Hurtigt voksende små virksomheder: 2020'ernes tidoblingskandidater fra Norden og andre steder også

Hvilke er 2020’ernes vækststjerner blandt small-cap selskaber?

Jeg lyttede til et afsnit af YLE’s Pörssipäivä (8.6.2023) om small-cap selskaber. Gæsterne i programmet var porteføljeforvalterne Jan Brännback og Janne Lähdesmäki fra kapitalforvaltningshuset Schroders.

De nævnte, at 70 af de børsnoterede nordiske selskaber er vokset med 1000 % eller mere i løbet af de sidste 10 år. Det er omkring 10 % af de børsnoterede virksomheder (for 10 år siden), hvilket er en ret god andel.

Nu er drømmen selvfølgelig selv at finde et par af fremtidens ti-doblere. Ligesom det sikkert er for mange andre.

Det kunne være spændende at diskutere disse. Her er et par spørgsmål til overvejelse:

- I hvilke brancher ville det være klogest at lede efter virksomheder nu? Og i hvilke ikke?
- Med hvilke kriterier kan man bedst lede efter fremtidige ti-doblere?
- Hvilke nøgletal bør man især undersøge?
- Hvilken god litteratur og anden information har du læst om dette emne?
- Hvad er efter din mening det mest væsentlige spørgsmål i denne forbindelse?

I radioprogrammet blev der i hvert fald nævnt virksomhedens unikhed, skalerbarhed, eksportorientering eller eksportmuligheder, og det skulle angiveligt være godt at have en form for immateriel og patenterbar knowhow. Blandt sektorerne blev der nævnt sundhedsteknologi, IT-branchen og endda maskinindustri.

53 Synes om

Dette var en god åbning, da jeg selvfølgelig selv har tænkt på disse ting i godt og vel tre årtier. Der findes næppe noget såkaldt endegyldigt svar på spørgsmålet, men der er sikkert meninger og ting at spekulere over resten af livet. Man har i det mindste brug for gode innovationer, god ledelse, ofte investorer, der tror på sagen, evnen til at bringe produktet eller tjenesten ud til kunden og, for kunden, en løsning eller fordel, som de føler er pengene værd og endda binder sig til over længere tid. Selvfølgelig er voldgrave og skalerbarhed en fordel ved hurtig vækst. Såkaldt held skader heller ikke, og man kan give heldet bedre odds ved at kæmpe hårdt. Det her gamle ordsprog er også godt at huske indimellem: Hvis man har ret, men er for tidligt ude, tager man fejl. Markedet er ikke altid modent til selv en god idé eller et godt produkt. Det her er ret indlysende ting, som jeg listede her, så jeg vil ikke fortsætte med at snakke mere om det.

Jeg kan ikke anbefale noget litteratur, men hvis jeg husker rigtigt, lavede Verneri et godt resumé (et videoklip) om disse multibaggers for omkring et år siden? Måske husker en anden her på forummet bedre, om det var ham eller en anden?

Jeg har selv en bredt diversificeret portefølje, hvor jeg også har købt nogle virksomheder, der passer lige ind i denne tråd. Jeg kunne faktisk nævne et par stykker:

Bioretec: først i verden med FDA-godkendelse til et bionedbrydeligt knogleimplantat
Aiforia: AI-baseret analyse af vævsprøver. Stærke samarbejdspartnere

Disse er taknemmelige emner i den forstand, at begge dækkes af Inderes og har gode rapporter, som man selv kan drage sine egne konklusioner ud fra.

På energisiden har jeg stor tro på brintbranchen, hvor produktionen af grøn brint vil vokse meget hurtigt i de kommende år. I min egen portefølje findes blandt andet Plug Power og Bloom Energy. Ligeledes vinder systemer relateret til solenergi hurtigt frem i verden. Her har jeg Enphase i porteføljen. Den grønne omstilling involverer også den finske virksomhed Spinnova, som i det mindste på papiret har et killer-koncept, så længe de kan skalere produktionen hurtigt nok og får tilstrækkelig efterspørgsel efter deres fiber til den rette pris.

Blandt de ovennævnte er Enphase allerede en stabil og højt vurderet virksomhed, men jeg ville ikke anse det for 100 % umuligt, at den også kunne blive en 10-bagger, hvis/når de for eksempel tilføjer en kompakt elektrolyseenhed til hjemmet til deres sortiment. På 10 år når der at ske en hel del…

Det kan også nævnes, at en 10-bagger af aktien og en 10-dobling af værdien ikke altid følges ad, men prisskiltet vil helt sikkert stige pænt, hvis omsætningen 10-dobles uden en enorm udvanding af antallet af aktier. Investeringsmæssigt må man stadig vurdere, hvad der er en fornuftig købspris. P/S kan jo være næsten hvad som helst, lad os sige fra 0,2 til 50, og det påvirkes af utallige ting, ikke mindst den mulige hype omkring emnet.

