvervet for 9,2 mio. €).

Jeg siger ikke, at Nurminen-aktien vil give 100x, men jeg tænkte, jeg ville fortsætte diskussionen og give mit beskedne bidrag. Der er også skrevet en god bog om emnet, som jeg anbefaler til alle, der jagter 100-doblinger:
100 Baggers: Stocks that Return 100-to-1 and How to Find Them
image

154 Synes om

En 100-bagger på 10 år er en tanke, der er så vild, at der nok er grund til at bryde tallene fra åbningsindlæggets gode eksempler mere detaljeret ned i tal.

Da en akties udvikling til en 100-dobling kan beregnes forbløffende let med formlen:

(omsætningsvækst x margenvækst)^10 x vækst i værdiansættelse = 100

…så er det første skridt naturligvis at rydde den simplere del, altså værdiansættelsen, af vejen. Tabellen herunder viser, hvordan væksten i værdiansættelsesmultipler mindsker behovet for indtjeningsvækst.

Ændring i værdiansættelsesmultipler Påkrævet EPS-vækst (CAGR) over 10 år
ingen ændring 58,5 %
2x 47,9 %
3x 42,0 %
4x 38,0 %
5x 34,9 %
6x 32,5 %

Efter min mening illustrerer dette bedst, hvor vanvittig en bedrift der er tale om. Selv efter et kvantespring i P/E fra 10 til over 60, skulle resultatet vokse med over 30 procent om året for at nå målet. I den anden ende ses det, at det uden multipel-ekspansion er nytteløst at håbe på at opnå status som 100-bagger. Jeg gætter også på, at selvom nogen teoretisk set kunne lykkes med det, så ville købspresset helt sikkert følge en EPS-vækst på 50 procent.

@Verneri_Pulkkinen nævnte i starten P/E 10 som en god pris – personligt ser jeg det sådan, at man med en sådan tidshorisont ønsker at købe cases, hvor en 5-6x gearing fra multiplerne er realistisk. Det kræver sandsynligvis køb tættere på P/E 5-niveauer. Selv verdens bedste, mest effektive og beundrede compoundere, som måske allerede har en 100-dobling bag sig, handles sjældent over 40x – så hvis dit udgangspunkt er P/E 15, er det meget svært at få væsentlig trækhjælp fra multiplerne.

Så er der EPS-væksten. Alle forstår betydningen af vækst, men hvordan skal den se ud? Chris Mayer, der har skrevet bogen, som @Iikka linkede til, taler om vækst med udtrykket “growth in all dimensions”, hvilket især henviser til vækst i margener sideløbende med omsætningen. Hvis jeg husker rigtigt, har Mayer fremført en vis subtil kritik af hypervækst-virksomheder, hvor omsætningens himmelflugt drukner i tabsgivende vækst og skrumpende margener.

I den følgende tabel er væksten i nettomargen over 10 år adskilt i øverste række, og ekspansionen af værdiansættelsesmultipler i kolonnen til venstre. Jeg udelod scenariet “værdiansættelsen stiger ikke”, da det ikke er en realistisk mulighed for en 100-bagger. Tabellen viser, hvor meget omsætningen skal vokse på årsbasis i forskellige scenarier for at opnå en 100-dobling.

Vækst i multipler / Margenvækst 1,2x 1,5x 2x 2,5x 3x 4x
2x 45,2% 42,0 % 38,0 % 35,0 % 32,5 % 28,8 %
3x 39,4 % 36,4 % 32,5 % 29,6 % 27,2 % 23,6 %
4x 35,5 % 32,5 % 28,8 % 25,9 % 23,6 % 20,1 %
5x 32,5 % 29,5 % 25,9 % 23,1 % 20,9 % 17,4 %
6x 30,1 % 27,2 % 23,6 % 20,9 % 18,7 % 15,3%

Senest her burde alle kunne se, hvor brutalt det 10-årige tidsvindue er. Det er måske tvivlsomt at indsætte en kolonne i tabellen, hvor nettomargenen firedobles – det er trods alt et enormt spring på en 10-årig periode – men det fortæller også noget om, hvad denne jagt handler om: man skal kunne undgå de stjerner, der allerede har tårnhøje margener, og starte den fordobling, tredobling eller firedobling helt fra bunden. 2 % → 8 % er en ændring på en helt anden banehalvdel end 15 → 60 %, selvom effekten er den samme. Normalt fører stærk vækst til en form for margenforbedring helt automatisk, når visse faste omkostninger fordeles på en større omsætning, men der skal kæmpes en indædt kamp om hver eneste tiendedel af en procent på alle fronter.

Forummets kæledægge, Evolution, som ramte en 100-dobling ved toppene i 2021, er et særtilfælde i forhold til udgangspunktet for lønsomhed: en nettomargen på 25 % ved børsnoteringen, og nu 10 år senere over 58 %. En vækst i nettomargen på 133 % på 9 år med udgangspunkt i en god softwarevirksomheds margener – ikke dårligt. Men når man også her forstår den operationelle gearing, der findes i Evos forretning, samt Evos position og voldgrave i branchen, så kan selv et barn se, at det ikke er hvem som helst, der kan forbedre sig på samme måde fra et startniveau på 25 %.

Derefter bør man også tage højde for effekten af antallet af aktier (hvilken værdi formanden for udbyttepartiet belejligt glemte i åbningsindlægget :grin: ). Her ville der unægteligt være mulighed for endnu en kaotisk monolog vedrørende buybacks og udbytter, men det er ikke tidspunktet nu. Hvis man vil 100-doble på 10 år, kan man generelt konstatere, at al mulig kapital skal skydes ind i indtjeningsvækst. Udbytter passer naturligvis ikke ind i denne ligning, og buybacks er også lidt på vippen. Hvis man kan reducere aktiebeholdningen, især i starten af den tiårige periode, sænker det selvfølgelig barren for indtjeningsvækst, men det er nok ikke særlig typisk, at en stor del af pengestrømmene i denne profil bruges på regelmæssig udlodning af overskud. Lad os derfor koge dette kriterium ned til, at der ikke må ske udvanding (dilution), og at buybacks er et plus.

