Zwipe -

Jag hittade ingen tråd för Zwipe än, så låt oss öppna en.

Det är alltså ett norskt företag som fokuserar på fingeravtrycksigenkänningsteknik. Huvudinriktningen är fingeravtrycksigenkänning för bankkort. Vissa förutspår en stark framtid för dessa, medan andra anser att mobilbetalningar kommer att döda alla kortbetalningstransaktioner. Vem vet vem som har rätt.

Redeye släppte en relativt positiv rapport: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/rdey-cms-prod/app/uploads/2020/09/zwipe-h120-pdf.pdf

Finns det några på forumet som har investerat i detta företag? Jag gick in tidigt i somras (på Stockholmsbörsen) runt 7 kronor och fyllde på lite mer under förra veckans fredagsfall.

2 gillningar

Ibland har jag tagit snabba +15 % på den här, men annars är det ett ganska okänt företag för mig.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/09/07/zwipe-private-placement-motsv-25-av-kapital-lantto-tecknar.html

Aktieemission på gång.

Intressant koncept! Som finländare och digital inföding undrar jag faktiskt varför kortet skulle utvecklas ytterligare? I kreditkortens barndom sköttes betalningen med papperslappar där kortuppgifterna präglades in (därav de upphöjda bokstäverna) och företaget skickade sedan dessa lappar för behandling. Bankkort kom först när elektronisk betalning och magnetremsan blev vanligare. Nu går dock utvecklingen alltmer mot mobilbetalningar. För mig är det betydligt vanligare att använda Google Pay än själva kortet, för att inte tala om kontanter. Kortet är i praktiken bara ett identifieringsmedel som anger vilket konto som ska debiteras. I till exempel Afrika är det vanligt att använda mobilbetalningar som Mowali. I västvärlden blir Google Pay och Apple Pay snabbt allt vanligare.

Kanske har denna innovation USA som marknad, den där avkroken när det gäller betalningar? Det är bra att säkerheten förbättras (t.ex. att kortet identifierar användaren för kontaktlös betalning), men är det fysiska bankkortet verkligen ett döende koncept inom en snar framtid?

Dessutom, vad kostar denna teknik? Bankerna räknar säkert noga på om det är billigare att kompensera för missbruksfall, eller att köpa säkerhetsteknik för tiotals miljoner kort.

Tillägg: Efter att ha läst rapporten måste jag verkligen undra:

“över 50 % skulle vara villiga att betala minst 38 NOK per månad”

3,5 €/månad (42 €/år) känns ganska salt för min smak, när den funktionen är gratis i telefonen. Särskilt när den äldre generationen inte vill använda kontaktlös betalning eller hela kortet. Kanske skulle det finnas potential för premiumkreditkorten, som ändå kostar flera tiotals euro i månaden?

1 gillning

{“content”:“Dessa Fintech-butiker dyker upp som svampar efter regnet. Omöjligt att hålla reda på. Hade NETS ett koncept där man betalade/identifierade sig med "kapillärerna i fingertoppen" :laughing: allt möjligt…”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

2021 ser ut att bli ett intressant år för Zwipe. Kan biometriska betalkort bli en massmarknadsprodukt? Företaget har åtminstone en stark tro på detta.

2 gillningar

Det fanns redan en Zwipe-tråd, jag hade inte ens märkt :slightly_smiling_face:

I år är stark tillväxt att vänta, om målen uppnås. En bred publik för Zwipes produkter kommer att nås särskilt med hjälp av Tietoevrys och därmed OP:s kunder. Dessutom samarbetar Tietoevry och kommunicerar med många andra banker (upp till 200) om denna utmärkta produkt. RedEyes analytiker Viktor kallar detta att få Zwipes produkt att synas med hjälp av Tietoevry för en megafon-effekt.