Endelig, da du spurgte om det mest væsentlige, så kunne det måske være tålmodighed. Det, at du overhovedet muliggør en 10-bagger i din portefølje. Det er nemlig sådan, at når en aktie er steget mange gange, kan man få en uimodståelig trang til at hjemtage gevinster eller forsøge at handle aktivt for at købe billigere tilbage (hvilket så aldrig viste sig muligt, og man bliver efterladt på perronen). På den måde har jeg selv mistet enorme afkast.
En anden væsentlig ting for mig er, at virksomheden har ambitiøse mål, afkastmuligheder og en så troværdig køreplan som muligt, som man så også følger konsekvent. (Nå ja, den kan man selvfølgelig også justere, hvis der er gode grunde til det, når verden ændrer sig).

Dette er ikke købsanbefalinger, og jeg tager hele emnet med et gran salt, da det er ret svært at spå om fremtiden – når man ikke engang altid er enig om fortiden : )

34 Synes om

Hvis jeg husker rigtigt, blev Bittium også nævnt der? Indtil videre har det i hvert fald været et evigt løfte, og de store ordrer/overskud er altid næste år.

3 Synes om

Jeg har investeret i svenske medtech-selskaber med håbet om selvfølgelig at ramme de der ten-baggere. Jeg har også betalt nogle lærepenge, men i øjeblikket ser det ret fint ud igen.

I Sverige findes der på de mindre børser (Spotlight og First North) utroligt mange virksomheder inden for medtech- og pharma-sektoren, der er bygget op omkring en ny innovation.

Nogle få ting, jeg har lært undervejs:

• Man kan nå med på toget og bør først stige på i en ret sen fase, faktisk først når produktet allerede er godkendt (EU og/eller USA), salget er gået i gang, og et positivt cashflow realistisk set er i sigte;

• En fortegningsemission (osakeanti merkkareilla) får typisk kursen til at styrte, endda med over 50 %, fordi emissionen skal prissættes attraktivt, og kursen normalt falder til meget tæt på emissionskursen, for derefter at rette sig lidt, når emissionen er gennemført;

• Det ideelle entry-tidspunkt er faktisk i forbindelse med den sidste (let at sige…) fortegningsemission; her understreges det altså, at cashflowet skal være ved at vende til det positive;

• Man skal altså under ingen omstændigheder gå ind i selskaber i forskningsfasen (medmindre man f.eks. ønsker at støtte udviklingen af behandlinger til en sygdom af uegoistiske årsager);

• Hvis man investerer i Sverige, kan det anbefales at følge svenske debatfora, f.eks. Avanza og virksomhedsspecifikke diskussioner på Discord / Facebook;

• Selvfølgelig skal hype-filteret være slået til hele tiden, når man læser foraene, men der findes meget nyttig information, data-mining og refleksioner, så længe man lærer at skelne mellem eksperter og ”eksperter”.

Jeg er selv i øjeblikket investeret i virksomhederne Braincool AB og Prostalund AB (ikke en investeringsanbefaling).

19 Synes om

De nævnte, at i løbet af de sidste 10 år er 70 nordiske børsnoterede selskaber vokset med 1000 % eller mere.

Så hvis en aktiekurs stiger med kun 2,2 % om måneden, vil den være en 10-bagger efter ti år.

edit:
Jeg faldt over dette på Twitter og tænkte, at det ville passe til denne diskussion:

11 Synes om

Jeg smider et par tips fra USA-siden.

Endra: FDA De Novo-godkendelsesproces i gang til påvisning af fedtlever med ultralyd. Der var penge i kassen, sidst jeg tjekkede, og en form for samarbejde, måske med GE, er klar, hvis godkendelsen kommer i hus.

Profound Medical: Gennembruddet er lige om hjørnet, som det altid er med disse. TULSA-behandling mod prostatakræft. Et sådant apparat findes også i Finland, og en bekendt fik behandlet sin kræft med det. Der er endda skrevet en ph.d.-afhandling om dette i Finland. FDA-godkendelse forventes i Q1/24, hvis jeg husker rigtigt.