I samme åndedrag kan man tilføje en stærk balance som kriterium: gæld må ikke fortære pengestrømmene i vækstfasen, og der skal om nødvendigt være kapacitet til at investere i ny vækst. Nogle firmaer har brug for dette mere end andre – vælg selv den foretrukne løsning. Dette er selvfølgelig ret indlysende, men hvis du som udgangspunkt køber firmaer til encifrede multipler, er der sikkert ikke ligefrem kø af pletfrie balancer. :wink:

På baggrund af dette kan vi opstille groft forenklede eksempelfirmaer, der 100-dobler:

Eksempel 1: lav værdiansættelse og buybacks

År 0: omsætning 100 millioner, nettomargen 4 %, værdiansættelsesmultipel P/E 6, 1 mio. aktier
År 10: omsætning 800 millioner (8x, 23,1 % CAGR), nettomargen 10 % (2,5x), værdiansættelsesmultipel P/E 24 (4x), 800.000 aktier (1,25x, ca. 2 % CAGR) = 100x.

Eksempel 2: hurtig vækst

År 0: omsætning 100 millioner, nettomargen 6 %, værdiansættelsesmultipel P/E 12, 1 mio. aktier
År 10: omsætning 1500 millioner (15x, 31,1 % CAGR), nettomargen 15,6 % (2,6x), værdiansættelsesmultipel P/E 30 (2,5x), 1 mio. aktier (1x) = 100x.

Eksempel 3: hypervækst

År 0: omsætning 100 millioner, nettomargen 3 %, værdiansættelsesmultipel P/E 20, 1 mio. aktier
År 10: omsætning 2700 millioner (27x, 39,0 % CAGR), nettomargen 7,5% (2,5x), værdiansættelsesmultipel P/E 30 (1,5x), 1,01 mio. aktier (0,99x) = ca. 100x.

Efter min mening er det rigtige svar “ikke engang tæt på”. De vækstkrav er så voldsomme, at projektet for næsten alles vedkommende vil falde på begrænsede markeder, både i hjemlandet og måske også for internationale firmaer. En virksomhed som Gofore kunne måske hænge på rent omsætningsmæssigt, men desværre kommer der ikke tilstrækkelig trækhjælp fra margenerne til præstationen. Desuden skal man huske, at for Helsinki-børsens udbytteelskende virksomhedsflok er det en matematisk umulighed at finansiere den nødvendige vækst, når man er vant til at udlodde alt overskydende fra selskaberne. Dette spil er ikke for alle, og for de fleste er overskudsudlodning bedre end raketvækst, men det er stadig værd at nævne særskilt.

På den anden side kan man sige, at der på et effektivt marked slet ikke burde være 100-doblinger tilgængelige med en 10-årig horisont, men alligevel er der altid nogen, der overrasker. Den Nurminen, du foreslog, ser i det mindste ud til at starte fra et værdiansættelsesniveau, hvor der kunne være muligheder. :slight_smile:

134 Synes om

Selvom Verneri afgrænsede emnet for diskussionen flot, vil jeg stadig gerne opponere lidt mod fornuften i denne øvelse. At finde en hundredobling (satakertaistuja) på ti år med høj risiko ville være en opgave, der er til at løse. Man ville bl.a. have adgang til turnaround-selskaber på randen af konkurs, cykliske aktieselskaber i bunden af cyklussen, spekulative medicinalselskaber og junior-mineselskaber osv. En hundredobling på ti år kombineret med lav risiko er derimod et så sjældent fabeldyr, at en investor – især med de nuværende historisk høje værdiansættelser – ikke nødvendigvis engang ville støde på en, selvom man screenede aktier 8 timer om dagen hele året rundt. Ville det ikke være meget mere meningsfuldt at forsøge at nå det samme slutresultat ved at finde en aktie én gang om året i ti år, som stiger +58,5 %? Dette er heller ikke ligefrem en formsag, men mængden af aktier, der stiger knap tres procent i løbet af det næste år, er så stor, at en investor kan søge efter og finde dem ved andet end blot held.

Hele vores børs er så stærkt fokuseret på udbyttebetalinger, at dette formentlig er en praktisk talt umulig opgave. Al kapital skulle kunne allokeres til vækst eller tilbagekøb af egne aktier i 10 år, og en sådan vækstorienteret tankegang hører egentlig ikke til vores børskultur. Hvis jeg dog nu med en pistol for panden skulle vælge et finsk “lavrisikoselskab”, som kunne have en chance for at hundredoble sin værdi, ville jeg selv vælge Nexstim.

Nexstim er en medicoteknologisk virksomhed med en markedsværdi på 17 millioner euro, som har udviklet en ikke-invasiv hjernestimulationsteknologi kaldet SmartFocus®. Det er en navigeret transkraniel magnetstimulationsteknologi (nTMS) udstyret med 3D-navigation, som muliggør målretning af TMS til et specifikt område af hjernen. Teknologien er beregnet til behandling af svær depression og kroniske neuropatiske smerter, hvilket er et helt massivt og underbetjent marked. Virksomheden er ved at vende tilbage til en vej med stærk og accelererende vækst og vil snart også blive overskudsgivende.

kuva

Virksomhedens forretningsmodel er i sig selv rimelig let i forhold til kapitalbehov og meget profitabel som følge af vellykket monetarisering (monetisaatio).

kuva

17 mio. € x 100 = 1700 mio. €, hvilket var Revenios markedsværdi på toppen af cyklussen i 2021. Man skulle altså bare gentage Revenios fantastiske historie, hvor en medicoteknologisk virksomhed med en markedsværdi på et par titals millioner euro bryder igennem globalt med sit topprodukt, og håbe på, at et nyt boblemarked rammer i starten af 2030’erne. Målet ville være væsentligt lettere, hvis den aktieemission, der forventes fra Nexstim i 24H1, gennemføres, og investorernes tillid går helt tabt, og kursen bankes helt i bund. For eksempel 10 mio. € x 100 = 1000 mio. €, hvilket betyder, at der ville kræves 700 millioner euro mindre i markedsværdi for en hundredobling, hvilket som tal er tæt på Revenios nuværende markedsværdi :smiley:

https://www.youtube.com/watch?v=-JTiiC2Ir7w

121 Synes om

Tak for de tankevækkende kommentarer! =)

Det er smart at starte med at kigge i sin egen baghave. Og jeg må indrømme, at jeg tænker på omtrent den samme flok.

Qt kan være en 100-bagger, hvis udgangspunktet er 4 euro. Men en stigning til 400 euro (hvilket i øvrigt ikke er et dårligt afkast fra det nuværende niveau heller) ville kræve, at virksomheden lykkes med transformationen til et universelt værktøjshus for udviklere, der arbejder med forskellige skærme og indlejrede systemer (embedded systems). Måske ikke realistisk på 10 år, men hvis virksomhedens sult ikke aftager, ville jeg ikke kalde det umuligt på den lidt længere bane. Men det kræver en hel del optimisme og tro.