Möjligheterna att expandera är alltså mycket stora. Redan när OP:s kunder börjar använda Zwipes produkter kommer betydande omsättning att genereras. Resultat från detta samarbete bör synas under andra halvåret:

“För närvarande består över 60% av betalterminaltransaktionerna som görs med OP-kort av kontaktlösa betalningar, vilket innebär att våra kunder har anammat denna betalningsmetod mycket väl. Biometriska betalkort erbjuder en säker och enkel betalningsmetod som också möjliggör kontaktlösa betalningar över 50 euro. Vi väntar med att pilotera denna nya betalningsmetod med våra kunder senast under andra halvåret nästa år. Vi hoppas att användarupplevelserna i piloten kommer att vara goda, så att vi kan lägga till detta nya alternativ i vår kortportfölj,” säger OP-korts affärsansvarig Teemu Korte.

Från Zwipes senaste företagspresentation (som också presenterades på RedEyes teknikdagar) plockade jag fram ett par bilder som stödjer penetrationen av biometriska kort, och därmed Zwipes möjlighet att få sina produkter populära bland vanliga konsumenter och därmed växa i accelererande takt.

Korttekniken möjliggör säkra betalningar, eftersom ingen kan missbruka kortet tack vare fingeravtrycket. Detta skulle också göra betalningar över 50 euro (andra än de som uppfyller gränsen för kontaktlös betalning) möjliga. Betalningar blir enkla, snabba och framför allt säkra!

Slutligen, RE:s uppskattning av omsättnings- och nyckeltalsutvecklingen de närmaste åren - det är förresten en enorm tillväxt!

Analysen från slutet av november är tillgänglig för alla:

https://www.redeye.se/articles/download-file/6085bddb-d4dd-344f-9c82-e76c644c8e39

2 gillningar

På något sätt kan jag se att framtiden är att betala med telefoner. Kortet skapar inget mervärde, tvärtom. Det är nog svårt att få kunder att betala när man i princip måste vara lite av en teknikpionjär och dessutom villig att betala, även om alternativet är en telefon. Kanske skulle detta i verkligheten kunna tilltala dem som inte vill eller kan använda en telefon.

För närvarande mycket låg försäljning och EV/Sales för 2022 ca 9 i RedEyes prognoser. För stora frågetecken för mig.

2 gillningar

Jag upplever det som mycket snabbare och bekvämare att betala med kort än till exempel med MobilePay. Speciellt bra med Zwipes innovation är att man tydligen kommer att kunna betala för större inköp med kontaktlös betalning i framtiden.

Jag måste nog titta närmare på det här fallet. Det kan finnas potential för min egen portfölj.

2 gillningar

Jag stötte också på denna nya intressanta bekantskap idag :grin: Det kan hända att en position smyger in i den långsiktiga portföljen inom kort :thinking: här är mina egna tankar om fallet efter att ha läst båda Red Eyes rapporter om ämnet:

• Investeringscaset verkar utvecklas snabbare än förväntat, vilket bara är bra.
  • Undersökningar har visat att det finns en efterfrågan på bankkort med biometriska chip, även om marknaden egentligen inte finns ännu → en tidsfråga innan marknaden uppstår.
  • Biometriska kort vs. mobilbetalning är inte ett antingen/eller-scenario, eftersom båda stöder säkerheten vid betalningar. De som förlitar sig enbart på mobilbetalning är i trubbel om telefonen får problem, medan man med biometriska kort alltid kan använda PIN-koden om det biometriska chipet inte fungerar. Dessutom stöder inte alla banker, åtminstone för närvarande, alla former av mobilbetalning (t.ex. stöder OP fortfarande inte Apple Pay).
  • Liksom alla teknik-startups har även Zwipe höga risker. “Hillotolppa” (pengaträdet) är många år bort, men jag tror att om marknadsstorleken visar sig vara större än förväntat och Zwipe blir en av de stora spelarna på marknaden, kan vi mycket väl överträffa Red Eyes bull-case på 35 NOK. Naturligtvis kan aktien innan dess röra sig närmare bear-case på 6 NOK.

