Företagsrepresentanters deltagande i forumdiskussionen

En alternativ investeringsstrategi skulle vara att endast investera i företag vars representanter deltar i Inderes forumdiskussioner. Detta ger en möjlighet att få förstahandsinformation om företaget och dess interna tankeprocesser, även på högsta nivå, som i fallet med Herantis Pharma och Nixu. Även Sampo och Qt Groups IR gör ett exemplariskt jobb. Glömde jag att nämna något företag!? Är Inderes aktivt i att locka företagsrepresentanter till forumdiskussioner? På VD-nivå förstår jag väl bristen på tid, men visst har väl varje börsbolag en informationsansvarig. Det skulle också vara intressant att veta antalet personer som arbetar med investerarrelationer i företagen, det varierar säkert mycket.

En bitter eftersmak lämnade Nokian Tyres informationsgivning efter den senaste analytikersamtalet, då över 160 miljoner (4,5%) av företagets marknadsvärde försvann under en dag innan den vanliga investerarmassan var medveten om orsakerna till nedgången.

Slutligen, tack från mig också till de företag vars representanter har kommit hit bland “vindjacksinvesterare” för att sprida information :slight_smile:

5 gillningar

Jag vet inte om det skulle vara ett alternativ, men de bolag som också är aktiva här är bra. Jag gjorde en marginell investering i Herantis Pharma egentligen just på grund av VD:n, eftersom han har varit aktiv här och jag blev intresserad.

Allt finns i min portfölj, men det finns även andra som Nokian Tyres.

1 gillning

Det kom ett passande ämne till InderesPodi om Cargotecs IR: inderesPodi 54: IR:n työ ja merkitys, vieraana Hanna-Maria Heikkinen - Inderes
Det var en överraskning för mig att inte alla börsbolag har separata IR-personer, utan att uppgiften sköts av t.ex. finansdirektören. Mycket intressant information som hjälper till att bättre förstå förhållandet mellan företag/analytiker.

3 gillningar