Nurminen er i sidste ende en servicevirksomhed. Måske kunne en 100-dobling fra den afdeling for øre-aktier faktisk være mulig på lang sigt, hvis virksomheden får åbnet nye ruter, bliver lønsom, og aktien ender i en passende boble, eller hvis virksomhedens nøglepersoner beslutter at gå på pension ved at sælge firmaet til en overpris til en international logistikgigant.

@Antti_Siltanen og @Antti_Luiro, bioselskaberne er unægteligt oplagte kandidater, men de er utroligt svære at forstå. Når I har tid, ville det være sjovt at læse korte essays fra jer om f.eks. Aiforia, Nightingale, Nexstim eller Markku Jalkanen (jeg mente Faron :D) og deres muligheder for en 100-dobling på en kortere tidshorisont end 49 år. :smiley:

Valid pointe, men de tilfælde falder ind under kategori 1, som nævnt i trådens indledning, hvor man handler aktivt ind og ud over en årrække. Det er også en god (og svær) strategi, men denne tråd fokuserer på at sidde med fingrene krydset ombord på raketterne.

64 Synes om

Efter at have åbnet tråden gik jeg straks i gang med at køre en aktiescreener med følgende kriterier:

-Under 10 mia. $ i markedsværdi
-Sidste 5 års EPS og omsætningsvækst på mindst 10 % om året
-Over 50 % bruttomargin
-Over 15 % ROI
-Og P/E maks. 30x.

Med disse kriterier fik jeg kun 15 virksomheder at kigge på, men et sted skal man jo starte. Blandt dem var bl.a. Inmode, som allerede har sin egen tråd på forummet.

Måske fungerer dette link sådan, at de vilkårlige afgrænsninger også følger med for andre. Bemærk, man leder ikke ligefrem efter multibaggere med denne slags kriterier, men et sted skal man starte. :smiley:

https://finviz.com/screener.ashx?v=111&f=cap_midunder,fa_eps5years_o10,fa_fpe_u30,fa_grossmargin_o50,fa_pe_u30,fa_roi_o15,fa_sales5years_o10&ft=4

Da jeg nørdede lidt omkring kapitalforvaltningsbranchen i den seneste Vartti, besluttede jeg i går at bruge tid på at undersøge Patria Investments (fondskode det fredelige PAX), som var havnet i mængden.

Hurtige observationer efterfulgt af lidt egen refleksion.

Potentiel 100-dobling på 10 år :x:
Muligvis interessant på anden vis :ballot_box_with_check:
Svær at gennemskue :exploding_head:

Der er tale om en hurtigt voksende kapitalforvalter registreret på Caymanøerne, som i sine investeringer fokuserer på Latinamerika. Kerneteamet har arbejdet sammen siden 80’erne. Virksomheden blev børsnoteret i 2021. Virksomheder på Caymanøerne har deres egne finurlige træk, såsom aktionærernes totale mangel på indflydelse, en kriminelt lav skattesats og bedøvende lange SEC-rapporter. Selskabet har to aktieklasser, så det er fuldstændig nytteløst for den almindelige investor at klage til ledelsen over noget som helst. :smiley:

Markedsværdien er godt et par milliarder. Ved en hurtig vurdering virker det meget usandsynligt, at netop dette firma skulle ende blandt verdens største kapitalforvaltere med en markedsværdi på 200 milliarder. Kunne det blive en virksomhed til 20 milliarder engang, hvis den stærke vækst fortsætter? Måske.

Screenshot 2024-01-28 at 9.16.08

Selskabet fokuserer især på private equity (man køber hele virksomheder til fonden og udvikler dem, indtil de sælges videre eller børsnoteres), infrastruktur (f.eks. køb af vandkraftværker) og credit (man låner penge ud til virksomheder).

Selskabet er efter egne ord en af de førende alternative forvaltere (alt-houses) med fokus på Latinamerika, men jeg er så mættet af ordet “førende”, at det ikke rigtig betyder noget. :smiley:

Kapitalforvaltere tjener penge ved at rejse kapital fra investorer, opkræve en vis procentdel af den forvaltede formue samt performance-gebyrer, for at sige det enkelt. Jo større den forvaltede kapital (AUM, assets under management) er, desto sjovere er det.

Selskabets AUM er vokset imponerende både organisk og gennem opkøb, selvom jeg ikke har haft tid til – eller nødvendigvis evnerne til – at vurdere, hvor rentable opkøbene har været. :smiley:

Screenshot 2024-01-28 at 9.22.07

Da investeringerne er koncentreret i Sydamerika, spiller kontinentets økonomi en eller anden form for rolle i PAX’ tiltrækningskraft. Kontinentet er stort og i vækst, omend politisk ustabilt visse steder. PAX har formået at opnå fremragende afkast der, selv målt i dollars (de lokale valutaer er såkaldte “bløde” valutaer), men det er jo ingen garanti for fremtiden.

Screenshot 2024-01-28 at 9.25.15

P/E på realiseret indtjening er 18x og en udbytteprocent på over 5 %. Det lader vi ligge til eftertanke.

Tilføjelse: Jeg skrev ordet ”observationer” i startindlægget. Som jeg konstaterede, er dette næppe en 100-dobling baseret på et par timers research, men når man kan dele sine observationer om forskellige firmaer med andre, opmuntrer det til at tygge sig igennem F-20 og et par præsentationer. På den måde kan hurtig research også være til glæde for andre. Selvfølgelig, hvis firmaet var en klar konkurskandidat, kunne man springe indlægget over eller nøjes med et par sætninger. :joy:

84 Synes om

Selv med fare for at levere en langtrukkun monolog, vil jeg gerne fremhæve endnu en grund til, at denne type refleksion er nyttig: den får en til at fokusere på det væsentlige.

En enorm mængde tid hos investorer og (især) analytikere går med at gætte på næste kvartals EPS og skattesats. Men det er ikke det, der driver det langsigtede afkast.

Dette 100X-projekt (vi kan vel kalde det det) tvinger en til at tænke over de langsigtede drivere for virksomheden.

-Hvor stort er potentialet og konkurrenceevnen for virksomhedens produkter (ROIC > WACC)?
-Og holder disse konkurrencefordele, så virksomheden også klarer sig om 10 år og endnu længere ude i fremtiden?
-Har virksomheden de rette strukturer til at skalere og blive mange gange større?
-Investerer virksomheden allerede i de næste produkter/tjenester, da markedspotentialet for enkelte produkter ikke er ubegrænset?
-Er virksomhedens ledelse i stand til og har evnerne til at gøre firmaet mange gange større og samtidig skabe aktionærværdi (enhver kan trods alt købe uendelig omsætning ved at finansiere opkøb gennem aktieudvidelser)?
-Er aktiens værdiansættelse billig nok til, at den mangedobling af multiplerne, som @Hades så glimrende har påpeget, er mulig med relativt realistiske forventninger?
-Hvad er der, jeg ikke forstår ved virksomheden, og hvad kan gå galt i en 10-årig tidshorisont?

