En trådstart för det lilla svenska teknikföretaget Zignsec. Finns det några investerare här som redan har bekantat sig med detta intressanta bolag?
Det handlar fortfarande om ett mycket litet (omsättning 2019 7 MSEK) och olönsamt, men snabbt växande företag som erbjuder olika elektroniska tjänster relaterade till identitetsverifiering. Bolaget grundades 2015 och IPO:n var för exakt ett år sedan i oktober 2019. Zignsec har kunder från flera olika branscher, t.ex. online spelföretag, fysisk åtkomstkontroll, banker, e-handel.. kundbasen och branscherna expanderar ständigt.
Företaget väcker intresse bland annat av följande skäl:
Skalbar affärsmodell
Omsättningen är fortfarande liten, men företaget växer snabbt (2020 >100%/år?)
Tillväxten stöds av digitalisering, växande marknader för identitetsverifiering/nya branscher samt reglering
Finns det inga stora globala aktörer på marknaden ännu? Konkurrentfältet är fragmenterat
Har utvecklats övertygande sedan noteringen, bland annat
Flera nya betydande kunder från befintliga och nya branscher
08/2020 Företagsförvärv (BasisID) & riktad nyemission, som förbereder för nya företagsförvärv?
Geografisk expansion utanför Skandinavien har påbörjats (USA, Asien, Centraleuropa, Afrika)
Företagets värdering har vuxit snabbt under året, även om den har sjunkit med över 25% från topparna i början av september. Branschen och dess konkurrensfördelar är svåra att bedöma, men åtminstone hittills har nyhetsflödet och resultaten stöttat Zignsecs positiva berättelse och jag ser med intresse fram emot resultaten för H2 2020.
Vilka tankar för och emot väcker Zignsec?
På KL fanns en kort diskussion relaterad till detta med lite mer information:
Zignsec erbjuder faktiskt koncept för elektronisk identifiering etc. Avancerad, enkel och lättanvänd identifiering krävs på grund av IT-säkerhet och digitalisering. Här är ZignSecs marknad och möjlighet. Konkurrens finns säkert även inom detta område. Tiden får utvisa om Zignsec lyckas? Jag äger lite av detta. För mig är det lite som ett lotteri.
Kassan är i gott skick. I september 2020 gjordes en riktad emission (efter företagsköp) på 40 MSEK, och jag förstår att kassan nu är >50 MSEK. Under 2019 brände ZignSec cirka 15 MSEK per år.
I sitt IPO-dokument från 2019 kommenterade ZignSec att deras mål för 2022 var en försäljning på 100 MSEK och en rörelsemarginal på 20%. Tidigare års tillväxt har varit god, och slutet av året kommer att visa hur stor tillväxtkurvan blir för innevarande år (>100%? jämfört med 2019 / försäljning 15 MSEK?).
Affärsmodell: ZignSec har byggt en plattform för att kombinera autentiseringsmetoder i olika länder, som kan användas för att digitalt verifiera användare i realtid över hela världen via en enda integration, inom flera olika branscher. En kund kan integrera sig med endast ZignSecs plattform för att kunna verifiera kunder i flera olika länder, istället för att integrera med lokala leverantörer i varje land.
Intäktslogiken består av tre delar: en uppstartsavgift, en fast månadsavgift och en transaktionsbaserad avgift.
Jag gick själv in i bolaget utan någon närmare analys från början, men efter att ha satt mig in i bolaget mer noggrant och följt dess framsteg har jag kontinuerligt ökat min position och förväntningarna på framtiden är höga.
Ska man vara orolig över Zignsecs senaste nedgång, eller är det bara “vinsthemtagningar från investerare” efter en fantastisk början på året? Paraboliska uppgångar följs ofta av en lika brant nedgång.
Den riktade emissionen i september genomfördes till kursen 17,5 SEK, jag tror att stöd finns där senast. Q3-resultatet kommer den 24 november – vi väntar med intresse på att se hur de nya stora avtalen börjar synas (köpet av BasisID syns mig veterligen först från Q4) och vad omsättningstillväxten är i %?