Allt som allt verkar det ganska bra vid första intrycket, men det är förmodligen nödvändigt att vara mycket tålmodig med detta och sprida inköpen över tid. Verkar för närvarande också vara en relativt illikvid aktie, åtminstone om man tittar på Nordnets köp-/säljvolymer :sweat_smile:

Det här veckoslutet har jag gått igenom det här fallet noggrant och många bra sidor har kommit fram, men jag börjar luta åt att det här utan tvekan kommer att hamna i skuggan av mobilbetalningar.

Alla argument för detta, att det skulle möjliggöra säkra betalningar på över 50 € med närbetalning och undvika fysisk kontakt med kortläsaren, finns också i den konkurrerande metoden, det vill säga mobilbetalningar.

Jag är en förespråkare för att kontanter inte kommer att försvinna från världen på årtionden och jag tror också att betalkort kommer att förbli ett betalningsmedel åtminstone detta årtionde. Här ligger den stora möjligheten om denna funktion blir standard för alla betalkort, men vad händer sedan? Kan detta skalas för andra ändamål eller kommer nya innovationer att hittas i framtiden när korten eventuellt inte längre finns?

https://www.mobilepay.fi/artikkelit/2020/06/25/mobilepay%20vuosipuoliskon%20kasvuluvut

“I användarprofilen för applikationen kan man under våren se ett mycket omtalat digitalt språng, eftersom medelåldern för MobilePays användare stadigt stiger. De flesta nya användarna är vuxna i åldern 35–44 år. Det finns för närvarande cirka 1,4 miljoner registrerade användare i Finland, och nya användare tillkommer i genomsnitt med en hastighet av 1 300 per dag.”

I större utsträckning, åtminstone i Finland, stiger också medelåldern för användningen av mobilbetalningar, så den kundgrupp jag själv hade planerat minskar också.

Om detta säljs som ett Premium-kort kan OP säkert sälja det till sina kunder, inklusive mig själv, med motiveringen att det kan betalas med bonusar och eventuellt att det själv genererar bonusar. Jag skulle själv till och med ha varit en potentiell användare av denna funktion, men när jag började fundera på det undrade jag varför jag inte bara skulle aktivera betalningsfunktionen i min telefon.

Tekniken fungerar inte alltid som önskat och därför ser jag att kontanter och kortbetalningar kommer att finnas kvar i framtiden. Fall 1: Telefonen fungerar inte – ett alternativt betalningsmedel behövs (kort eller kontanter). Fall 2: Betalterminalerna fungerar inte – man måste ta ut kontanter med kort från en bankomat. Kommer det att ske en förändring i denna händelsekedja någon gång då det fysiska kortet blir onödigt?

För många frågetecken i luften trots att jag ser drivkrafter för detta. Jag vet inte om jag litar tillräckligt på det för att vara villig att satsa mina pengar på detta. På 5–10 års sikt kan det finnas en rejäl vinst att hämta här, samt naturligtvis genom att utnyttja kortare tids kursfluktuationer.

Detta är mina egna funderingar med hjärnan efter en arbetsdag.

4 gillningar

Vi upprepar vårt basfall om 20 norska kronor per aktie. Med dagens OPEX-nivå kommer kassan att räcka i minst nio månader, med beaktande av bidragen från Skattefunn och EU Horizon på totalt 15 miljoner norska kronor. Nästa milstolpar för pay ONE-projektet är certifieringar och piloter, vilket vi tror bör ske väl inom detta nio-månaders intervall.

Det verkar vara ganska stor risk i aktien :slight_smile:

Håller med! Varför skulle någon betala extra för en sämre produkt? Bankkort är överhuvudtaget en helt föråldrad produkt och de som använder det har redan fallit lite efter i den teknologiska utvecklingen. I dagens värld betalas inköpen med telefonen eller till exempel en smartklocka!

