Dette var en god åbning, da jeg selvfølgelig selv har tænkt på disse ting i godt og vel tre årtier. Der findes næppe noget såkaldt endegyldigt svar på spørgsmålet, men der er sikkert meninger og ting at spekulere over resten af livet. Man har i det mindste brug for gode innovationer, god ledelse, ofte investorer, der tror på sagen, evnen til at bringe produktet eller tjenesten ud til kunden og, for kunden, en løsning eller fordel, som de føler er pengene værd og endda binder sig til over længere tid. Selvfølgelig er voldgrave og skalerbarhed en fordel ved hurtig vækst. Såkaldt held skader heller ikke, og man kan give heldet bedre odds ved at kæmpe hårdt. Det her gamle ordsprog er også godt at huske indimellem: Hvis man har ret, men er for tidligt ude, tager man fejl. Markedet er ikke altid modent til selv en god idé eller et godt produkt. Det her er ret indlysende ting, som jeg listede her, så jeg vil ikke fortsætte med at snakke mere om det.
Jeg kan ikke anbefale noget litteratur, men hvis jeg husker rigtigt, lavede Verneri et godt resumé (et videoklip) om disse multibaggers for omkring et år siden? Måske husker en anden her på forummet bedre, om det var ham eller en anden?
Jeg har selv en bredt diversificeret portefølje, hvor jeg også har købt nogle virksomheder, der passer lige ind i denne tråd. Jeg kunne faktisk nævne et par stykker:
Bioretec: først i verden med FDA-godkendelse til et bionedbrydeligt knogleimplantat
Aiforia: AI-baseret analyse af vævsprøver. Stærke samarbejdspartnere
Disse er taknemmelige emner i den forstand, at begge dækkes af Inderes og har gode rapporter, som man selv kan drage sine egne konklusioner ud fra.
På energisiden har jeg stor tro på brintbranchen, hvor produktionen af grøn brint vil vokse meget hurtigt i de kommende år. I min egen portefølje findes blandt andet Plug Power og Bloom Energy. Ligeledes vinder systemer relateret til solenergi hurtigt frem i verden. Her har jeg Enphase i porteføljen. Den grønne omstilling involverer også den finske virksomhed Spinnova, som i det mindste på papiret har et killer-koncept, så længe de kan skalere produktionen hurtigt nok og får tilstrækkelig efterspørgsel efter deres fiber til den rette pris.
Blandt de ovennævnte er Enphase allerede en stabil og højt vurderet virksomhed, men jeg ville ikke anse det for 100 % umuligt, at den også kunne blive en 10-bagger, hvis/når de for eksempel tilføjer en kompakt elektrolyseenhed til hjemmet til deres sortiment. På 10 år når der at ske en hel del…
Det kan også nævnes, at en 10-bagger af aktien og en 10-dobling af værdien ikke altid følges ad, men prisskiltet vil helt sikkert stige pænt, hvis omsætningen 10-dobles uden en enorm udvanding af antallet af aktier. Investeringsmæssigt må man stadig vurdere, hvad der er en fornuftig købspris. P/S kan jo være næsten hvad som helst, lad os sige fra 0,2 til 50, og det påvirkes af utallige ting, ikke mindst den mulige hype omkring emnet.
Endelig, da du spurgte om det mest væsentlige, så kunne det måske være tålmodighed. Det, at du overhovedet muliggør en 10-bagger i din portefølje. Det er nemlig sådan, at når en aktie er steget mange gange, kan man få en uimodståelig trang til at hjemtage gevinster eller forsøge at handle aktivt for at købe billigere tilbage (hvilket så aldrig viste sig muligt, og man bliver efterladt på perronen). På den måde har jeg selv mistet enorme afkast.
En anden væsentlig ting for mig er, at virksomheden har ambitiøse mål, afkastmuligheder og en så troværdig køreplan som muligt, som man så også følger konsekvent. (Nå ja, den kan man selvfølgelig også justere, hvis der er gode grunde til det, når verden ændrer sig).
Dette er ikke købsanbefalinger, og jeg tager hele emnet med et gran salt, da det er ret svært at spå om fremtiden – når man ikke engang altid er enig om fortiden : )