God fornøjelse med jagten på den næste 100-dobler!

116 Synes om

2 indlæg blev flettet ind i tråden: Spørgsmål & svar-tråd om investering

Okay, så er det på med spekulationshatten :guardsman:, alle mulige ansvarsfraskrivelser er gældende, og så går vi i gang:

TLDR-opsummering: Jeg vil pege på BBS, Bioretec og Faron fra min egen portefølje som de tre øverste kandidater på vejen mod 100x. Da risikoen også bør tages i betragtning, ser jeg den som lavest hos Bioretec blandt disse.

BBS 100x = 930 MEUR. En oplagt sammenligning her er Bonesupport, som på cirka 20 år, med FDA-godkendelse af et par produkter og en LTM-omsætning (sidste 12 måneder) på omkring 50 MEUR, har nået en værdiansættelse på over 1 mia. EUR. At nå dertil ville kræve, at BBS’ produkt viser sig at have en markant bedre ydeevne end konkurrenternes, en udvidelse af produktporteføljen, opnåelse af salgstilladelser – især i USA – og stor succes med salg og markedsføring globalt. En hindring for at blive en multibagger er formentlig flere kommende udvandende finansieringsrunder. Der er også meget at bygge op i organisationen for at styrke salg og markedsføring, da virksomheden først nu er ved at overgå til en kommerciel fase. Andre interessante sammenligninger end Bonesupport er efter min mening Ossdsign og Kuros Biosciences, som begge er kommet godt fra start, men ikke mere om dem her.

Biohit: 100x = 2900 MEUR. En 100-dobling ville kræve, at omsætningen hurtigt vokser fra det nuværende niveau på ca. 10 MEUR til omkring 300 MEUR, hvor en P/S-multipel på 10x ville være berettiget af den hurtige 100x-vækst. Med den nuværende produktportefølje er dette næppe muligt, så Biohit skulle ramme en guldåre inden for R&D (forskning og udvikling). Markedet for mave-tarm-kanalen er på omkring 5 mia. EUR, hvilket ville kræve, at Biohit blev en af de store spillere i branchen og/eller havde en meget succesfuld ekspansion til nye diagnosticeringsområder. Udvanding er ikke sandsynlig.

Bioretec 100x = 4,8 mia. EUR. Bioretec har en ret klar vækstvej med ny teknologi, som i hvert fald på papiret har meget tydelige fordele i forhold til eksisterende produkter. Virksomheden har også en fordel i USA som den første på markedet, barrierer skabt af FDA-godkendelse og beviser for vækst i salget af den gamle produktportefølje. Det er altså et godt udgangspunkt. Svaghederne på vejen mod 100x er manglen på beviser for den reelle markedsefterspørgsel på Remeos-produkterne og investeringsbehov, som kan betyde endnu en finansieringsrunde. Hvis Bioretec nåede sine egne mål om en omsætning på 62 MEUR, kunne multiplerne med den vækst sagtens være i omegnen af 15x P/S og dermed en markedsværdi på 1000 MEUR. Derfra og fremad skulle produktporteføljen fortsat vokse frem mod 2030’erne, og der er masser af markeder at erobre.

Faron 100x = 24 mia. EUR. En form for sammenligning på vejen mod 100x kunne være BioArctic, som har opnået gode Fase 3-resultater for Alzheimers sygdom, fik FDA-godkendelse sidste sommer og dermed en markedsværdi på 2 mia. EUR. Dette er altså i en stor indikation med begrænset konkurrence. Det ville derfor kræve gunstige Fase 3-resultater fra Faron i de kommende år inden for blodkræft og på baggrund heraf FDA/EMA-godkendelser, som kunne støtte en vej mod en 10x-vurdering. For at nå 100x ville det kræve en licensaftale, der kunne sætte gang i BEXCOMBO-Fase 2 for solide tumorer og senere gennemføre Fase 3, helst i en bred vifte af forskellige indikationer. Disse skulle give meget gunstige resultater, der muliggør et bredt gennembrud i indikationer for forskellige solide tumorer, og voila – 100x er en realitet. På risikosiden er der risiko for, at en fornuftig licensaftale ikke kommer i stand, og at de afgørende Fase 3-studier forsinkes eller ikke gennemføres på grund af manglende finansiering. Resultaterne kan naturligvis også vise sig ikke at understøtte en markedsadgang, og R&D-risikoen er under alle omstændigheder høj. Udvanding er fortsat ret sandsynlig.

Nexstim 100x = 1700 MEUR. Den samlede LTM-omsætning for de tre børsnoterede TMS-producenter er omkring 100 MEUR. Markedet som helhed, inklusive ikke-børsnoterede virksomheder, kunne groft sagt være i størrelsesordenen 300 MEUR. Jeg vurderer markedsvæksten til at være i den høje ende af de encifrede procenter (high single-digits). Nexstim kan udover TMS-udstyr opnå yderligere vækst og markedsandele ved at investere licensindtægter i servicevirksomheder til klinikker, hvilket ville tilføre en defensiv, men mindre skalerbar forretning ved siden af udstyret. En eksplosiv vækst for Nexstim ville naturligvis kræve, at de tog kraftige markedsandele fra konkurrenterne, hvilket jeg i hvert fald ikke mener, vi har set klare tegn på endnu. Aktiekapitalen kan stadig blive udvandet; behovet for en emission er 50-50.

Nexstim blev nævnt ovenfor. I vores vækstprognoser er det værd at huske, at der er indregnet en 5-årig licensperiode, som bringer en stor del af væksten i de kommende år 2024-2029. Den forventede vækst er altså ikke udelukkende organisk, og den nuværende licensaftale udløber efter 5 år.