Detta kunde ha varit ett coolt företag för 10 år sedan, men för närvarande ser det tyvärr ut som att man försöker tjäna pengar på FinTec- och IPO-boomen från bulliga investerare. Mentalt är detta lite som en IPO för fast telefoni-teknologi :smiley:

Visst, eftersom kontanterna inte vill dö ut så kanske det också finns tillräckligt med kortgubbar i årtionden framöver, och om detta blir standard i alla nya kort så är det ju möjligt att man kan tjäna ganska bra med pengar från en krympande marknad.

2 gillningar

Zwipe har ett nytt pilotprojekt för kort igång i Sverige.

Subject to a positive outcome from the pilot, Vopy aims for an initial rollout from Q4 2021, starting with 100.000 biometric payment cards by the end of this year and 500.000 cards in 2022.

2 gillningar

Zwipe har slutit 4 nya samarbetsavtal. Alla avser att påbörja piloter under 2021.

2 gillningar

Ny rapport från Redeye. Base case har höjts från 24 till 27 NOK.

Samsung kommer in i spelet
Det rapporterades nyligen att Samsung kommer att ge sig in på marknaden för biometriska smartkort. Samsungs
egen interna säkra elementlösning gör det till den näst största aktören inom säkra element,
och en konkurrent till NXP, STM, Infineon och Zwipe/Idemia. Det är dock också en potentiell
leverantör av fingeravtryckssensorer. Liksom många andra aktörer i branschen är Samsung
därmed både en potentiell partner och konkurrent. Samsung-nyheten är positiv för marknaden och
alla dess deltagare, eftersom den konkurrensmässiga dynamiken påskyndar marknaden. Att en stor teknikjätte
som Samsung satsar resurser på detta område bekräftar också marknadens potential.
Slutligen är det värt att notera Samsungs starka position inom mobila betalningar. Tydligen är mobilt inte
tillräckligt för Samsung som följer Apple och många andra aktörer i att vilja ha egna kort. Med tanke på deras kunskap om biometri var det bara logiskt att Samsung sedan ville
satsa på biometriska kort.

1 gillning

Sommaruppdatering, det går framåt med bra fart!

Bästa intressenter i Zwipe,

Under första halvåret 2021 har vårt globala betalningsekosystem bestående av Smart Card-tillverkare, betalningshanterare, banker och Go-to-market-partners fortsatt att expandera i snabb takt, vilket ytterligare har stärkt vår grund för framtida marknadsframgång. I dessa utmanande tider har vårt växande team av kompetenta och passionerade Zwipers, som omfattar 14 olika nationaliteter i nio länder över tre olika kontinenter och fem tidszoner från Colorado Springs till Singapore, visat exceptionellt lagarbete med ett solitt fokus på kunder. Jag är glad att kunna dela att intresset för biometriska betalkort baserade på Zwipe-teknik, som erbjuder ett bekvämare, säkrare och tryggare sätt att betala, aldrig har varit starkare. Konsumenternas röster som Zwipe har samlat in i Storbritannien, USA, Kanada, Sverige, Norge och Rumänien sedan augusti förra året är uppmuntrande och överensstämmer med liknande fynd från kortsystem och andra branschaktörer.

Inträde på den indiska subkontinenten och APAC-regionen

Under första halvåret 2021 tillkännagav vi sex nya Smart Card-tillverkare till vårt ekosystem:

·
KL HI Tech (Zwipe signs up Indian partner to manufacture biometric payment cards | Biometric Update) i Indien

·
Beautiful Card Corporation (https://findbiometrics.com/zwipe-unveils-beautiful-partnership-in-biometric-cards-effort-7051101/) i Taiwan

·
Silkways Card and Printing Ltd (https://findbiometrics.com/zwipe-establishes-biometric-cards-partnership-bangladesh-706162/) i Bangladesh

·
Tre korttillverkare i Europa och Asien som i detta skede vill förbli anonyma

Tillsammans levererar dessa tillverkare cirka 200 miljoner betalkort årligen. Dessutom utökade och fördjupade vi vårt partnerskap med TAG Systems, som levererar 100 miljoner betalkort årligen. Framöver är det fantastiskt att se att våra SCM-, processor- och utgivarkanaler fortsätter att växa.