9 Synes om

Som en personlig erfaring kan jeg sige, at min portefølje på et eller andet tidspunkt har indeholdt bl.a. følgende selskaber:

Revenio
Incap
Yleiselektroniikka (nuværende Boreo)

Hver af disse steg mindst 10x efter mit køb. Det lykkedes mig dog kun at holde fast i én af dem, nemlig Revenio, længe nok til selv at få den >10x gevinst. Hvis jeg havde holdt fast i de andre lidt længere, ville jeg også have fået 10x på dem.

Anyway… Jeg endte med disse firmaer, da jeg søgte efter selskaber med følgende egenskaber:

1. Lille market cap; som følge heraf er der normalt begrænset dækning på markedet, og det er lettere at finde fejlprissætninger.
  2. Høj ROE (egenkapitalforrentning).
  3. Overskudsgivende resultat.
  4. Lav værdiansættelse, f.eks. PE max 10.

Ud fra en mavefornemmelse vil jeg sige, at en multibagger f.eks. opstår således:

Et firma med en PE på 10 formår at øge resultatet markant, f.eks. gennem opkøb, ændrede markedsforhold eller bare generelt med 100 %. Markedet begynder at prissætte firmaet med højere værdiansættelsesmultipler, f.eks. PE 25-30. I så fald bør aktien stige 500-600 % for at svare til markedets krav. Resultatet behøver altså ikke at stige 10x, men som et produkt af værdiansættelsesmultipler og indtjeningsvækst opnås en stejl stigning i markedsprisen.

I værste fald ender man med et meget profitabelt firma med overskud i porteføljen. :man_shrugging:.

Måske kunne man smide Lapwall i denne kategori. Byggemarkedet er sløjt lige nu, men den cyklus vender på et tidspunkt. Det gør vel ikke noget at vente et par år, hvis man får 10x igen :slight_smile:

29 Synes om

Egenskaberne ved en multibagger er efter min mening også:

• Kompetent ledelse
  • Kæmpe marked
  • Disruptiv forretningsmodel

Disse egenskaber findes, hvis man har lyst til at tage et kig på Hims & Hers Health-tråden (NYSE:HIMS).

6 Synes om

Vigtige punkter:
-Høj ROI/ROE
-Lave multipler
-Muligheder for vækst på målmarkederne og voksende markeder
-Lav kapitalbinding
-”Kedelig”, men stabil forretning

F.eks. Viafin Service som en fremragende kandidat for mig

ROE/ROI ~20%
EV/EBIT ~7
Omsætning 80M€ og målmarkedets størrelse ~2000M€, målmarkedet vokser med cirka 4 % om året
Binder lidt kapital, og investeringsmulighederne er fremragende
Kontantbeholdningen udgør over en tredjedel af markedsværdien, og soliditetsgraden er på et rimeligt niveau, hvilket betyder, at man kan fokusere på forretningen i stedet for at fokusere på afvikling af gæld.

12 Synes om

Interessant emne. Et stort problem er efter min mening at finde de selskaber og også eje dem længe nok til, at kursen går i x 10.

Alene det at screene de svenske selskaber tager tid, og man er næsten nødt til at gennemgå dem et efter et for overhovedet at få et overblik.

Det er i hvert fald efter min mening logisk at starte med Small Cap-listen og/eller First North-listen.

Sverige er virkelig et sandt skatkammer i jagten på disse tenbaggers. Værdiansættelserne er desuden faldet passende på det seneste, samtidig med at virksomhederne vokser og udvikler sig. Desværre har vi her i Finland i høj grad overset dette livlige marked. Jeg har selv investeret i blandt andet Bonesupport og Surgical Science. Begge dele desværre på et ret sent tidspunkt.

7 Synes om

Ja, Bittium blev nævnt. Derudover blev for eksempel Lumenradio og Össur nævnt, og var det mon SmartOptics. Össur begyndte at interessere mig, da de ser ud til at være ret stærke inden for deres felt med forskellige former for støtte til arme og ben og hjælpemidler. Slidgigt, sportsskader og krigsskader får det marked til at vokse.

Nu hvor mange brancher i Europa halter, kører alt, hvad der blot minder om forsvarsteknologi, ret godt. Blandt de underleverandører, der benyttes af forskellige producenter af våben, missiler, jagerfly og helikoptere, kan der findes mindre virksomheder med stort vækstpotentiale. Det er dog ikke nødvendigvis altid nemt at opspore de mest lovende af disse, da ikke al information er offentlig.

