Hvilken model er der tale om? Vi oplader X6 hver nat, det hører til aftenrutinen at sætte Xplora til opladning. Den kunne også holde en dag til, i det mindste næsten. Jeg ser det ikke som et problem eller noget, der ville påvirke Xplora som investeringsobjekt.
For et år siden var X5 vist stadig til salg, og den havde vist dårligere batteritid.
Xploras abonnementsvækst i juni var på 49 % sammenlignet med juni sidste år og 73 % i 2. kvartal sammenlignet med sammenligningsperioden. Forhåbentlig fortsætter væksten.
Pr. 30. juni 2024 har Xplora Technologies 281k betalende abonnementer, en stigning på 49 %
fra juni 2023 (189k).Højdepunkter i dette kvartal:
- 52k nye abonnementer (brutto), en stigning på 73 % fra 30k i 2. kvartal 23
Vi forventer, at vores churn-rate vil være i overensstemmelse med de historiske tal, men da der nu
sker churn fra en højere abonnementsbase, forventer vi en mere moderat nettovækst
i antallet af abonnementer.Bemærk: Abonnementer omfatter opkoblingsaftaler (mobilabonnementer), premium-
tjenester, B2B-serviceindtægter og servicegebyrer for Xplora-smartwatches uden
Xplora-mobilabonnementer (Norden). Xplora har sæsonmæssige udsving, især
relateret til skolestart (Back-to-school) og julesæsonen (Festive Season). Nettovæksten i
abonnementsbasen vil derfor variere i løbet af året.For yderligere information kontakt venligst:
Sten Kirkbak, CEO, +47 92203710, sten.kirkbak@xplora.com
Knut Stålen, CFO, +47 92043458, knut.stalen@xplora.com
9> +
Børsmeddelelse
Xplora Technologies AS: Månedlig opdatering af abonnementer - august 2024
03.09.2024 kl. 16.52
0 synes godt om
0 synes ikke godt om
Pr. 31. august 2024 har Xplora Technologies 314.000 abonnementer, hvilket er en stigning på 46 % i forhold til august 2023 (215.000).
Denne måneds højdepunkter: - 29.000 nye abonnementer (brutto), den højeste månedlige stigning i virksomhedens historie.
Vi forventer, at vores churn-rate vil være på linje med historiske tal, men da vi nu har en afgang fra en højere abonnementsbase, forventer vi en mere moderat nettotilvækst i abonnementer.
Bemærk: Abonnementer omfatter forbindelsesplaner (mobilabonnementer), premium-tjenester, B2B-serviceindtægter og servicegebyrer for Xplora-smartwatches uden Xplora-mobilabonnementer (Norden). Xplora har sæsonmæssige udsving, især relateret til skolestart og højtider. Nettotilvæksten i abonnementsbasen vil derfor variere i løbet af året.
Det bedste månedlige salg nogensinde for Xplora. Køb af enheder er koncentreret omkring skolestart og højtider, men der kommer en stabil indtægtsstrøm fra abonnementer osv.
Ærgerligt, at interviewet er bag en betalingsmur. En overgang til også at tilbyde “Xplora-ficerede” smartphones ville ændre casen.
Doro anbefaler at acceptere Xploras tilbud på samtlige aktier i Doro
Xplora har fundet køberhandskerne frem og har afgivet et købstilbud på Doro. Ud på det dybe vand på seniormarkedet med en pose lånte penge.
Xplora har indgået en aftale med HMD, som producerer Nokias telefoner.
Tidligere har den administrerende direktør fortalt, at de har en smartphone på vej, hvor sociale medier er blokerede. Måske hentydede han tidligere til en aftale som denne.
Xploras abonnements- og platformsalg vil skalere yderligere med denne aftale.
HMD og Xplora præsenterede i samarbejde en ny HMD Fusion X1 specialversion af HMD Fusion-smartphonen, rettet mod børn, som HMD oprindeligt lancerede i efteråret. Nyheden er det første medlem af HMD Family-produktfamilien.
I løbet af foråret begynder Doros salg at vise sig i resultaterne (enhed + abonnementer). Tilsyneladende på vej til hovedlisten i Oslo. Andet godt: kun 5,4% af ejerne er ikke-norske, hvilket betyder, at den stadig flyver under radaren hos udlændinge.
Kort video om lanceringen af ungdomstelefonen (HDMfusion X1). Stifter-CEO taler.
Med ungdomstelefonen undrer man sig over, om den vil tage brugere fra urtelefoner. Virksomheden selv angiver brugergruppen som 10-14-årige.
Det, der især interesserer mig ved enheden, er, hvordan den adskiller sig fra en almindelig Android+Family Link-kombination. Jeg har ingen personlig erfaring med Family Link, men tilsyneladende lykkes det børn at omgå den på en eller anden måde og downloade voldsspil osv.
Kontaktstyring og lokationsdata, som er kendt fra urtelefoner (betjening via Xplora-appen), findes også i ungdomstelefonen.
Et plus er, at X1 ser almindelig ud, det er ikke en mariehønetelefon, da den er baseret på HDM’s Fusion-model.