Den uppmuntrande utvecklingen med korttillverkare fick en stor skjuts när Asiens största betalningshanterare, Financial Software and Systems (https://www.finextra.com/pressarticle/87526/zwipe-ties-up-with-fss-for-global-roll-out-of-biometric-cards) (FSS) tog till sig vår nästa generations betalkortsplattform baserad på Zwipe Pay ONE-teknik. FSS hanterar över 800 miljoner kort, och vi arbetar nu med dem för att lansera vår banbrytande innovation globalt. Vi stärkte också vår regionala närvaro genom att utse Masterline och Sonali Intellect Ltd. som våra affärsutvecklingspartners i Indien respektive Bangladesh.

Acceleration i MENA-regionen och Europa

Mellanöstern och Nordafrika (MENA)

Med anledning av den växande efterfrågan på biometriska betalkort i MENA-regionen ingick Network International (https://findbiometrics.com/zwipe-adds-network-international-to-mea-partner-roster-for-biometric-cards-706281/) (NI), som tillhandahåller betalningstjänster till över 200 banker i Mellanöstern och Afrika, och Middle East Payment Services (https://findbiometrics.com/zwipe-gets-mena-distribution-partner-biometric-card-solution-76202103/) (MEPS), en ledande leverantör av betaltjänster i Levanten, nya partnerskap med Zwipe. NI och MEPS har förstärkt vår räckvidd och leveranskapacitet i MENA-regionen, utöver vårt redan starka nätverk av framstående partners i regionen, särskilt Masria Digital Payments (https://findbiometrics.com/masria-partners-zwipe-biometric-payments-032601/), Inkript (Inkript, Zwipe to launch biometric payment cards), areeba (https://findbiometrics.com/areeba-to-offer-zwipe-biometric-payment-solutions-to-banks-910147/) och Veritech (Zwipe Teams with VeriTech on Biometric Payment Cards Platform). För att effektivt kunna betjäna vårt växande partnernätverk och våra utgivare utsåg vi Ramzi Saboury till General Manager för MENA-regionen. Ramzi har över 26 års erfarenhet och nätverk inom betalningstjänster i MENA från ledande roller i Kuwaitiska banker, VISA och areeba.

Europa och Storbritannien

Under de senaste månaderna har vi sett ett ökande intresse från korttillverkare i flera regioner, särskilt i Europa. Detsamma kan sägas om utgivarrelationer som kommer via våra processorpartners och korttillverkare i Europa, särskilt i Storbritannien och Norden. Detta är ett bevis på att vår “Megaphone”-partnerstrategi fungerar! Svenska fintech-företaget VOPY (Sweden’s Vopy to Launch 100,000 Zwipe-powered Biometric Cards By Year End), som tillhandahåller inbäddade finansiella tjänster till kunder globalt, och Frankrike-baserade betalningstjänstleverantören, be ys Pay (Electronic Payments International), valde Zwipe Pay ONE (ZPO)-kort för sina utgivare, med målet att pilottesta Zwipe Pay ONE i år. Båda dessa utvecklingar kom inom några månader efter OP Banks beslut att pilottesta kort baserade på Zwipe Pay ONE-plattformen tillsammans med vår Go-to-market-partner, TietoEVRY. OP är Finlands största finansiella tjänstegrupp och betjänar över fyra miljoner kunder.

Leverans av Zwipe Pay ONE i tid

Vi har gjort stora framsteg i utvecklingen av Zwipe Pay ONE, världens första biometriska betalningsplattform baserad på Single Silicon som erbjuds korttillverkare globalt. I april 2021 demonstrerade vi vår registreringslösning och beröringsfria betalningstransaktioner över transaktionsgränsen vid en Point-of-Sales-terminal med testnycklar för att emulera fullt EMV-auktoriserade och autentiserade transaktioner i en livemiljö. Återkopplingen från marknaden var mycket positiv då alla kunde se hur dessa kort snabbt och tillförlitligt ger ett betydande lyft för användarupplevelsen och säkerheten.

