Witted - Ny generation mjukvaruutvecklingsbolag

Enligt Witted ser framtidsutsikterna ut att fortsätta i en positiv riktning, baserat på makrofaktorer och kundernas efterfrågan. Man behöver inte längre egentligen vänta på en vändning, utan vändningen är redan igång – och kanske väntar man bara på att den ska fortsätta. Bolaget har vuxit mycket kraftigt tidigare år, så en hårdare jakt på tillväxt är inte nödvändig och spelar inte heller någon huvudroll.

Bolaget kan ha missat förväntningarna (Q2), men att missa förväntningarna betyder inte att bolagets prestation har varit dålig – även ett dåligt bolag kan överträffa förväntningarna genom att till exempel gå i konkurs senare än väntat. Lönsamheten har tagit rejäla kliv framåt och bolaget tuffar på organiskt.

Witteds lönsamhet har förbättrats tack vare effektiviseringsåtgärder och bättre marginaler, inte på grund av några fula knep. Software Sauna är lönsamt och kommer att öka sin roll, vilket kommer att synas tydligare i bolagets siffror framöver. Det går bättre än tidigare även i Norge, och som jag förstår det fungerar hela bolaget numera på ett smartare sätt. Vändningen verkar alltså vara ett faktum. Witted anses ändå vara riskablare än sina konkurrenter och värderas klart billigare, vilket kan begränsa nedsidan. Enligt mina intryck och vad jag har läst kan Witted, när man ser på framtiden, få en värdedrivare från artificell intelligens, medan de lite mer “boomermässiga” räknar på substansvärdet. Witted är inget stort namn inom den offentliga sektorn (host.. nåja, de vann ju Yle-kontraktet) :thinking: och på den privata sektorn släpper den uppdämda efterfrågan på sig.

Jag har själv funderat på – och tyckt mig läsa – att sektorn kan komma att konsolideras kring vinnare och tynande aktörer, och Witted tillhör enligt mig vinnarna; vissa faller ifrån medan andra samtidigt stärks.

Vändningen är förstås i ett tidigt skede och inte s.k. garanterad, och konjunkturen påverkar i måttlig utsträckning ett bolag i ett känsligt läge. Dessutom behöver bolaget lite mer tid för att bevisa att vändningen inte mattas av. Konsultverksamhet låter kanske inte så kul i det långa loppet, och man bör komma ihåg att investerare delvis fortfarande kan vara för pessimistiska till bolaget, vilket kan synas i värderingen under en längre tid, även om bolaget annars skulle förtjäna en bättre värdering. En kortsiktig pessimism på marknaden bjuder förstås på ett köptillfälle, men om attityden biter sig fast fram till nästa problem kan man inte glädjas åt billiga köptillfällen… nåja, det var ett slappt inlägg det med. :smiley:

Vilka skulle vara de tydligaste tecknen för er på att Witted kan hålla fast vid den bättre lönsamheten och utvecklingen även på sikt? Hur tror ni att bolaget kommer att klara sig i förhållande till andra finska konkurrenter? :slight_smile:

Tack på förhand för era välmotiverade tankar! :slight_smile:

11 gillningar