Redeye starter dækning af Xplora. Desværre mangler linket, da linket i Nordnet ikke fungerede.
Xplora Technologies: Life’s journey, connected every step of the way - Redeye
i dag kl. 09.05 ∙ Finwire CRF
Redeye initiates coverage of Xplora, a fast-growing family IoT company with a proven recurring revenue model and entrenched positions in both the children’s and senior segments. We believe the market underestimates the earnings potential of Xplora’s expanding subscription base and the strategic value of its recent acquisition of Doro. Xplora will start scaling its existing proven subscription model through Doro’s 1.2m senior phones. Redeye expects service sales to grow at a 45% CAGR over the next five years on a maintained ~80% gross margin. EBITDA should grow at a CAGR of 39%, with the EBITDA margin anticipated to reach 14% by 2026e.Xplora Technologies: Life’s journey, connected every step of the way - Redeye
Den telefon, der er lavet med HMD, er bestemt interessant, fordi den muliggør meget detaljeret tilpasning af barnets telefonindhold. Vores barn er 8 år og har klaret de første to klassetrin med en urtelefon. Nu har alle vennerne mobiltelefoner, så barnet får nok en telefon i 9-års fødselsdagsgave. Den Fusion X1 er bestemt højt på listen over muligheder, selvom den månedlige pris på 5,99 euro for appen, der skal anskaffes af forældrene, lyder ret høj. På den anden side vil jeg gerne bestemme, hvilke apps der kommer på barnets telefon, samt helt blokere adgangen til browseren, så måske er det pengene værd. Eller kan de begrænses på andre måder, f.eks. via Googles egne forældrekontrolfunktioner?
Forhåbentlig ville der blive udgivet en sammenligning af HMD Fusion X1 med Xplora-appen, for eksempel med den almindelige Fusion med Google Family Link. Fusion X1 med Xploras forældre-app er blevet markedsført med, at den ikke har forudinstallerede programmer, men at ibrugtagning af alle kan overvåges via forældre-appen. Kontakter (opkald og SMS) styres også via forældre-appen. Jeg kender personligt ikke rigtig Family Link, men jeg har forstået, at børn lærer at omgå det.
Fra Xploras forretningsmæssige synspunkt er risikoen i denne HMD-udløber lille. Hovedfokus er på den kontinuerlige indtægtsstrøm fra urtelefoner og den kontinuerlige indtægtsstrøm fra Xplora-abonnementer til Doros senior-telefoner.
Jeg har netop købt en Xplora X6 Play til min datter, som hendes søskende allerede har gode erfaringer med. Fra et personligt økonomisk synspunkt var jeg skuffet, og som investor spandt jeg af tilfredshed, da jeg ikke lykkedes med at omgå Xploras servicegebyrer med et 5 euro Telia-prepaidkort. Med det abonnement ville tilføjelse af uret have krævet betaling af et månedligt gebyr på 9 euro til Xplora. Jeg endte med at hælde mine penge i Xploras kasse og tog deres eget abonnement til 9 euro/måned med 12 måneders forudbetaling.
Q3 resultat ude. Kvartalets omsætning for første gang over en halv milliard (NOK). Og ifølge CEO’en “senior- og ungdomsmarkedet er kun i de tidlige stadier.”
Xplora Q3 25 Surpassed half a billion in quarterly revenue, with record-high EBITDA
Xplora Technologies
Oslo, 26 November 2025 – Xplora Technologies AS (“Xplora”) today published its results for the third quarter 2025. Revenue in Q3 2025 more than doubled to NOK 510m, exceeding half a billion for the first time in a single quarter. EBITDA came in at NOK 72m in the quarter.
“We report a solid year-on-year increase of 36% in our subscription base reaching a total subscription base of 443k. This yielded a 19% increase in service revenue to NOK 90m, corresponding to an ARR of NOK 358m” says CEO Sten Kirkbak. “With the Senior and Youth markets still in the early stages, the subscription opportunities are significant”, Kirkbak adds.
Gross margin increased to 52% in the quarter, supported by the introduction of new product series with lower cost of goods sold and channel optimization, generating a 122% year-on-year increase in gross profit to NOK 263m. EBITDA increased by 133% to NOK 72m, corresponding with an EBITDA-margin of 14%.
Year-to-date (YTD) 2025, group revenues reached NOK 1.3b, up 135% from the same period last year. Gross profit YTD was NOK 685m, a year-on-year increase of 146%, whereas EBITDA increased by 169% to NOK 140m.
“With our strong performance in Q3 and year-to-date, we have established a solid foundation for continued growth and expansion. At today’s Capital Markets Day, we will demonstrate how we intend to leverage these opportunities as we progress toward—and beyond—one million subscriptions,” says Kirkbak.
Building on this momentum, the roadmap and growth opportunities we will present at today’s CMD, and to support our long-term capital markets strategy, the board of directors of Xplora has decided to initiate a process for analysing alternatives for an uplisting from Euronext Growth to Oslo Stock Exchange, Nasdaq Stockholm or another regulated marketplace. The ambitions are that the process is completed within 12 months, subject to prevailing market conditions and regulatory approvals.