XXL sportbutikskedja i problem

Jag har ibland sneglat på detta som ett jämförelseobjekt, men efter rapportsäsongen tänkte jag börja titta lite närmare på situationen för sportkedjan XXL. Aktien är ner cirka 95 % sedan börsnoteringen (IPO) 2014. Det rör sig dock om ett starkt varumärke som har hamnat i problem till följd av svagt konsumentförtroende och stora lager.

Finns det någon på forumet som har investerat i företaget i fråga eller gjort en egen analys av det? Det vore intressant att höra era tankar.

Här finns rapporterna https://www.xxlasa.com/investor/quarterly-reporting/

64 gillningar

Jag har inte gjort någon analys, men min inre värdeinvesterare har nog noterat de exceptionella multiplarna i förhållande till min egen “konsumentbild” av bolaget. Jag tittade lite ytligt, men slutresultatet var bara att man har pysslat med allt möjligt med klent resultat :smiley: Det fanns sedan inte tid eller entusiasm att undersöka problemens djup närmare, men på ytan såg det här inte helt hopplöst ut.

Trevligt om du hinner kika, jag är själv nyfiken på om det här är en värdefälla som plöjer under ytan i evighet eller ett potentiellt turnaround-bolag på riktigt :+1:

38 gillningar

Jag ägde bolaget tidigare. Min egen bild som konsument var också positiv. Ledningen i bolaget började bytas ut i snabb takt, och i rapporterna skyllde man på dåliga vinterförhållanden, stora lager eller liknande som orsak till den svaga utvecklingen. Efter det slog coronan till ordentligt. Som en mikroobservation gjordes stora förändringar i den lokala XXL-butiken, och personalomsättningen blev hög. Jag har inte följt bolaget på några år nu, så jag har ingen närmare koll på det nuvarande läget.

12 gillningar

Min analys bygger på min egen erfarenhet som anställd. Jag var där i ungefär fem år, mer eller mindre vid sidan av studierna.

Allmänna iakttagelser med egna ögon:

• Många saker gjordes i en förfärlig fart utan planer. Slutresultaten blev också därefter.
  • Det kändes som om saker gjordes enbart för norrmän. Det kändes som om man i besluten inte hade tänkt på hur saker ser ut i till exempel en finsk butik.
  • Det cirkulerade alla möjliga rykten och diskussioner om inköparna. Vilket förstås även syntes i de produkter som butikerna fick in. Företaget kunde enligt vad jag hört inte ens köpa in produkter från vissa varumärken. Eller så ville dessa inte ha dem till försäljning där.
  • Tillväxten skapades alldeles för mycket med hjälp av prissättning.

Den bild jag själv fick under mina arbetsår gör att jag på sätt och vis förstår aktiekursens situation. Och jag menar inte att jag inte skulle ha trivts. Det var ett bra ställe vid sidan av studierna.

Här är nu några allmänna iakttagelser. Det skulle finnas massor av sådana här historier. Men det är kanske bättre så här.

21 gillningar

Som konkurrent har jag följt den aktuella kedjans verksamhet en hel del. Den har befunnit sig i en utmanande situation under en längre tid nu, då det har gått nedåt ända sedan omkring 2017. Under de senaste åren har de hamnat i problem flera gånger i olika sammanhang, men i synnerhet med leverantörerna. Deras aggressiva prispress har orsakat varumärkena så mycket skada att de i sin tur har gjort inköpen svårare för kedjan.

Tyvärr kan jag inte ge någon särskilt bra analys ur ett investeringsperspektiv, men efter att ha sett verksamheten och arbetat i branschen har jag en viss förståelse för vilken typ av utmaningar de har.

Å andra sidan kan man inte tro att tiden har sprungit ifrån den fysiska handeln, då människor efter covid återigen har hittat tillbaka till fysiska butiker, även globalt.

6 gillningar

Jag har nästan alla kedjor i samma bransch i mitt närområde, nästan bredvid varandra, men XXL besöker jag ändå absolut minst. Orsakerna är främst:

• Storleksutbudet på produkterna är mycket bristfälligt. Det är alltså väldigt ofta man hittar storlekar i stil med XS, M och sedan 4XL, men inget däremellan. Man vet nästan i förväg att ens egen storlek inte kommer att finnas på hyllan. Detta gäller även för annonserade varor, så antingen säljs de slut “direkt”, de kommer aldrig ens in, eller så har de annonserats så långt i förväg att leveransen inte ens hunnit fram till kampanjen.
  • När man väl hamnar där någon gång finns det inte riktigt något inspirerande som erbjuds. Det innebär att merförsäljningen uteblir, eftersom man inte hittar något intressant utöver den där ena saken man kom dit för. Eller när man bara tittar förbi för att se om det finns något kul.
  • Och angående den där ena saken kan man tillägga att den ofta är svår att hitta i själva butiken. Alltså är ordningen och produktplaceringen ganska, öh, hafsigt gjord.