Vi har nu passerat de flesta kritiska milstolpar och stora riskpunkter, med endast pilottestning och certifiering kvar före kommersialisering i massvolymer.

Nästa steg – pilottester och certifiering

Bortsett från pilottester som planeras från slutet av detta kvartal, kommer certifiering att utgöra den sista milstolpen före kommersialisering. Vi har redan utfört förhandsester vid ackrediterade testlaboratorier med utmärkta resultat.

Vi arbetar nu nära kortsystemen för att säkerställa dessa processer, vilket kommer att förklaras i detalj under vår H1 2021-rapportering den 26 augusti. Under de kommande veckorna kommer vi att börja dela ut Zwipe Pay ONE demo-kort till utgivare och partners och fortsätta att hjälpa dem att förbereda sig för kommersiella lanseringar.

2 gillningar

Ny forskningsuppdatering för Zwipe publicerad!

Zwipe Pay ONE under utvärdering hos en global Tier 1-tillverkare av smartkort

När Zwipe fortsätter att utöka sina relationer
med smartkorttillverkare runt om i världen är vi glada att kunna meddela att en
global Tier 1-tillverkare av smartkort har tagit emot Zwipe Pay ONE-komponenter för
att utvärdera intern tillverkning av biometriska betalkort med
ZWIPEs senaste teknik. Zwipe är ett biometriskt fintechföretag som banar väg för nästa
generation kontaktlösa betalningar globalt.

Zwipe Pay ONE är världens första enkla kiselbaserade biometriska betalningsplattform
som erbjuds korttillverkare globalt. Den erbjuder klassledande
biometrisk prestanda och energieffektivitet till mycket konkurrenskraftiga priser. Genom
att möjliggöra standardproduktionsprocesser och avsevärt sänka
skrotförlusterna är den utformad för att vara redo för massmarknaden och leverera en betydande förbättring av
både konsumentupplevelsen och
de kommersiella fördelarna. Nyligen genomförda konsumentstudier visar en mycket positiv
avkastning på investeringen för denna produkt, vilket ger goda affärsförutsättningar för
tillverkare och utfärdare att anta den. Zwipe Pay ONE har uppfyllt sina
ursprungliga designmål och erbjuder betydande möjligheter över hela
betalningsvärdekedjan.

“När organisationer runt om i världen anpassar sig till de ökande kraven från
sina kunder ser vi att smartkorttillverkare förbereder sig för att kunna
leverera denna senaste generation av biometriska betalkort. Detta nya initiativ
från en av världens största tillverkare innebär en viktig
utveckling för Zwipe när vi rör oss mot att vår nya betalningsteknik blir ett
mainstream-erbjudande för utfärdare och kortinnehavare”, tillade André Løvestam, VD
för Zwipe.

2 gillningar

ZWIPE: GENOMFÖRD RIKTAD PLACERING OM 4M NYA AKTIER MOT ERIK SELIN

Oslo (Infront TDN Direkt): Zwipe har genomfört en riktad placering med en bruttolikvid om cirka 104 miljoner norska kronor genom emission av fyra miljoner aktier riktade till Erik Selin Fastigheter AB till kurs 26,10 norska kronor per aktie.

Det framgår av ett meddelande på måndagen.

Bolaget hade före transaktionen en intresseindikation från Erik Selin för hela transaktionsstorleken, heter det.

Likviden från transaktionen kommer att användas för att finansiera ytterligare utveckling och kommersialisering av bolaget, utöver allmänna företagsändamål och strategiska investeringar.

Efter den riktade placeringen är Zwipe fullt finansierat genom kommersiella lanseringar under 2022 och vidare baserat på nuvarande affärsplan och marknadsförutsättningar.

E: hups! Blev på norska.

1 gillning