Modulight 100x = 4600 MEUR. Som sammenligning kan nævnes den globale lasergigant Coherent Corp, der omsætter for ca. 5 mia. og har en markedsværdi på 7,2 mia. USD. Coherent opererer mere eller mindre på alle lasermarkeder. (Efter min mening er Lumibird SA en mere rimelig sammenligning, med en omsætning på ca. 200 MEUR og en markedsværdi på 240 MEUR). Modulight’s vækstrejse ville naturligvis kræve vækst i toplinjen, hvilket afhænger af endnu ukendte nye tiltag. I det positive scenarie begynder Modulight hurtigt at få deres lasere ud til klinikker, der tilbyder behandling af forskellige kræftformer og andre laserbehandlinger, i betydelige mængder. Virksomheden får også hurtigt implementeret sin prismodel baseret på antal behandlinger og begynder at modtage betydelige beløb i størrelsesordenen 10 k€ i godtgørelse pr. given behandling. Dette er naturligvis yderst skalerbart og ville retfærdiggøre, at de nuværende værdiansættelsesmultipler udvides markant. På risikosiden er holdbarheden af den nye forretningsmodel efter min mening endnu ikke bevist, og i stedet for vækst har omsætningen været nedadgående. Kommende nye tiltag kan vise sig at være små indikationer, og brugen af lasere i behandlingen af dem kan forblive marginal og/eller langsomt voksende. Udvanding er ikke i sigte i øjeblikket.

Orion 100x = 620 mia. EUR. En 100-dobling af Orion ville betyde, at de blev verdens største medicinalvirksomhed. Vejen dertil kunne opstå, hvis Orion i de kommende år investerede indtægterne fra Nubeqa i nye lægemiddeludviklingsprojekter, som over en længere periode ville resultere i overraskende succeser i en kategori, der kan sammenlignes med det nuværende boom inden for slankemedicin.

151 Synes om

Godt point, men jeg mener, at det afhænger ret kraftigt af, hvilken type investering man har foretaget. Hvis man køber en højrisikovirksomhed, hvor forretningen enten udvikler sig eller ej, så bliver det sandsynligvis rigtig svært at “holde”, når markedet modtager et positivt signal og multiplerne går i kredsløb, mens forretningen kun langsomt følger efter. Plug Power er formentlig et godt eksempel fra et par år tilbage – så vidt jeg forstår, blev der drevet 20-30x stigninger via multiplerne, mens lønsomheden lod vente på sig.

Hvis man derimod kan købe en allerede rentabel, såkaldt “god forretning” billigt, er det formentlig lettere at holde fast. Jeg tager et eksempel fra min egen portefølje: da jeg købte de første Fairfax-aktier i sommeren 2022, fik jeg dem til en pris på P/B 0,7. Da jeg ved, at virksomheden ikke står tilbage for sine konkurrenter, og at gennemsnitlige forsikringskonglomerater handles omkring P/B 1,5, kan jeg uden problemer holde fast gennem den første fordobling af multiplerne i visheden om, at der ikke er tale om en boble. En fordobling mere ville sandsynligvis også gå an, hvis forretningen udvikler sig godt, men derefter begynder de udfordrende tider, når præmieværdiansættelsen stiger til f.eks. niveauet for det overvurderede Sampo. Det skal nævnes, at jeg ikke ser Fairfax 100-doble sig fra mine købspriser.

Med hensyn til “100-baggers” er der dog det “problem”, at få firmaer simpelthen er så billige på købstidspunktet, at en fire- eller femdobling af multiplerne blot ville være korrektioner til konkurrentniveau. Domino’s Pizza èr et godt eksempel på en undtagelse, hvor aktien i et firma, der voksede til en fremragende restaurantkæde, har femdoblet sin værdiansættelse for at matche niveauet for andre store kæder (groft sagt P/E 5 → 25). Dette er dog sjældent, og derfor skal man lære at udholde den tilsyneladende høje prissætning, men hvis man kender sit investeringsobjekt godt, er det absolut muligt.

Jeg mener, det er værd at nævne, at hvis det skulle gå så smukt, at multiplerne f.eks. tiodobles allerede i den tidlige fase, men EPS-væksten stadig er i sin spæde begyndelse, så kan den mest fornuftige investeringsbeslutning ofte være at sælge aktierne. En 100-dobling er ikke et mål i sig selv, hvis den risikojusterede afkastforventning forbliver lav efter en hurtig stigning i multiplerne.

52 Synes om

Lad os især huske dette punkt fra startindlægget. I denne tråd er der fremragende indlæg med interessant information og gode overvejelser, som skaber merværdi. :slight_smile:

Helst således at der ikke kommer hurtige bemærkninger i tråden, som ikke skaber særlig merværdi, og som mere eller mindre er selvfølgeligheder.

Hvis du har et let spørgsmål eller en hurtig bemærkning i tankerne, er det en god idé at lære denne funktion at kende:
https://keskustelut.inderes.fi/t/ohjeita-foorumin-kayttoon-foorumilaisille/33597/2?u=sijoittaja-alokas

Indlæg er blevet slettet og bliver flyttet. Lad os læse startindlægget roligt igennem og de efterfølgende indlæg, samt bruge tid og eftertanke, når vi skriver indlæg i denne tråd. Det vil sige, lad os huske på, at indlægget skal passe til tråden, ikke afvige fra emnet og bringe merværdi til andre investorer, :slight_smile:

Tak for forståelsen og gode diskussioner!

38 Synes om

Når man overvejer, hvordan og hvilken type virksomheder der når en 100x markedsværdi, er det nok en god idé at gennemgå, hvor de kommer fra og hvorfor.

Jenga-teamet (!) har foretaget en undersøgelse, hvor de blandt 55.000 globale børsnoterede virksomheder har ledt efter fællestræk hos de 100x-virksomheder.
Global Outperformers - Jenga Investment Partners (jengaip.com)

Undersøgelsen er ganske letlæselig, og jeg opfordrer til at tage et kig. Dette bør give et godt grundlag for at overveje, hvordan man kan ramme 100x-gruppen i fremtiden, hvad man kan lære af tidligere vækstvirksomheder, og hvordan vi kan råde den dartkastende abe til at sigte bedre fremover!

• Ud af 55.000 aktier leverede 446 et afkast på 100x, hvilket betyder, at en dartkastende abe i 2012 havde en sandsynlighed på 0,8 % for at ramme en 100x-aktie globalt.
  • Størstedelen af de 446 var rentable virksomheder! Det betød altså, at det ikke kunne betale sig for aben at sigte efter dem, der havde været tabsgivende i årevis.
  • Der krævedes ikke en 100 % CAGR i omsætningsvækst. En CAGR på 20 % var allerede mere end rigeligt til, at virksomheden i sidste ende blev en 100x.
  • Størstedelen af virksomhederne øgede også deres driftsresultat (EBIT), og de fleste mere end deres omsætning.
  • Størstedelen af virksomhederne havde også en startværdi for EV/EBIT på mellem 0-15, med andre ord var de billige, hvis de havde en rentabel vækst på 20 %. Man betalte ikke for meget for væksten!
  • Virksomhedens livscyklus og vækstfase betyder noget! Aben bør sigte efter virksomheder med en markedsværdi på under 300 mio. USD. Små virksomheder var tydeligt overrepræsenterede blandt de 446 100x-virksomheder.
  • Virksomhedens hjemmemarked har betydning: Indien, Sverige, Japan, Tyskland og Israel havde større sandsynlighed for at fostre en 100x-virksomhed end Kina, USA eller UK.
  • Fra Finland var tre virksomheder, herunder Neste og Revenio, på listen over de 446.
  • Sverige – en topscorer som land i denne undersøgelse – producerede omkring tyve 100x-virksomheder.

