[quote="Sijoittaja-alokas, post:1336, topic:31201"]\nVilka skulle vara de tydligaste tecknen för er på att Witted kan hålla fast vid en bättre lönsamhet och utveckling även på längre sikt?\n[/quote]\n\nOm man jämför Witteds lönsamhet med konkurrenternas är siffrorna inte alls uppblåsta. Snarare ligger Witteds lönsamhet under konkurrenternas nivå, vilket man kan dra slutsatsen av att det finns potential för klart bättre lönsamhet i branschen. Om Witteds verksamhet däremot vore betydligt lönsammare än konkurrenternas, skulle det vara mer relevant att fundera på hur man lyckas upprätthålla den nivån även i framtiden.\n\nVar och en kan själv räkna ut med vilken lönsamhet och till vilken värdering en investerare kan få olika slags avkastningar. Det blir snabbt uppenbart att även en låg lönsamhet leder till god avkastning. På grund av det senaste årets händelser samt ledningens åtgärder och kommentarer ser jag det som mer sannolikt att lönsamheten stiger än att den sjunker. Jag ser inte heller att det skulle ha krävts några stora trolleritrick för att nå denna blygsamma lönsamhetsnivå, vars hållbarhet skulle kunna ifrågasättas.\n\nEfter vad jag förstår har Witted inte heller gett sig in på att pressa priserna. När stora anbudsförfaranden har vunnits har det i huvudsak skett genom kvalitetspoäng snarare än pris.\n\n[quote="Sijoittaja-alokas, post:1336, topic:31201"]\nHur tror ni att bolaget klarar sig i förhållande till andra finska konkurrenter?
\n[/quote]\n\nEn bättre konjunktur hjälper såklart alla, och det finns utrymme för många framgångssagor på marknaden. Ett exempel på detta sågs 2021 då det kändes som att det gick spikrakt uppför för varje IT-firma.\n\nKvaliteten på IT-företag är lite svår att jämföra, särskilt i Witteds fall eftersom bolaget har varit på börsen så kort tid och förändrats mycket under denna tid. Branschen i sig är inte heller särskilt “kvalitativ” med tanke på att vinstmarginalerna är blygsamma, det är svårt att skilja sig från mängden och konkurrensen är stenhård.\n\nDet är alltså svårt att säga något objektivt om Witteds nivå jämfört med konkurrenterna. Gofore är en starkare aktör med sina meriter, Vincit en svagare. Är Witted sedan i paritet med Siili, bättre eller sämre? Det får var och en avgöra själv.\n\nDet som gör Witted attraktivt enligt mig är bolagets värdering och de obefintliga förväntningarna. 0,4 EV/S är en nivå där det räcker med en blygsam lönsamhet och tillväxt för att investeraren ska få god avkastning. Bolaget har gott om kontanter i kassan och egna aktier motsvarar knappt 5 % av hela aktiestocken. Nedsidesrisken är i princip obefintlig när värderingen är på nollnivå och marknaden har varit svag. Enligt mig är positiva överraskningar betydligt sannolikare än negativa.\n\nJag vet inte om det fanns något nyttigt i det här pratet ![]()
11 gillningar