Det finns ingen ”budgetversion” av Bloombergs terminal, men även den fattigare kan ha nytta av något liknande. I början av december stötte jag på Zenostock. 14 dagars provperiod. Därefter pris/år
Normalpris 230 euro
Medlem i Aktiespararnas Centralförbund 115 euro
Ungdomsmedlem i Aktiespararnas Centralförbund 25 euro (under 30 år)
Zenostocks universum omfattar 8600 aktier. First North är selektivt representerat, men de har varken historia eller tillgångar så det hjälper inte där. Om den bara skulle generera EV/S-grafer skulle den passa bättre för en snabb jämförelse av tjänsteföretag.
Tack för tipset, jag måste åtminstone använda den gratis testversionen. Och 25 euro per år är ingen stor investering om man får någon nytta av det. För en dataanalysnörd som jag kan även ett litet mervärde eller underhållningsvärde vara tillräckligt.
Går det även att exportera data därifrån? Till exempel P/B (pris/bokfört värde) på daglig basis för de senaste åren till Excel. Det är inte ett dåligt pris för ungdomsmedlemmarna, 25 euro.
Skulle denna Outokumpus företagssida på Morningstar hjälpa i ärendet? Enligt den har Outokumpu värderats till i genomsnitt 0,97 P/B under de senaste fem åren och värderingen är nu 0,54 P/B. Från grafen i startinlägget ser man redan visuellt att drygt 0,5 inte är tioårsgenomsnittet.
Investeringsverksamheten borde vara ganska omfattande för att den årliga kostnaden på 230 € ska kunna täckas av nyttan från programmet. Samma gäller för Inderes premium-medlemskap. Om du fattar 10% bättre beslut och avkastningen är 6% med index inklusive utdelningar, kan break-even-punkten för det investerade kapitalet x fås från formeln:
x * 1,06 = x * 1,066 - 230
x = 38333 €
Det lönar sig att undersöka open source-alternativ innan man lägger sina pengar på dessa.