Witted - Ny generation softwareudviklingsvirksomhed

Forventninger til Q2

God refleksion, @JHeiskanen.

Til en start: Jeg følger nu virksomheden udefra, og jeg har adgang til nøjagtig den samme information som alle andre herinde. Jeg venter på den 19. august med lige så stor spænding som jer andre.

Jeg har alligevel gravet lidt i, hvad der allerede er offentligt kendt om Q2, og hvordan Q2 historisk har set ud for Witted. Kort fortalt: Jeg finder Inderes’ Q2-prognose for forsigtig, både hvad angår omsætning og rentabilitet.

Hvad ved vi allerede om Q2?

April 4,7 mio. € (+6,6 % å/å, organisk arbejdsdagsjusteret +1,9 %) og maj 4,7 mio. € (+4,0 % å/å, organisk arbejdsdagsjusteret +4,9 %). Der offentliggøres ikke en separat opdatering for juni, så en tredjedel af kvartalet er “i mørke”, indtil rapporten udkommer.

De rå månedstal er misvisende, fordi der var 20 arbejdsdage i april og kun 19 i maj. Arbejdsdagsjusteret var væksten i april 7,0 % og i maj 9,5 %. Væksten accelererede altså, frem for at flade ud. Gennemsnittet for de to måneder er omkring 8 %.

På niveaubasis gav april-maj ca. 241 t€ pr. arbejdsdag, hvilket er omtrent på samme niveau som Q1 (241 t€). Der er en afrundingsusikkerhed her på ca. 238-244 t€, da virksomheden kun rapporterer månedsomsætningen med én decimal. I sammenligningsperioden var tallene for de samme måneder ca. 220 t€ og 230 t€.

Juni har 21 arbejdsdage (2025: 20), og omsætningen i juni 2025 var ca. 4,36 mio. €. Inderes forudsiger 4 % arbejdsdagsjusteret vækst og -2 % organisk vækst for juni. Det ville betyde, at væksten halveres fra 9,5 % i maj, og at den organiske vækst ville blive negativ på én måned uden nogen angiven årsag. Det finder jeg ikke troværdigt.

Med to antagelser ender Q2 således: Med Inderes’ 4 % lander vi på 14,2 mio. € (+6,5 % å/å), og med april-majs realiserede takt på ca. 8 % lander vi på 14,4 mio. € (+7,9 %). Min egen forventning ligger i den sidstnævnte ende. Ingen af metoderne ender på de 14,1 mio. €, som Inderes’ egen månedstabel angiver, når tallene lægges sammen.

En konkret grund til at forvente det modsatte: Yle-kontrakten, der blev vundet i april, med en beregnet totalværdi inkl. optioner på 2,9 mio. €, som forventes hovedsageligt at blive udført i løbet af 2026. Den indgik endnu ikke i april-tallene, og ifølge Inderes’ egen vurdering starter den hurtigt. Den burde kunne ses i maj-juni.

Hvordan har Q2 historisk set ud?

Hvad angår omsætningen, har Q2 været lavere end Q1 i tre ud af fire år (2023 -10 %, 2024 -7 %, 2025 -2 %), og Inderes forudsiger nu -4 %. Her er der dog tale om en kalendereffekt: Q2 har 60 arbejdsdage og Q1 har 62, altså 3,2 % færre. Det forklarer praktisk talt hele det forventede fald.

Når tallene justeres for arbejdsdage, vender billedet. I 2025 steg den daglige omsætning fra Q1 til Q2 med 0,9 %. Inderes antager nu, at den falder med 0,6 %, hvilket strider mod april-majs realisering.

På rentabilitetssiden har det rapporterede EBITDA ligget under Q1 i tre ud af fire år i Q2. Den eneste undtagelse er 2024.

Justeret vender billedet dog også her, og forskellen skyldes engangsomkostninger, som har ramt Q2 næsten hvert år. Sidste år var der tale om personalereduktioner og rekruttering af en adm. direktør.

Rentabilitet: Jeg forventer en ny rekord og et niveau over 5 %

Justeret EBITA-% er steget fra Q1 til Q2 i begge år, hvor tallet er offentligt tilgængeligt: 2024 2,6 % → 3,5 % (+0,9 procentpoint) og 2025 1,5 % → 1,9 % (+0,4 procentpoint). Det samme hop fra Q1’26’s 4,4 % ville give 4,8-5,3 %. Inderes forudsiger derimod et fald til 3,8 %.