Lite som en designer-kromad Halpa-Halli :smiley: Det inspirerar inte till att investera heller.

9 gillningar

För mig är det nästan tvärtom. Om man till exempel behöver någon liten reservdel till cykeln eller kedjeolja, rengöringsmedel och annat småplock, så är det enkelt att svänga förbi XXL så att man slipper ta sig ända till en specialbutik.

Sortimentet av löparskor är överlägset jämfört med andra sportbutiker. Träningskläderna är ungefär 50/50 med Intersport.

Problemet med XXL är kanske lite att det verkligen inte är särskilt överskådligt. Eftersom de säljer allt från simglasögon till gevärspatroner blir butikerna oundvikligen rejäla hallar, och varje avdelning behöver verkligen en säljare som är insatt i ämnet. Specialbutiker äter säkert också av försäljningen, till exempel köper jag själv främst friluftsprylar från Partioaitta, och om det inte finns där kan jag titta in på XXL. I min familj finns också flera ridsportare, och Hööks och liknande vinner den matchen med 100–0. Jag tror att samma sak gäller även för jaktsidan.

8 gillningar

Jag måste säga att för ett tag sedan på XXL i Jyväskylä var åtminstone säljarna på vapenavdelningen helt nollställda. Jag var där ett par gånger för att hämta skeetpatroner till hagelgeväret och säljaren visste inte alls vad jag var ute efter. Jag var tvungen att säga till säljaren att öppna ett skåp i taget så att jag kunde säga till när jag såg de patroner jag ville ha.

Det viktigaste var väl att jag fick produkterna jag ville ha, men det gav inte ett särskilt sakkunnigt intryck av säljarna.

Nybörjaren får kasta detta i en annan tråd om det inte hör hemma här.

3 gillningar

https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000008887257.html

Den typen av beteende är inte särskilt uppskattat nuförtiden när ansvarsfullhet värderas högt. De som jagar priser hämtar dock hellre sina varor från Tokmanni, och de som köper premiumvaror på XXL betonar även ansvarsfullhet, ekologi m.m.

4 gillningar

“Som kund har jag rätt att returnera den här produkten och be om pengarna tillbaka”. I princip kanske helt okej, men kundreturer hamnar ofta i en container, precis som det syns på bilden i tidningsartikeln. Det tål att kommas ihåg för oss alla, och man bör tänka efter en extra gång om man köper något i stundens hetta för att sedan börja kräva att få returnera produkten till butiken i ett aningen slitet skick eller överhuvudtaget. Majoriteten av butikskedjorna förstör förvisso produkter genom att lägga dem i låsta sopcontainrar för att undvika att sådana här skandaler når offentligheten. Tyvärr är det förmodligen “business as usual” även för många andra butiker.

När man tittar på XXL:s aktiekurs är det första man tänker på att en enormt stor nyemission är på väg och att de nuvarande ägarnas innehav kommer att spädas ut rejält. Jag har inte satt mig in i bolaget alls, men baserat på aktiekursen är det något som är rejält fel. En stor skuldbörda eller något annat.

1 gillning

Ja, hela XXL:s framgång beror just på de låga priserna och de stora rabatterna. Visst är varorna i en annan liga än Tokmannis, men de når ändå inte upp till den premiumnivå som riktiga specialbutiker erbjuder.

När det gäller det där produktionsproblemet, så fungerar alla på samma sätt: vissa åker fast och andra inte. Men problemet är verkligt, och det finns ingen enkel väg ut ur det. De märken som har möjlighet att tillverka produkter i en högre prisklass, som Rab, kan också utveckla återvinnings- och reparationstjänster. Men de flesta gör inte det.

3 gillningar

I Arhi Kivilahtis blogg finns funderingar kring XXL. I Finland verkar konkurrenter som Keskos Intersport ha klarat sig betydligt bättre genom det svåra fjolåret, åtminstone vad gäller försäljningen.

Intersport såg intäkterna sjunka med -4,3 %, vilket är en mycket bättre prestation än -18 % för XXL. Samtidigt var marknaden som helhet nästan oförändrad.

Samtidigt som XXL Finland har tappat marknadsandelar har det varit en av de marknader som presterat bäst för XXL. Eller borde man säga den som presterat minst dåligt? Nedgångarna i Sverige och till och med i Norge har varit mer betydande.

Svårigheterna har lett till att XXL meddelat att företaget kommer att lämna den österrikiska marknaden.