Det er derfor slet ikke umuligt, at der kommer 100x-virksomheder fra Norden i løbet af de næste 10 år, og de er allerede på listen! Jeg vil selv gætte på, at virksomheder, der løser klimaproblemer, eller problemer inden for softwareindustrien eller det medicinske område, vil have gode odds.

Der er omkring 16.000 virksomheder på den nordiske liste. Hvis man ser på dette med en screener: <300 mio. EUR micro-cap markedsværdi, 0-20 EV/EBIT, 0-30 % omsætningsvækst, >0 % overskudsgrad (profit margin), får man en gruppe på under hundrede.

nordic microcaps growing profitable 2024-01-28 151753

Så er det bare at vælge de næste 100x blandt dem. Med disse odds burde der kunne findes et par 100x på listen! Let som ingenting :smiley:

125 Synes om

Fremragende tråd, men jeg er helt enig med Eka. Bemærkningen om ”lav risiko” til sidst giver først en lille ”bullero-vibe” (amatør-optimist), men lad os tolke bemærkningen i den bedste mening som at vi ikke leder efter lottokuponer, men snarere et radikalt fejlprissat selskab, som har en begrundet vej til at blive en compounder.

Med bagklogskabens lys, hvad ville så være historiens mest risikofattige 100-dobler?

Amazon:

IMG_2377

Monster beverage:

DUTXGNpW0AAb5Wm

Xpel:

IMG_2379

Microsoft:

IMG_2380

Apple:

IMG_2381

En risikofattig 100-dobler eksisterer ikke. I praksis er man nødt til at købe mod det herskende markedsnarrativ; naturligvis er dette indpriset i kursen, og aktien kan fås billigt. På forummet burde den gennemsnitlige besøgende få lidt opkast i munden, når selskabets navn nævnes. Herefter skal man have ret og være i stand til at modstå voldsomme udsving i aktiekursen. Hvis sidste års vigtigste lektie var, at man har sine stop-loss klar ved et fald på -20 %, så er det nytteløst at prøve at købe og holde en sådan aktie med den slags papirhænder.

I øjeblikket kunne Tecnotree måske falde i denne kategori, hvis de i fremtiden uventet kunne vende pengestrømmen (cash flow). Dette er et meget stort ”hvis”. I en vanskelig økonomisk situation har omsætningen dog været konstant stigende, ligesom resultatet (undtagen i -22). Med næste års estimater nærmer EV/S sig 1 og EV/EBIT 4. Bare det at nævne selskabets navn giver tynd mave på forummet, og afskyen er indpriset i kursen. Dertil kommer succes med vækstinvesteringer, accelererende vækst og et sticky product, som er svært for kunden at udskifte.

Jeg sætter en påmindelse til 2034, så jeg kan komme tilbage og grine af selve idéen.

141 Synes om

Hvis man vil finde en 100-bagger i pharma-sektoren, kan man kun anbefale denne nyeste Acquired-podcast, hvor de gennemgår Novo Nordisks rejse mod at blive en sandsynlig 100-bagger.

Omkring midten af afsnittet og i hele den sidste del af episoden gennemgår de, hvilke odds en pharma-lottospiller er oppe imod, hvis man forsøger at finde 100-bagger-emner helt fra de tidlige præ-fase-forskningsstadier. Det er nok lettere at finde guld i Lemmenjoki end en pharma-aktie, der breaker som en 100-bagger.

48 Synes om

I denne tråd er holdningen ret stærk til, at man ikke finder 100-baggere i Helsinki, så lad os tage foliehatten på, kokainen op i næsen og svømme lidt mod strømmen bare for sjov. Jeg kommer i hvert fald i tanke om ét firma i Helsinki, som er faldet tydeligt fra toppen, som på et vist niveau er populært på forummet, og som har en klar landingsbane til at blive en 100-bagger. Mine damer og herrer,

Talenom: En europæisk regnskabsgigant

I Talenoms omfattende analyse fortæller @Juha_Kinnunen, at Talenoms TAM (Total Addressable Market) i Finland, Sverige og Spanien er cirka 15 mia. afrundet. Hvis vi ekstrapolerer TAM for hele Europa, er det formentlig på niveauet 100-200 mia. Lad os antage et marked på 200 mia. og en markedsvækst lidt hurtigere end BNP (3 %) for de næste 10 år, så er Europas TAM til den tid 270 mia. Talenoms markedsværdi (M-A) er i øjeblikket 264 mio. 100X dette er 26,4 mia., hvilket er næsten 10 % af TAM, selvom resultatet ikke engang er taget i betragtning i mellemtiden. Hvis vi antager en P/Ebit på 25 for Talenom på det tidspunkt på grund af en god væksthistorik og en stærk margen, så skulle man generere en Ebit på omkring 1 mia., hvilket er ~66x over 10 år i forhold til dette års estimerede Ebit. Talenoms P/Ebit er i øjeblikket omkring 17, så multiplerne stiger en smule. Som jeg sagde, kræver det noget stærkere end kaffe at overveje denne øvelse, men hæng på.

Hvordan er sådan et vanvid muligt? Den vigtigste nøgle til fremtiden er at bevise Talenoms finske succes i udlandet, det vil sige at levere en Ebit på over 20 %. Trinene:

1. Alle nøglepersoner i firmaet, der er “seksuelt orienterede” mod udbytte, skal ud. Pengene skal bruges på vækst.

2. I Sverige bevises strategiens holdbarhed, og landets Ebit-% stiger til Finlands niveau. På dette tidspunkt forstår investorerne, at Talenoms strategi virker → multiplerne stiger.

3. Da de revisorer, der arbejder hos Talenom, kan håndtere flere kunder end gennemsnittet (= flere penge til revisoren end gennemsnittet), stiger firmaets omdømme som arbejdsgiver og som ejer af virksomheder. Den organiske vækst er god, og med høje multipler kan man fortsætte den uorganiske vækst, og udvandingen (dilution) er relativt lille.

