En intressant resultatuppdatering väntar imorgon, då både @Harri_Sieppi och @JHeiskanen har kommenterat att min prognos verkar försiktig.
När det gäller omsättningen för juni kan prognosen för organisk tillväxt mycket riktigt vara låg, men här skapas spridning av tajmingen för Software Sauna i juni, för vilken det saknas insyn. För omsättningen är det dock den totala utvecklingen som avgör. Min egen prognos bygger på en nedgång på -3,3 % i omsättning per expert per arbetsdag och ett genomsnitt på 636 experter. Nedgången i siffran för omsättning per expert i förhållande till förra året drivs av Software Saunas lägre timpris.
Lönsamhetsprognosen (justerad EBITA-% 3,7 %) är å andra sidan något lägre än under Q1, eftersom andelen egna anställda är något lägre och det är två arbetsdagar färre än under Q2. På grund av mekanismen för upplösning av semesterlönereserveringar i Norge skulle Q2 kunna ha en stor överraskningspotential. Om jag minns rätt är effekten av detta något mindre i år än tidigare år. Jag väntar med spänning på resultatet.
Det är kring antalet experter som osäkerheten är störst, även i mina egna papper.