Nu har vi redan gått under emissionskursen. RSI verkar vara relativt lågt, så man skulle kunna tro att det snart skulle ta ett litet hopp uppåt. Idag kunde vara en helt okej dag att skaffa denna till portföljen, om det redan tidigare har funnits intresse. Den har redan stigit lite från dagens botten under denna skrift, och är inte längre under 17SEK-nivån. Min egen kunskap om detta företag är fortfarande ganska liten, och börsresan är inte heller så lång, så i detta fall går vi mer på “hoppas, hoppas”-linjen, förhoppningsvis kommer det bevis senare.
Här är Google Translate innan meddelandet blir tillgängligt på engelska:
"ZignSec expanderar till Filippinerna genom avtal med Unicapital
ZignSec har tecknat ett klientavtal med den filippinska fondmäklaren Unicapital Securities Inc, som har tillgång till en marknad med över en miljon privata investerare. Det tecknade avtalet gäller en komplett lösning för online kundidentifiering och onboarding.
ZignSecs avtal med Unicapital inkluderar kundinformationsformulär online, globala ID-tjänster, PEP- och sanktionskontroller, digitala signaturer och en riskbedömningsfunktion. Med det breda utbudet av tjänster i ZignSecs digitala plattform kan Unicapitals digitala onboardingprocess automatiseras för förbättrad säkerhet och användarvänlighet vid öppnande av privata investeringskonton.
Med över en miljon privata investerare och en strategisk agenda från PSE (Philippines Stock Exchange) att fokusera på förbättrad personlig ekonomi och finansiell kunskap, är Filippinerna en mycket viktig marknad. 21,5% av kontoinnehavarna i regionen är nu 18-25 år, varför behovet av digitalisering och onlinesäkerhet har ökat. Unicapital vill ligga i framkant av denna utveckling och kommer, med ZignSecs digitala tjänster, att kunna skydda sina kunder mot onlinebedrägerier, motverka penningtvätt och samtidigt erbjuda en bra användarupplevelse.
Kommentar från Sebastian Zilliacus, Vice President - Asia på ZignSec: ”Vi är glada att kunna meddela vårt partnerskap med Unicapital. De är en av en handfull fondmäklare i Filippinerna som har godkänts av SEC (Securities and Exchange Commission) och anses vara en ledare inom området med sitt integrerade erbjudande av digitaliserade finansiella tjänster. Detta innebär att Zignsecs lösning också har godkänts i princip av SEC för att användas för finansiella tjänster i Filippinerna. Unicapitals engagemang matchar det djupa engagemang vi har gentemot våra kunder. Vi är både hedrade och mycket stolta över att arbeta med dem för att skapa en kompatibel, enkel och användarvänlig onboardingprocess.”
Från Traderas pressmeddelande (översatt från svenska till engelska). Tradera ägs nu av PayPal
“Avtalet innebär att ZignSec kommer att leverera ID- och verifieringstjänster för både köpare och annonsörer på Traderas onlineauktions- och handelsplats. Tradera är Sveriges största cirkulära marknad och företagets vision är att vara en drivkraft i omställningen till en cirkulär ekonomi. Med över 5 miljoner besökare i veckan och 1 000 nya annonser per timme byter saker ägare var tredje sekund på Tradera.”
"SaaS affärsmodell (prenumerationstjänst i molnet) med låga startavgifter för att främja användning och återkommande intäkter baserade på månadsavgifter och transaktioner
När integrationen med Zignsecs plattform har etablerats är det enkelt för kunder att expandera och använda tjänster
Nöjda kunder har i princip ingen churn eller förlust av kunden sedan starten"
Intressant, tack @jaska1 för att du har orkat forska och dela!