Jeg anser det for fuldt realistisk at bryde 5 %-grænsen, hvilket ville være en virksomhedsrekord. Tre årsager:

• Tilbageførsel af feriepengeforpligtelser i Norge falder i Q2, da ferierne hovedsageligt først holdes i Q3. Inderes har selv beskrevet dette og konstateret, at det styrker rentabiliteten i Q2 markant. Norge er nu en hurtigt voksende enhed med det højeste prisniveau, så effekten burde være større end tidligere år.
  • Sammenligningsgrundlaget fra Q2’25 er lavt af kendte årsager. Den finske justerede EBITA-% faldt dengang til 5,4 % pga. opstartsomkostninger for nye forretningsområder og omkostninger til ikke-fakturerbare roller. Disse omkostninger gentager sig ikke i samme omfang.
  • Software Sauna er nu fuldt integreret. Deres EBITDA-niveau er omkring 15 %, altså klart over koncernens gennemsnit.

Én ting taler imod: Q2 har to arbejdsdage færre end Q1, hvilket betyder, at den faste omkostningsbase skal dækkes af en mindre fakturering. Hos Witted er denne vægtstang dog svagere end hos konkurrenterne, da andelen af egne konsulenter kun er ca. 26 %, og underleverandøromkostninger er fleksible i forhold til faktureringen. Jeg ser ikke det som en tilstrækkelig grund til, at rentabiliteten skulle falde i forhold til Q1.

Punkter der skaber spænding

Markedskommentarer. De virksomheder, der har offentliggjort deres resultater indtil nu, har ikke ligefrem formået at overbevise om, at det går bedre på markedet. Tværtimod har der allerede været resultatadvarsler. På den anden side er Witteds egen organiske vækst forbedret fem kvartaler i træk og blev positiv i Q4’25. Der har nu været to positive kvartaler i træk, og med tallene fra april-maj ville Q2 være det tredje. Den gennemsnitlige vækst i IT-servicesektoren var ca. -3 % i Q1’26, så forskellen til markedet er tydelig.

Antal konsulenter. Dette er det punkt, hvor jeg er oprigtigt usikker. 367 ved udgangen af marts, 358 ved udgangen af april, 359 ved udgangen af maj. Inderes forventede 369 og 372 for disse måneder, så vi er ca. 13 personer bagud.

Faldet i april har en konkret årsag: En kunde afsluttede flere kontrakter i starten af måneden, da kunden ændrede sin indkøbsstrategi. Virksomheden så det ikke som en bredere tendens. Hvis årsagen virkelig var én kunde, er der tale om et niveauskift og ikke en tendens, og det burde på nuværende tidspunkt være indhentet eller i det mindste nærme sig udgangspunktet. Yle-kontrakten giver et konkret ankerpunkt for dette. Jeg forventer derfor et tal for udgangen af juni, der ligger klart over 359.

Andelen af egne konsulenter er det, der bekymrer mig mest. Antallet af egne konsulenter er faldet tre måneder i træk: 99, 96, 92. I maj var ændringen -4 for egne og +5 for underleverandører. Den største enkelte drivkraft bag Q1’s rentabilitetshop var dækningsbidraget, som steg med ca. 2,5 procentpoint, og en stor del af det kom netop fra stigningen i andelen af egne konsulenter. Nu har mixet bevæget sig i den forkerte retning i tre måneder. Dette er det eneste punkt, der får mig til at tvivle på ovenstående rentabilitetsforventning.

Generel synlighed omkring rentabilitet, simpelthen fordi man så sjældent får statusopdateringer om det, og man skal “spænde hver gang”. Nu hvor AI har effektiviseret egne processer meget, håber jeg, at virksomheden vil overveje at offentliggøre rentabiliteten også på månedsbasis, omend med det forbehold, at tallene skal korrigeres for periodiseringer på kvartalsbasis.

Irritationsmomenter

Det, der generer mig nu, hvor jeg følger virksomheden udefra, er, at de faktisk er meget lidt synlige og hørbare. Der kommer børsmeddelelser jævnligt, men opdateringer på sociale medier er meget sjældne, i hvert fald i mit feed. Åbne projekter og opgaver markedsføres ikke uden for Witteds egne kanaler. Virksomheden er ikke rigtig synlig nogen steder.

Jeg forstår godt, at man sikkert kan finde mange gode kræfter til projekter i sit eget netværk. Men projektkommunikation handler ikke kun om rekrutteringsmarkedsføring; den bygger et billede af virksomheden som helhed og tiltrækker nye folk. Det er en positiv og nem måde at gøre sig bemærket på. Det “stille vindue” (quiet period) påvirker ikke dette. Og ikke kun projekter. Det ville være dejligt jævnligt at høre opdateringer og nyt fra ledelsen.

Opsummering

Jeg forventer en omsætning for Q2 på 14,3-14,4 mio. € (+7 til +8 % å/å) og en justeret EBITA-% på 4,8-5,3 %, altså en virksomhedsrekord. Begge dele ligger over Inderes’ prognose. Den største enkelte risiko for min forventning er udviklingen i antallet af konsulenter og især andelen af egne konsulenter, som har bevæget sig i den forkerte retning i tre måneder.

Held og lykke med den kommende resultatfremlæggelse!

41 Synes om