4. Talenom har bevist, at de kan ekspandere til et nyt land, implementere deres egen software der og levere en Ebit på over 20 %. Nu skal det samme spil spilles i et par andre europæiske lande, indtil en Ebit på 1 mia. er nået. I denne vækst er de “stenalderagtige” lande i Sydeuropa i en nøgleposition. Hvad kræves der til det?

Lad os antage, at alle Talenoms lande leverer ovennævnte resultat. For at nå en Ebit på 1 mia., skal omsætningen være 5 mia. (~2 % af hele Europas TAM). Dette års estimerede omsætning er 136,8 mio. En CAGR over de næste 10 år til det mål ville være omkring 43 % :face_vomiting: :face_vomiting:

Historiens morale:

• Virksomhedsopkøb foretaget med aktier udvander ejerskabet, så i virkeligheden skulle væksten være endnu højere end dette!!

• Man slipper næppe af med udbytterne.

• Væksten læner sig op ad en stigning i værdiansættelsesmultiplerne (delvist spekulativt).

• For 100-baggere er det godt, hvis startmultiplerne er lave, for at målet skal være muligt.

• 10 år er en meget kort tid til denne udfordring. I overensstemmelse med ovenstående scenarie ville Talenom til slut kun have en markedsandel på 2 % på det europæiske regnskabsfelt. Det lyder ikke for voldsomt i mine ører, men at opnå den position på 10 år er nok en umulighed. På 20 år burde det være opnåeligt med en CAGR på “kun” ~20 % år-over-år.

Tak og undskyld.

Disclaimer: Tallene indeholder afrundingsfejl

62 Synes om

En rigtig god tråd!

Som det allerede er blevet konstateret her flere gange, så hænger lav risiko og 100-bagging ikke rigtig sammen, medmindre man tilfældigvis ejer en mave af jern og diamanthænder, og finder en transformationshistorie som Revenio Group til en slik, HODLer aktien til boblens top og giver slip på præcis, eller næsten, det rigtige tidspunkt. Revenio blev 40-doblet på 10 år (2011-2021), og jeg fik selv lov til at nyde den rejse fra 2013-2020. Selv efter denne case endte jeg med en dårlig smag i munden i lang tid, da jeg ikke forstod at supplere tilstrækkeligt undervejs og også forlod positionen for tidligt. Det var i øvrigt meget nemt at blive siddende, indtil jeg begyndte at følge børsen dagligt. Indtil 2010 kiggede jeg måske på porteføljen en gang om måneden og læste kun rapporter og nyheder om de selskaber, jeg ejede og fulgte.

fjernet

For det første gætter jeg på, at der vil findes én 100-bagger på de nordiske børser. På Stockholms vækstlister findes der mange interessante, mulige disruptorer, hvoraf de fleste dog stadig er dyre. På Helsinki-børsen (Hesuli) findes der derimod mange meget billige “cigaretskodder” (tupakannatsot), hvoraf en af dem kunne lave et nummer som Revenio og skabe nye “tåbe-millionærer” (pölhönäärejä).

Mit eget bud er dog en svensk tidligere hype-aktie, en forum-favorit og senere hadeobjekt: Smart Eye. På grund af tidsmangel skriver jeg nu kun kort om casen og primært fra et kvalitativt perspektiv. Man kan fordybe sig i tallene i selskabets egen tråd og i analyserne fra verdens mest pålidelige svenske analysehus, Redeye. Som et lille sidespring har jeg spekuleret over, hvorfor huset hedder netop Redeye? Jeg tror, at det tidligere nævnte “pulver” (jauho) har en væsentlig betydning for valget af navn, og at brug af det pågældende stimulerende middel i urimelige mængder sandsynligvis også er en væsentlig del af processen med at udarbejde prognoser.

Uanset hvad, så blev den berømte dåse i Smart Eye-historien sparket langt, men i de seneste kvartaler har udviklingen været stærk og i tråd med det forventede. De nuværende vækstmotorer for omsætningen er DMS og salg af forskningsarbejde. Begge dele er baseret på 25 års opsamlet ekspertise og data om aflæsning af menneskelige fagter og især øjenbevægelser. DMS genererer omsætning med en høj bruttomargin for hver bil med DMS, der ruller ud fra kundens produktion. Omkostningsstrukturen for omsætningen i dette segment er meget tung i starten, da størstedelen af omkostningerne består af salgsarbejde og tilpasning af løsningen til hver enkelt bilmodel. Salget af forskning fylder ikke kun kassen, men giver også data, der kan udnyttes til produktudvikling og mulige nye teknologiske innovationer. Regulering på verdensplan støtter i høj grad salget af DMS-løsninger. DMS ville kunne løse forskellige trafiksikkerhedsproblemer, såsom brug af smartphone under kørsel og kørsel i påvirket tilstand.

Interior sensing-teknologi forventes at blive det næste spydspidsområde, når indtjeningen fra DMS flader ud, da det forventes at blive en standardløsning på mellemlang sigt. Potentialet i interior sensing er svært at vurdere, da det i praksis stadig kun er på produktudviklingsstadiet. Jeg ser ikke selv teknologien som en lige så “nødvendig” løsning for trafiksikkerheden som DMS, men i takt med at autonom kørsel udvikler sig, kan teknologien blive en væsentlig del af at muliggøre autonom kørsel. Jeg tror selv på, at Smart Eyes teknologi i fremtiden vil blive brugt mere i studier af menneskelig psykologi og i robotteknologi, efterhånden som maskiner, der interagerer med mennesker, udvikles. Jeg tror ikke, at noget andet selskab i verden har en lige så omfattende og “gammel” database med de pågældende data.

Selskabets MCAP er med fredagens lukkekurs 252,85 millioner euro, så en 100-dobling om ti år ville betyde lidt over 25 milliarder. Omsætningen i det seneste år var 23,37 millioner euro og EBITDA -17,6 millioner euro. Hvis vi giver den en P/S-værdi på 5 om ti år, skal omsætningen være i omegnen af 5 milliarder. Hvis EBIT-marginen var en høj 20 %, skulle EBIT være i omegnen af en milliard, hvilket ville betyde et resultat på omkring 750 millioner efter skat (under forudsætning af, at selskabet er gældfrit til den tid). Til den tid ville P/E være omkring 33. Omsætningen skulle altså cirka 108-dobles, hvilket svarer til cirka en 1,6-dobling hvert år i ti år. Holder jeg dette for sandsynligt, eller overhovedet muligt? Tja, sandsynligheden for dette er mere end nul, og en sandsynlighed på 0,1 % er uendeligt meget mere end nul, så i princippet ja.

Ikke en investeringsanbefaling, og jeg ejer stadig aktier i det pågældende selskab.