Den där prissättningen → t.ex. 30 000 skanningar / 15 000 € det vill säga 50 cent per skanning. En skanning innebär väl en identifiering? Känns som ett högt pris vid en första anblick? Men affärerna verkar gå bra… För stora kunder med hundratusentals / miljontals kunder, och kanske lika många skanningar (?), måste det naturligtvis finnas en transaktionskostnad på en helt annan nivå?
Verkligen intressant att se var vi står den 24.11…
Nu är Q2 / 2020 uppe i 6,1 MSEK. Om det är på något sätt realistiskt att nå 2022-målet, måste denna tillväxtutveckling som skett 2018->2019 fortsätta. Det känns extremt utmanande, men när man tittar på nyhetsflödet i år skulle jag inte ens bli förvånad. Q3 kommer att bli mycket intressant
Det är svårt att bedöma Alans konkurrensfördelar, men här är några lekmannamässiga tankar om dem:
Nischade tjänster inom olika branscher byggda kring kärnidentitetsverifiering / på samma plattform → dessa verkar vara många och endast fantasin sätter gränser för framtida potential
Plattformens/bibliotekets täckning → antal integrationer med identifikationstjänstleverantörer i olika länder
Kombinera AI/maskininlärning som en del av identitetsverifiering (t.ex. Onfido, Socure)
…komplettera listan?
Svårt att säga hur Zignsec positionerar sig i förhållande till ovanstående, t.ex. jämfört med Signicat som för närvarande verkar vara den ledande aktören i Europa inom denna bransch. I stort sett är Zignsec säkert i en utmanarroll. Signicat verkar nyligen ha expanderat till området för elektroniska signaturer, där Zignsec inte är verksam, utan har fokuserat på andra tjänster som är byggda kring identitetsverifiering (8? olika tjänster).
Som @Jaska1 konstaterade kommer denna miljardmarknad att fördubblas inom några år – potentialen är enorm och megatrender/reglering/data läckor/bedrägerier etc. stöder detta. När ett avtal med en kund har undertecknats är tröskeln för att byta leverantör hög, så det handlar också om en kapplöpning om vem som kan erövra marknader snabbast. Företagsförvärv kommer säkert att ses mer från Zignsecs sida utöver organisk tillväxt. Hur Zignsec klarar sig i konkurrensen återstår att se – de kommande kvartalen kommer att visa tillväxtens lutningskoefficient och om tillväxtlöftena kan infrias. Nyligen har Zignsec tillkännagivit flera stora (?) avtal i Europa och de första avtalen utanför Europa, men det finns ännu inga fakta om hur dessa avtal kommer att synas på top line, eller om de syns överhuvudtaget. Aktiekursen är enligt min mening fortfarande mycket attraktiv om Zignsec skulle kunna växa i enlighet med sina planer. För närvarande tycker jag att man bör sitta kvar och följa utvecklingen…
Det har funnits i flera år, med en omsättning på 30 miljoner euro, som jag tror huvudsakligen kommer från Norden. De bytte nyligen VD för att “stödja internationalisering”. Denna bransch har, som jag förstår det, expanderat under de senaste åren och kommer att expandera till nya sfärer och nya branscher under de kommande åren, även om tekniken faktiskt uppfanns för länge sedan.
Redigering: Och ja, så vitt jag förstår har Norden legat långt före andra länder i detta.
Från pressmeddelandet om Suprema via en översättare:
“Kommentar från Timm Schneider, VD för ZignSec:
“Vårt nyupprättade partnerskap med Suprema är otroligt viktigt för oss, dels för att vår teknik i kombination med deras kan revolutionera hur vi interagerar med dörrar och lås i framtiden, men också för att det är en enorm kvalitetsstämpel för oss. Jag ser fram emot att samarbeta med dem för ett digitalt och säkert samhälle.””
Vid börsnoteringen övertecknades emissionen med 750 % förresten.
E: Jag lade till några äldre artiklar från 2019 här
Här är en analys av regtech-marknaden i allmänhet
Här är en artikel om styrelseordföranden.
När det gäller Tradera-affären är det värt att nämna att den ägs av Paypal.