4 gillningar

Vad är läget för XXL just nu? Börsvärdet har åtminstone pressats ner så lågt att man nästan räknar med konkurs. Vad kan bolagets omfattande problem bero på? Konsumentprodukter är förvisso ofta cykliska, men sportartiklar är såvitt jag vet inte så konjunkturkänsliga, eftersom priserna inte är särskilt höga och det är ett sätt som många vill tillbringa sin fritid på, så man drar inte in på dem på samma sätt som på nya möbler eller elektronik.

När cyklar säljs till halva priset i mars, då är det verkligen något som är fel.

15 gillningar

Problemen är inte helt okomplicerade när det kommer till XXL. Om man till exempel tänker på den aggressiva expansionen i Finland, uppbyggnaden av butiksnätet samt kostnaderna och personalkostnaderna i butiker av den storleken, så krävs det en rejäl försäljning innan kostnaderna är täckta.

Samtidigt har XXL också trixat med priserna så till den grad att de hamnat i en svår sits och tvingats omförhandla sin position på marknaden gentemot leverantörerna. Även om XXL fortfarande lyckas sälja produkter från stora varumärken billigt, så är dessa produkter – framtagna specifikt för XXL:s pristrixande – inte samma sak för konsumenten som det så kallade riktiga sortimentet. De håller inte heller alltid den kvalitetsmässiga nivå som det rekommenderade cirkapriset (rek. pris) antyder. Så länge de stora rabattprocenterna är synliga.

Givetvis gällde den aggressiva expansionen inte bara Finland; man försökte även få fart i Centraleuropa, vilket inte heller gick helt smidigt. Så nu får vi se med spänning vad som händer härnäst. Det har redan spekulerats i om någon stor aktör skulle komma och köpa upp delar av det befintliga butiksnätet även i Finland. Decathlon skulle i princip kunna försöka, men är det här hörnet av Norden på något sätt tillräckligt intressant för dem?

3 gillningar

Q1-rapporten kom ju redan i april. Igår var det tydligen någon bolagsstämma (general meeting) som det vore trevligt att få tillgång till på något sätt, men jag kom inte på hur.

https://www.marketscreener.com/quote/stock/XXL-ASA-18142963/news/XXL-ASA-MINUTES-FROM-ANNUAL-GENERAL-MEETING-44046957/

Q1 23 ändå: lite högre omsättning än för ett år sedan, men man tog rejält med stryk när bruttomarginalen (?) minskade kraftigt. Det har gjorts mycket reor för att få ner lagren. Å andra sidan fick man lite mindre stryk än under fjolårets Q4.

https://www.xxlasa.com/wp-content/uploads/2023/04/XXL-ASA-Interim-report-Q1-2023.pdf

Mycket kommentarer (förståeligt nog) här om de finska butikerna, men Finlands andel av omsättningen är bara 19 %, så det ger inte hela bilden. Det behövs helt klart norgesfinländare hit.

TE publicerade passande nog en snabböversikt av företaget:

(Främst min egen kvarts snabbkoll på var vi står just nu. Har ingen egen position, åtminstone inte än. Behöver nya sneakers.)

3 gillningar

Rubriken håller fortfarande streck. Idag lämnade XXL en vinstvarning. Även hos Kesko var försäljningen inom sportsegmentet 25 % på minus under april/maj.

XXL meddelar vidare att de totala rörelseintäkterna hittills under det andra kvartalet 2023 är lägre än föregående år, drivet av svagt konsumentförtroende och minskad efterfrågan på sportartiklar i allmänhet. De totala rörelseintäkterna från den kvarvarande verksamheten för koncernen under Q2 2023 förväntas uppgå till cirka 1,9 miljarder NOK, jämfört med 2,1 miljarder NOK föregående år. Marknaden präglas av höga lagernivåer i hela värdekedjan, vilket resulterar i aggressiv prissättning och omfattande kampanjer. Ökad kampanj- och utförsäljningsaktivitet för XXL kommer att påverka bruttomarginalen, som förväntas uppgå till cirka 30–32 procent (37,9 procent). EBITDA beräknas ligga i intervallet minus 25 till 75 miljoner NOK (205 miljoner NOK). Detta kan komma att ändras då de sista veckorna i juni är viktiga försäljningsveckor.

XXL förväntar sig att uppfylla sina finansiella villkor (covenants) per den 30 juni 2023 och för en konstruktiv dialog med sina långivande banker.

XXL kommer att presentera de faktiska siffrorna för det andra kvartalet 2023 den 14 juli 2023.

13 gillningar

Börjar allt negativt redan vara inprisat i XXL:s kurs när inte ens en vinstvarning sänker priset längre?
Köpfingret kliar…

Konkursen är ännu inte inprisad. Som före detta anställd skulle jag inte röra det ens med tång.

11 gillningar

Handeln stoppades tillfälligt. Skattesmäll på väg från norska skatteverket, 139 milj. NOK.

https://www.realtid.se/telegram/xxl-aker-pa-skattesmall-overvager-att-overklaga/

8 gillningar