Edit: På opfordring fra moderatorerne er en usmagelig bemærkning fjernet

39 Synes om

Tak til alle deltagere!

Jeg formulerede trådens overskrift bevidst lidt provokerende. Ifølge finansteorien følges risiko og afkast ad. Heldigvis har jeg ikke taget et eneste kursus i finansiering, og jeg har ingen formel merkantil uddannelse, så den slags lærdom begrænser ikke min fantasi. :smiley:

Men man må og skal bruge sund fornuft. Hvis en investeringssælger kom og tilbød en risikofri 100-dobler, bør man tvivle på dette:

Men som trådens deltagere rigtigt gættede, så leder jeg efter situationer, hvor tabene i tilfælde af uheld ville være begrænsede. For eksempel netop Revenio i starten af 2010’erne. Hvis selskabet var forblevet et konglomerat, og Icare ikke var fløjet, ville investoren næppe have fået de store klø (duffe) med aktier købt til kurs indre værdi.

Den slags tilfælde har der virkelig været, og de er set med egne øjne. En 100-dobler med rimelig risiko rent fundamentalt (aktier kan jo altid svinge i alle retninger på kort sigt) er ikke et Loch Ness-uhyre, som ingen nogensinde har fanget. :smiley: Det kræver bare tid og masser, masser af… held og tålmodighed (istumalihaksia). :smiley:

Derimod er de selskaber, som @Antti_Siltanen så glimrende nævnte, i al deres potentiale mere “lodseddel-agtige”, hvilket betyder, at man i en slem situation kan få store klø. Denne risiko kan man selvfølgelig begrænse med en relativt lille positionsstørrelse i porteføljen.

37 Synes om

Jeg ville selv lede efter en 100-bagger i USA inden for en stor branche, der står over for disruptering. Fra mine egne besiddelser tænker jeg på Hims and Hers, SoFi og Lemonade. Alle forsøger at disrupte enorme brancher – læge- og medicinydelser, bank og forsikring med en digital tilgang. Desuden er markedsværdierne for dem alle tilstrækkeligt små, 1-8 milliarder.

Som et meget kontroversielt “boom or bust”-bud kaster jeg Carvana i ringen. Hvis, og det er et stort hvis, virksomheden overlever sin gæld, får gang i væksten igen og opnår et positivt cashflow, så er der et enormt vækstpotentiale. Lige nu er markedsandelen vist kun ca. 1 % af hele brugtvognsmarkedet. Hvad nu hvis den blev Amazon-agtige 20 %?

Europas ”Carvana”, AutoGroup, kunne også være en kandidat. Begge :oncoming_automobile:-forhandlere har også optionalitet til at udvide forretningen fremover til andet end blot salg af brugte biler.

Inden for andre sektorer som forbrugervarer ville jeg lede efter den næste Celsius (eller Monster). Disse kan dog være svære at gennemskue fra Finland, hvis man ikke selv har mulighed for at “lynche” produkterne (bruge Lynch-metoden). I lidt samme kategori ville det være at finde den næste Chipotle eller Starbucks. Puuilo og lignende rammer herhjemme meget hurtigt vækstgrænserne på hjemmemarkedet, og international succes på retail-markedet er pinefuldt svært, især for finske virksomheder.

24 Synes om

Lad os smide den evige slider Panostaja ind som et wildcard. Hvis CoreHW’s egne produkter slår igennem, kan værdiansættelsen blive hvad som helst. Det er så en anden sag, hvor sandsynligt det er.

Hele Panostajas markedsværdi er ca. 23 millioner.
En god start for denne “bagger” ville være CoreHW-direktørens mål for virksomhedens vækst. Fra under 10 mio. i omsætning til 100 mio. på 3 år. Med egne produkter er margenen desuden betydelig, så det ville skalere pænt ned på bundlinjen. Branchen er også passende “hot” i forhold til tiden…

Ikke sandsynligt, men heller ikke umuligt.

CoreHW’s forretning er opdelt i designtjenester, rådgivning samt udvikling af egne mikrochips og teknologier, der kan licenseres (IP). Virksomhedens kunder omfatter bl.a. netværksvirksomheder, chip-producenter, modulproducenter samt udstyrsvirksomheder inden for trådløs teknologi, der tilbyder IoT-løsninger (Internet of Things).

Der bliver i hvert fald satset på vækst nu. Panostaja investerede sammen med Business Finland ca. fire millioner euro i CoreHW’s produktudvikling i foråret 2023. Business Finland-finansieringen er rettet mod færdiggørelse af produktfamilien og -pakken, og Panostajas andel mod udvikling af den kommercielle side og kompetencer.

Denne indendørs positioneringsteknologi og det relaterede første potentielle egne produkt er det, der satses på at kommercialisere. Hvor kan dette så udnyttes?

Lager/logistik. Løsningerne forbedrer lagrenes pålidelighed og sikkerhed ved at tilbyde realtidspositionering af pakker, overvågning af lagermængder og ekstremt præcis positionering af gaffeltrucks.

Lufthavne og hoteller kan spore tungt udstyr, passagerers bagage og besøgende for at forbedre den daglige drift, øge sikkerheden, øge kundetilfredsheden og effektivisere driften. Ved hjælp af algoritmer kan man overvåge, hvor og hvornår det kan betale sig at indsætte arbejdskraft/ressourcer.

Adgangskontrol og sikkerhed: Ved hjælp af indendørs positioneringsløsninger kan man overvåge medarbejderes og besøgendes bevægelser og indgang i ethvert lokale.

Detailhandel: Indkøbscentre nyder godt af denne teknik ved at spore indkøbsvogne og tilbyde forbrugerne vejledning og ruter i store butikker. Store butikskæder er helt sikkert også interesserede i dette. Ved at kende kundernes hovedruter kan de satse på annoncering og nøgleprodukter langs ruten. Individuel annoncering bliver også lettere.

Sundhedscentre: Ved hjælp af denne teknik kan patienter samt udstyr som senge og kørestole nemt lokaliseres. Dette er også en sikkerhedsfaktor udover effektiv drift.

Anvendelsesmulighederne er næsten uendelige.

CoreHW udvikler også teknologi til hjemmeovervågning og smarte låse samt radar- og sensorteknologi til bilindustrien.

Derudover er CoreHW med i mange konsortier. De udvikler chip-produktion i Europa.

21 Synes om

Kunne du uddybe disse selskaber lidt mere, jf. trådens start:

Og det samme:

Ellers kan man smide bud herind (denne tråd var en lidt overraskende åbning :smiley: ).

23 Synes om