Måske findes der på den anden side en producent af højteknologiske produkter, som ikke er helt så indlysende, men som relaterer sig til militærets og kriseberedskabets behov. Producenter af udstyr relateret til eksempelvis navigation, førstehjælp, planlægning, transport eller lignende.

1 Synes om

Har haft denne i porteføljen et par gange fra Stockholm First North.

Market cap et godt stykke under 100 mio. (€), omsætningen er vokset godt, og både driftsresultat og marginer er i orden.

Men det seneste kvartalsregnskab var en skuffelse – ordreindgangen faldt, og pengestrømmen blev igen negativ.

4 Synes om

På den svenske side findes der unægteligt flere interessante selskaber, som kunne have potentiale til at flerdobles. Jeg har selv BHG Group, som efter coronaboommet har været i vanskeligheder, da efterspørgslen aftog betydeligt i takt med inflation og renter, hvilket medførte stigende lagerniveauer. Nu er forretningen dog begyndt at tage skridt mod niveauerne fra før pandemien, og lageret er blevet nedbragt med, hvis jeg husker rigtigt, 900 mio. SEK, hvilket har skabt et stærkt cash flow, som igen har reduceret gælden markant. Det er værd at kigge nærmere på; BHG har mange andre aspekter, der gør selskabet interessant, og det opererer på toppen af en megatrend.

En anden aktie i min egen portefølje er Careium. De har leveret god vækst i flere år/kvartaler, men havde for nylig udfordringer med lønsomheden. Nu er der også her taget flere skridt mod det bedre, hvilket afspejles i kursen. Det er ca. 6 måneder siden mine køb, og afkastet er indtil videre ca. 70 %. Forhåbentlig fortsætter det, og jeg har ikke tænkt mig at reducere min position. Værdiansættelsen er stadig meget rimelig i forhold til væksten. De arbejder dog efter min mening med den måske vigtigste megatrend, nemlig den aldrende befolkning.

Som en tilføjelse er BHG’s markedsværdi i skrivende stund 2,27 milliarder svenske kroner efter gårsdagens stigning på 20 % i forbindelse med Q4-rapporten. Careiums markedsværdi er 630 millioner svenske kroner. Vi befinder os altså på meget moderate niveauer.

8 Synes om

Min egen aktieportefølje indeholder kun 3 selskaber i alt, og jeg tror på, at de alle har potentiale til at blive en ”ten-bagger”, nemlig Optomed, Bioretec og Faron :crossed_fingers:t2::folded_hands:t2:
For alle disse er der også mulighed for et opkøb og afnotering før det, men det er også helt fint til den rette pris :money_with_wings:

6 Synes om

Her er de virksomheder, der er nævnt i denne tråd indtil nu. For nogle af dem er der endda givet længere begrundelser. Tak for dem!

Bittium
Bioretec
Aiforia
Plug Power
Bloom Energy
Enphase
Spinnova
Braincool AB
Prostalund AB
Endra
Profound Medical
Revenio
Incap
Boreo
Lapwall
Hims & Hers
Viafin Service
Bonesupport AB
Surgical Science
Lumenradio
Össur
Smartoptics
W5 Solutions AB
BHG Group
Careium
Optomed
Faron

Der er en del medicinske virksomheder på listen, selvom der også er virksomheder fra andre sektorer. Uanset hvad er det en interessant liste at kigge igennem og overveje, om der er vækstpotentiale, om timingen er gunstig for netop deres produkter, og om aktien er på et attraktivt købsniveau lige nu.

6 Synes om

Her er en hurtigtvoksende og profitabel. :rocket:
https://keskustelut.inderes.fi/t/dlocal-limited-uruguayn-ensimmainen-yksisarvinen/37081

Der er dukket flere bagger-/væksttråde op her på forummet i de seneste måneder. Kunne man samle dem lidt mere hensigtsmæssigt, så debatten ikke bliver fragmenteret i flere forskellige tråde?
Ping @Verneri_Pulkkinen

3 Synes om

Her er Heikkilä & Viléns overvejelser om emnet for ca. 3,5 år siden:

Vi fik altså 10 kandidater, hvoraf en overraskende stor procentdel er blevet eller er ved at blive afnoteret fra børsen. Tidshorisonten for disse var 5 år, hvilket er ret stramt. Der er altså 1,5 år tilbage, og det ser udfordrende ud.

Det ville nu være meget interessant at få en opdatering på situationen fra de samme herrer, nu hvor vi sandsynligvis lige har passeret bunden for Helsinki-børsen og bevæger os mod lavere renter og forhåbentlig mod lysere tider generelt.

3 Synes om